Gå til innhold

Flytte til Oslo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie på 5 som skal flytte til Oslo. Aldri bodd der så trenger litt hjelp! Hvilke områder er det bra skoler og barnehager? Vi har 2 på skolealder og 1 i barnehage.

max budsjett på 7 mill som begrenser litt områder

Gjerne rundt/under 50% med  minoritetsbakgrunn på skolen/barnehagen

Under 30 min å kjøre til Ullevål/1 t med kollektiv

Håper på noen svar/anbefalinger! 

Anonymkode: 28be7...042

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Leilighet i Oslo til 5 mennesker for 7 millioner er nok mulig, men vanskelig om det skal ta 30 min til Ullevål. Hvor på Ullevål? Sykehuset? Østensjø/Oppsal er jo fint og ikke utrolig dyrt.

Anonymkode: 7374c...590

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor stort må dere ha og hvor mange soverom? 

Anonymkode: 2fd58...097

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Leilighet i Oslo til 5 mennesker for 7 millioner er nok mulig, men vanskelig om det skal ta 30 min til Ullevål. Hvor på Ullevål? Sykehuset? Østensjø/Oppsal er jo fint og ikke utrolig dyrt.

Anonymkode: 7374c...590

Sykehuset ja! 
Takk for svar 😊 Skal se på det!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor stort må dere ha og hvor mange soverom? 

Helst over 90kvm og helst 4 soverom (kan klare oss med 3)

AnonymBruker
Skrevet

Ville kikket på områdene Hellerud, Oppsal, Manglerud, Bøler. 

Anonymkode: 5d2a1...93f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje bedre å bo er sted utenfor byen med gode kollektivforbindelser når dere er en stor familie med lavt budsjett? 

Anonymkode: 29683...8db

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du ser ut ifra parametrene på Finn at utvalget er begrenset.

Du kan finne noe på vestsiden med 3 soverom i deler av Bogstad, Holmen etc. med gode skoler. Da må du nok likevel under 90 kvm. 

Anonymkode: b36e0...12a

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helst over 90kvm og helst 4 soverom (kan klare oss med 3)

Mja, det uaktuelt med 7 mill og maks 30 min kollektiv til Ullevål.

Hele vestkant utgår. 

3 soverom på for eksempel Røa i Landingsveien og liknende går vel for 8-9 tror for ca 70-80 m2. (Barnevennlig borettslag på middelklasse men vestkant).

Under 50% - Høybråten skolekrets har nok det, men da må du regne endel mer reisetid fra dør til dør (15 min med tog til Oslo S - trikken til Ullevål og så et stykke å gå hver vei). 

Østensjø bydel ville jeg vurdert (Oppsal, Bøler osv). Men du kan fortsatt glemme 30 min kollektiv dessverre, også mer enn 90m 2 for 7 mill. 

Du kan få 80 m 2 kanskje, rundt 40-45 min reisevei kun med kollektiven omtrent. 

Oppsal-Ullevål sykehus holdeplass er ca 35 min, så må plusse på gange og venting. 

Endret av AprilLudgate
AnonymBruker
Skrevet

Vi trives veldig godt på Lambertseter. Har ikke erfaring med skolene i området ettersom vi har barn i barnehagealder, men det jeg har hørt fra andre har vært bra. Rekkehusene i borettslaget vårt går får 6-7 mill, tror rekkehus i naboborettslagene går for cirka det samme. Utenom rushen kjører jeg til Ullevål på et kvarter, og bruker under en time med kollektivt. Vet ikke om det er relevant for deg, men vi har barn med en funksjonsnedsettelse og har aldri hatt problemer med å få det barnet har krav på her. Opplever bydel Nordstrand som veldig på tilbudssiden.

Anonymkode: 87f72...de1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (12 minutter siden):

Mja, det uaktuelt med 7 mill og maks 30 min kollektiv til Ullevål.

Hele vestkant utgår. 

3 soverom på for eksempel Røa i Landingsveien og liknende går vel for 8-9 tror for ca 70-80 m2. (Barnevennlig borettslag på middelklasse men vestkant).

Under 50% - Høybråten skolekrets har nok det, men da må du regne endel mer reisetid fra dør til dør (15 min med tog til Oslo S - trikken til Ullevål og så et stykke å gå hver vei). 

Østensjø bydel ville jeg vurdert (Oppsal, Bøler osv). Men du kan fortsatt glemme 30 min kollektiv dessverre, også mer enn 90m 2 for 7 mill. 

Du kan få 80 m 2 kanskje, rundt 40-45 min reisevei kun med kollektiven omtrent. 

Oppsal-Ullevål sykehus holdeplass er ca 35 min, så må plusse på gange og venting. 

Takk for utfyllende svar! Tror jeg skrev 30 min i bil el under 1 time kollektiv :)

Skal sjekke ut oppsal!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi trives veldig godt på Lambertseter. Har ikke erfaring med skolene i området ettersom vi har barn i barnehagealder, men det jeg har hørt fra andre har vært bra. Rekkehusene i borettslaget vårt går får 6-7 mill, tror rekkehus i naboborettslagene går for cirka det samme. Utenom rushen kjører jeg til Ullevål på et kvarter, og bruker under en time med kollektivt. Vet ikke om det er relevant for deg, men vi har barn med en funksjonsnedsettelse og har aldri hatt problemer med å få det barnet har krav på her. Opplever bydel Nordstrand som veldig på tilbudssiden.

Takk for svar! 
Skal legge det til på listen på finn ;) 

Skrevet (endret)

Med en familie på 5, ville jeg unngått sentrum/Grünerløkka/Frogner/Sagene/Sankthanshaugen/Gamle Oslo. Der er det tettbygd og hovedsakelig leiligheter uten egen hage. I de vestlige bydelene Nordre/Vestre Aker, Ullern + Nordstrand * (ligger i øst men har vestkantstandard og priser) er det både villaer og rekkehus med hage, men dere har for lavt budsjett til å bo der. I de østlige bydelene Alna, Grorud, Stovner, Østensjø, Søndre Nordstrand, derimot kan dere få råd til rekkehus med hageflekk. Nærhet til offentlig transport er alfa og omega i Oslo, så jeg ville bodd nær det.  

Lambertseter, Oppsal/Godlia, Bøler, Høybråten kunne kanskje være noe?

Endret av Grüner
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ulven: buss 23 og 24 som stopper ved alle sykehusene. Under 5 min til økern t-banestasjon, der linje 4 går til Ullevål 😊 linje 5 er på jernbanetorget på 5 minutter. Opparbeidet nydelige området som er flotte for barn! Og rett ved er hasle med mange grøntområder. De næreste skolene er jevnt fordelt mtp minoritetsbakgrunn. 

Denne leiligheten er 7,3 totalt. Men går jo an å prøve å by under? https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=277467374&ci=8 

Hvis du vil bo nærheten av Ullevål og byen syns jeg denne beliggenheten er bra med barn 😊

Anonymkode: 248d9...265

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ulven: buss 23 og 24 som stopper ved alle sykehusene. Under 5 min til økern t-banestasjon, der linje 4 går til Ullevål 😊 linje 5 er på jernbanetorget på 5 minutter. Opparbeidet nydelige området som er flotte for barn! Og rett ved er hasle med mange grøntområder. De næreste skolene er jevnt fordelt mtp minoritetsbakgrunn. 

Denne leiligheten er 7,3 totalt. Men går jo an å prøve å by under? https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=277467374&ci=8 

Hvis du vil bo nærheten av Ullevål og byen syns jeg denne beliggenheten er bra med barn 😊

Anonymkode: 248d9...265

OBS! Det tar 10-15 minutter å gå fra t-banen til sykehuset.

AnonymBruker
Skrevet

Skullerud kanskje? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for utfyllende svar! Tror jeg skrev 30 min i bil el under 1 time kollektiv :)

Skal sjekke ut oppsal!

Ah ok!

Da har du mer å gå på :) Parkering på Ullevål er helvete for ansatte, så hadde valgt kollektiv.

Det greieste er å unngå tog, og satse på trikk/buss/T-bane.

Veldig typisk barnevennlige områder som ikke er utpreget vestkant - med leilighetskompleks som har endel barnefamilier er altså:

Hele bydel Østensjø mer eller mindre

Røa (kanskje, usikker på pris men sjekk altså ut Landingsveien)

Tonsenhagen/Årvoll

Mer sentralt blir nok for dyrt, større plass = ganske så østkant

Hallagerbakken på Søndre Nordstrand er populært og mye akademikerfamilier - sokner vel til skole med ca 50/50. 

De romslige rekkehusene ved Lambertseter går ikke for 7 mill. Men er noen små innimellom der. Men veldig barnevennlig strøk, 18 min med T-bane til Oslo S - da kan man enten ta den videre tiø Majorstuen og ta 20bussen til Ullevål eller ta trikk fra Oslo S. 

Grüner skrev (10 minutter siden):

Med en familie på 5, ville jeg unngått sentrum/Grünerløkka/Frogner/Sagene/SSankthanshaugen/Gamle Oslo. Der er det tettbygd og hovedsakelig leiligheter uten egen hage. I de vestlige bydelene Nordre/Vestre Aker, Ullern + Nordstrand * (ligger i øst men har vestkantstandard og priser) er det både villaer og rekkehus med hage, men dere har for lavt budsjett til å bo der. I de østlige bydelene Alna, Grorud, Stovner, Østensjø, Søndre Nordstrand, derimot kan dere få råd til rekkehus med hageflekk. Nærhet til offentlig transport er alfa og omega i Oslo, så jeg ville bodd nær det.  

Mja, jeg ville også anbefalt Bydel Sagene/Tåsen osv - men man får ikke 3 soverom for 7 mill og grei size.

Rekkehus i Østensjø er mer mot 9/10 mill. Søndre Nordstrand derimot, men da må man vel sokne til Hallagerbakken. Hundre år med buss pga kø i rush, men 10 min med toget. Er man opptatt av minst mulig minoritetsbakgrunn funker Søndre Nordstrand og særlig Grorud dårlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er barna?

Anonymkode: e6da5...aac

AnonymBruker
Skrevet

Ville vurdert Lillestrøm 

Anonymkode: 47fc0...47e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...