AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #1 Del Skrevet 22. april 2023 Slår et slag for småbiler, Nissan Micra, Fiat 500, Toyota IQ etc. Det duger jo for 98% av kjøringen. Skal man noe ekstra så er det jo fullt mulig å leie en bil, eller en transport tjeneste. Ser ikke helt behovet for en XC 90, i hverdagen, eller svære stasjonsvogner og SUVer av ulik type. Ser på det som temmelig egoistisk egentlig, med sånne svære biler. Det vanskeliggjør trafikkbildet både på smale landeveier og i trange bygster, og ikke minst parkering, dee er jo så vanvittig trangt. Kommer en sånn svær bil og parkerer attmed en, så må man smyge seg innimellom, dunke dører og få flekker på klerene av skitne biler. Jeg snakker om hverdagen. Jobb, skole, barnehage, handleturer, og fritidsaktiviteter. Anonymkode: 40802...80b 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #2 Del Skrevet 22. april 2023 Du får sjekke hvordan de klarer seg i kollisjonstest med en handlevogn og større kjøretøy, samt hvor upraktisk det er med en gang du skal ha med mer enn håndveska di. Anonymkode: 21996...ec6 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #3 Del Skrevet 22. april 2023 Vi er en familie på fire som hadde en Hyundai i20 i tre år. Det funka flott. Vi var nødt til å pakke fornuftig ved større reiser, men bilen var kompakt, rask nok, gøy å kjøre når man er alene, og brukte utrolig lite drivstoff. Lite på den bilen som kunne gå i stykker, utrolig kjekt å eie. Men nå har barna vokst ut av bilen. Så vi måtte kjøpe en større stasjonsvogn igjen. En kjempestor investering som føles helt poengløs fordi vi var så fornøyde med den andre bilen. Men det er jo ikke noe alternativ for oss. Anonymkode: e8a1c...646 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #4 Del Skrevet 22. april 2023 Små biler fungerer dårlig for store personer. Er selv nærmere to meter og en del over hundre kilo, får rett å slett ikke plass i slike biler. Tror de bilene er best for asiatiske personer på 155. Anonymkode: fe4ff...788 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #5 Del Skrevet 22. april 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Slår et slag for småbiler, Nissan Micra, Fiat 500, Toyota IQ etc. Det duger jo for 98% av kjøringen. Ja, derfor kjører jeg for det meste vår IQ. Vi har også Range Rover, men det er mest fordi alle i nabolaget har dyre biler. Anonymkode: f31f5...ce2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #6 Del Skrevet 23. april 2023 Jeg har hund. Får rett og slett ikke plass til et sikkert bilbur i slike biler. Anonymkode: 14431...0e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #7 Del Skrevet 23. april 2023 Ikke alltid praktisk. For damer er kjekt med liten bil. Anonymkode: 94814...3dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 23. april 2023 #8 Del Skrevet 23. april 2023 For ikke å snakke om at de er så enkle å parkere. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har overtatt en ledig parkeringsplass etter en som har prøvd å parkere med en større bil, men som har gitt opp. Jeg var litt skeptisk først, fordi jeg tenkte at jeg ikke fikk med meg så mye i en småbil, men ærlig talt, hvor ofte er det en vanlig person trenger mer oppbevaringsplass enn det er i en typisk småbil? Jeg skjønner at det er upraktisk med liten bil hvis man har mange barn, en hobby med plasskrevende utstyr osv., ev. selv opptar en del plass, men ellers klarer man seg helt fint med en liten bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #9 Del Skrevet 23. april 2023 Jeg har hund og barn. Jeg trenger bagasjerom av romslig størrelse. Vi kjører ofte på hytteturer også, da må vi ha plass til baggasje. Du mener at jeg kanskje burde hatt to biler? En stasjonsvogn og en liten bil kun til hverdags? Det er jo ikke akkurat økonomisk. Anonymkode: 0be84...943 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 23. april 2023 #10 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Du får sjekke hvordan de klarer seg i kollisjonstest med en handlevogn og større kjøretøy, samt hvor upraktisk det er med en gang du skal ha med mer enn håndveska di. Anonymkode: 21996...ec6 Tja, de som kjører større biler, er jo typisk de som er risikoelementer i trafikken, ikke bruker blinklys, snakker i mobilen under kjøring osv., så hvis du følger mer med på trafikken enn på mobilen, og i tillegg følger trafikkreglene, så trenger du ikke være så redd for å kræsje med handlevogner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #11 Del Skrevet 23. april 2023 Hvis jeg noen gang skulle kjøpt meg bil, ville noe av poenget vært at jeg da kunne stå mye friere til å flytte på egenhånd, og til å reise rundt i landet på egenhånd og egen timeplan. Jeg har ikke masse ting, men ville vært uaktuelt med en unormalt liten bil. Minimum "vanlig" størrelse. Anonymkode: 1cfe6...cde 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #12 Del Skrevet 23. april 2023 Sikkerhet i kollisjonstester, kjøreegenskaper på spesielt vekslende vinterføre (her har også dekk en del å si), bakkeklaring når du bor et sted hvor du må ta høyde for (bokstavelig talt, pun not intended) brøyteskavler, plass til 2-3 bilstoler, og hvor ofte man kjører langt spiller også inn. Er ikke enig i at leiebil og transporttjenester dekker bare 2% av mitt behov. Har en xc70, fra 2006, kjørt 380 000 og still going strong. Å ikke bytte bil ofte, samt kjøre når man må, busse/sykle når man kan, er løsningen her. Hadde vært mye mer plunder med en mindre bil, faktisk like mye plunder som å ikke ha bil, og det valgte jeg jo ikke. Anonymkode: d57d3...051 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tekopp1 Skrevet 23. april 2023 #13 Del Skrevet 23. april 2023 ti10 skrev (2 minutter siden): Tja, de som kjører større biler, er jo typisk de som er risikoelementer i trafikken, ikke bruker blinklys, snakker i mobilen under kjøring osv., så hvis du følger mer med på trafikken enn på mobilen, og i tillegg følger trafikkreglene, så trenger du ikke være så redd for å kræsje med handlevogner Mener du helt oppriktig at jo større bil, dess mer uansvarlig oppførsel i trafikken? Den må du begrunne litt bedre enn å bare påstå. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 23. april 2023 #14 Del Skrevet 23. april 2023 Teoretisk enig, i praksis....njaaaa. Jeg har alltid kjørt temmelig små biler, om enn ikke så små som de du nevner, inntil siste bilbytte. Da var jeg begynt å bli mer aktiv og jeg fant ut at det kunne være veldig greit med mer bagasjeplass og mer bakkeklaring. Dessuten er en del av mine bilturer av det lengre slaget. Jeg kjører til og fra jobb, men annen småkjøring blir det lite av. Jeg bor i gangavstand til det jeg trenger i hverdagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 23. april 2023 #15 Del Skrevet 23. april 2023 Jeg skulle egentlig ønske at vi kunne ha en liten bil, i hvert fall som bil nr. 2, men nå har vi av forskjellige grunner hatt en som leiebil noen måneder og det fungerer rett og slett ikke. For det første må jeg omtrent brekke bikkja for å få henne inn i bilburet (Som står i "baksetet"), for det andre har jeg flere ganger opplevd å måtte kjøre to ganger fordi jeg ikke får med meg alt i første omgang og for det tredje kjenner jeg stadig på redselen for å kjøre på elg, (Elgpåkjørsler er dagligdags heromkring) eller til og med rådyr, med en bil som knapt har noen front. En liten, lett bil på mildt sagt vekslende vinterføre og veistandard er heller ikke alltid like gøy. Hvis jeg enkelt ha leid en bil de gangene jeg hadde hatt bruk for en større kunne jeg imidlertid ha levd med dette, men når jeg må bestille god tid i forveien, gå en snau halvtime og ta buss en time for å hente/levere så blir det for tungvint. Så da blir det to store biler på gårdsplassen her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 23. april 2023 #16 Del Skrevet 23. april 2023 Det kommer høyst sannsynlig til å bli en vridning i markedet. Folk kjøper bil for hverdagen og vil leie for weekendturer og ferie. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuppeluri Skrevet 23. april 2023 #17 Del Skrevet 23. april 2023 Vel, gubben min er lang, jeg ønsker god beinplass for begge barna mine, og trenger til sommern plass til 2 barnevogner, 2 barneseter, stellebagger, og ikke minst beinplass til meg og barnefar. Min Rav 4 er absolutt nødvendig. Men er enig med at det er lettere å komme seg fra A-B, parkere osv med en mye mindre bil. Jeg foretrekker faktisk å kjøre en mye mindre bil, men pga vårt behov i det daglige så ser jeg ikke hvordan det skulle gått med en mindre bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #18 Del Skrevet 23. april 2023 1) først og fremst sikkerhet. Etter å ha sett en leaf bli smadret mot tunnellveggen i så lav fart som 80kmt så kommer jeg aldri til å kjøpe en bil uten skikkelig karosseri. 2) vi klarer oss med en bil. Ofte er det helgeturer med alt av utstyr, julaften med gaver opp til taket, turer innom plantasjen ed 5+5 sekker jord/bark, kjøring til flyplass med fire store kofferter, henting av ved, med mer. Derfor vil vi ha stort/høyt bagasjerom 3) her er det trange veier og mye trafikk. Man tenker da at en liten bil er å foretrekke? Men nei, med liten bil kan man ikke komme seg opp på fortauskanter for å slippe andre forbi, snike seg forbi en varebil, etc. 4) kjørekomforten er en helt annen, i alle fall i alle biler jeg har kjørt. Anonymkode: 4fb93...61d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #19 Del Skrevet 23. april 2023 Jeg ønsker en liten bil på sikt, aller helst ønsker jeg å bo et sted som jeg ikke trenger bil. Men per dags dato har jeg en stasjonsvogn. Det er fordi vi har en del bilferier og det er en 'arbeidsbil'. Boligen er under oppussing så trenger en bil med plass til feks dører. Anonymkode: 7f6e6...cd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #20 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (På 22.4.2023 den 11.27): Slår et slag for småbiler, Nissan Micra, Fiat 500, Toyota IQ etc. Det duger jo for 98% av kjøringen. Skal man noe ekstra så er det jo fullt mulig å leie en bil, eller en transport tjeneste. Ser ikke helt behovet for en XC 90, i hverdagen, eller svære stasjonsvogner og SUVer av ulik type. Ser på det som temmelig egoistisk egentlig, med sånne svære biler. Det vanskeliggjør trafikkbildet både på smale landeveier og i trange bygster, og ikke minst parkering, dee er jo så vanvittig trangt. Kommer en sånn svær bil og parkerer attmed en, så må man smyge seg innimellom, dunke dører og få flekker på klerene av skitne biler. Jeg snakker om hverdagen. Jobb, skole, barnehage, handleturer, og fritidsaktiviteter. Anonymkode: 40802...80b Tror du folk kjøper seg nyeste modell elSUV for å spare miljøet? Anonymkode: 719f3...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå