Gå til innhold

Konfirmasjon men..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hadde ikke godtatt konfirmasjon i kirken hvis barnet ikke er troende, nei. Hadde sagt klart i fra at da blir det ikke noe selskap eller gave. 

Anonymkode: 7e537...360

Kirken godtar det, så hvorfor ikke du? 

Anonymkode: 1a38f...e77

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her er valget enten å konfirmere seg i kirken og bekrefte dåpen eller ikke å konfirmere seg i det hele tatt. Konfirmasjon er en bekreftelse på dåpen, og ikke noe humanetisk svada. Ønsker hun ikke kirkelig konfirmasjon er det helt greit, men det er da uaktuelt å ha selskap eller gi henne gaver/penger.

Anonymkode: bdb4f...bf7

Konfirmasjon er en bekreftelse av dåpen for de som har en kristen tro. For de som velger Humanistisk konfirmasjon er det en stadfestelse av starten på voksenlivet. Ordet kommer fra latin, og har ingenting med kristendommen å gjøre. 

Jeg angrer på at jeg valgte kristelig konfirmasjon. Fikk beskjed om at dersom jeg valgte humanistisk fikk jeg verken selskap eller gaver. Jeg synes begge måtene å konfirmere seg på kan være flott. Men til syvende og sist er det jo ungdommen som skal konfirmeres, ikke foreldra. Tenker nå jeg :) 

Anonymkode: 69b9b...0d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei.

Mitt barn skal konfirmeres neste år, men hun sier klart og tydelig(gjort det fra 10årsalderen) at hun ikke tror på Gud og kirken og at grunnen til at hun sksl konfirmeres er for å få penger og gaver. Vi har selvsagt snakket med henne rundt dette.

Hva hadde dere gjort? Latt henne konfirmeres når hun er fastbestemt på at hennes tro ikke er på Gud og kirken, men kun for penger og gaver? Noen som har tatt avgjørelsen om å ikke ha konfirmasjon da?

Anonymkode: 37829...ac6

Fins andre alternativer enn kristelig konfirmasjon, altså. 

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på det samme, TS. Jeg konfirmerte meg borgerlig, selskap med stor slekt og 25.000,- i pengegaver. Men når jeg ser tilbake, synes jeg det er en tulle-tradisjon. Mitt barn har ikke stor familie, og dermed blir det lite gaver, så jeg leter febrilskt etter "nye måter" å utføre en konfirmasjon på. Hvis dere har stor familie, ville jeg gjennomført konfirmasjonen borgerlig, og kalt det en feiring av "nesten-voksenlivet".

Anonymkode: ae4b8...e30

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lurer på det samme, TS. Jeg konfirmerte meg borgerlig, selskap med stor slekt og 25.000,- i pengegaver. Men når jeg ser tilbake, synes jeg det er en tulle-tradisjon. Mitt barn har ikke stor familie, og dermed blir det lite gaver, så jeg leter febrilskt etter "nye måter" å utføre en konfirmasjon på. Hvis dere har stor familie, ville jeg gjennomført konfirmasjonen borgerlig, og kalt det en feiring av "nesten-voksenlivet".

Anonymkode: ae4b8...e30

Det er ingenting som heter borgerlig konfirmasjon lengre, det har ikke eksistert siden 2005. Mange velger i dag humanistisk konfirmasjon. Om du er usikker på hva de lærer, kan du jo lese her: https://www.human.no/seremonier/humanistisk-konfirmasjon

Var svært fornøyd med både sønn og datters kurs. Høytidelig seremoni i Oslo rådhus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...