Gå til innhold

Totalt uengasjerte foreldre for tiden

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er en av de mange frivillige som arrangerer skoleball, trinnturer, idrettslag osv og det er blitt mye mer tidkrevende når så få foreldre gidder å stille opp. De gidder ikke lese info fra skolen eller info som kommer fra arrangører.

Det er ikke allverdens som kreves av dere. Når kun 5 foreldre av 130 foreldre fra ett trinn hjelper til med et ball og vi spurte om 10 fra trinnet og det gjelder å være til stede i 3 timer for barna blir jeg litt irritert og det tok 2 uker bare for å få de 5.  Folk dukker ikke opp på FAU-møter, eller klasser gidder ikke å velge noe. Få dukker opp på dugnad i idrettslaget, har brukt mye tid på å få folk der også.

Rektorene på skolene til barna er fortvilet også, foreldre gidder ikke svare på noe fra skolen, men har lett for å sende inn tirader på ting de er misfornøyd med og disse foreldrene snakker høyt og lenge om hvor j, skolen er, men noen dialog med skolen er uinteressant.     Av mine tre barn så skiller ett kull seg ut, der er samholdet mellom barna bedre, og gjett hva, her er også kontakten mellom foreldrene mye bedre og dugnadsånden større. På ene skolen sitter 6 av 9 i FAU med foreldre fra ett trinn (3 stk har barn i andre trinn også) 

Ja, det er meningen å henge ut andre foreldre og deres latskap, for ja- det er latskap for de aller fleste. Noen unnskyldninger jeg får høre er latterlige, men mest blir man bare oversett. Men tenk om man en dag bare avlyser ting pga den manglende viljen til å bidra? Ramaskrik- sånt kan man da ikke gjøre…. Joda, en dag er strikken tøyd for langt for de som må ta det største ansvaret.   

Anonymkode: 83270...00f

• Liker 11
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Merker det samme selv. Klart at det finnes foreldre som er syke og har nok med seg selv, men det gjelder ikke mesteparten! 

Samtidig så tenker jeg at det er synd på de foreldrene som aldri stiller opp, de går glipp av mye! Jeg har deltatt på min del og litt mer, og det er her ungene henger. Jeg ser jo at det har hatt positiv virkning på eget barn og venner av barnet. 

Anonymkode: f38cb...4cc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her opplever jeg at foreldre stiller opp, både når det kommer til skole og idrett. Kanskje veldig ulikt fra sted til sted? 

Anonymkode: 7d274...5f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er en av de mange frivillige som arrangerer skoleball, trinnturer, idrettslag osv og det er blitt mye mer tidkrevende når så få foreldre gidder å stille opp. De gidder ikke lese info fra skolen eller info som kommer fra arrangører.

Det er ikke allverdens som kreves av dere. Når kun 5 foreldre av 130 foreldre fra ett trinn hjelper til med et ball og vi spurte om 10 fra trinnet og det gjelder å være til stede i 3 timer for barna blir jeg litt irritert og det tok 2 uker bare for å få de 5.  Folk dukker ikke opp på FAU-møter, eller klasser gidder ikke å velge noe. Få dukker opp på dugnad i idrettslaget, har brukt mye tid på å få folk der også.

Rektorene på skolene til barna er fortvilet også, foreldre gidder ikke svare på noe fra skolen, men har lett for å sende inn tirader på ting de er misfornøyd med og disse foreldrene snakker høyt og lenge om hvor j, skolen er, men noen dialog med skolen er uinteressant.     Av mine tre barn så skiller ett kull seg ut, der er samholdet mellom barna bedre, og gjett hva, her er også kontakten mellom foreldrene mye bedre og dugnadsånden større. På ene skolen sitter 6 av 9 i FAU med foreldre fra ett trinn (3 stk har barn i andre trinn også) 

Ja, det er meningen å henge ut andre foreldre og deres latskap, for ja- det er latskap for de aller fleste. Noen unnskyldninger jeg får høre er latterlige, men mest blir man bare oversett. Men tenk om man en dag bare avlyser ting pga den manglende viljen til å bidra? Ramaskrik- sånt kan man da ikke gjøre…. Joda, en dag er strikken tøyd for langt for de som må ta det største ansvaret.   

Truet med å avlyse 17 mai på skolen jeg. Vi var to stk som møtte på 17 mai møte  5 ganger. En hadde gitt beskjed om fravær hver gang pga arbeid. Og det er jo ok, resten hørte vi ikke et pip fra. Selv var jeg sykmeldt, og skulle ikke gjøre så mye fysisk. Det er fastsatt to klasser pr år. Som har ansvaret.  

Så jeg sendte ut melding om at vi har nå kalt inn til møte 5 ganger. Og kun 3 har meldt seg. Vi ser desverre ingen mulighet til å kunne gjennomføre et 17 mai arrangement med kun to som kan bidra. Så vi setter opp et 6 møte, der vi avgjør om 17 mai for i år blir avlyst eller ikke iht hvor mange som møter og kan dekke de poster som må bemannes.

Gjett hvem som var den store stygge ulven,  det var jo selvfølgelig vi to,  som måtte innse at dette går ikke.  I praksis var det bare en av oss som kunne ta fysiske oppgaver.  

16 mai,  da  kom mange av de for syns skyld på dugnad.  Mange dro igjen etter 30minutter. Så til slutt sa jeg at hvis noen fler drar hjem nå, så drar jeg også. Så får gjestene finne stoler og sette frem bord selv i morgen, for jeg har gjort allerede mer enn jeg har lov til av legen.   Og står ikke her til over midnatt alene for å komne i mål. 

Har vært med der tidligere. Og alt av stoler i gymsalen var ferdig på 15 minutter,  da mange ble med. Nå hadde vi holdt på i to timer, og var ikke halvferdig.  Fordi vi sto igjen 6personer. Og 3 av dem ville dra. Normalen var jo å bli ferdig totalt på 1,5-2 timer når alle var med

Anonymkode: 3616e...7ed

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

så sykt enig.. alltid samme folka som stiller imens 80% av foreldrene forventer at den tjue prosenten skal stille opp for ungene deres..  

Anonymkode: 74aa6...5d3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hører at flere klager på det samme, og at det har blitt verre etter pandemien.

Jeg tror årsaken er veldig sammensatt, men mine tanker går først og fremst til "dugnads-tretthet", det har rett og slett blitt for mye.

Før gikk barna på en eller to fritidsaktivitet(er), og dugnad i forbindelse med denne/disse var overkommelig selv om verv i FAU, som klassekontakt, eller i styret på fritidsaktiviteten kom i tillegg.

Men nå som vedlig mange barn har fritidsaktiviteter hver eneste hverdag i uken blir dugnadsbyrden for stor, og antall verv for mange.  Så kommer dugnader i forbindelse med skole og barnehage i tillegg til dette igjen, sammen med oppfølging, tilstedeværelse, jobb, lekser osv osv... jeg tror mange føler på at det blir for mye å engasjere seg i.

Jeg har ikke barn i skolealder lenger, men jeg er fremdeles involvert i noen av aktivitetene deres (det er vanskelig å gi slipp på enkelte ting :ler: ), men jeg ser stor forskjell på hva som var forventet av foreldreaktivitet før (for 15 år siden), og hvordan det er nå.

Anonymkode: ec994...3eb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Folk er vel slitne. Enkelte kan slite med ettervirkninger av covid, og det har vært mye sykdom etter at samfunnet åpnet igjen. 
Vi skal strekke til overalt, det blir for mye. Hilsen utbrent forelder 

(Avlys om folk ikke stiller opp. Enkelt og greit).

Anonymkode: 3cfa1...a5f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dugnadstretthet… Vil folk unngå dugnad så får de velge privatskole og fritidsaktiviteter uten dugnad.  Har man barn på offentlig skole eller aktiviteter med dugnad så stiller man opp på en eller annen måte. Folk dukker ikke opp på foreldremøter heller.  Jeg er en elendig bordbærer, raker, selger, men jeg kan organisere. 

Ja, det er mye å holde orden på som foreldre, men man har jo valgt foreldrerollen og med det er det forventninger å leve opp til.   Det jeg reagerer på er den helt tydelige gi-faen holdningen og dette gidder jeg ikke.. 

Rektor forteller at kun 1/3 av foreldre engang åpner meldinger fra skolen. Jeg ser også i spond hvor mange som ikke ser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

så sykt enig.. alltid samme folka som stiller imens 80% av foreldrene forventer at den tjue prosenten skal stille opp for ungene deres..  

Anonymkode: 74aa6...5d3

Enig

Anonymkode: 795fc...1e8

AnonymBruker
Skrevet

Er sånn det har blitt, ikke gidder de lese ukeplanen, ikke stiller de opp men klager likevel 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Folk er vel slitne. Enkelte kan slite med ettervirkninger av covid, og det har vært mye sykdom etter at samfunnet åpnet igjen. 

Sånn har det vært før covid pgså så nei det er ikke unnskyldning 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En nybakt far på jobben spurte mer erfarne foreldre om hvilken fritidsaktivitet som krevde minst innsats fra foreldre. Han ville sende sin datter på den, planla han allerede nå. 

Kanskje tida har løpt fra arrangement som lages på dugnad? Sier som en annen her: avlys når for få stiller.

Anonymkode: 755e3...499

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dugnadstretthet… Vil folk unngå dugnad så får de velge privatskole og fritidsaktiviteter uten dugnad.  Har man barn på offentlig skole eller aktiviteter med dugnad så stiller man opp på en eller annen måte.

Det er to sider av denne saken også.

Som sagt tidligere ser jeg på dette fra utsiden, siden barna mine for lengst er ferdige med sine skoler og fritidsaktiviteter. 

Slik jeg ser det:

Nå har det dessverre blitt slik at hvis barna skal være med venner etter skoletid MÅ det skje på fritidsaktiviteter.   Det å ha en "gjennomorganisert fritid" er ikke lenger utelukkende basert på frivillighet,  men har blitt frivillig tvang. ( "er du ikke med, er du utenfor")

For barnas beste, at de ikke skal bli sosialt utenfor,  strekker foreldrene seg langt for å få det til, og i mange tilfeller så langt at de ikke klarer å følge opp alt så mye som de burde.

Anonymkode: ec994...3eb

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hva med å skrive et innlegg som foreldrene får?

»I år skal det være følgende arrangementer. Vi sliter med å få foreldre til å engasjere seg, og det er de samme gjentakende veldig få som melder seg frivillig.

I år har vi kommet til at arrangementene avlyses om det ikke er nok frivillige innen gitte tidlige frister». 

Så er dere ærlige med ungene om det må avlyses.

»Blir ikke skoleball i år da vi ikke har nok foreldre til å stille». 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Folk flest er ikke langtidssyke, det har alltid handlet om manglende gidd. 

I vår barnehage/skole hadde foreldre kreft, ME, alvorlige og uttalte sykdommer og i det hele tatt.

Merkelig nok var det fortsatt disse som stilte på dugnader og alt felles/FAU osv.

Den ene parten ble hjemme under verste cellegift eller alvorlig sykdom, den andre dro - eller stilte neste år. 

De som aldri kom eller deltok var og er de samme alltid. Alle år 4ever. 

MEN - jeg synes og enkelte ting blir for drøyt. Som dette «kjøre doruller ut til hele byen» (selg lodd på nett heller), og voldsomme mengder dugnad for en masse ting. Noe må åpenbart reduseres, for det går jo ikke i hop. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Meget enkelt svar: Det er blitt altfor mye av ALT. Foreldre har det travelt nok i utgpkt, og jeg forstår godt at man ikke har kapasitet til å stille opp på så mye av aktiviteter og dugnad som kreves i 2023. 

Jeg håper samfunnstrenden snur, for det foreldre og deres barn VIRKELIG trenger, er fred og ro. IKKE flere aktiviteter og krav.

Anonymkode: 42f89...d88

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner i utgangspunktet problemet, men likevel: Trinntur? Skoleball? Hvor mange av disse arrangementene eksisterte for 20 år siden, og tror dere ikke kanskje det ville vært lettere å finne nok frivillige om det ikke var så ekstremt mye som skulle arrangeres?

Anonymkode: 98c8b...177

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Meget enkelt svar: Det er blitt altfor mye av ALT. Foreldre har det travelt nok i utgpkt, og jeg forstår godt at man ikke har kapasitet til å stille opp på så mye av aktiviteter og dugnad som kreves i 2023. 

Jeg håper samfunnstrenden snur, for det foreldre og deres barn VIRKELIG trenger, er fred og ro. IKKE flere aktiviteter og krav.

Anonymkode: 42f89...d88

Dette! Helt enig. Alt er gjennomorganisert. Alt fra sportsaktiviteter til «playdates»…

Anonymkode: d35d8...0be

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner i utgangspunktet problemet, men likevel: Trinntur? Skoleball? Hvor mange av disse arrangementene eksisterte for 20 år siden, og tror dere ikke kanskje det ville vært lettere å finne nok frivillige om det ikke var så ekstremt mye som skulle arrangeres?

Anonymkode: 98c8b...177

Det har alltid eksistert dette. Kanskje ikke på 70/80-tallet? 

Jeg gikk på ungdomsskolen for 15 år siden. Vi hadde skoleball, klasse/trinnturer. Dette startet på barneskolen, MEN da var det i regi av skolen. Tror ikke det var noe innblanding med foreldre. Vi elevene fikk oppgaver til forskjellige ting. Det som har endret seg er at foreldrene skal gjøre alt nå, elevene skal ikke gjøre noe.

Anonymkode: 7d053...1f1

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det har bare blitt for mye. Kravene til effektivitet er høyere i arbeidsmarkedet samtidig som begge foreldre må jobbe 100% for å klare kostnader. Det blir mye dugnader og aktiviter å følge opp, spesielt når du har mer enn 1 barn. Mange har lite familie som stiller opp. Folk er rett og slett utbrente og lei. Hvorfor må vi ha alle de her aktivitene? Folk trenger å kunne ha en ettermiddag og helg fri innimellom.

Anonymkode: 30370...8c0

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi bidrar når vi må, for eksempel når det var vår klasse som hadde ansvar for 17. mai. slie ting og så unngår aktiviteter der man må ha dugnad. Håndball og fotball er no go hos oss, dans/basket/kampsport/svømming er aktiviteter der vi slipper dugnader og betaler heller for det. Ellers så unngår vi å stille som FAU for det er ikke noe vi brenner for, klassekontakt har vi gjort når ingen har meldt seg. Vi har heller ikke deltatt på alle disse treffene man skal ha juletreff, høsttreff, vintertreff, sommeravslutning, juleavslutning, påskefrokost, julefrokost osv. Alt for mye tull man skal ha. 

Er ikke interessert i å treffe folk fra skolen på fritiden, vi har jo vårt eget liv og som skal følges opp og når fritiden nærmest blir spist opp av tull og tøys så må vi sette ned foten for vår del og velge hva vi skal prioritere. 

Dere som klager over at folk ikke stiller burde kanskje ta hintet, folk er drittlei. Var ikke måte på lettelsen til folk under korona for nå skulle de endelig slippe dugnadshelvete og 17 mai. 

Anonymkode: 3f64a...de5

• Liker 4
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...