AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #61 Skrevet 15. april 2023 Tenker at her er det ikke bildet som er problemet. Søsknene dine har utnyttet deg. De hadde ingen intensjoner om å betale husleie og bil, og når du vil ha pengene, så kutter de kontakten for å slippe å betale. Skylder på bildet. Om moren din har lyst til å kalle dem for onkel og tante, så gjør hun det. La det ligge. Forklar ungene at de har en tante og onkel de ikke har møtt, om de ikke vet det. Problemet er pengene. Hvis du vet du aldri kommer til å få pengene, så la det også ligge. Legg det bak deg og gå videre i livet. Anonymkode: 020bd...82b 1
Juniper Skrevet 15. april 2023 #62 Skrevet 15. april 2023 2barnspappa skrev (3 minutter siden): Min mor er nok dessverre "slangen i gresset" på mange måter. Tanken er nok å rette opp, men mine "stakkars søsken" vet å utelate akkurat nok informasjon. For meg å forsøke å oppklare i etterkant, kommer det lite godt ut av. Så nå forsøker vi å holde oss på godfot med mor, fordi hun er en super bestemor og vi ønsker jo at barna har henne. Utrolig dysfunksjonelt. Du må faktisk sette krav her. «Nina og Geir har svindlet meg for henholdsvis XXX.XXX og YYY.YYY kroner, for så å bryte alle bånd. Av hensyn til deg går dette ikke til namsmannen, men jeg synes du skal respektere meg så mye at du ikke prater om dem med ungene. For da kommer jeg også til å prate om dem. Til alle som har interesse av å høre. Og jeg tviler på at du vil ha spredt disse historiene. Du er en super bestemor, men når du snakker sånn om folk som ikke er en del av barnas liv skaper du forvirring i dem, og det ønsker jeg ikke». 4
Carrot Skrevet 15. april 2023 #63 Skrevet 15. april 2023 2barnspappa skrev (9 minutter siden): Vi har to med 3 år imellom. Nr. 1 har de kun sett når hun var noen måneder. Nr. 2 har de aldri sett. Ja, jeg frykter at du har rett. Problemet mitt er at jeg føler meg absolutt klar til å avskrive mine halvsøsken, men frustrasjonen over hvordan jeg føler meg behandlet er for vanskelig å slippe, og jeg stoler ikke på dem med mine barn. De er helt tydelig ikke interessert i dem, og jeg er redd at det ikke kommer noe positivt ut av samværet som min mor ønsker at halvsøsknene og mine barn skal ha. Mine halvsøsken har ingen barn. Men, du kan jo ikke både føle deg klar til å gi drallen OG bære på nag og la det påvirke hverdagen din? Jeg tenker at du må slå en strek her, så lenge du lar det påvirke deg har de en form for makt over deg og situasjonen din - det er ugreit. Legg de bort, ta avstand - ikke la det gå inn på deg, rist det av deg, de er ikke viktige og slik du beskriver dem går ikke barna dine glipp av noe ved å ikke kjenne dem. 1 1
Raven.Writingdesk Skrevet 15. april 2023 #64 Skrevet 15. april 2023 2barnspappa skrev (55 minutter siden): Mulig. For min del er det følelser knyttet til at de skal refereres til som "onkel ditt og tante datt", da jeg føler at det er 110% ufortjent. Jeg ser slektskapet, men hos oss har alltid "onkel" og "tante" vært en form for familiær omsorgsperson. Men for min del, kan de bare være "fars søster på morssiden". Det har jeg ingen følelser knyttet til. 🤣 Det er masse følelser knyttet til forholdet med mine halvsøsken. Spesielt en av de, er det knyttet enorme mengder med frustrasjon og forbannelse mot. Og det er nok den som er seigest å svelge for meg, at skal få en titulering de, etter mitt syn, ikke har fortjent. Og relasjon til mine barn, har de etter mitt syn, mye å bevise før de bør få "automatisk". Du tenker sånn. Men: Din mor tenker ikke sånn. Din mor ønsker nok som alle mødre at hennes barn (og barnebarn) skal ha en nære relasjon med hverandre og omsorg for hverandre. Å omtale dine yngre søsken via tittel onkel og tante kan derfor være din mors forsøk på å samle familien på en eller annen måte, eller i det minste få den til å fremstå samlet. Du fremstår å ha en del sinne og frustrasjon mot dine yngre søsken. Noen ser jeg skriver at du har blitt utnyttet. Jeg tror ikke du har blitt utnyttet. Jeg tror du har kanskje tilbudt deg å hjelpe til. Jeg antar at du kanskje har via din mor fått mye ros for å være flink storebror til dine yngre søsken og derfor instinktivt har hjulpet dem når du har hatt anledning og sett at de har hatt et behov. Når du har begynt å stille krav og ikke lenger er den samme omsorgspersonen tror jeg som sagt dette er en tapsfølelse (kanskje til og med sorg) - for dem. Men det er ikke sikkert de er bevisst dette selv, og de reagerer kanskje med avvisning mot deg/fortsetter selvsentreringen på seg selv. jeg ser du beskriver din mor som «slangen i gresset» til en annen bruker. Det hadde vært interessant å vite hvorfor hun og din far gikk fra hverandre/fikk deg uten å være sammen og hva slags relasjon din mor har til din far. Du beskriver at dine halvsøsken sin far ikke har vært like ressurssterk mot dem, derfor antar jeg at din mor kanskje overkompanserer ovenfor dem og kanskje har hun gjort dem en bjørnetjeneste via å unnskylde dem og stille for lite krav. Du har fått barn sent i livet og fremstår relativt ressurssterk. Ren gjetning er at du har kanskje vært litt selvopptatt selv i ditt liv (bygget opp dine egne ting? Karriere/jobb?) og egoet/identiteten din styrkes av å kunne være den som hjelper dine yngre (hjelpesløse?) - søsken. Hvis din far er lik deg og dere er begge to sterke selvstendige typer kanskje din mor misliker denne egenskapen? Den fremstår selvopptatt for henne, og dermed avviser hun deg ubevisst fordi du minner henne om sin eksmann som potensielt hun ikke er sammen med (forlot?) fordi han var etter hennes oppfatning ikke nok tilstedeværende for henne. Alt dette er åpenlyst ren spekulering og kan være helt skivebom men det vil forklare dynamikken i familien slik du beskriver den, om det finnes noe sannhet i det jeg gjetter her ..
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #65 Skrevet 15. april 2023 2 hours ago, 2barnspappa said: Jeg har også en sterk følelse av at det må ligge mer bak. Men etter 3 år har det enda ikke kommet frem noe annet, så da tenker jeg at de har tatt sitt valg, men jeg er ikke med på at de skal få være onkler og tanter hos bestemor og ikke ellers. Det valget føler jeg de har tatt. Når de da ikke engang møter i min yngstes dåp, så har de heller ikke noe ønske om å komme oss i møte. Veldig trist at du har blitt utnyttet av dine halvsøsken og jeg forstår ikke hvorfor din mor ikke ser det eller annerkjenner det. Det må være veldig sårt. Jeg håper at du ikke lar deg utnytte en annen gang. Har dere prøvd å løse det egentlige problemet i familien? Er det noe du vil? Anonymkode: d6885...c72
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #66 Skrevet 15. april 2023 Å tenke penger i alt ødelegger livet ditt Anonymkode: 205f1...18b
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #67 Skrevet 15. april 2023 39 minutter siden, 2barnspappa said: Hei. Dette var nok veldig godt observert. Det er betydelig aldersforskjell, jeg er eldst og har nok hatt både mye kontakt og mye ansvarsoppgaver knyttet til dem, da deres far var mye fraværende på grunn av jobb og annet. Så dette var veldig opplysende og ting jeg ikke har tenkt over før nå. Nå fikk jeg litt å tenke og gruble på. Takk. Jeg er eldst, henholdsvis 7 og 10 år eldre enn mine halvsøsken. Vi har samme mor. Jeg er den de har kommet til med problemer osv. De var mer bortskjemt enn meg og jeg måtte ta mye mer ansvar i oppveksten. Anonymkode: d6885...c72 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #68 Skrevet 15. april 2023 Høres ut som samtlige mangler ydmykhet i denne familien. Om dere kunne forsøk å være rause med hverandre hadde det nok hjulpet. Jeg hører mellom linjene at dere snakker uvennlig til hverandre. Slutt med det, så slipper du at barna lider. Beklager at jeg sier det rett ut, men dere MÅ skjerpe dere. Anonymkode: 059ed...e86
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #69 Skrevet 15. april 2023 2barnspappa skrev (58 minutter siden): Jeg har aldri krevd pengene. Jeg spurte noen ganger om jeg snart kunne få betalt for bilen, og nevnte for "leieboeren" at jeg snart måtte få betalt leie, for jeg har ikke råd til å betale strøm og ikke få inn husleie. Men utover det har jeg aldri krevd pengene. Gratis var aldri temaet. Bilen ble kjøpt med et lån fra meg, boligen ble tilbudt etter et samlivsbrudd. Hen sto fritt til å flytte ut når som helst, og hen fikk en leiesum da boligen ble tilbudt. Unge og unge, de er nå mellom slutten av 20 og midten av 30 . Det er 4 år siden situasjonene oppsto. Men hvorfor lagde du ikke kontrakt på boligen og bilen? Anonymkode: 3b4e8...b33
2barnspappa Skrevet 15. april 2023 Forfatter #70 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Høres ut som samtlige mangler ydmykhet i denne familien. Om dere kunne forsøk å være rause med hverandre hadde det nok hjulpet. Jeg hører mellom linjene at dere snakker uvennlig til hverandre. Slutt med det, så slipper du at barna lider. Beklager at jeg sier det rett ut, men dere MÅ skjerpe dere. Anonymkode: 059ed...e86h Her tillegger du deg egenskaper og hørsel du ikke har, dessverre. 2
2barnspappa Skrevet 15. april 2023 Forfatter #71 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men hvorfor lagde du ikke kontrakt på boligen og bilen? Anonymkode: 3b4e8...b33 Fordi jeg, som så mange andre, ikke trodde de skulle ta lang fart og blåse i hva jeg hadde behov for, eller at jeg skulle havne i det trangt økonomisk fordi de ikke ville betale. Og dessverre så var det å ha gleden av å hjelpe, en egenskap jeg likte ved meg selv. Nå begår jeg ikke den tabben igjen. 1 3
2barnspappa Skrevet 15. april 2023 Forfatter #72 Skrevet 15. april 2023 (endret) 2barnspappa skrev (12 minutter siden): Fordi jeg, som så mange andre, ikke trodde de skulle ta lang fart og blåse i hva jeg hadde behov for, eller at jeg skulle havne i det trangt økonomisk fordi de ikke ville betale. Og dessverre så var det å ha gleden av å hjelpe, en egenskap jeg likte ved meg selv. Nå begår jeg ikke den tabben igjen. Jeg legger til at samtidig som mitt ene søsken ikke hadde råd til å betale strøm og husleie, så kjøpte hen nyere motorsykkel som ble motivlakkert, mens jeg satt i samtaler om avdragsfrihet med banken. Det var noen uker før hen fikk endelig beskjed om at jeg ikke har råd til å betale hus og strøm lenger. (Fått flere advarsler tidligere) Endret 15. april 2023 av 2barnspappa Tillegg 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #73 Skrevet 15. april 2023 Litt trist at dere klarer å lage så mye drama i en familie.. Anonymkode: 7aba1...67b 1
2barnspappa Skrevet 15. april 2023 Forfatter #74 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å tenke penger i alt ødelegger livet ditt Anonymkode: 205f1...18b Jeg var ikke klar over at jeg tenkte penger i alt, eller at det var det saken handlet om. Takk for oppklaring, men det er overhodet ikke hva saken handler om. 1
2barnspappa Skrevet 15. april 2023 Forfatter #75 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Litt trist at dere klarer å lage så mye drama i en familie.. Anonymkode: 7aba1...67b Utvilsomt. Litt av poenget med tråden er å avvæpne dramaet på best mulig måte, samtidig som man ikke skal belønne eller tilrettelegge for en videre framferd slik som det har vært. Takk for ditt konstruktive bidrag. 1
Raven.Writingdesk Skrevet 15. april 2023 #76 Skrevet 15. april 2023 (endret) 2barnspappa skrev (1 time siden): Utvilsomt. Litt av poenget med tråden er å avvæpne dramaet på best mulig måte, samtidig som man ikke skal belønne eller tilrettelegge for en videre framferd slik som det har vært. Takk for ditt konstruktive bidrag. Jeg skrev et ganske langt innlegg til deg du ikke har respondert på enda, vet at KG noen ganger sliter med å gi alle varsel, men det jeg spør deg om er din mors forhold til din far og om din mor kan uten selv å kanskje være klar over det bære nag mot deg om du og din far deler en del felles trekk som gjør at dere klarer dere bra. Det er noe som heter noe i dur av «generasjonsterapi» og handler om å se sin rolle i den store veven som familieteppet utgjør. Hensikten er mer for å få en større forståelse i hvorfor dynamikken i familien er slik den er og man har fått tildelt den rollen man har. Jeg oppfatter deg som sint/frustrert mot dine søsken (og mor) jeg anbefaler deg ikke å ta ut de følelsene mot dine søsken før du vet 100 % at du har gitt de «en sjanse» til å selv reparere relasjonen (gi «advarsel») Det er mye som skjer i ditt liv nå. Du driver å bryter opp med det som har vært din hovedfamilie og danner en ny. Det betyr at dynamikken i familien skifter, via at et barn selv får barn og dermed endres. Du er nå en far, og din hovedprioritet er dine barn. Det var du ikke tidligere, da var du primært sønn og storebror. At dynamikken endres vil den gjøre i alle familier når dette skjer. Uansett hvor lykkelig familien kan ha vært før barnet/søsken ble til noen sin mor/far. Å ha «is i magen» kan derfor være lurt. Gi de andre tid til å vokse seg inn i sin nye rolle, før du avskriver dem? Endret 15. april 2023 av Full Ugle
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #77 Skrevet 15. april 2023 Du har valgt å ta en konflikt og det får konsekvenser. Ta ansvar for å gjøre opp og skap godt forhold så kommer ikke bsrna i skvis Anonymkode: 3208d...52a 1
2barnspappa Skrevet 15. april 2023 Forfatter #78 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Du har valgt å ta en konflikt og det får konsekvenser. Ta ansvar for å gjøre opp og skap godt forhold så kommer ikke bsrna i skvis Anonymkode: 3208d...52a Tenker du at det er en valgt situasjon fra min side? 🤔 Jeg har ikke valgt denne konflikten, men jeg velger å ta avstand fordi jeg sliter veldig med å se hva som er bakgrunnen for det, og fordi de forsøkene som er gjort fra vår side, er avskrevet/ubesvart fra deres. Dermed forsøker jeg å legge det bak meg. Jeg forstår ikke helt hvor denne konflikten er resultat av et valg fra min side. Forklar gjerne.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #79 Skrevet 15. april 2023 Herregud for noen drittmennesker, beklager men når de blir såpass sur over at dere ikke ønsket et bilde på some, og oppfører seg som små grinete unger i ettertid, så er de ikke verd å ha i livet. Sender deg en klem! Din familie fortjener bedre folk i livet, enn voksne som oppfører seg som noen krenket fjortisser. Anonymkode: 171d6...968 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #80 Skrevet 15. april 2023 10 hours ago, 2barnspappa said: Problemet er jo at min mor ønsker at de har relasjon og referer til "onkler og tanter", mens mine barn aldri har møtt de (som jeg vet om) Punkt et: Hvorfor i alle dager lar du barna være uten oppsyn hos din mor, hvis du ikke stoler på henne!? Det skal aldri skje igjen. Punkt to: Hvis det stemmer at barna aldri har truffet dem, er Onkel A og Tante B i barnas verdensbilde noen vesener som Farmor bare prater om, men som de aldri har mødt. Som julenissen, tannfeen og påskeharen. Hvis du oppfører deg som om de ikke eksisterer og aldri nevner dem, blir det aldri «større» enn at de er noen Farmor snakker om. Anonymkode: f9315...4d9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå