AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #21 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Neivel. Ingen av mine 5 har trengt bleie på natten lenger enn til max 4 år hvertfall. Anonymkode: 2eb35...7e6 Men det er fortsatt vanlig med nattbleie lenge etter dine hsr slutter Anonymkode: bccbb...164 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #22 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er vanlig at barn er sengevætere helt opp til 12-årsalderen, men å bruke bleie er ikke normalt - og da klarer heller ikke kroppene deres lære seg å våkne når man skal på do. Mye på grunn av at bleier er superabsorberende og gjør at barnet ikke kjenner etter selv. Finnes andre og bedre alternativer. Anonymkode: 3303a...d6c Vår gutt brukte bleie til han var rundt 12, ingenting annet fungerte. Han vokste det likevel av seg rundt 12 årsalder. Anonymkode: 4d19c...87a
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #23 Skrevet 15. april 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: I hvilke alder går barna på vanlig do og slutter med bleie? Anonymkode: 67978...fae 2.5 år alle tre. Da var de utviklet nok til å tenke frem i tid. Anonymkode: 48242...b7f
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #24 Skrevet 15. april 2023 Mine har sluttet med bleie mellom 1,5 og 3 år, som jeg vil anse som normalt. Dag og natt samtidig hos alle fire. Men har to venninner, hvor begges sine har sluttet rundt 7 mnd., de fulgte et opplegg jeg ikke husker hva heter Anonymkode: 11c56...043 2
Maleficenta Skrevet 15. april 2023 #25 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er ikke normalt at 5,6 og 7 åringer bruker bleie. Barn begynner på skolen nå fra de er 5,5 år. Anonymkode: 2eb35...7e6 er iallefall vanlig at bpde 6 og 7 åringer kan ha tisseuhell da. Spesielt på natt
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #26 Skrevet 15. april 2023 Er vel vanlig at de er tørre på dagtid når de er fra 2 til 4 år. På natt kan en del barn ha behov for bleie lenger, mens noen er tørre på natt samtidig som de er tørre på dag. Helt normalt at noen er senere ute enn andre. Min var en av de siste på avdelingen i bhg, og var 3 1/2 år da hun slutte å bruke bleie om dagen, og 4 da hun sluttet på natta. Vi behold bleia på natt ganske mye lenger enn det var behov for. Hun hadde veldig sjelden uhell på slutten, så vi kunne nok ha sluttet på natt samtidig som hun sluttet med dagbleiene. Angrer litt på at jeg lot meg stresse og lot meg overtale til å slutte mens de fleste på avdelingen drev på med bleieslutt. Pottetreningen gikk fint en stund, og så gikk det trått fordi hun slet en del med forstoppelse og kviet seg for å bæsje i do. Tror det vil lønne seg å ikke presse på for mye men la barnet styre når hen vil slutte. Før engangsbleiene kom, var det vanligere å slutte tidligere, naturlig nok. Anonymkode: 21fdb...6ac
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #27 Skrevet 16. april 2023 Har tvillinger. Jenta sluttet rett etter at hun ble 2 år, droppet nattbleie samme uke da hun var veldig bestemt på at hun var ferdig. Gutten sluttet da han nesten var 4. Anonymkode: d543d...a7a
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #28 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men det er fortsatt vanlig med nattbleie lenge etter dine hsr slutter Anonymkode: bccbb...164 Nei det er nok ikke det ser du. Om det finnes enkelte tilfeller, det gjør det sikkert, men at det er vanlig, det stemmer ikke. Anonymkode: 2227a...999 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #29 Skrevet 16. april 2023 Maleficenta skrev (3 timer siden): er iallefall vanlig at bpde 6 og 7 åringer kan ha tisseuhell da. Spesielt på natt Nei, ikke vanlig. At det kan skje ja. Men for at noe skal være "vanlig" så må det være noe som skjer ganske ofte. Anonymkode: 2227a...999 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #30 Skrevet 16. april 2023 Mellom 1,5 og 3 normalt sett. Noen få er tidligere og noen er veldig sent utviklet eller har veldig udugelige foreldre. Anonymkode: b765b...bf7
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #31 Skrevet 16. april 2023 Maleficenta skrev (4 timer siden): er iallefall vanlig at bpde 6 og 7 åringer kan ha tisseuhell da. Spesielt på natt på natt ja. På dag nei. Eller spørs hva du legger i «vanlig» . Det er vel i snitt kanskje en per første klasse som fortsatt har uhell iblant. De fleste har det nå ikke i hvert fall. De fleste ikke på natt heller, selvsagt, men det er oftere enn på dag. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mine har sluttet med bleie mellom 1,5 og 3 år, som jeg vil anse som normalt. Dag og natt samtidig hos alle fire. Men har to venninner, hvor begges sine har sluttet rundt 7 mnd., de fulgte et opplegg jeg ikke husker hva heter Anonymkode: 11c56...043 Elimination communication tipper jeg. Anonymkode: b765b...bf7 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #32 Skrevet 16. april 2023 Min snart 4,5-åring har nylig sluttet med bleie. Vi jobbet lenge med å få henne til å bæsje på do, hun har tisset på do i over et år, men har slitt med å bæsje på do. Den koden knakk hun nå nylig, så nå er kun bleie på natta hun bruker. 2-åringen min har begynt å interessere seg for å gå på do nå, men hun bruker bleie. Går på do ved hvert bleieskift, hver morgen og hver kveld tenkte å bruke sommeren til bleieslutt. Anonymkode: d949c...c74
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #33 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mellom 1,5 og 3 normalt sett. Noen få er tidligere og noen er veldig sent utviklet eller har veldig udugelige foreldre. Anonymkode: b765b...bf7 Flertallet slutter med bleie mellom 3 og 4 år i barnehagen hvor jeg jobber, de har helt vanlige foreldre. Bleieslutt har forskjøvet seg, og "vente til de blir klare" har blitt en vanlig tilnærming. Med det er det mange som mener at de skal kunne si i fra selv, gå på do og stort sett ha tørre bleier for å kunne ta av bleien. Og de fleste har passert tre før de klarer det. Så er jeg helt enig i at barn kan slutte tidligere, men jeg forstår at folk følger på det som har blitt normen i det norske samfunnet. Mine sluttet med bleie da de var 2,5. Begge som den første i sin avdeling, og det var mange som kommenterte at det var tidlig. Men det er egentlig ikke det, sett opp mot resten av verden og andre tidsepoker. Anonymkode: d512e...0c0 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #34 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Flertallet slutter med bleie mellom 3 og 4 år i barnehagen hvor jeg jobber, de har helt vanlige foreldre. Bleieslutt har forskjøvet seg, og "vente til de blir klare" har blitt en vanlig tilnærming. Med det er det mange som mener at de skal kunne si i fra selv, gå på do og stort sett ha tørre bleier for å kunne ta av bleien. Og de fleste har passert tre før de klarer det. Så er jeg helt enig i at barn kan slutte tidligere, men jeg forstår at folk følger på det som har blitt normen i det norske samfunnet. Mine sluttet med bleie da de var 2,5. Begge som den første i sin avdeling, og det var mange som kommenterte at det var tidlig. Men det er egentlig ikke det, sett opp mot resten av verden og andre tidsepoker. Anonymkode: d512e...0c0 Dette. Pluss at i dagens samfunn går omtrent alle barn i barnehage, noe som gjør at bleieslutt skjer senere. Underbemannede barnehager har ikke sjanse til å følge opp dette skikkelig, og når foreldre stort sett har helger og ferier til disposisjon for avvenning er det ikke rart at det tar tid... Anonymkode: 9580c...b61 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #35 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Mellom 1,5 og 3 normalt sett. Noen få er tidligere og noen er veldig sent utviklet eller har veldig udugelige foreldre. Anonymkode: b765b...bf7 Veldig få på 1,5 som slutter altså Anonymkode: bccbb...164 1
Maleficenta Skrevet 19. april 2023 #36 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (På 16.4.2023 den 2.49): på natt ja. På dag nei. Eller spørs hva du legger i «vanlig» . Det er vel i snitt kanskje en per første klasse som fortsatt har uhell iblant. De fleste har det nå ikke i hvert fall. De fleste ikke på natt heller, selvsagt, men det er oftere enn på dag. Elimination communication tipper jeg. Anonymkode: b765b...bf7 en pr førsteklasse på hver skole blir jo en del
Maleficenta Skrevet 19. april 2023 #37 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (På 16.4.2023 den 2.45): Mellom 1,5 og 3 normalt sett. Noen få er tidligere og noen er veldig sent utviklet eller har veldig udugelige foreldre. Anonymkode: b765b...bf7 udugelige foreldre?!
Gjest storetora Skrevet 19. april 2023 #38 Skrevet 19. april 2023 For vår del kom det litt ann på årstida, en på tidlig vår og en vinter. Han som ble 2 om vinteren, eller sen høst sluttet ikke før sommeren etter. Mye styr å jobbe med do trening med mye klær. Han som var 2 i mai, var tørr den sommeren. Lite kær å tøft å vanne plenen🙂
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #39 Skrevet 20. april 2023 Eldste var 2 år og 4 mnd, der begynte vi treningen hjemme ved å kjøpe kule boxere og gå uten bleie hjemme. Yngste var 2 år og 6 mnd da han en morgen sa at han var ferdig med bleier. Fylte da opp med skiftetøy til bhg og lot det stå til Anonymkode: 74c74...d67
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #40 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eldste var 2 år og 4 mnd, der begynte vi treningen hjemme ved å kjøpe kule boxere og gå uten bleie hjemme. Yngste var 2 år og 6 mnd da han en morgen sa at han var ferdig med bleier. Fylte da opp med skiftetøy til bhg og lot det stå til Anonymkode: 74c74...d67 Syntes barnehagen det var ok? 😅 Gikk det bra? Anonymkode: 141dc...870
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå