Gjest engstelig gjest Skrevet 3. januar 2006 #1 Del Skrevet 3. januar 2006 Det er faktisk ikke mange år siden jeg fikk høre om "renselsen". Inntil da hadde jeg i min naivitet trodd at med en gang ungen var ute,var alt okei igjen. Men sånn er det tydeligvis ikke. Så derfor lurer jeg litt: * Hvor lenge varer den? *Er det verre enn vanlig mens? *Lukter det? * Har hørt om at det er noe som heter "renselseskontroll"-hva foregår der? Jeg framstår sikkert som en pingle nå,men vil gjerne vite slike guggete detaljer før det evt. er for seint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #2 Del Skrevet 4. januar 2006 * min varte i tre uker (men dette er forskjellig fra person til person) * Blødde MASSE i dagene på sykehuset, men som en vanlig mens den første uken, og resten av tiden blødde jeg bare litt... * Lukter ikke dersom man har normal hygiene... Jeg var veldig opptatt av å ikke lukte, så overdrev kanskje dusjingen, men men... * Jeg har ikke hørt om noe renselseskontroll. Kan det hende du tenker på mors seksukerskontroll? Seks uker etter fødselen skal man bestille time hos fastlegen for samtale og kontroll. Da blir det foretatt gu for å sjekke at livmoren har trukket seg sammen. Dersom han ennå har blødninger kan sikkert denne legetimen utsettes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Skrevet 4. januar 2006 #3 Del Skrevet 4. januar 2006 Jeg blødde også i ca. 3 uker etter fødselen, de første dagene som veldig kraftig mens, etterhvert mindre. Det luktet ikke noe annerledes enn vanlig mensblod synes jeg. Det er faktisk ikke så guffent som det høres ut til! Har heller ikke hørt om renselseskontroll, men som nevnt i innlegget over så har man jo krav på en kontroll hos lege noen uker etter fødselen for å sjekke at alt står bra til "der nede". Men det er også for å sjekke at du har det bra psykisk, og for å "snakke ut om fødselen" (for de som føler de har hatt en litt tøff fødselsopplevelse). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 4. januar 2006 #4 Del Skrevet 4. januar 2006 Min renselse varte i 7 uker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 4. januar 2006 #5 Del Skrevet 4. januar 2006 Min varte i seks uker, og det var mye kraftigere enn vanlig mens. Etter en til to uker ble det mye mindre, så det er i begynnelsen det er "eklest", men ikke verre enn at du overlever! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jeg og ;) Skrevet 4. januar 2006 #6 Del Skrevet 4. januar 2006 Det varte i 6 uker på meg.. I begynnelsen veldig kraftig og det stinket guff.. gikk med store bleier osv.. så gikk det gradvis nedover til mindre og mindre blod.. men jeg tok keisersnitt og de hadde glemt en "stift" så jeg blødde ut av det operasjonssåret også i to uker og jeg tror det var det som stinket mest.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest marthepia Skrevet 4. januar 2006 #7 Del Skrevet 4. januar 2006 Det er faktisk ikke mange år siden jeg fikk høre om "renselsen". Inntil da hadde jeg i min naivitet trodd at med en gang ungen var ute,var alt okei igjen. Men sånn er det tydeligvis ikke. Så derfor lurer jeg litt: * Hvor lenge varer den? *Er det verre enn vanlig mens? *Lukter det? * Har hørt om at det er noe som heter "renselseskontroll"-hva foregår der? Jeg framstår sikkert som en pingle nå,men vil gjerne vite slike guggete detaljer før det evt. er for seint. ← Jeg var på sykehuset i 3 dager og da blødde jeg ganske mye. Jeg syntes det luktet som vanlig mensen. Men tror det er viktig å dusje Da lukter det iallefall ikke! Da jeg kom hjem blødde jeg svært lite... Husker ikke hvor lenge det foregikk..men det var ikke veldig lenge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
doodles Skrevet 4. januar 2006 #8 Del Skrevet 4. januar 2006 Jeg blødde mye 2 døgn, så litt 4-5 døgn. Det var alt for min del. Det lukter sånn som menstruasjon. Vær obs på at det kan komme ut nokså store levringer... jeg var ikke klar over det, og freaket helt ut. Trodde jeg var døden nær. :grine2: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pet Skrevet 4. januar 2006 #9 Del Skrevet 4. januar 2006 Min luktet ille de første to ukene. Men det var helt normalt, i følge legen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #10 Del Skrevet 4. januar 2006 Dette har ingen fortalt meg....bidrar ikke akkurat til at jeg vil forte meg å få barn. Jeg skal hvertfall bestille keisersnitt, det er det ingen tvil om. Fødsler høres helt forferdelig ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coria Skrevet 4. januar 2006 #11 Del Skrevet 4. januar 2006 Renselsen var da virkelig ikke noe ille. Jeg blødde en del den første uken, og så var det mer som kraftig brunlig utflod i en del uker til. Hvis man først skal grue seg til noe etter fødsel, så ville jeg heller tenkt på vonde sting og såre brystvorter. Men etter selve fødselen er over og man faktisk har fått en baby man skal passe på, så er ikke noen av disse tingene så viktige! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 4. januar 2006 #12 Del Skrevet 4. januar 2006 Min renselse varte i seks uker, så gikk det en uke, så kom mensen Den lukta periodevis råttent, og det kom en del store levringer, men ifølge legen min var dette helt normalt. Jeg blødde en del de første dagene, men så gikk det over til kraftig mens. Jeg var ikke til 6 ukerskontroll - og man må ikke det - men jeg var til kontroll litt senere da. Mer som et halvt år Til gjesten som skulle bestille keisersnitt - man har renselse med keisersnitt også, og med en vanlig fødsel slipper du iallefall plag med operasjonssåret etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 4. januar 2006 #13 Del Skrevet 4. januar 2006 Jeg skal hvertfall bestille keisersnitt, det er det ingen tvil om. Fødsler høres helt forferdelig ut! ← Hvis du tror at det er en snarvei, kommer du til å få deg en overraskelse. Å bli operasjonspasient og ikke kunne sove i normale stillinger som du vil, slite med å finne gode ammestillinger oppå et digert operasjonssår, ikke kunne hoste eller le på ukesvis, for ikke snakke om å ikke kunne løfte noe tyngre en babyen din på ukesvis om du i det hele tatt kan det, risikere infeksjon i såret når du skal være ny mamma med en ny baby - hvis det er noe som høres greit ut mot en normal vaginal fødsel, da har du bomma mer enn du aner. Og dette summerer vel opp noe av det "ekle" som kan skje etter en keisesnittfødsel. I tillegg til renselse som allerede er nevnt, men som ofte varer kortere etter en operasjon, fordi de får normalt ryddet mer opp når de først er der inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppa Skrevet 4. januar 2006 #14 Del Skrevet 4. januar 2006 Jeg skal hvertfall bestille keisersnitt, det er det ingen tvil om. Fødsler høres helt forferdelig ut! Og hvis du tror at fødsler er det verste med å få barn, så tar du grundig feil! En fødsel varer bare noen få timer, mens den verste spebarnsperioden går først over etter 2-3 måneder! Tro meg, en fødsel er ingenting sammenliknet med det. Og du, "å bestille keisersnitt" er heldigvis ikke så lett her i landet, det beste er hvis ting kan skje mest mulig naturlig. Og selv om både fødsler og spebarnsperioder ikke kanskje er det beste en har opplevd i livet, så er veldig mange av oss et levende bevis på at det tross alt ikke kan være så ille, siden vi velger å få flere barn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anerikke Skrevet 4. januar 2006 #15 Del Skrevet 4. januar 2006 Nesten så jeg revurderer hele planen om å få barn etter å ha lest denne tråden Mye jeg ikke visste... Snuppa, hva mener du når du sier at spebarnsperioden er det verste? Ute etter å vite alt, jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 4. januar 2006 #16 Del Skrevet 4. januar 2006 Nesten så jeg revurderer hele planen om å få barn etter å ha lest denne tråden Mye jeg ikke visste... Snuppa, hva mener du når du sier at spebarnsperioden er det verste? Ute etter å vite alt, jeg... ← Les denne du, den er nok rimelig representativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #17 Del Skrevet 4. januar 2006 Dette har ingen fortalt meg....bidrar ikke akkurat til at jeg vil forte meg å få barn. Jeg skal hvertfall bestille keisersnitt, det er det ingen tvil om. Fødsler høres helt forferdelig ut! ← Du slipper ikke billigere med KS. Jeg hadde KS, og blødde ut svære klumper (kjentes ut som om jeg bæsjet gjennom tissen når jeg var på do.. ) Blødde sinnsykt mye den uken jeg var på sykehus, kom meg ikke opp av sengen på to dager etc etc etc. I tillegg til at jeg hadde vondt i magen en god stund, og kunne ikke gjøre noe som innebar bruk av magemuskler. Tok ca. 12 uker før ting var ferdig med å gjøre vondt. Blødde i to uker ca. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
doodles Skrevet 4. januar 2006 #18 Del Skrevet 4. januar 2006 Jeg skal hvertfall bestille keisersnitt, det er det ingen tvil om. Fødsler høres helt forferdelig ut! ← Keisersnitt er også fødsel. Jeg har prøvd begge deler og vil virkelig anbefale å føde naturlig om du har mulighet til det! Du kommer deg raskere og slipper å ha vondt i ukesvis etterpå. Men når det er sagt: Jeg synes at å gå gravid er verre enn å føde. En fødsel er over på noen timer, mens svangerskapet med alle sine plager varer i måneder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #19 Del Skrevet 5. januar 2006 Enig med doodles. Ni måneders svangerskap er mye verre enn noen timers fødsel! Og hvorfor overrasker det folk at man blør etter fødselen? Det sier vel nærmest seg selv? Men jeg syntes det var så deilig å ikke være gravid lengre at det å blø noen uker gjorde meg absolutt ingenting. Å få keisersnitt er absolutt ingen vei utenom vonde og ubehagelige ting. Sånn er det å få barn, man må gi så mye av seg selv og kroppen sin. Likevel er det å få barn det mest vidunderlige livet har å by på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momo Skrevet 5. januar 2006 #20 Del Skrevet 5. januar 2006 Jeg blødde i 1 uke etter fødselen og det var det. Var litt mer enn vanlig mensen blødning. Det luktet ingenting. Min fødsel var skikkelig jævlig og jordmoren jeg hadde sa jeg kunne få keisersnitt neste gang hvis jeg ville. Men det vil jeg ikke, for tross alt når fødselen var ferdig, så var det helt over. Og jeg var i en utrolig god form etterpå. Synes de første dagene og ukene etter fødselen var helt fantastiske jeg, hadde mer energi enn jeg har hatt før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå