AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #1 Del Skrevet 21. april 2023 Er kun 157 cm høy og har lav vekt, litt lyst til å ta lappen… Men er det det trygt i praksis ift å velte i kryss ol? Noen med erfaring? Anonymkode: b1c67...623 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 21. april 2023 #2 Del Skrevet 21. april 2023 Det finnes motorsykler for alle, og noen er såpass lave at du når nedi med skotuppene på begge sider. Å velte er generelt ikke trygt, og heldigvis ikke så vanlig heller. De fleste sliter med å komme seg løs fra en tung MC som velter over dem, om de ligger kjelkete til. Men de fleste vil også kunne reise en velta MC med riktig teknikk. Først må du uansett ha føreropplæring, og der lærer du dette. En flink forhandler veileder deg på hva du bør skaffe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #3 Del Skrevet 21. april 2023 Finnes sykler med lavt sete, så 0 problem Anonymkode: aeb26...c1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #4 Del Skrevet 21. april 2023 Ja, det er ikke noe problem. Det er bare å kjøpe en sykkel som er lett. Ikke noe problem. En Goldwing veier 400kg, En Harley Big Twin veier 320-400 kg. De aller færreste/ingen klarer å holde den opp hvis man tipper over. Selv ikke menn på 195 cm Bildet viser Gaston Rahier. en av de mestvinnende Paris-Dakar kjørerne gjennom tidene. Han var 164 og kjørte en monster av en BMW gjennomørken i 200km/t. Han var aldri i nærheten av å ha beina i bakken. Verdensmester ble han likevel. Sykkelen under til venstre er Kawasaki 400. Veldig lettkjørt, min datter kjørte KTM Duke 390 (google). Oppsummert, du er høy nok til å kjøre MC. Anonymkode: 2f9fb...7ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Resignert Skrevet 21. april 2023 #5 Del Skrevet 21. april 2023 Det bør gå helt fint, så lenge du velger en sykkel som passer. Jeg tenker at sykler mellom 400 og 800 kubikk er egnet. F.eks Ducati Scrambler 800, Honda Rebel 500, KTM Duke 390. Ikke bare tenk lav setehøyde, kjørestilling, bredde på styre, vekt, osv har og mye å si på hvor lett de er å balansere og kontrollere. En nabo av meg har kjørt Suzuki SV 650 i årevis, og hun er ikke over 1.57. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #6 Del Skrevet 21. april 2023 Har samme problemet. Er 160 cm, men er i tillegg litt kortere i beina enn andre på samme høyde. Problemet mitt er å manøvrere sykkelen utenom kjøring. Noen ganger er det litt knotete å parkere når man ikke når skikkelig ned i bakken. Å velte i kryss ville jeg ikke bekymret meg så mye for, det er bare å strekke seg litt over til den siden du skal sette foten i bakken på, og da behøver du ikke mer enn tærne i bakken for å holde balansen. Av egen erfaring vil jeg si at man bør kunne klare å sitte rett opp og ned og ha litt mer enn bare tærne i bakken på begge sider, for å være helt komfortabel med sykkelen. Den type sykkel med lavt sete (type Rebel og Harley) har aldri interessert meg, så jeg har gjort mye research for å finne sykler med lav sittehøyde, og som jeg også likte. Bredde på salen har mye å si, ikke bare høyden. Har blant annet eid en 400 cc, som var lett og lav. Senere kjøpte jeg en nakensykkel hvor det ble gjort flere tilpasninger for at jeg skulle få bedre bakkekontakt. Jeg leverte motorsykkelbootsene til skomaker og fikk lagt på ekstra tykk såle, så fikk en ekstra cm på det. Salen på sykkelen ble justert slik at den ble smalere (gjort av fagfolk). I tillegg justerte jeg fjæringa på sykkelen slik at den sto på det mykeste. Til sammen utgjorde dette litt, i tillegg til at sykkelen ikke hadde mer enn 79 cm på sittehøyde, om jeg husker riktig. Anonymkode: 39b32...1ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 21. april 2023 #7 Del Skrevet 21. april 2023 Det er ingen problem å kjøre en stor sykkel for en liten person, når man kan kjøre. Problemet er når man skal lære å kjøre. Ei jeg øvelseskjørte med mista sykkel i bakken nesten hver gang vi var på tur, det går fint så lenge sykkelen ruller men i stoppfasen gikk det ofte galt. Om man bare får en tå nedi så holder det så lenge man har kontroll, men om sykkelen kommer noen grader ut av lodd går den i bakken. Kjøp en lav sykkel, så lav som mulig. Honda Rebel 500 eller lignende, og finn en kjøreskole som har noe lignende. Når du har kontroll på det hele kan man vurdere om man liker andre sykler bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau87 Skrevet 21. april 2023 #8 Del Skrevet 21. april 2023 (endret) Jeg er 163 og har hatt en sykkel jeg fikk senket noen få cm da jeg synes den var litt høy, du kan senke de aller fleste sykler hvis du har behov for det 🙂 Under øvelseskjøring på kjøreskole klarte jeg å velte to ganger, den ene gangen midt på hovedvei pga feilvurdering fra kjørelærer ang høyde og stans i trafikken. Den andre gangen var det min egen feil da jeg gikk av sykkel før jeg hadde satt ned støtten skikkelig 🤣🫣 Endret 21. april 2023 av mjau87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå