Gå til innhold

Så irriterende at man ikke får klaff, da gitt


Gjest -Utlogget prøver-

Anbefalte innlegg

Gjest -Utlogget prøver-

Ok, jeg vet at man ikke skal stresse og jeg vet at man ikke skal tenke på det for da blir man vistnok ikke gravid, men det er litt irriterende å få mensen for fjerde gang når man prøver. Jeg var naiv nok til å tro at dette skulle være enkelt, men det er det ikke.... :sur: Vel, nå skal jeg ikke deppe alt for mye, men jeg er 34 år og føler at jeg ikke har all verdens med tid. Kanskje jeg er alt for gammel for dette her og kroppen min ikke gidder mer.

Fakta er at jeg sluttet på P-piller 10. september 05, så det er ikke så lenge siden. Vi har kanskje heller ikke vært så kjempeiherdig med prøvingen og jeg mistenker at vi kanskje har misset et par EL (hvis jeg overhode har det da).

Spørsmået er, som 100 ganger før, er det noen som brukte litt tid på å bli gravide etter p-pilleslutt, eller satt det på første forsøk? Hva er egentlig "normalen"? Jeg er også bittelitt forvirret på dette med EL. Når er det man skal ha den? Så Malama skrev noe om 10-18 dager før neste mens? Eller er det etter forrige mens?

Jeg hadde tenkt å la være med sånn EL-testing og alt det der for ikke å stresse meg så mye opp, men men... Vel, dette var bare et lite hjertesukk fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om dette svarer på spørsmålet ditt, men jeg leste nylig at gjennomsnittlig prøvetid før klaff for 25-åringer var 4 måneder, og 35-åringer 6 måneder. Selv er jeg 27 og her klaffet det på 4. forsøk. Så du er fortsatt godt innenfor normalen selv om det skulle ta noen måneder til!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Peony.... Jeg synes bare "alle" er gravide rundt meg, og de blir det så lett som bare det...

Jeg skal være talmodig. Mannen min er verre en meg, han er sikker på at han har helt udugelige svømmere stakkars. Jeg må liksom trøste ham også hele tiden og forklare at dette kan ta litt tid, han skjønner ikke så mye av sykluser og sånt.. (men det gjør vist ikke jeg heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, EL kommer aldri x antall dager ETTEr mens, men FØR mens, som jeg skrev.

Det er tiden fra el til mens som er fast, fra måned til måned. I snitt er dette 14 dager. Det met vanlige er en plass mellom 12 og 16, men alt fra ti til atten er innenfor nomralen. for en kvinne er denne tiden fast fra gang til gang, men den kan altså variere mellom kvinner.

Derfor, en gang mellom ti og atten dager FØR neste mens har du el. Om du har stabile sykluser vil det jo sånnsett være et fanst anntal dager ETTEr mens også, men dersom syklustiden varierer er det tide FØR el som varierer. Dersom du vet når du har el er det selvsagt lettere å treffe den, ellers er det bare å satse på aktivitet i god tid før porensiell el (bestetreffsjangs er faktsik to dager før el. Så du bør prøve fra ca tre uker før neste mens til drøye en uke før neste mens da, om du ikke vet når du har el. Og siden du ikke vet garantert når neste mens er... ja, masse sengekos. gjerne annenhver dag.

Selv har jeg hatt el to ganger etter p-pilleslutt. en gang i en 60 dager lang syklus, og en gang i en 46 dager lang syklus. Begge gangene kom mensen på den 15. dagen etter eggløsningen. (i tillegg har jeg hatt 5 andre sykluser siden p-pilleslutt, av varierende lengder, uten eggløsning i det hele tatt, men det er litt irrelevant i denne sammenheng)

Det er MANGE som har prøvd en stund etter pilleslutt før de lykkes, det er IKKE vanligst å treffe på første forsøk. I snitt tar det 3-6 måneder fra pilleslutt til kroppen er tilbake i "normalmodus". Og for aktive prøvere er det slik at ca halvparten er gravid i løpet av et halvt år. 80% i løpet av et år. 90% i løpet av to år, og de siste ti prosentene sliter skikkelig (trenger hjelp eller kan ikke bli gravid) Selv sluttet jeg med p-piller ikke for å prøve, men for å kvitte meg med bivirkninger av hormonene. Nå, 10 månder etter den siste pillen håper jeg kroppen min nærmer seg litt mer stabile sykluser, men jeg vet slett ikke. (Med denne ustabiliteten er det vanskelig å basere seg på temperturmålinger og sekret som prevensjon, så min ladycomp fikk fort følge av kondomer ja... men jeg bytter ikke denne sykluskontrollen, denne forståelsen for egen kropp og friheten fra hormonene bort igjen. Aldri mer p-piller. Selv om mensen etter el er LANGT mer smertefull enn pilleblødningene mine. Og jeg akkurat i dag lider under det da...)

Så det du opplever er dessverre ikke unormalt i det hele tatt. Det ER ikke bestandig så lett å bli gravid. (mens det virker som om "alle andre" klarer det med en gang, og mange blir gravide uten å ville det engang, bare at et engangsopplegg i fylla...)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Malama. Du har sannelig god kunnskap om dette her. Jeg har hvertfal misforstått fullstendig. Jeg trodde man hadde EL 14 dager etter mens..

Vel, jeg har klokkeregelmessige syklusser. Mens nøyaktig på den 28 dagen etter forrige første mensdag. Da burde jeg kunne telle litt. Det er en posistiv ting. Jeg vet egentlig også at dette kan ta litt tid, det er bare en liten "nedtur" når tanta stikker innom, presis på slaget. Takk for fornuftige svar, jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann du!

Vi brukte vel 14-15 mnd før det klaffet så det er ikke alle som får det til med en gang nei! Men kan skrive under på at jeg vet hvordan du har det ja!

Er forferdelig kjedelig med alle andre som blir gravide bare de går forbi et mannfolk :ler:

Men det blir nok deres tur skal du se! Jeg var veldig lei av å høre at jeg måtte ta det med ro og ikke tenke så mye på det...Veeeldig lett å si,veeeeldig vanskelig å gjennomføre!

Vi var påtur til å få mannens svømmere sjekket da vi plutselig fikk to blå :overrasket: Den mnd jeg var helt 100% på at det ikke kunne ha klaffet pga lite sex og i allefall helt utenom EL! Trodde jeg :)

Tror det er bare sunt å snakke mye om prøvingen og forberede seg på at ting kan ta tid. Noen mndr var jeg helt knust da tanta kom,mens andre mndr gikk det bra. Det er ikke mulig å forutse hvordan man vil reagere,man må bare prøve å gjøre det beste ut av det!

Og hvis det drøyer litt så ikke vær redd for å snakk med legen din! Jeg gruet meg som fy til å snakke om det med legen...Men vet du det gikk så bra! De er jo tross alt vant til alt mulig!

Vet ikke om dette var noe særlig til hjelp men.....

Ønsker dere i allefall all mulig lykke til med prøvingen :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Utlogget prøver - trådstarter

Takk for det, Skytte :)

Så hyggelig at dere fikk det til å klaffe til slutt. Godt å høre.

Nå har vi jo ikke prøvd så lenge heller, så jeg skal roe ned på bekymringsfronten. Det jeg også sliter litt med er å få tid til å prøve hardt nok. Begge to jobber mye, mannen min jobber en del på kvelden (i en krevende jobb). Det er veldig vanskelig å få til den obligatoriske annenhver dag-sexen. Ofte er vi bare trøtte og vil sove, eller jeg har lagt meg lenge før han kommer hjem. Lurer på om alle prøvere virkelig klarer å være så aktive som man skal, jeg. Jeg bekymrer meg også litt over at vi ikke er så flinke som vi burde.

Vel, jeg får trappe opp aktiviteten og holde meg våken rundt EL-tider, så kanskje det skjer noe til slutt. Hvis vi ikke prøver så skjer det hvertfal ingenting. En positiv ting er at våren snart kommer, med lysere kvelder og ikke fult så trøtt trådstarter og trådstarter-mann.... ;)

Lykke til alle andre prøvere :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke alle er så aktive som man "skal".

Og husk at selv om det slett ikke er lett å bli gravid, så trengs det egentlig bare EN fulltreffer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv sluttet jeg på pillen i juni, og for oss har det ikke klaffet ennå.

Gi ikke opp håpet ennå, det er mange som bruker veldig lang tid etter pilleslutt. Vi lever i hvertfall ennå i håpet om at det en dag skal bli oss som får den positive testen. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 12 år på pillen, sluttet jeg på den i mai. Fikk første påviste EL like før jul, og vil så gjerne at tanta holder seg borte nå :sjenert:

Har vært fyktelig kvalm de siste dagene, men tør ikke helt å ta det som et tegn på at det har gått veien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet på pillen for 1 år siden, og begynte prøvinga for 6 mnd siden. Fremdeles ingen klaff... Var jo litt naiv til å begynne med da, trodde dette skulle gå fort ja.... Men, er litt mer realistisk nå. Har tenkt å investere i eggløsningstester, så får vi se... Men, må innrømme at det stikker litt hver gang mensen kommer da... samme hvor realist man er... Men ikke gi opp håpet! Det er altfor tidlig for det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror gjerne de som får klaff med en gang de sluttet på pillen er de som snakker mest om det, prøvere over lengre tid virker ikke som de har samme behov for å fortelle om det stdig vekk ;) Vi har vært prøvere siden august/september uten at det har blitt noe enda. Men det blir nok om en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sluttet på pillen i august og vi er nå inne i PP5 uten klaff.

Jeg har vært forberedt fra starten av at det kan ta litt tid (er 33 år og mannen er 42 år), og det håper jeg gjør at jeg slapper litt mer av. Men det er jo selvfølgelig ikke noe gøy heller når mensen kommer.

Vi har hatt sex ved hver EL, men vi har det også litt som trådstarter sier ikke kapasitet/lyst hver gang det er "påkrevd". Sex skal jo være basert på lyst og ikke av plikt.

Jeg har foreløpig ikke tenkt å begynne med eggløsningstester eller temping. Får evt vurdere det hvis det tar tid.

Men denne perioden er jeg imidlertid litt spent. IKM var i går uten at jeg har fått mensen skikkelig (litt småblødninger bare), og kroppen har vært litt "rar". Men det er sikkert det at jeg bare vil at det skal ha klaffet. Får teste til helgen hvis tanta ikke har kommet til da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...