Gå til innhold

Hvorfor er datoen med å ta av piggdekk så idiotisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva i alle dager tenker de idiotene med som har laget den idiotloven om første søndag etter 2 påskedag som varierer med 3 uker?? Dvs at det varier fra helt i starten av april til helt i slutten av april, alt etter hvilket år det er!

det er fast dato for Troms og Finnmark, hvorfor ikke ha det over hele landet? Slik det er nå er det faktisk flere ganger vi i sør kan ha på pigg lenger enn de i Finnmark….. det er så dumt at det ikke ligner grisen!

ja det er vel for de påsketullingene som skal på fjellet, men som det også er nå så er det ikke en absolutt dato….. hvorfor ikke ha fra 1 nov til 10 april her f.eks???

visste ikke de nissene at påsken ikke har samme dato hvert år?????

Anonymkode: 9db53...3c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Loven sier jo også at man skal vurdere forholdene....

Har flere ganger kjørt lengre med pigg, og møtt full forståelse for det. Selv på dagstur ned i lavere/sørligere strøk. 

Det jeg derimot aldri har gjort er å kalle andre for idioter, nisser og tullinger. Mulig fordi jeg setter meg inn i hele lovverket. 

Ellers i livet er store bokstaver, tegnsetting, med mer, en grei ting å lære seg om man vil bli tatt seriøst :)

Anonymkode: ad442...284

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva i alle dager tenker de idiotene med som har laget den idiotloven om første søndag etter 2 påskedag som varierer med 3 uker?? Dvs at det varier fra helt i starten av april til helt i slutten av april, alt etter hvilket år det er!

det er fast dato for Troms og Finnmark, hvorfor ikke ha det over hele landet? Slik det er nå er det faktisk flere ganger vi i sør kan ha på pigg lenger enn de i Finnmark….. det er så dumt at det ikke ligner grisen!

ja det er vel for de påsketullingene som skal på fjellet, men som det også er nå så er det ikke en absolutt dato….. hvorfor ikke ha fra 1 nov til 10 april her f.eks???

Det er fast dato i Nordland også, men likevel er regelen at det kommer an på vær og føre. Det er rimelig liberalt de første dagene/ukene etter datoen, og man tar hensyn til at noen kanskje skal over fjelloverganger med is og snø.
Bruk vanlig fornuft og skjønn, så går det så bra så.

Anonymkode: 1cdb3...b0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Loven sier jo også at man skal vurdere forholdene....

Har flere ganger kjørt lengre med pigg, og møtt full forståelse for det. Selv på dagstur ned i lavere/sørligere strøk. 

Det jeg derimot aldri har gjort er å kalle andre for idioter, nisser og tullinger. Mulig fordi jeg setter meg inn i hele lovverket. 

Ellers i livet er store bokstaver, tegnsetting, med mer, en grei ting å lære seg om man vil bli tatt seriøst :)

Det blir håpløst å foholde seg til en lov som sier to forskjellige ting.

På den ene siden gjir den en klar dato som frist. Og på den andre siden sier den at man skal se an.

Det blir som å innføre formueskatt på 5%, men samtidig si at skatteetaten kan se an og velge selv hva de vil kreve inn. Det blir helt håpløst for befolkningen å forholde seg til.

Anonymkode: bad21...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På den ene siden gjir den en klar dato som frist. Og på den andre siden sier den at man skal se an.

Det blir som å innføre formueskatt på 5%, men samtidig si at skatteetaten kan se an og velge selv hva de vil kreve inn. Det blir helt håpløst for befolkningen å forholde seg til.

Loven sier ikke to forskjellige ting. Den er veldig enkel å forholde seg til. Forbid mot piggdekk mellom to visse datoer, dersom det ikke er forhold som sier at vilen bør være skodd med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Eh.. loven sier en ting. Innen en viss dato, med mindre forholdene tilsier noe annet. 

Men jeg ser jo at enkle mennesker trenger enkle regler når jeg leser hva du og TS klarer å lire av dere..... 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 hours ago, AnonymBruker said:

Blir det for vanskelig å etterleve har du tre valg:

1: ta deg sammen, skjerpe deg, så klarer du nok å etterleve regelen som oss andre

2: kjøpe piggfrie vinterdekk

3: levere inn lappen

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig enig med deg TS i at regelen ikke helt hører hjemme noen vei. Når det er sagt så sies det også at man alltid skal være skodd etter forholda, så jeg har mer enn en gang kjørt med piggdekk over fristen. Har også blitt stoppet med piggdekk i kontroll etter fristen og har forklart som sant er. Har aldri fått bot.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg akkurat har så sterke følelser rundt dette, er det litt uvanlig å ha en så flytende frist å forholde seg til. Det blir litt som om fristen for å levere skattemeldingen skulle være «syvende onsdag etter vårjevndøgn». 😂

Anonymkode: 82afc...e08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uten at jeg akkurat har så sterke følelser rundt dette, er det litt uvanlig å ha en så flytende frist å forholde seg til. Det blir litt som om fristen for å levere skattemeldingen skulle være «syvende onsdag etter vårjevndøgn». 😂

Det ble feil, for det er jo faktisk en dato. 🙄

Femte torsdag etter langfredag, da.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2023 den 18.59):

Synes ikke dette er vanskelig i det hele tatt?

Hele poenget er jo at påsken ikke har samme dato hvert år. Siden mange faktisk drar på fjellet i påska, er det hensiktsmessig å ha frist til skifte av piggdekk etter påskeferien. Er det vanskelig å forholde seg til? Nei.
Selv om det ikke er samme dato hvert år, krever det ikke mange hjernecellene å sjekke når påska er. 

Så kunne man satt en fast dato hvert år, men det burde da være etter påska. Og siden påske kan forekomme så sent som 25 april, måtte datoen vært etter dette. Det blir sent! Påskeaften kan også være så tidlig som 21. mars, så om påska er over tidlig og det er bart og fint sommerføre, blir det tullete å tillate piggdekk helt til 27. april. 

Og så kan du jo skifte dekk akkurat når du vil før denne datoen, så lenge føret tillater det. Null problem for deg å bare sette en fast dato for deg selv  😊

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med pigg til mai, fordi det hvert år viser seg å komme litt snø i april/mai her på Sunnmøre. Har aldri blitt stoppet, men om jeg hadde blitt stoppet etter fristen og det ikke var snø, hadde jeg jo bare sagt at jeg skulle over en fjellovergang og derfor måtte ha piggdekk. Man skal jo sko seg etter forholdene, det er mye viktigere enn å følge fristen :)

Anonymkode: e6729...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte tenkt det samme. Valgte å beholde piggdekkene mine på, fordi jeg var sikker på at det kom mer snø. 

Anonymkode: 761c9...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig i at det er idiotisk. Utgangspunktet er vel at man skal kunne ha på piggdekk i påskeferien. Men det kan jo fort snø etter påske også, selv om påska er sen! Hele landet burde hatt 1. mai.

Anonymkode: 85827...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt enig i at det er idiotisk. Utgangspunktet er vel at man skal kunne ha på piggdekk i påskeferien. Men det kan jo fort snø etter påske også, selv om påska er sen! Hele landet burde hatt 1. mai.

Anonymkode: 85827...4af

Bytter svært sjeldent før 1. mai, selv om forbudet inntrer flrste søndag etter påske. I Norge er det dessverre ofte vinter også i april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...