Gå til innhold

Spørsmål om bilverkstedenes ærlighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en bil som viser feilmeldinger i elektronikken av og til. Leverte den til bilverksted for å sjekke elektronikken. Plutselig kommer det en regning på flere titusener fordi de har i mellomtiden funnet oljelekkasjer i girkasse og drivstoff og en rekke andre ting som de mente måtte byttes. Jeg har bilen parkert i garasjen over lengre perioder når ikke i bruk og har aldri sett en eneste dråpe på gulvet. Jeg har hatt bilen på samme bilverksted for mindre enn 1 år siden hvor ingenting av dette ble funnet.

Kan man stole på bilverkstedene at de ikke lopper meg for penger for ting som egentlig ikke er feil? 

Stoler dere på bilverksteder? 

Det skal være et ''ordentlig'' og ikke et shady bilverskted, men likevel?

Jeg synes regningen er drøyt når jeg ikke kan verifisere at de ikke bare finner på ting som er galt for å loppe meg for penger?

Anonymkode: 7aad0...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Automagisk

Så du påstår at verkstedet har funnet feil i titusenkronersklassen som de har reparert uten å spørre deg først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som driver bilverksteder er vel like forskjellige som folk flest, noen er redelige, andre er kjeltringer. Men at de bare presenterer regninger for deg på flere titusener uten å ha avtalt at de skal reparere feilen, det er ikke greit.

Les om det her: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/reparasjon/misfornoyd/

Tilleggsarbeid

Dersom det skulle bli behov for tilleggsarbeid underveis, skal verkstedet som hovedregel kontakte deg. Det er unntak i de tilfeller hvor du ikke er å treffe, hvis det må antas at du vil ha arbeidet utført, og prisen for tilleggsarbeidet er ubetydelig eller lav i forhold til prisen for hele reparasjonen eller servicen.

Verkstedet skal utføre tilleggsarbeid som ikke kan utsettes, hvis det er fare for at du blir påført vesentlig skade eller tap om det ikke gjøres. Det er verkstedet som må sannsynliggjøre at vilkårene for å utføre tilleggsarbeid er oppfylt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stolte ikke på mitt merkeverksted, og så meg nødt til å bytte. For hver gang bilen var innom var det en kamp. Jeg fikk ved hver eneste EU-kontroll og service beskjed om å gjøre omfattende reperasjoner på bilen. Vi snakker om alt fra turbo, bremseklosser, endeledd, støtdemper osv uten at jeg hadde opplevd noe tegn eller symptomer til slitasje. Ble også bedt om å skifte girolje (til 12 000,-) for å opprettholde serviceavtalen langt før oljen egentlig burde byttes. De prøvde seg gang på gang, men jeg godtok aldri disse merknadene og ba dem vise og forklare hva som var feil, eventuelt sa at jeg skulle få NAF til å gjennom disse påståtte feilene. Men da krøp dem til korset med en slags "nei det holder vel i 2 år til" eller "vi har krysset feil" o.l.

Iløpet av 6 år på det verkstedet sparte jeg meg selv for reparasjoner på rundt 60 000,- bare ved å si imot. Det er 8 år siden de ba meg bytte turbo og at det var "prekært", men jeg har enda ikke byttet den, og bilen går som en klokke.

Vaskeekte kjeltringer, er det dem er. 

Og det verste med dette er at de er et stort verksted med godt omdømme, fremstår som profesjonelle med svært gode lokasjoner og har stor markedsandel i distriktet. Så folk ser ut til å stole blindt på dem og betaler for reparasjoner og servicedeler som ikke er nødvendig.

For øvrig kan ingen verksted utbedre en jobb på en bil uten at eieren har godkjent dette. Så en faktura på noe du ikke har bestilt ville jeg aldri godtatt, helt uavhengig om det måtte gjøres eller ikke.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er kjempevanskelig. Alt handler om profitt, og vi leser stadig om f.eks elkjøp som anbefaler en dårligere/mindre passende vare fordi de får mer igjen for det. Kan man egentlig stole på noen lenger?

Dekkhotellet mitt mener jeg trenger nye sommerdekk, og jeg klarer ikke å stole på at det stemmer. 

 

Anonymkode: 6eb31...fff

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Automagisk
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg synes dette er kjempevanskelig. Alt handler om profitt, og vi leser stadig om f.eks elkjøp som anbefaler en dårligere/mindre passende vare fordi de får mer igjen for det. Kan man egentlig stole på noen lenger?

Dekkhotellet mitt mener jeg trenger nye sommerdekk, og jeg klarer ikke å stole på at det stemmer. 

 

Anonymkode: 6eb31...fff

Du klarer vel å se hvor mye mønster som er igjen på dekkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har funnet flere tvilsomme verksted, aller verste var min første eu kontroll, der jeg fikk feil om litt rust, men gikk fint å kjøre, to dager etterpå datt hele hjulet av pga rust. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbart handler det om profitt. Men profitt krever salg som gir omsetning, som så gir profitt. Og salg krever tillit.

Jeg har opplevd "bakgårdsverksted" som har gitt ekstremt god service, og større verkstedkjeder som har gitt meg gåsehud og store regninger.

Men det er viktig å ikke ta ting for gitt. Stoler du ikke på det mekanikeren sier så sier du det og går heller et annet sted. Kanskje du får oppklart en misforståelse eller din mangel på kunnskap. Eller så har du spart deg for penger.

Ene verkstedet jeg brukte flere år på rad klagde på kaliperene på bremsene hver EU kontroll, enten forran eller bak, eller begge. Når de på tredje EU-kontroll i mitt eie på bilen skulle bytte samme kaliper for andre gang så klagde jeg og ble bedt om å vise kvittering. Når jeg viste kvittering så beklagde de og unnskyldte med en feil. Det var siste gangen hos de. En annen gang måtte jeg bytte støtdemper bak på veldig kort tid og jeg stilte da spørsmål rundt dette til mekaniker. Jeg ble da vist støtdemperene på bilen og såg selv med egne øyne at den ene var knekt.

Så ofte føler jeg kanskje forventningene våres er litt høye. Vi forventer å bruke minst mulig på verkstedopphold samtidig som vi skal kjøre mye og langt på til tider slitte veier.

Det verkstedet jeg bruker nå er jeg veldig fornøyd med og er merkeverksted for Volvo her lokalt. De informerer meg i forkant hva de har tenkt å gjøre, kostnader for det om det ikke er garanti/reklamasjon, hvor lang tid de har tenkt å bruke og de gjør jobben i en verkstedhall som både er ryddig, organisert og synlig for kundene til enhver tid. Og etterpå får jeg spørsmål om det er noe jeg lurer på rundt det som er gjort, pluss en oppfølgingmelding etterpå som lurer på om det har dukket opp noen problem siden jeg var der og om jeg kan gi de en tilbakemelding på hvor fornøyd jeg er.

Men jeg vet at det finnes de som også er misfornøyd med dette verkstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automagisk skrev (1 time siden):

Så du påstår at verkstedet har funnet feil i titusenkronersklassen som de har reparert uten å spørre deg først?

Jeg påstår at de påstår at mye er galt med bilen som egentlig ikke er det bare for å ta pengene mine.

Anonymkode: 7aad0...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. For å presisere - de har ikke fakturert meg på forhånd, men de påstår at det er ca 10 ting som må gjøres og totalregningen er på flere titusener av kroner. Det er bullshit, mener jeg, så lenge det er kun 1 av de 10 tingene jeg har sett det er problemer med. Så for meg fremstår det som om de prøver å svindle meg.

Anonymkode: 7aad0...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her. For å presisere - de har ikke fakturert meg på forhånd, men de påstår at det er ca 10 ting som må gjøres og totalregningen er på flere titusener av kroner. Det er bullshit, mener jeg, så lenge det er kun 1 av de 10 tingene jeg har sett det er problemer med. Så for meg fremstår det som om de prøver å svindle meg.

Anonymkode: 7aad0...dc4

Men det er ikke alle feil du ser før det går galt, eller i det hele tatt.

Har du snakket med de om disse tingene når de tar dette opp? For som kunde har du naturligvis endelig beslutningsrett over hva som skjer med bilen din, men om det hadde vært min bil de hadde påpekt oljelekasje på så ville jeg nå i det minste sett lekasjen og hørt forklaringen dems før jeg avviste det helt.

Kjipt å stå der noen uker etterpå med skjært motor/girkasse som en følge av en oljelekasje du ikke såg.

Samtidig - litt av poenget med servicer på merkeverksted er jo å bytte deler/vedlikehold på ting FØR det blir et problem så bilen skal ha mest mulig driftsstabilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automagisk skrev (1 time siden):

Du klarer vel å se hvor mye mønster som er igjen på dekkene?

Selvfølgelig, mønsterdybden er grei, men det er tilstanden på gummien, dekkene er fem år gamle. Den klarer jeg ikke å vurdere. 

Anonymkode: 6eb31...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (15 minutter siden):

Men det er ikke alle feil du ser før det går galt, eller i det hele tatt.

Har du snakket med de om disse tingene når de tar dette opp? For som kunde har du naturligvis endelig beslutningsrett over hva som skjer med bilen din, men om det hadde vært min bil de hadde påpekt oljelekasje på så ville jeg nå i det minste sett lekasjen og hørt forklaringen dems før jeg avviste det helt.

Kjipt å stå der noen uker etterpå med skjært motor/girkasse som en følge av en oljelekasje du ikke såg.

Samtidig - litt av poenget med servicer på merkeverksted er jo å bytte deler/vedlikehold på ting FØR det blir et problem så bilen skal ha mest mulig driftsstabilitet.

Jeg fikk sjokk da de ringte og skal ta en tur dit etter jobb for å se med mine egne øyne alt de påstår er galt. Med tanke på at bilen er ikke kjørt 100k km en gang og det er null oljeflekker på gulvet i garasjen eller parkeringsplassen min på jobben, så er jeg ikke helt sikker på disse lekkasjene og de andre delene som plutselig må byttes. 

Jeg ville høre med andre om de stoler blindt på merkebilverkstedene eller om de har opplevd å bli svindlet. 

Anonymkode: 7aad0...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Automagisk
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selvfølgelig, mønsterdybden er grei, men det er tilstanden på gummien, dekkene er fem år gamle. Den klarer jeg ikke å vurdere. 

Anonymkode: 6eb31...fff

Betyr jo ingenting for sommerdekk om de er 5 eller 10 år...så lenge det ikke er sprekker i dekksidene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Selvfølgelig, mønsterdybden er grei, men det er tilstanden på gummien, dekkene er fem år gamle. Den klarer jeg ikke å vurdere. 

Anonymkode: 6eb31...fff

Det er det som er sjarmerende med dekkhotell.  De lever av å selge og montere dekk.  Det under er sakset fra første treff på google og er fra Viking redningstjeneste.  Hvis de mener dekkene er ubrukelige kan du hevde at det må være feil med oppbevaringen.


"Dekk har generelt en levetid på ca 7-10 år fra produksjonsdatoen. Men nøyaktig hvor lenge sommerdekk holder varierer veldig basert på hvor mye du kjører, mønsterdybde, hvordan dekkene oppbevares, hvilket dekkmerke du har og andre faktorer."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (8 timer siden):

Åpenbart handler det om profitt. Men profitt krever salg som gir omsetning, som så gir profitt. Og salg krever tillit.

Jeg har opplevd "bakgårdsverksted" som har gitt ekstremt god service, og større verkstedkjeder som har gitt meg gåsehud og store regninger.

Men det er viktig å ikke ta ting for gitt. Stoler du ikke på det mekanikeren sier så sier du det og går heller et annet sted. Kanskje du får oppklart en misforståelse eller din mangel på kunnskap. Eller så har du spart deg for penger.

Ene verkstedet jeg brukte flere år på rad klagde på kaliperene på bremsene hver EU kontroll, enten forran eller bak, eller begge. Når de på tredje EU-kontroll i mitt eie på bilen skulle bytte samme kaliper for andre gang så klagde jeg og ble bedt om å vise kvittering. Når jeg viste kvittering så beklagde de og unnskyldte med en feil. Det var siste gangen hos de. En annen gang måtte jeg bytte støtdemper bak på veldig kort tid og jeg stilte da spørsmål rundt dette til mekaniker. Jeg ble da vist støtdemperene på bilen og såg selv med egne øyne at den ene var knekt.

Så ofte føler jeg kanskje forventningene våres er litt høye. Vi forventer å bruke minst mulig på verkstedopphold samtidig som vi skal kjøre mye og langt på til tider slitte veier.

Det verkstedet jeg bruker nå er jeg veldig fornøyd med og er merkeverksted for Volvo her lokalt. De informerer meg i forkant hva de har tenkt å gjøre, kostnader for det om det ikke er garanti/reklamasjon, hvor lang tid de har tenkt å bruke og de gjør jobben i en verkstedhall som både er ryddig, organisert og synlig for kundene til enhver tid. Og etterpå får jeg spørsmål om det er noe jeg lurer på rundt det som er gjort, pluss en oppfølgingmelding etterpå som lurer på om det har dukket opp noen problem siden jeg var der og om jeg kan gi de en tilbakemelding på hvor fornøyd jeg er.

Men jeg vet at det finnes de som også er misfornøyd med dette verkstedet.

Det vil jo alltid være noen som er misfornøyde, det gjelder uansett tjeneste, men det har gjerne med forventninger å gjøre. Hvis man spør hvorfor noen ikke er fornøyde, kan man som regel gjøre seg opp en mening om det er reelt eller ikke.

Anonymkode: 47857...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

TS her. For å presisere - de har ikke fakturert meg på forhånd, men de påstår at det er ca 10 ting som må gjøres og totalregningen er på flere titusener av kroner. Det er bullshit, mener jeg, så lenge det er kun 1 av de 10 tingene jeg har sett det er problemer med. Så for meg fremstår det som om de prøver å svindle meg.

Anonymkode: 7aad0...dc4

Da synes jeg du skal be et annet verksted om å ta en sjekk. Det er ikke gratis det heller, men det er i hvert fall billigere enn flere titusener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har en bil som viser feilmeldinger i elektronikken av og til. Leverte den til bilverksted for å sjekke elektronikken. Plutselig kommer det en regning på flere titusener fordi de har i mellomtiden funnet oljelekkasjer i girkasse og drivstoff og en rekke andre ting som de mente måtte byttes. Jeg har bilen parkert i garasjen over lengre perioder når ikke i bruk og har aldri sett en eneste dråpe på gulvet. Jeg har hatt bilen på samme bilverksted for mindre enn 1 år siden hvor ingenting av dette ble funnet.

Kan man stole på bilverkstedene at de ikke lopper meg for penger for ting som egentlig ikke er feil? 

Stoler dere på bilverksteder? 

Det skal være et ''ordentlig'' og ikke et shady bilverskted, men likevel?

Jeg synes regningen er drøyt når jeg ikke kan verifisere at de ikke bare finner på ting som er galt for å loppe meg for penger?

Anonymkode: 7aad0...dc4

Har aldri stolt på et eneste verksted. Kjøpte meg en litt nyere bil nå, med service avtale. Og de har jeg faktisk fått tilitt til.  Første verkstedet jeg har hatt det med. Ellers har jeg opplevd å få større regning enn avtalt. Bla påsto det tok 8timer å bytte regress på 3n gammel Volvo 240. En jobb som max tar 2 timer med komplikasjoner.  Normalt 30min til en time. I tillegg så festa de ikke delene godt nok, så slangen til servopumpa falt av så servien skar seg. Deksel rundt rotorbladet var ikke skrudd fast ordentlig,  så den falt av og ødela rotorbladdet mitt. 

Dette er lenge siden (ca 25åe siden),  så prisen var 850 max 1500kr. Kom for å hente bilen, ville de ha 3500kr. Selv om de fikk beskjed om å ringe om det ble dyrere.  

Kjenner andre som også har fått ødelagt bilen sin. Pappa ville vise bilen sin der, så jeg leverte den. Syntes det var pussig at de fant feil Første gangen, og fikk betalt for å fikse det. Bla henger kontakt,  bilen hadde gått 2000Km til neste kontroll, og dahadde liksom bilen samme feilene, Bla hengerkontakten igjen. 

Blir prisen mer enn 15%enn avtalt skal de kontakte deg. Skal de over bilen for feil, skal de ikke reparere noe,  før du er informert, og godkjent reprasonene.  Så det kan du fint krangle på

 

Anonymkode: be367...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er ikke de fleste verkstedene å stole på. Har opplevd å betale for filterbytte og når jeg sjekker er ikke arbeidet gjort en gang. Ekstra utgifter, ekstra ventetid, bare masse tull. Derfor har jeg lært meg å ta service på bilen selv. Kjedelig at det må bli sånn, men hvilke alternativer har man?

Anonymkode: 18462...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tilitt til merkeverkstedet. To ganger opplevde jeg å ta service 2 mnd før eu kontroll. Bilen gikk ikke igjennom eu kontroll. Dette var svært synlige ting for en mekaniker. Var mye til slutt med bilen. Betalt alt for mye.

Anonymkode: 07932...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...