Gå til innhold

Konfirmasjon men..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Stå i kirken og lyve? Hva slags konfirmasjoner er det der dere bor? "Tar du, konfirmanten, Jesus som ved din side ikke står?" Nå er det riktignok 15 år siden jeg konfirmerte meg i kirken, men presten var veldig åpen for at ikke alle trodde og ønsket alle velkommen likevel. 

Anonymkode: f9708...dde

Leser de ikke trosbekjennelsen? Det har da alltid vært en viktig del av konfirmasjonsritualet.

Anonymkode: 8ac56...804

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Kristin70 skrev (51 minutter siden):

I motsetning til kirkelig konfirmasjon? Hva er mer svada med borgerlig konfirmasjon enn med humanistisk konfirmasjon (forutsatt at du forstår hva svada betyr)? 

Jeg vet ypperlig hva svada betyr. Vet du hva «konfirmere» betyr?  

Jeg har vært i mange borgerlige/humanistiske konfirmasjoner, men har aldri skjønt hva det er de bekrefter? Ikke har de blitt voksne, ikke bekrefter de dåpen, ikke har de noe annet å bekrefte. Talene i seremoniene er bare en lang rekke av «jeg har ikke noe å snakke om, så jeg står bare her og snakker noen fine ord likevel». Det eneste konfirmantene bekrefter er at de ønsker seg masse gaver.

I kirka kan man velge å tro på budskapet eller ikke, men konfirmanten bekrefter i alle fall noe veldig konkret. Hvis det er viktig for konfirmanten, kan jeg støtte ham eller henne i det. Men kan noen fortelle meg hvorfor man «konfirmerer» seg borgerlig, annet enn at det er en unnskyldning for å lage fest/få gaver? Da burde man heller ventet noen år og lage en «voksenfest» for å feire noe konkret, for eksempel at man er myndig. 

Anonymkode: 885fc...f1b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke hatt lyst å medvirke i det. Så hadde tatt en eller flere grundige samtaler, sagt at jeg ikke synes man skal konfirmere seg kristelig når man ikke er kristen. Med min personlige holdning til dette, hadde hun måttet ordne det hele på egen hånd dersom hun hadde insistert på en kirkelig konfirmasjon uten noen form for tilknytning.

Jeg synes at borgerlig "konfirmasjon" er et bedre alternativ, min egen datter hadde utbytte av disse samlingene da hun konfirmerte seg. Det var både litt lærerikt og fin sosial møteplass i et litt annet miljø en hjem/skole/trening. På den måten syntes vi det ble noe mer rundt det å "konfirmere seg" enn bare som ren  innkrevingsfest for en grådig unge. 

Anonymkode: 59ef9...2d4

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De som ikke ønsker å bekrefte dåpen sin ved at de selv har valgt å bli kristne kan spørre foreldrene sine om de kan få penger i stedet for fest, eller arrangere gavefest (borgerlig "konfirmasjon")

Anonymkode: 66bff...0e5

Konfirmasjonen i Norge er ikke en bekreftelse av dåpen, det er bare en forbønnshandling.

Man må ikke bekrefte noe som helst når man er konfirmant i kirken, man bare går bort til alteret og blir velsigna.

Jeg synes ungdommene må få velge selv hvorvidt de vil konfirmeres i kirken, humanistisk eller ikke i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet

Her er valget enten å konfirmere seg i kirken og bekrefte dåpen eller ikke å konfirmere seg i det hele tatt. Konfirmasjon er en bekreftelse på dåpen, og ikke noe humanetisk svada. Ønsker hun ikke kirkelig konfirmasjon er det helt greit, men det er da uaktuelt å ha selskap eller gi henne gaver/penger.

Anonymkode: bdb4f...bf7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet ypperlig hva svada betyr. Vet du hva «konfirmere» betyr?  

Jeg har vært i mange borgerlige/humanistiske konfirmasjoner, men har aldri skjønt hva det er de bekrefter? Ikke har de blitt voksne, ikke bekrefter de dåpen, ikke har de noe annet å bekrefte. Talene i seremoniene er bare en lang rekke av «jeg har ikke noe å snakke om, så jeg står bare her og snakker noen fine ord likevel». Det eneste konfirmantene bekrefter er at de ønsker seg masse gaver.

I kirka kan man velge å tro på budskapet eller ikke, men konfirmanten bekrefter i alle fall noe veldig konkret. Hvis det er viktig for konfirmanten, kan jeg støtte ham eller henne i det. Men kan noen fortelle meg hvorfor man «konfirmerer» seg borgerlig, annet enn at det er en unnskyldning for å lage fest/få gaver? Da burde man heller ventet noen år og lage en «voksenfest» for å feire noe konkret, for eksempel at man er myndig. 

Anonymkode: 885fc...f1b

Du sier at du har vært i flere borgerlige konfirmasjoner og det er bare svada. Du må gjerne synes at en humanistisk konfirmasjon ikke er en konfirmasjon, og at konfirmasjon må forbeholdes de som velger sermoni i kirken, men å si at humanistisk konfirmasjon er bare svada sammenlignet med kirkelig konfirmasjon blir litt dumt. Talene i en humanistisk konfirmasjon handler ofte om humanistiske verdier, men det kan tenkes du mener at disse verdiene er bare tull. 

Konfirmantene i kirken bekrefter ingenting, i følge kirken er det Gud som bekrefter sitt løfte til ungdommen (snakker om svada...). 

Det er naturlig å ha et overgangsrituale mellom barn og voksen, i vår kultur har dette vært konfirmasjon som har vært gjennomført i kirken slik som alle andre ruitualer i et kristent samfunn. Selv om færre er kristne har fremdeles folk bruk for ritualer i livet og det har da vært naturlig å legge en ikke kristlig markering av overgangen mellom barn og voksen til samme alder som det kirken bruker. De aller fleste av de som konfirmerer seg humanistisk gjør det av samme grunn som de som konfirmerer seg kirkelig, de ønsker seg penger. Det er et forvinnende lite antall som konfirmerer seg fordi de ønsker at Gud bekrefter sitt løfte overfor dem.

Endret av Kristin70
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Her er valget enten å konfirmere seg i kirken og bekrefte dåpen eller ikke å konfirmere seg i det hele tatt. Konfirmasjon er en bekreftelse på dåpen, og ikke noe humanetisk svada. Ønsker hun ikke kirkelig konfirmasjon er det helt greit, men det er da uaktuelt å ha selskap eller gi henne gaver/penger.

Anonymkode: bdb4f...bf7

Nei, det er ikke det. 

Sitat

Opprinnelig var konfirmasjonen en bekreftelse av dåpen der konfirmanten avga et løfte eller en bekjennelse om å fortsette å være kristen. I dag avlegges det ikke lenger noe løfte. Konfirmasjonen regnes heller som en forbønn for konfirmanten der presten ber om at konfirmanten vil bli bevart i den kristne troen.

https://snl.no/konfirmasjon

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei.

Mitt barn skal konfirmeres neste år, men hun sier klart og tydelig(gjort det fra 10årsalderen) at hun ikke tror på Gud og kirken og at grunnen til at hun sksl konfirmeres er for å få penger og gaver. Vi har selvsagt snakket med henne rundt dette.

Hva hadde dere gjort? Latt henne konfirmeres når hun er fastbestemt på at hennes tro ikke er på Gud og kirken, men kun for penger og gaver? Noen som har tatt avgjørelsen om å ikke ha konfirmasjon da?

Anonymkode: 37829...ac6

20230416_094711.jpg

Anonymkode: 1a38f...e77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke stå i kirken å lyve? Her var mange konfirmanter klar på at de gjorde det for tradisjonen sin del, og at de synes det er en fin begivenhet. Også pga fellesskap, og venner som skal det samme. Presten syntes det var helt greit, og de hadde samtaler rundt dette og mye rundt tro og ikke tro. Tror du ikke prestene og menighetene er klar over at en stor del av de som er del av menigheten er der pga at de ble skrevet inn som barn og konfirmert? De er jo ikke «dum». 

Anonymkode: 59a53...293

• Liker 1
Skrevet

Å velge hva man skal tro eller ikke i den alderen er egentlig helt sprøtt. Greit at de skal tenke over det, men uansett burde de få konfirmeres. Synes egentlig konfirmasjonen burde bli utsatt til man er eldre. For alle. 

Skrevet (endret)

Alle barna våre er heller ikke troende. De valgte humanistisk konfirmasjon. Det var flotte seremonier. Det er ikke foreldrene som skal bestemme om barna skal konfirmeres kristelig eller humanistisk, det er opptil til ungdommen. Og foreldrene (og øvrig familie også) skal respektere valget de tar. Så siden din datter ikke vil konfirmeres i kirken, kan hun velge humanistisk konfirmasjon. 

Endret av Kittykat
  • Liker 2
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor vi skal ha konfirmasjon når barna er 14-15 år. De fleste gjør det utelukkende for gavene. Vent til de blir 20 år. A kan de velge om de skal bekrefte dåpen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjokkerende mange kristen-konservative her… La nå barna få gjøre som de vil, kirkelig eller humanistisk. Men å dømme ungdommer for valgene deres…? Tror 1800-tallet ringte.

Anonymkode: 9dd44...2bb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei.

Mitt barn skal konfirmeres neste år, men hun sier klart og tydelig(gjort det fra 10årsalderen) at hun ikke tror på Gud og kirken og at grunnen til at hun sksl konfirmeres er for å få penger og gaver. Vi har selvsagt snakket med henne rundt dette.

Hva hadde dere gjort? Latt henne konfirmeres når hun er fastbestemt på at hennes tro ikke er på Gud og kirken, men kun for penger og gaver? Noen som har tatt avgjørelsen om å ikke ha konfirmasjon da?

Borgelig konfirmasjon??

Anonymkode: 84856...8c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Du lar selvfølgelig ungen få konfirmeres slik ungen ønsker. Det finnes gode borgerlige alternativer.  Konfirmasjon er en markering mellom barn og voksen. Borgerlig har bra opplegg, basert på forståelse for forskjeller, og menneskerettigheter. Begge mine elsket opplegget der. Yngste var usikker på om ønsket kristelig,  men gikk for Borgerlig 

Anonymkode: 60de9...b21

• Liker 1
Skrevet

Alle her har valgt humanistisk konfirmasjon. Og det er ikke svada... Mange reflekterte diskusjoner, bevisstgjøring av holdninger osv.

Man kan ikke "nekte" barnet å konfirmere seg humanistisk. Jeg regner med at de fleste det er snakk om her var babyer da de ble døpt. Altså ikke et valg de tok selv, men et valg foreldrene tok for dem. At ungdommen ønsker en annen variant er helt naturlig.

Mange, inkludert flere av barnas venner her, har konfirmert seg i kirken fordi det har vært "forventet". De har garantert hatt det fint og hyggelig og lært en del, jeg sier ikke noe annet, men det er nok et kraftig mindretall av dem som faktisk er troende.

Selv konfirmerte jeg meg i kirken fordi min farmor var dypt personlig troende, og jeg er hennes eneste barnebarn. Det var forsåvidt helt greit, men det var ikke det jeg selv ønsket. Og jeg ønsker at tenåringene skal ta reflekterte, egne valg og tørre å stå for dem!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Du kan jo si til henne at man kan konfirmere seg borgerlig. Eller at hun selvsagt kan velge hvilken som helst av de andre religionene i verden. Vi har religionsfrihet i Norge, så man velger som man vil, ikke som sin mor. Men vil barnet konfirmere seg i kirken fordi hun har tatt en vurdering på at det blir det hun får best utbytte av sosialt? Topp. Det er jo å foretrekke at hun ikke faktisk tror på et overnaturlig vesen? Å være praktisk anlagt er et sunt tegn. 

Jeg konfirmerte meg for 25 år siden. Det var heller ikke da normalen å faktisk tro på gud etc. De få som gjorde det har i voksenlivet levd meget begrensende liv innenfor sekter strenge sosiale rammer.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde sagt nei. Måtte ha blitt humanistisk. Hadde ikke fått stå i kirken og lyve. Kunne kanskje ha fått tilbud om en pengegave til sparekonto i stedet for konfirmasjon, men jeg syns egentlig at det blir helt tullete også 🙃

Anonymkode: 8ac56...804

Jeg er usikker på hva du mener med dette? :klo: 

At noen står i kirken og sier «jeg ønsker å bli medlem/fortsette å være medlem av kirken» er ikke løgn. Å si «gud eksisterer» er løgn. Guder (ingen av dem) eksisterer ikke utenfor den menneskelige fantasi. Kirken bryr seg for øvrig ikke om tro - de får ikke penger av tro. De får penger av medlemmer.

Anonymkode: ba0c1...93f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke godtatt konfirmasjon i kirken hvis barnet ikke er troende, nei. Hadde sagt klart i fra at da blir det ikke noe selskap eller gave. 

Anonymkode: 7e537...360

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde ikke godtatt konfirmasjon i kirken hvis barnet ikke er troende, nei. Hadde sagt klart i fra at da blir det ikke noe selskap eller gave. 

Anonymkode: 7e537...360

Kirken godtar det, de ønsker det faktisk velkomment. Hva er det som gjør at du synes det er riktig å legge ned veto her?

Anonymkode: f9708...dde

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Ulrikke skrev (1 time siden):

Alle her har valgt humanistisk konfirmasjon. Og det er ikke svada... Mange reflekterte diskusjoner, bevisstgjøring av holdninger osv.

Man kan ikke "nekte" barnet å konfirmere seg humanistisk. Jeg regner med at de fleste det er snakk om her var babyer da de ble døpt. Altså ikke et valg de tok selv, men et valg foreldrene tok for dem. At ungdommen ønsker en annen variant er helt naturlig.

Mange, inkludert flere av barnas venner her, har konfirmert seg i kirken fordi det har vært "forventet". De har garantert hatt det fint og hyggelig og lært en del, jeg sier ikke noe annet, men det er nok et kraftig mindretall av dem som faktisk er troende.

Selv konfirmerte jeg meg i kirken fordi min farmor var dypt personlig troende, og jeg er hennes eneste barnebarn. Det var forsåvidt helt greit, men det var ikke det jeg selv ønsket. Og jeg ønsker at tenåringene skal ta reflekterte, egne valg og tørre å stå for dem!

Det gjelder også de foreldre som er medlem i humanistiske forbud. De nekter barna å konfirmeres i kirken. Vet av flere av de 

Anonymkode: 1a38f...e77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...