Gå til innhold

Totalt uengasjerte foreldre for tiden

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner i utgangspunktet problemet, men likevel: Trinntur? Skoleball? Hvor mange av disse arrangementene eksisterte for 20 år siden, og tror dere ikke kanskje det ville vært lettere å finne nok frivillige om det ikke var så ekstremt mye som skulle arrangeres?

Anonymkode: 98c8b...177

Jepp. Vi hadde ikke noe av slikt. Gikk ut av grunnskolen i 1997.

Skoleball var der, men det var det et utested i byen som arrangerte (uten alkohol da selvsagt).

Anonymkode: 13c22...64f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her opplever jeg at foreldre stiller opp, både når det kommer til skole og idrett. Kanskje veldig ulikt fra sted til sted? 

Anonymkode: 7d274...5f2

Dette! Her stiller folk i overkant mye opp. Det er valgkamp for å sitte i SU, vi har masse frivillige trenere etc.

Anonymkode: 5685b...8e7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da kjører man loddtrekning. Blir man trukket og ikke kan må man selv ordne erstatter. Jeg har vært både lagleder og i FAU. Jeg GIDDER ikke bruke tiden min på å mase i ukesvis.

Anonymkode: a91bc...60f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt min del av dugnader opp igjennom. Det er ikke bare dugnadene men totalen av hva som forventes av foreldrene nå til dags i tillegg til at foreldre jobber 100 prosent eller mer. Det var ikke slik da jeg var barn. 

Anonymkode: f53eb...a26

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dugnad er noe forbanna hærk!!

Aldri vært med på noe av det  

Anonymkode: ed854...51a

AnonymBruker
Skrevet

Eller som i klassen til mitt barn- der alle forventer klassetur i 10 trinn, men INGEN vil bidra med en krone til en klassekasse eller ha noen dugnad for å få inn penger. Men sure blir de hvis det ikke blir noen tur, for det mener de skolen burde ordne 🤷‍♀️ Den som sitter igjen skuffa er ungdommene, barna våres. Jeg skjønner ikke at de har hjerte til det, og mesteparten av disse menneskene har meget god råd. 

Anonymkode: 82440...8f0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Merker det samme selv. Klart at det finnes foreldre som er syke og har nok med seg selv, men det gjelder ikke mesteparten! 

Samtidig så tenker jeg at det er synd på de foreldrene som aldri stiller opp, de går glipp av mye! Jeg har deltatt på min del og litt mer, og det er her ungene henger. Jeg ser jo at det har hatt positiv virkning på eget barn og venner av barnet. 

Anonymkode: f38cb...4cc

Dette siste avsnittet stemmer med min erfaring fra jeg var barn. Engasjerte foreldre skaper og barn som sjelden havner på skråplanet.

Anonymkode: 42846...21c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Truet med å avlyse 17 mai på skolen jeg. Vi var to stk som møtte på 17 mai møte  5 ganger. En hadde gitt beskjed om fravær hver gang pga arbeid. Og det er jo ok, resten hørte vi ikke et pip fra. Selv var jeg sykmeldt, og skulle ikke gjøre så mye fysisk. Det er fastsatt to klasser pr år. Som har ansvaret.  

Så jeg sendte ut melding om at vi har nå kalt inn til møte 5 ganger. Og kun 3 har meldt seg. Vi ser desverre ingen mulighet til å kunne gjennomføre et 17 mai arrangement med kun to som kan bidra. Så vi setter opp et 6 møte, der vi avgjør om 17 mai for i år blir avlyst eller ikke iht hvor mange som møter og kan dekke de poster som må bemannes.

Gjett hvem som var den store stygge ulven,  det var jo selvfølgelig vi to,  som måtte innse at dette går ikke.  I praksis var det bare en av oss som kunne ta fysiske oppgaver.  

16 mai,  da  kom mange av de for syns skyld på dugnad.  Mange dro igjen etter 30minutter. Så til slutt sa jeg at hvis noen fler drar hjem nå, så drar jeg også. Så får gjestene finne stoler og sette frem bord selv i morgen, for jeg har gjort allerede mer enn jeg har lov til av legen.   Og står ikke her til over midnatt alene for å komne i mål. 

Har vært med der tidligere. Og alt av stoler i gymsalen var ferdig på 15 minutter,  da mange ble med. Nå hadde vi holdt på i to timer, og var ikke halvferdig.  Fordi vi sto igjen 6personer. Og 3 av dem ville dra. Normalen var jo å bli ferdig totalt på 1,5-2 timer når alle var med

Anonymkode: 3616e...7ed

Men det må dere jo bare gjøre. 17 mai på skolen er jo dørganes kjedelig. Jeg hatet der da jeg gikk på skolen og vi bidro mye med korpset

Anonymkode: 06838...7b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er en av de mange frivillige som arrangerer skoleball, trinnturer, idrettslag osv og det er blitt mye mer tidkrevende når så få foreldre gidder å stille opp. De gidder ikke lese info fra skolen eller info som kommer fra arrangører.

Det er ikke allverdens som kreves av dere. Når kun 5 foreldre av 130 foreldre fra ett trinn hjelper til med et ball og vi spurte om 10 fra trinnet og det gjelder å være til stede i 3 timer for barna blir jeg litt irritert og det tok 2 uker bare for å få de 5.  Folk dukker ikke opp på FAU-møter, eller klasser gidder ikke å velge noe. Få dukker opp på dugnad i idrettslaget, har brukt mye tid på å få folk der også.

Rektorene på skolene til barna er fortvilet også, foreldre gidder ikke svare på noe fra skolen, men har lett for å sende inn tirader på ting de er misfornøyd med og disse foreldrene snakker høyt og lenge om hvor j, skolen er, men noen dialog med skolen er uinteressant.     Av mine tre barn så skiller ett kull seg ut, der er samholdet mellom barna bedre, og gjett hva, her er også kontakten mellom foreldrene mye bedre og dugnadsånden større. På ene skolen sitter 6 av 9 i FAU med foreldre fra ett trinn (3 stk har barn i andre trinn også) 

Ja, det er meningen å henge ut andre foreldre og deres latskap, for ja- det er latskap for de aller fleste. Noen unnskyldninger jeg får høre er latterlige, men mest blir man bare oversett. Men tenk om man en dag bare avlyser ting pga den manglende viljen til å bidra? Ramaskrik- sånt kan man da ikke gjøre…. Joda, en dag er strikken tøyd for langt for de som må ta det største ansvaret.   

Anonymkode: 83270...00f

Det er travelt nok for foreldre for tiden. Om en ikke skal løpe rundt på all verdens dugnader. Feks forventes det at en må delta på ørten dugnader for at barna skal få delta på aktiviteter når de er små. Dette er utrolig dårlig gjort mot de av oss hvor begge foreldre har travle jobber og ønsker å bruke den tiden vi har med barna. Ikke selge kaker på et tilfeldig arrangement ungene ikke er med på engang. Det gis ikke engang en mulighet for å betale seg ut av det. Bare uendelig skyldfølelse for at en ikke kan stille. Det er direkte respektløst. Samfunnet må ta inn over seg at det er flere foreldre hvor begge har travle jobber enn tidligere og at en må i allefall gi foreldre en mulighet til å kjøpe seg ut av problemet. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dugnadstretthet… Vil folk unngå dugnad så får de velge privatskole og fritidsaktiviteter uten dugnad.  Har man barn på offentlig skole eller aktiviteter med dugnad så stiller man opp på en eller annen måte. Folk dukker ikke opp på foreldremøter heller.  Jeg er en elendig bordbærer, raker, selger, men jeg kan organisere. 

Ja, det er mye å holde orden på som foreldre, men man har jo valgt foreldrerollen og med det er det forventninger å leve opp til.   Det jeg reagerer på er den helt tydelige gi-faen holdningen og dette gidder jeg ikke.. 

Rektor forteller at kun 1/3 av foreldre engang åpner meldinger fra skolen. Jeg ser også i spond hvor mange som ikke ser.

Offentlig skole er gratis. Og det bør også inkludere dugnadsarbeid. For min tid er IKKE gratis. Den koster veldig mye mer enn å betale noen usle 100 lapper mer. Så la nå slitne foreldre i det minste kunne betale seg ut av det i stedet for å kreve at alle skal i solidaritet med de som ikke har råd, stille på dugnad!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dugnadstretthet… Vil folk unngå dugnad så får de velge privatskole og fritidsaktiviteter uten dugnad.  Har man barn på offentlig skole eller aktiviteter med dugnad så stiller man opp på en eller annen måte. Folk dukker ikke opp på foreldremøter heller.  Jeg er en elendig bordbærer, raker, selger, men jeg kan organisere. 

Ja, det er mye å holde orden på som foreldre, men man har jo valgt foreldrerollen og med det er det forventninger å leve opp til.   Det jeg reagerer på er den helt tydelige gi-faen holdningen og dette gidder jeg ikke.. 

Rektor forteller at kun 1/3 av foreldre engang åpner meldinger fra skolen. Jeg ser også i spond hvor mange som ikke ser.

Privatskole uten dugnad? Hvilken skole da? Norske privatskoler har vel i snitt dugnad flere ganger i måneden. 

Har selv gått privat og det kan ikke måle seg mot offentlig skole. Der er det jo nesten ingen dugnader. 

Anonymkode: a46ca...dbd

AnonymBruker
Skrevet

En nybakt far på jobben spurte mer erfarne foreldre om hvilken fritidsaktivitet som krevde minst innsats fra foreldre. Han ville sende sin datter på den, planla han allerede nå. 

Kanskje tida har løpt fra arrangement som lages på dugnad? Sier som en annen her: avlys når for få stiller.

Anonymkode: 755e3...499

Så flott. Ikke alle er interessert i at barna skal spille i korpset og delta på tusen dugnader på fritiden. Mange foreldre har faktisk et liv også. Vet det er vanskelig for enkelte å forstå. Noen lever og ånder for barna og ser knapt verden utenfor.

Anonymkode: 0839f...d57

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er travelt nok for foreldre for tiden. Om en ikke skal løpe rundt på all verdens dugnader. Feks forventes det at en må delta på ørten dugnader for at barna skal få delta på aktiviteter når de er små. Dette er utrolig dårlig gjort mot de av oss hvor begge foreldre har travle jobber og ønsker å bruke den tiden vi har med barna. Ikke selge kaker på et tilfeldig arrangement ungene ikke er med på engang. Det gis ikke engang en mulighet for å betale seg ut av det. Bare uendelig skyldfølelse for at en ikke kan stille. Det er direkte respektløst. Samfunnet må ta inn over seg at det er flere foreldre hvor begge har travle jobber enn tidligere og at en må i allefall gi foreldre en mulighet til å kjøpe seg ut av problemet. 

Enig, man bør kunne kjøpe seg ut av de forpliktelsene man ikke vil prioritere. Dårlig med det. Har savnet det i alle år

Anonymkode: 0839f...d57

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke nok timer i døgnet til å delta på alt, det å hente seg inn etter lange arbeidsdager er viktig det også. Veldig ofte er disse arrangementene og dugnadene når det passer dårligst. De havner alltid på dager jeg jobber kveld, og mannen er alene med to barn som skal på hver sin idrett. Minstemor kan ikke bare slippes av enda, det er hun for liten til. Jeg vurderer også å ta eldstemann ut av fotballen pga mye dugnad, også når det passer minst. Jeg fatter ikke hvordan de tenker at vi som jobber til 16 eller lenger skal rekke å åpne en kiosk til 16:45 når barn skal hentes og den andre jobber kveld. 17 mai i skoleregi kan gledelig avlyses for vår del, det er ikke noe som vi drar på uansett. Vi skal betale oss ut av å delta på 17 mai, vi har veldig mye annet vi skal denne dagen. Skoleball og trinn turer er heller ikke en nødvendighet. Og nei, jeg skal ikke sitte i fau noen sinne. Har sittet i barnehagens fau i 5 år og for en dritt jobb! Jeg er ferdig når minste begynner på skolen. 

Anonymkode: 0809e...6c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enda et innlegg fra en sytende lærer?  Eller fra en av de selvtilfredse foreldrene som har behov for å heve seg ved å rakke ned på andre?  Jeg er lei av selvgodheten deres!  Gjør hva du vil, men bland ikke meg inn i det.  Jeg gjør det jeg mener er viktig for barna mine.  All slags fellesarrangementer med kaker og boller, er ikke viktig.  

Er alenefar for to barn i barneskolen.  Med full jobb, hus og hjem, vil jeg ha meg frabedt å bli kalt lat.  Min eldste kommer ikke til å fortsette på fotballtreningen  fra i vår.  Ett er at det er dyrt, men når det forventes at jeg stiller opp på turneringer og kamper, gjerne hele dagen, så går det ikke.  Den andre er med på turn, men der er ikke den samme forventningen til foreldredeltakelse.  Billigere er det også.  For min familie ble summen altfor stressende.   

Jeg møter på foreldremøter og elevsamtaler.  Der går min grense.  Nok er nok.  

Anonymkode: 4f1e9...f6b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enda et innlegg fra en sytende lærer?  Eller fra en av de selvtilfredse foreldrene som har behov for å heve seg ved å rakke ned på andre?  Jeg er lei av selvgodheten deres!  Gjør hva du vil, men bland ikke meg inn i det.  Jeg gjør det jeg mener er viktig for barna mine.  All slags fellesarrangementer med kaker og boller, er ikke viktig.  

Er alenefar for to barn i barneskolen.  Med full jobb, hus og hjem, vil jeg ha meg frabedt å bli kalt lat.  Min eldste kommer ikke til å fortsette på fotballtreningen  fra i vår.  Ett er at det er dyrt, men når det forventes at jeg stiller opp på turneringer og kamper, gjerne hele dagen, så går det ikke.  Den andre er med på turn, men der er ikke den samme forventningen til foreldredeltakelse.  Billigere er det også.  For min familie ble summen altfor stressende.   

Jeg møter på foreldremøter og elevsamtaler.  Der går min grense.  Nok er nok.  

Vår er 3 år og må selge sokker for 1000 kr for turn hvor hen løper rundt i en gymsal ustrukturert i en liten time i uken. I tillegg til kontigent syns jeg ikke dette var spesielt billig (for en 3 åring klarer jo selvsagt ikke å selge sokker, og det er direkte ufint å prakke barnas kontigent på familie og venner)

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vår er 3 år og må selge sokker for 1000 kr for turn hvor hen løper rundt i en gymsal ustrukturert i en liten time i uken. I tillegg til kontigent syns jeg ikke dette var spesielt billig (for en 3 åring klarer jo selvsagt ikke å selge sokker, og det er direkte ufint å prakke barnas kontigent på familie og venner)

Nettopp.  Og hysteriet fortsetter.  Om få år selger du toalettpapir og ber om tomflasker hos naboer og kjente/ukjente.  Da skal våre håpefulle på skoletur, og det koster.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og hvis dugnaden i tillegg skal finansiere klubbens toppsatsing (slik flere barnelag i håndball og fotball opplever), føles det dobbelt så dyrt.  (Det er en av mine kjepphester, at barneidrett og andre fritidsaktiviteter for barn skal være økonomisk lavterskel slik at alle kan delta, og absolutt ikke være en del av finansieringen til eliteutøverne)

Men akkurat dette var litt utenfor tema, selv om det er relevant.

For min opplevelse er at et lite antall foreldre setter standarden for nivået de vil at arrangementet/aktiviteten skal ha, og disse legger listen veldig høyt for hva som er nødvendig både når det kommer til skoleball, turer, og fritidsaktiviter. 

Min opplevelse er at det nå skal være "elitenivå" på alt fra lokaler, til utstyr og trenere, noe som igjen krever høyere foreldredeltakelse, høyere kontingent/egenandel, og høyere dugnadsinnsats fra barn og foreldre.

Anonymkode: ec994...3eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dugnadstretthet… Vil folk unngå dugnad så får de velge privatskole og fritidsaktiviteter uten dugnad.  Har man barn på offentlig skole eller aktiviteter med dugnad så stiller man opp på en eller annen måte.

Helt feil. Det er nettopp offentlig skole man ikke må ta del i dugnad. Det er faktisk ikke lov å presse på dugnad en gang. Les deg opp. Velger man privatskole og aktiviteter der dugnad er en del av er det noe annerledes.

Hilsen en som sitter i 17.-mai komitéen. Vi kom lengre med gulrot enn pisk.

Anonymkode: f5fce...bf9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...