Gå til innhold

Hvorfor er små biler så lite trendy? Det er jo klart det mest miljøvennlige, og økonomiske.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi hadde en leaf tidligere, funket veldig fint i hverdagen. Og så leide vi større bil de gangene vi skulle kjøre på lenger turer eller skulle hente noe stort. Men når barn nr 2 kom ble det for liten plass til 2 store barneseter, vogn og alt annet en familie trenger. I tillegg trengte vi hengerfeste, 4hjulstrekk og lang rekkevidde. Da måtte vi ha større bil

Anonymkode: add08...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 22.4.2023 den 11.27):

Slår et slag for småbiler, Nissan Micra, Fiat 500, Toyota IQ etc. Det duger jo for 98% av kjøringen. 

Skal man noe ekstra så er det jo fullt mulig å leie en bil, eller en transport tjeneste.

Ser ikke helt behovet for en XC 90, i hverdagen, eller svære stasjonsvogner og SUVer av ulik type. 
Ser på det som temmelig egoistisk egentlig, med sånne svære biler. Det vanskeliggjør trafikkbildet både på smale landeveier og i trange bygster, og ikke minst parkering, dee er jo så vanvittig trangt. Kommer en sånn svær bil og parkerer attmed en, så må man smyge seg innimellom, dunke dører og få flekker på klerene av skitne biler. 

Jeg snakker om hverdagen. Jobb, skole, barnehage, handleturer, og fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: 40802...80b

Hverdagen min er buss, vi har flere biler men den som går mest er en mpv den tar det meste uansett om vi skal handle inn store ting/månedshandle/dra på langtur. Skal jeg noe hvor bussene ikke fungerer (orker ikke å bruke 1+ timer ekstra på en tur som skulle tatt max 20 min med buss pga ingenting korresponderer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (På 23.4.2023 den 11.26):

Tja, de som kjører større biler, er jo typisk de som er risikoelementer i trafikken, ikke bruker blinklys, snakker i mobilen under kjøring osv., så hvis du følger mer med på trafikken enn på mobilen, og i tillegg følger trafikkreglene, så trenger du ikke være så redd for å kræsje med handlevogner ;) 

Ikke min erfaring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på livsstilen. Hvis man bor i en leilighet i en by: Helt Ok.

Bor man på bygda i et gammelt hus, stor hage, hytt, båt, hund og tre barn så må man ha en stor bil. Man kan ha en liten bil nr 2.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er greit med større bil så jeg har plass til babyen, barnevogna, hunden og handleposer. Også sitter jeg høyt slik at jeg klarer å se🙂 pleier å være en fordel. Kjøper bil for at det skal være enkelt og praktisk, ikke miljøvennlig og økonomisk… da hadde jeg jo tatt buss.

Anonymkode: f0f6b...cd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper ikke helt det med sikkerhet.

Motorsykkel og annen sykkel et mye, mye verre.

Det er nesten ingen som dør av å krasje med bil i et veikryss i byen. Mange av dødsfallene er ekstrem råkjøring eller folk som sovner og fronter på landeveien. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et innspill i miljødebatten

- En gjennomsnittsbil skrotes etter 19 år. En liten Skoda skrotes etter 12 år.

I praksis er småbiler bruk og kast biler. De bruker marginalt mindre drivstoff men kastes og byttes ut 6 år tidligere enn andre.

Anonymkode: 0aba2...d9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten vår fantastiske xc90 hadde vi ikke fått med tre barn i barnesete og hund i hundebur. Enig at en så dyr bil ikke er økonomisk, men vi har nå fått disse barna da. Dumt å sette igjen 2-åringen fordi vi kun har plass til noen av barna😂

Anonymkode: c8c69...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker 4X4 stakkars de som må stå opp 05:00 på vinter,n og må frese her kjører jeg gjennom snøen 🙂 nei snø er best på bilder 

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2023 den 11.27):

Slår et slag for småbiler, Nissan Micra, Fiat 500, Toyota IQ etc. Det duger jo for 98% av kjøringen. 

Skal man noe ekstra så er det jo fullt mulig å leie en bil, eller en transport tjeneste.

Ser ikke helt behovet for en XC 90, i hverdagen, eller svære stasjonsvogner og SUVer av ulik type. 
Ser på det som temmelig egoistisk egentlig, med sånne svære biler. Det vanskeliggjør trafikkbildet både på smale landeveier og i trange bygster, og ikke minst parkering, dee er jo så vanvittig trangt. Kommer en sånn svær bil og parkerer attmed en, så må man smyge seg innimellom, dunke dører og få flekker på klerene av skitne biler. 

Jeg snakker om hverdagen. Jobb, skole, barnehage, handleturer, og fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: 40802...80b

Nissan Micra er større enn Fiat 500 og Toyota IQ. Spesielt Micra-en som kom ut i 2017. Den type Micra har Mazda 2, VW Polo og Toyota Yaris som sine konkurrenter. I tillegg til Skoda Fabia. Så det er småbiler, men ikke så små som Fiat 500 og Toyota IQ.

Skal man sammenligne med Fiat 500 og Toyota IQ, så må man nesten nevne Toyota Aygo som du har glemt. Den er midt mellom IQ og Yaris. I tillegg, så har du VW UP / Skoda Citigo og ikke minst Seat Mii tror jeg den heter. Men den er elektrisk. Andre biler i denne størrelsen er Hyundai i10 og Kia Picanto. 

Synes at det finnes grenser for hvor liten bilen skal være. Man bør ikke gå under Polo / Yaris størrelsen. Det blir bare stusselig hvis man skal ha noe mindre, og jeg mener også direkte helsefarlig når du har alle SUV-ene på veien som kommer raskt opp i fart. Da har man ikke lyst å sitte i en Fiat 500 og treffe en elektrisk SUV. 

Toyota IQ / Fiat 500 / Kia Picanto og lignende, egner seg best som pizza leveringsbiler og den slags aktiviteter. Det er ikke noe man har lyst å ta ut på motoveien med 90 - 100 km/h fartsgrense.

Men er helt enig med deg at SUV-feberen har tatt helt av og folk er altfor hypet på SUV. De tar en del plass. Ingen tvil i det. Men som sagt, er grenser for hvor langt en kan gå ned i størrelse. 

 

Anonymkode: 550a5...88c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2023 den 6.35):

Gjesp, ingen skrev noe slikt og det vet du. Klart en tanks som XC90 har fysikken på sin side. Men det betyr ikke at en Leaf er en utrygg bil. Dessuten er ikke en Leaf liten, den har ytre mål som en Zafira eller Stream, selv om formen likner på en Golf. Det er et lite synsbedrag der.

Anonymkode: e8a1c...646

At det er argumentasjonsteknikken din prøver du nok å overbevise deg selv mer enn meg 😂

Anonymkode: 4fb93...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker små biler. Morsomme å kjøre. Men vi har ett sertifikat i familien, så da blir nok med en bil. 

Særlig en liten Jetta jeg hadde, den var kjempegøy å kjøre. Liten motor som krevde en dyktig sjåfør. Lå som en go-kart på veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg bodd i en større by (i et noenlunde flatt terreng), ville jeg nok valgt en liten bil. 

Jeg kjører stort sett landevei, og det er seige bakker her. Hadde en Citroen C1 for noen år siden, og det var et helvete. Massevis av sinte biler bak meg da jeg i seige bakker klarte å presse bilen opp i 65 i 80-sone. Se for deg noen farlige forbikjøringer. Aner ikke hvordan C1 kommer ut i kollisjonstester. Men føler meg veldig mer komfortabel i min Ford Focus (jada, diesel...). 

Men som sagt, hadde jeg bodd i f.eks. Oslo, Bergen, Trondheim og brukt bilen stort sett i sentrum: Ja til liten bil. 

Anonymkode: b6656...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører en mindre elbil. Den er supert til mitt bruk. 99% av tiden kjører jeg alene. Hadde fungert fint med 2 unger også, men da uten barnevogn. Jeg pendler mange mil. Den er morsom å kjøre og kjapp som fy. Jeg har absolutt ikke behov for større bil. 

Anonymkode: 131d3...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjører en mindre elbil. Den er supert til mitt bruk. 99% av tiden kjører jeg alene. Hadde fungert fint med 2 unger også, men da uten barnevogn. Jeg pendler mange mil. Den er morsom å kjøre og kjapp som fy. Jeg har absolutt ikke behov for større bil. 

Anonymkode: 131d3...8a7

Er det en sånn trilling? 

Anonymkode: 40802...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...