Gå til innhold

Hvilke alder slutter barn med bleie?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Rett før tre år. Men de fleste treåringene i barnehagen vår har bleie ennå. De venter nok til sommeren med å slutte. 

Anonymkode: 141dc...870

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2023 den 11.29):

Veldig få på 1,5 som slutter altså 

Anonymkode: bccbb...164

Tipper det er flere som slutter med bleie når de er 1,5 år enn som fortsatt tisser på seg o første klasse, som flere her anser som «vanlig».

Maleficenta skrev (20 timer siden):

udugelige foreldre?!

Hvis ikke ungen er sent utviklet og foreldrene bare ikke har tatt tak i bleieslutt før ungen er tre år så vil jeg si de er ganske udugelige ja. Hvis de begynte å jobbe med det da ungen var 1,5 år og det bare ikle går, så er jo ingen sent utviklet, og det er ikke pga udugelige foreldre. Men leser stadig om dolk som ikke engang begynner å prøve før ungen er 2,5-3 år, eller som skal «vente på at hen blir klar»

Venter de på at ungen skal bli klar for å pusse tenner også? Legge seg om kvelden? 

Små barn skal ikke bestemme sånt. Da har de udugelige foreldre.

Skulle ønske bleier kostet minst 10 x så mye, så kanskje foreldre hadde fått et spark bak. Der har vi forøvrig et miljøperspektiv også - hyling og skriking om plastposer på butikken som så gjenbrukes som søppelposer, men de enorme mengdene søppel plastbleier lager snakkes det ikke om? Og de som bruker bleier til de er 4 forsøpler altså dobbelt så mye som de som sluttet når de er 2 år…

Anonymkode: b765b...bf7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Rett før tre år. Men de fleste treåringene i barnehagen vår har bleie ennå. De venter nok til sommeren med å slutte. 

hvorfor gjorde de det ikke i fjor sommer heller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tipper det er flere som slutter med bleie når de er 1,5 år enn som fortsatt tisser på seg o første klasse, som flere her anser som «vanlig».

Hvis ikke ungen er sent utviklet og foreldrene bare ikke har tatt tak i bleieslutt før ungen er tre år så vil jeg si de er ganske udugelige ja. Hvis de begynte å jobbe med det da ungen var 1,5 år og det bare ikle går, så er jo ingen sent utviklet, og det er ikke pga udugelige foreldre. Men leser stadig om dolk som ikke engang begynner å prøve før ungen er 2,5-3 år, eller som skal «vente på at hen blir klar»

Venter de på at ungen skal bli klar for å pusse tenner også? Legge seg om kvelden? 

Skulle ønske bleier kostet minst 10 x så mye, så kanskje foreldre hadde fått et spark bak. Der har vi forøvrig et miljøperspektiv også - hyling og skriking om plastposer på butikken som så gjenbrukes som søppelposer, men de enorme mengdene søppel plastbleier lager snakkes det ikke om? Og de som bruker bleier til de er 4 forsøpler altså dobbelt så mye som de som sluttet når de er 2 år…

fint du vet hvorfor alle barn går lenge med bleie. Jeg tenker de har utviklet seg sent på det området og at foreldrene gjerne hadde ønsket at de fikk slutt på bleiene for lengst

Skrevet

Sønnen min var litt sent ute med bleieslutt, han var 3 år og 8 måneder da han sluttet. Prøvde en gang da han var i 2 års alderen, for han var tidlig ute med ting som språk osv, men nei. Det var for tidlig.

Så 3 år og 8 måneder ble han før vi en dag bare avtalte med han at nå slutter vi, det var greit sa han. Det var altså litt sent men da var han til gjengjeld helt klar. Ikke et eneste uhell etter bleieslutt, ingen tissing i sengen om natten og ingen uhell i buksene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mye merkelig fra deg, men nei man er ikke udugelig 

Anonymkode: bccbb...164

AnonymBruker
Skrevet

Barnet (14mnd) er som regel på do for å bæsje, så håper vi kan prøve på bleieslutt nå i sommer, men vi får se.

Første barnet sluttet når det var 3 år på dagtid.

Anonymkode: 7759c...567

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (3 timer siden):

fint du vet hvorfor alle barn går lenge med bleie. Jeg tenker de har utviklet seg sent på det området og at foreldrene gjerne hadde ønsket at de fikk slutt på bleiene for lengst

Men jeg skrev jo at «hvis barnet er sent utviklet ELLER har udugelige foreldre» - altså er det ikke udugelige foreldre hvis barnet faktisk er sent utviklet. Derimot hvis foreldrene skal «vente på at barnet blir klart selv».

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men jeg skrev jo at «hvis barnet er sent utviklet ELLER har udugelige foreldre» - altså er det ikke udugelige foreldre hvis barnet faktisk er sent utviklet. Derimot hvis foreldrene skal «vente på at barnet blir klart selv».

da kan man jo likesågreit skylde på udugelige helsesykepleiere da det er de som sier at man skal vente til barnet blir klart selv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 17.11):

Det er vanlig at barn er sengevætere helt opp til 12-årsalderen, men å bruke bleie er ikke normalt - og da klarer heller ikke kroppene deres lære seg å våkne når man skal på do. Mye på grunn av at bleier er superabsorberende og gjør at barnet ikke kjenner etter selv. Finnes andre og bedre alternativer. 

Anonymkode: 3303a...d6c

Mine barn har vært sengevætere, og har brukt bleie hele tiden. Nå var de aldri så store som 12 år, men etter flere runder hos helsesykepleier og lege, samt lest mye info på nettet, har jeg kommet fram til at bleie er helt innafor. Å la barn tisse flere ganger etterhverandre i sengetøyet ødelegger nattesøvnen til både barnet og foreldrene. Her har barna brukt alarm om natten og medisin for å slutte og tisse om natta.

AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 17.16):

Neivel. Ingen av mine 5 har trengt bleie på natten lenger enn til max 4 år hvertfall.

Anonymkode: 2eb35...7e6

Hva har det med saken å gjøre? Ingen av mine barn har brukt smokk heller, betyr jo ikke at det er uvanlig at barn vil ha smokk av den grunn.

AnonymBruker skrev (På 16.4.2023 den 2.39):

Nei det er nok ikke det ser du. Om det finnes enkelte tilfeller, det gjør det sikkert, men at det er vanlig, det stemmer ikke.

Anonymkode: 2227a...999

"Undersøkelser tyder på at 15-20 % av alle 5 åringer, 6-10 % av alle 7 åringer og kanskje så mye som 5% av alle 10 åringer er plaget med nattlig sengevæting. Det forekommer hyppigere hos gutter enn jenter og det er et sterkt arvelig komponent." Ref unn.no, så absolutt vanlig at du finner en sengeværter eller to i 4-5 klasse.

Anonymkode: ee7da...42f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

hvorfor gjorde de det ikke i fjor sommer heller?

Barnehagen vår har veldig lav toleranse for uhell. Så hvis man ikke får de nær 100% tørre i en ferie så er det på med bleie igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...