jordbær86 Skrevet 16. juli #161 Del Skrevet 16. juli I dagens samfunn er vist alt feil uansett hva man gjør. Noen blir såret og krenket for alt. Får man ikke barn er det feil for da er man egoistisk. Eier man ikke bolig er det feil, for da er man ikke voksen med livet på stell. Handler man billig er det feil for da er man gjerrig og har man ikke lappen er det feil for da snylter man på andre. Osv osv... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie Maria Skrevet 16. juli #162 Del Skrevet 16. juli (endret) AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 12.45): Dette er noe jeg har stusset på flere ganger. Hvorfor finnes det voksne folk som ikke har tatt eller tar lappen på bil? Har for eksempel en i familien som ikke har lappen. Han går rundt, tar buss, tog, sykler overalt. Til butikken, til sosiale sammenhenger, til jobb osv. Det virker jo bare helt jævlig slitsomt. For meg er det en så stor frihet å ha bil og ha lappen! Kan liksom kjøre overalt når jeg vil. Er ikke avhengig av noen. Så, jeg forstår ikke hvorfor folk setter seg i denne situasjonen? Må jo være jævlig slitsomt å være avhengig av andre hele tiden? Mase om skyss fra andre osv? Gir jo ikke mening i dagens samfunn? Anonymkode: 167d1...955 😏.. Finnes jo sååå mange grunner til å ikke ha lappen * økonomiske hensyn. Mange har nok med husleie eller mat og ingen mulighet til verken lappen (dyrt! ) eller bil (enda dyrere !! ) * Mange bor i byer. La oss si du bor midt i tjukkeste oslo med t-bane/trikk overalt så er jo bil bare en dum utgiftspost å ha. Det forstår jo alle😉? * Diagnoser. Eks adhd med sterk uoppmerksomhet, epilepsi eller andre type greier hvor du kan få anfall. * manglende tro på at man klarer å kjøre. Har ei venninne som har lyst på, men hu tror ikke på at hu får til selv om jeg har prøvd å forklare at det er litt som å sykle eller svømme - øvelse gjør mester. Hun har vansker for å tro på meg og ser bare «problemer» angående det å skulle kjøre. * ingen i familien eller venner som kan mekke/skru bil. Verksted er superdyrt 🥺. Endret 16. juli av Sofie Maria 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli #163 Del Skrevet 16. juli Sofie Maria skrev (10 minutter siden): 😏.. Finnes jo sååå mange grunner til å ikke ha lappen * økonomiske hensyn. Mange har nok med husleie eller mat og ingen mulighet til verken lappen (dyrt! ) eller bil (enda dyrere !! ) * Mange bor i byer. La oss si du bor midt i tjukkeste oslo med t-bane/trikk overalt så er jo bil bare en dum utgiftspost å ha. Det forstår jo alle😉? * Diagnoser. Eks adhd med sterk uoppmerksomhet, epilepsi eller andre type greier hvor du kan få anfall. * manglende tro på at man klarer å kjøre. Har ei venninne som har lyst på, men hu tror ikke på at hu får til selv om jeg har prøvd å forklare at det er litt som å sykle eller svømme - øvelse gjør mester. Hun har vansker for å tro på meg og ser bare «problemer» angående det å skulle kjøre. * ingen i familien eller venner som kan mekke/skru bil. Verksted er superdyrt 🥺. Bra oppsummert! Som nevnt så finnes det mange grunner til å ikke ha lappen og bil. Jeg synes Ts virker litt kort av seg og lite reflektert som spør om dette. Anonymkode: f06b3...38e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli #164 Del Skrevet 16. juli 1 hour ago, jordbær86 said: I dagens samfunn er vist alt feil uansett hva man gjør. Noen blir såret og krenket for alt. Jepp, i dag må man stort sett mene det samme som alle andre for å være trygg. Mennesker blir kansellert for å puste feil, og gå stygt. Kollapsen til den vestlige verden er i gang. Anonymkode: c54bc...f9c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli #165 Del Skrevet 16. juli Jeg tok lappen i voksen alder og har aldri hatt behov for å kjøre selv. Buss, trikk og tog er så mye bedre. Anonymkode: 35d6f...af2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 16. juli #166 Del Skrevet 16. juli Nå har jeg kun lest første side. Da jeg tok lappen i gamle dager var normalen for meg at de fleste rundt meg tok lappen. Samtidig opplevde jeg noen nære slektninger som ikke tok lappen. Dette var kun pga økonomi. Foreldrene hadde ikke råd til denne støtten. Den ene hadde 3 jobber for å spare til lappen. Den andre måtte vente lengre. Hun tok buss med 2 småbarn til enhver tid. Nei, dette var ikke Oslo. Siste vant til slutt et teorikurs gjennom en konkurranse. Derfra kjørte hun opp. Dette gav meg en oppvekker, dette er over 30 år siden. Selvfølgelig har ingen unge råd til å kjøre opp uten hjelp. Det er jo knalldyrt. Selv da datteren kjørte opp for 12 år siden var det noe overkommelig, dvs, jeg betalte halvparten, datteren hadde spart. Men av vennegjengen hennes var der kun 2 som tok lappen. 2 av 5. Da min nevø skulle kjøre opp 8 år senere var priser 3 doblet. Selv om han hadde lærlingplass greide han ikke betale for lappen selv. Moren prøvde å hjelpe. Til slutt ble det besteforeldre som måtte hjelpe til. Men ikke alle har familie som kan hjelpe til. Vi andre trenger ikke kritisere. Jeg tenker også, om man er i full jobb og har råd til det, hvorfor ikke ta lappen? Man trenger kanskje ikke å eie bil, men om man trenger å få fraktet ting eller ferie, så kan man leie bil ved nødvendighet? Men vi skal ikke kritisere dem som ikke har råd! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli #167 Del Skrevet 16. juli Dyrt å ha bil, mer miljøvennlig å gå/sykle/ta kollektivt. Anonymkode: a2239...0cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli #168 Del Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 13.06): Jeg har bodd i Oslo i mange år uten bil, var aldri avhengig av andre for det. Anonymkode: a6864...fad Oslo ja, men Norge er mer enn Oslo Mange som ikke har lappen, kan være ulike grunner til det. Her jeg bor er vi avhengig av å ha lappen Anonymkode: 4fb14...822 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli #169 Del Skrevet 17. juli ruffen29 skrev (På 15.4.2023 den 14.24): Ville aldri vurdert å date en voksen mann uten lappen og bil. Foretrekker de som har grei økonomi og livet på stell. Ville aldri vurdert å date en voksen som tror at det å ikke ha lappen eller bil betyr at man ikke kan ha grei økonomi og livet på stell. Jeg har riktignok lappen, men har valgt å ikke ha bil. Jeg sykler, går eller tar kollektiv dit jeg skal, og leier bil en sjelden gang jeg trenger det. Bonus: jeg slipper å sitte i kø, betale bompenger/drivstoff/forsikring, bekymre meg for at noen skal ripe opp bilen eller ikke få den EU-godkjent. Jeg har hatt bil tidligere, så jeg kjenner godt til både fordelen og ulempene ved å ha bil. Det er en frihet å ha bil ja, men det er også en type frihet å ikke være avhengig av bil. Jeg har til og med barn, og likevel klarer vi oss fint uten bil, tro det eller ei. Anonymkode: 231c8...22d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 17. juli #170 Del Skrevet 17. juli 11 minutter siden, AnonymBruker said: Ville aldri vurdert å date en voksen som tror at det å ikke ha lappen eller bil betyr at man ikke kan ha grei økonomi og livet på stell. Jeg har riktignok lappen, men har valgt å ikke ha bil. Jeg sykler, går eller tar kollektiv dit jeg skal, og leier bil en sjelden gang jeg trenger det. Bonus: jeg slipper å sitte i kø, betale bompenger/drivstoff/forsikring, bekymre meg for at noen skal ripe opp bilen eller ikke få den EU-godkjent. Jeg har hatt bil tidligere, så jeg kjenner godt til både fordelen og ulempene ved å ha bil. Det er en frihet å ha bil ja, men det er også en type frihet å ikke være avhengig av bil. Jeg har til og med barn, og likevel klarer vi oss fint uten bil, tro det eller ei. Anonymkode: 231c8...22d De færreste er såpass begrenset at de ser på det å ikke ha bil og lappen som noe dealbreaker,eller en slags defekt. Som i skolegården er det som oftest de som er svært usikre på seg selv,og de som alltid måler seg opp mot hvermansen,som rett og slett ikke har lært seg at mennesker kan være bra,selv om de ikke passer inn i en liten boble de har sett for seg. Men de finnes så absoutt,og personlig så har jeg luket de fleste avde ut av livet mitt. Man skal også mene det samme som de,ellers må man holde en uendelig diskusjon om hvorfor det de mener er det rette. Det er moderne vampyrer rett og slett. De suger livskraft og glede ut av deg. Har lappen selv,og kjører en sliten eldre elbil,men for min del er interessen mer på MC og 2 hjul. Skal jeg glede meg over å kjøre så skal det være motorsykkel. Her også møter jeg store konflikter fra enkelte,som mener å ha motorsykkel er helt katastrofe,og ser seg sin rett til å påpeke dette ved første mulighet. Sånne mennesker gidder jeg bare ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli #171 Del Skrevet 17. juli Her er vi to voksne uten bil. Vi bor i Oslo og har ikke behov for bil i hverdagen så langt. Men nå har jeg startet smått på lappen. Har et lite barn som etter hvert sikkert må kjøres litt hit og dit. Er også greit å kunne ta en bilferie, eller en kjøretur til Sverige for å handle. Man kan komme seg rundt uten bil, men er enig i at det kan være et styr noen plasser. Anonymkode: 2e6d6...46c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli #172 Del Skrevet 17. juli Jeg har ikke lappen fordi jeg har utfordringer med romfølelse og forskjellen på høyre og venstre. Jeg er redd for at om jeg hadde prøvd, så hadde jeg endt opp med å drepe noen, enten meg selv eller andre. Skulle jeg få for meg at jeg hadde lyst til å prøve, så har jeg ingen jeg føler jeg kan spørre om å øvelseskjøre heller. De har alle sammen for fine og dyre biler til at det hadde vært aktuelt for meg å slippe meg løs bak rattet. Jeg har ikke råd til å betale en verkstedregning sånn uten videre. Og selv om jeg hadde hatt lappen, så hadde det vært uaktuelt for meg å eie bil. Jeg vil ikke ha hverken kostnadene eller ansvaret det fører med seg. Det eneste det hadde påvirket var at jeg kunne bidra med kjøring for eksempel for aldrende foreldre og i jobbsammenheng, samt at jeg kunne leie bil en sjelden gang når jeg trenger å frakte noe stort og tungt, som man ikke kan dra med så på buss eller i taxi. Det hadde med andre ord ikke utgjort den helt store forskjellen uansett, og da ser jeg ingen grunn til å utsette hverken meg selv eller andre for min manglende romfølelse. Anonymkode: cc8b4...4c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli #173 Del Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 12.50): Folk er forskjellige, ikke alle som har brukt for lappen. Anonymkode: 6064b...62e Tull! ALLE har bruk for lappen! Anonymkode: efb43...bb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli #174 Del Skrevet 17. juli Det er bedre for helsen å ikke ha lappen. Personlig har jeg alltid vært slank, det er fordi jeg sykler og går uansett hvor jeg skal. Bortsett fra hvis jeg sitter på med Mannen. Anonymkode: ab3f7...845 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli #175 Del Skrevet 17. juli Helene skrev (19 timer siden): Nå har jeg kun lest første side. Da jeg tok lappen i gamle dager var normalen for meg at de fleste rundt meg tok lappen. Samtidig opplevde jeg noen nære slektninger som ikke tok lappen. Dette var kun pga økonomi. Foreldrene hadde ikke råd til denne støtten. Den ene hadde 3 jobber for å spare til lappen. Den andre måtte vente lengre. Hun tok buss med 2 småbarn til enhver tid. Nei, dette var ikke Oslo. Siste vant til slutt et teorikurs gjennom en konkurranse. Derfra kjørte hun opp. Dette gav meg en oppvekker, dette er over 30 år siden. Selvfølgelig har ingen unge råd til å kjøre opp uten hjelp. Det er jo knalldyrt. Selv da datteren kjørte opp for 12 år siden var det noe overkommelig, dvs, jeg betalte halvparten, datteren hadde spart. Men av vennegjengen hennes var der kun 2 som tok lappen. 2 av 5. Da min nevø skulle kjøre opp 8 år senere var priser 3 doblet. Selv om han hadde lærlingplass greide han ikke betale for lappen selv. Moren prøvde å hjelpe. Til slutt ble det besteforeldre som måtte hjelpe til. Men ikke alle har familie som kan hjelpe til. Vi andre trenger ikke kritisere. Jeg tenker også, om man er i full jobb og har råd til det, hvorfor ikke ta lappen? Man trenger kanskje ikke å eie bil, men om man trenger å få fraktet ting eller ferie, så kan man leie bil ved nødvendighet? Men vi skal ikke kritisere dem som ikke har råd! Sønnen min tok førerkort ifjor. Han betalte mesteparten selv med penger han hadde spart fra bursdager og småjobber. Han fikk trafikalt grunnkurs i gave rett før han fylte 16. Vi øvelseskjørte veldig mye i de to årene frem til han ble 18 år, så han klarte seg med den obligatoriske pakken hos kjøreskolen og ingen kjøretimer ved siden av. Hele greia kom på rundt 21 000,- Jeg hadde heller ikke råd til å spandere lappen, men jeg tenker at det er ganske overkommelig å gjøre det på denne måten. Det krever dog at ungdommen er motivert, og at en selv er litt pedagogisk, ikke skuggeredd 🤯og har tid til all øvelseskjøringa. Hadde et par «nær døden» opplevelser, men han har blitt en god sjåfør. Selv tok jeg førerkort som 35-åring med nyfødt baby, og det vil jeg ikke anbefale. Livredd for alt og tok en evighet. 🫣Bor man i byen har man ikke behov for bil, men det kan være kjekt å ta mens man er ung og det er lettere å lære. Livet forandrer seg og plutselig har man bruk for det. Anonymkode: 07dff...34b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli #176 Del Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har ikke lappen fordi jeg har utfordringer med romfølelse og forskjellen på høyre og venstre. Jeg er redd for at om jeg hadde prøvd, så hadde jeg endt opp med å drepe noen, enten meg selv eller andre. Skulle jeg få for meg at jeg hadde lyst til å prøve, så har jeg ingen jeg føler jeg kan spørre om å øvelseskjøre heller. De har alle sammen for fine og dyre biler til at det hadde vært aktuelt for meg å slippe meg løs bak rattet. Jeg har ikke råd til å betale en verkstedregning sånn uten videre. Og selv om jeg hadde hatt lappen, så hadde det vært uaktuelt for meg å eie bil. Jeg vil ikke ha hverken kostnadene eller ansvaret det fører med seg. Det eneste det hadde påvirket var at jeg kunne bidra med kjøring for eksempel for aldrende foreldre og i jobbsammenheng, samt at jeg kunne leie bil en sjelden gang når jeg trenger å frakte noe stort og tungt, som man ikke kan dra med så på buss eller i taxi. Det hadde med andre ord ikke utgjort den helt store forskjellen uansett, og da ser jeg ingen grunn til å utsette hverken meg selv eller andre for min manglende romfølelse. Anonymkode: cc8b4...4c0 Hihi, verken jeg eller min kjørelærer kunne forskjell på høyre og venstre. Ingen ble drept, men det var mye peking.. 👉🏻👈🏻👆🏻👇🏻 Anonymkode: 07dff...34b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli #177 Del Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 13.19): Hva faen skal jeg med lappen og bil midt i Oslo?😂🤷🏼♀️ Anonymkode: 5e5c4...7d7 😂 nei si det du, kanskje du iIkke vare blir i Oslo da Anonymkode: b18ee...9c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå