Gå til innhold

Mine barn er visst glemt

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo selvsagt trist når relasjoner til nær slekt er fraværende og dårlige. Går nok derimot helt fint for barna at det ikke får gaver fra onkler og tanter de uansett ikke har noen relasjon til. Barna har vel mors slekt? Og to foreldre?

Anonymkode: 7c269...cc3

Problemet er jo at min mor ønsker at de har relasjon og referer til "onkler og tanter", mens mine barn aldri har møtt de (som jeg vet om)

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2barnspappa skrev (4 minutter siden):

Problemet er jo at min mor ønsker at de har relasjon og referer til "onkler og tanter", mens mine barn aldri har møtt de (som jeg vet om)

Da må din mor slutte å snakke på denne måten for det er hun som skaper problemer da, med mindre hun får alle til å møtes og snakke 

Anonymkode: 37fa9...0ee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du virker veldig opphengt i gaver? Det som betyr noe er jo relasjonene? Småunger har som regel i overflod og trenger uansett ikke massevis av gaver. 

Anonymkode: 7c269...cc3

Jeg har fjernet avsnittet om gaver, det er ikke her problemet ligger og det var dårlig formulert, men det var kun for å forsøke å forklare det konkrete i skjevfordelingen mellom den eldre og yngste, men jeg fjernet det nå.

Skrevet

Familie kan kuttes ut, man må ikke ha kontakt om den kontakten er toxic. Håper barna dine har et godt forhold til den andre siden av familien. Det med bilde er helt greit, man kan faktisk ikke publisere et bilde av noen på some, om man ikke samtykker. Dem hadde sikkert vedlig mange andre bilder en 1 får vi håpe. Slutt og gi gaver, om du gir og gir og dem ikke sier så mye som en takk, gratulere med dagen osv. da hadde jeg kuttet ut. Om besteforeldre/oldeforeldre gir til alle andre barn en dine, skjønner jeg du blir lei deg. Men da ville jeg skjermet barna fra dem, jeg vet noen kan legge mye press så kan være derfor dem ikke gir. Om dem onkelen/tantene er kontrollerende ovenfor familie. Men som sagt ta avstand, om moren din forsetter med tante/onkel si at barna dine kjenner dem ikke så blir veldig rart med og nevne dem annent en med navn. Kjenner flere som har kuttet ut familie om det gir så mye vondt som dette, så håper jeg du og barna har gode relasjoner med morens side av familien. Vis barna dine at man kan kutte ut mennesker som ikke er bra for en, og være med mennesker som bryr seg om en.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da må din mor slutte å snakke på denne måten for det er hun som skaper problemer da, med mindre hun får alle til å møtes og snakke 

Anonymkode: 37fa9...0ee

Takk. Ja, det er litt der jeg også er. Men min mor kommer ikke til å ta det så godt, men jeg er enig i at det er den veien det bør gå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du et godt forhold til dine søskenbarn og omgås dem ofte? Jeg har ikke gitt gaver til mine søskenbarns barn, ikke forventer jeg at mine barn skal få gaver av mine søskenbarn heller.

Men det høres veldig rart ut at dine søsken ikke har kontakt med deg pga et bilde som er lagt ut på some. Tipper det er noe du utelater av informasjon her.

Anonymkode: 165f6...1dd

• Liker 2
Skrevet
Maya39 skrev (3 minutter siden):

Familie kan kuttes ut, man må ikke ha kontakt om den kontakten er toxic. Håper barna dine har et godt forhold til den andre siden av familien. Det med bilde er helt greit, man kan faktisk ikke publisere et bilde av noen på some, om man ikke samtykker. Dem hadde sikkert vedlig mange andre bilder en 1 får vi håpe. Slutt og gi gaver, om du gir og gir og dem ikke sier så mye som en takk, gratulere med dagen osv. da hadde jeg kuttet ut. Om besteforeldre/oldeforeldre gir til alle andre barn en dine, skjønner jeg du blir lei deg. Men da ville jeg skjermet barna fra dem, jeg vet noen kan legge mye press så kan være derfor dem ikke gir. Om dem onkelen/tantene er kontrollerende ovenfor familie. Men som sagt ta avstand, om moren din forsetter med tante/onkel si at barna dine kjenner dem ikke så blir veldig rart med og nevne dem annent en med navn. Kjenner flere som har kuttet ut familie om det gir så mye vondt som dette, så håper jeg du og barna har gode relasjoner med morens side av familien. Vis barna dine at man kan kutte ut mennesker som ikke er bra for en, og være med mennesker som bryr seg om en.

Takk. Ja, det er jo der vi er og det er nok kanskje der vi skal være, ja. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du et godt forhold til dine søskenbarn og omgås dem ofte? Jeg har ikke gitt gaver til mine søskenbarns barn, ikke forventer jeg at mine barn skal få gaver av mine søskenbarn heller.

Men det høres veldig rart ut at dine søsken ikke har kontakt med deg pga et bilde som er lagt ut på some. Tipper det er noe du utelater av informasjon her.

Anonymkode: 165f6...1dd

Ja. Vi har vært som søsken.

Jeg forventer ikke at det skal komme fra søskenbarn, men syntes kanskje det burde kommet dåpsgave eller noe fra mine onkler og tanter (evt felles) da de ble født? Men dette er ikke det viktigste for meg. Det ble bare tellende i totalen da skjevfordelingen har vært økende.

Endret av 2barnspappa
  • Liker 2
Skrevet

Sånn umiddelbart tenker jeg det kan være lurt for egen del, å jobbe med og ha et romslig indre landskap. Der en har aksept for at folk er forskjellig, noen er sågar "pain in the ass", men allikevel klarer man å fungere som en familie. Et annet ordtak som dekker det samme er , flisen i din brors øye ser du, men ikke bjelken i ditt eget.

Skrevet
2barnspappa skrev (43 minutter siden):

En samtale med min mor om temaet er bare å glemme. Iallefall om det fortsatt skal være ok samvær der. Bør jeg akseptere at onkler og tanter får være det? Og hvordan løser en slik skjevfordeling? Slutter å gi gaver andre veien? Eller bare fortsetter og "lar det ligge"?

Det du må gjøre fortest mulig er å skille mellom det som er innenfor din kontroll og det som er utenfor. Du har allerede begynt når du sier at en samtale med din mor er bare å glemme, du vet at hun ikke er tilsnakkendes på dette området og du kan selvfølgelig ikke styre henne. Du kan heller ikke bestemme hva slags ord hun bruker, jeg hadde ikke brukt en kalori på det. Om hun så har lyst å kalle disse personene Pompel og Pilt så får det være hennes sak.

Og så får du fortsette; betale andres husleie, låne ut bil, kjøpe gaver til fjerne slektninger - innenfor din kontroll. Du velger hva du gjør.

Andres gavekjøp - utenfor din kontroll. Ikke bruk energi på det.

Og TS, jeg mistenker at du reagerer mer på dette med gavene enn barna dine. Hvorfor i all verden skulle en 5-åring tenke over at han ikke får gaver av slektninger han ikke kjenner?

Hvis det er sånn at dette er personer som ikke vil deg og barna dine vel, så er de ikke verdt livsenergien din. Fokuser på de slektningene dere har et godt forhold til.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Apis skrev (1 minutt siden):

Sånn umiddelbart tenker jeg det kan være lurt for egen del, å jobbe med og ha et romslig indre landskap. Der en har aksept for at folk er forskjellig, noen er sågar "pain in the ass", men allikevel klarer man å fungere som en familie. Et annet ordtak som dekker det samme er , flisen i din brors øye ser du, men ikke bjelken i ditt eget.

Jeg har sittet i 3 år og forsøkt å se "bjelken i mitt eget" fordi hele situasjonen er helt uforståelig for meg. men det er faktisk ikke mer til denne historien, meg bekjent, enn hva som er forklart her.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor et det så viktig for deg at dine halvsøsken ikke skal bli kalt onkel og tante? 
De er onkel og tante uansett om de er dårlige eller gode onkler og tanter.

Mine barn har fleire onkler og tanter, noen har de kontakt med og noen har di nesten aldri sett, men de har jo fortsatt tante og onkler.

Dersom det gleder din mor og gjør hun glad, kan ikke hun få lov å kalle dine halvsøsken onkel og tante. Det er sikkert veldig sårt for henne at du og dine søsken krangler.

Anonymkode: 21e6e...db8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Skjønner godt at de er sure hvis de har fått gratis bolig og bil av deg, og så nå forventer du at de skal kjøpe gaver til dine barn. Men da er det de som er urimelig.

men føler det er mer til historien her også

Anonymkode: 1ad8c...607

Jeg følger deg veldig, og jeg har sittet i 3 år for å forsøke å finne ut hva som egentlig er problemet her, men det finnes faktisk ikke mer til historien enn hva jeg har gjengitt her. Det er det som gjør hele greia så uforståelig. Som sagt, så tror jeg det bunner i at ett søsken måtte flytte, men det er spekulasjon fra min side.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor et det så viktig for deg at dine halvsøsken ikke skal bli kalt onkel og tante? 
De er onkel og tante uansett om de er dårlige eller gode onkler og tanter.

Mine barn har fleire onkler og tanter, noen har de kontakt med og noen har di nesten aldri sett, men de har jo fortsatt tante og onkler.

Dersom det gleder din mor og gjør hun glad, kan ikke hun få lov å kalle dine halvsøsken onkel og tante. Det er sikkert veldig sårt for henne at du og dine søsken krangler.

Anonymkode: 21e6e...db8

Det kan du forsåvidt si. Det handler nok mest om at jeg ikke ønsker å "premiere" dem med onkel og tante titler, da en onkel og en tante for min del, er omsorgspersoner og familie en kan stole på. Og jeg er irritert på at de skal "dra barna" inn i situasjonen. Barna har ikke gjort noe galt, hvorfor kunne ikke de fått en/et "gratulerer med dagen", "god jul", "velkommen til verden" kort, brev eller melding? Hvis de ønsker å være onkler og tanter mener jeg. For meg er det forpliktende å være "onkel" eller "tante" og ikke noe man automatisk blir hetende. Sikkert sært, men det er min oppfattelse av det. 😊

Endret av 2barnspappa
Tillegg omformulering
AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg skjønner godt at det er sårt. Jeg er selv ekskludert av deler av min familie fordi de ikke er enige i min måte å leve på. 

Det som er, det er at det kan være sårt og uforståelig uten at du egentlig får gjort noe med det. Rett og slett fordi man ikke kan tvinge andre til å endres. Det er jo åpenbart her at dette er urettferdig og at de to du har hjulpet er utakknemlige, barnslige idioter som prøver å straffe deg ved å ignorere barna dine. 

Men det er lite du får gjort om du ikke vil gå rett til de å fortelle følelsene dine ord for ord. Resultatet derimot kommer nok til å være helt annerledes enn du ser for deg. For de kommer til å gå i forsvarsposisjon. Og potensielt gjøre relasjonen enda mer anstrengt. 

Det du derimot kan gjøre, som er best for din egen psyke er å akseptere tingenes tilstand og dermed distansere deg fra de. Det skjer noe med psyken når man oppnår en aksept med seg selv at man ikke kan endre noe urettferdig som skjer. 

Trekk deg unna disse folkene og prat med moren din å be henne slutte å omtale dem som tanter og onkler siden de ikke har noen relasjon til ungene. Fortell henne at du vil ikke at det skal bli sårt for dem når de begynner å stille spørsmål og be henne omtale dem med navn i stede for tittel. 

OG deretter så sender du de begge en regning for bil og for leilighet. Om du får pengene er en annen ting, men du burde iallefall prøve. Det er dine penger. 

Anonymkode: 217cf...cad

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Altså, jeg skjønner godt at det er sårt. Jeg er selv ekskludert av deler av min familie fordi de ikke er enige i min måte å leve på. 

Det som er, det er at det kan være sårt og uforståelig uten at du egentlig får gjort noe med det. Rett og slett fordi man ikke kan tvinge andre til å endres. Det er jo åpenbart her at dette er urettferdig og at de to du har hjulpet er utakknemlige, barnslige idioter som prøver å straffe deg ved å ignorere barna dine. 

Men det er lite du får gjort om du ikke vil gå rett til de å fortelle følelsene dine ord for ord. Resultatet derimot kommer nok til å være helt annerledes enn du ser for deg. For de kommer til å gå i forsvarsposisjon. Og potensielt gjøre relasjonen enda mer anstrengt. 

Det du derimot kan gjøre, som er best for din egen psyke er å akseptere tingenes tilstand og dermed distansere deg fra de. Det skjer noe med psyken når man oppnår en aksept med seg selv at man ikke kan endre noe urettferdig som skjer. 

Trekk deg unna disse folkene og prat med moren din å be henne slutte å omtale dem som tanter og onkler siden de ikke har noen relasjon til ungene. Fortell henne at du vil ikke at det skal bli sårt for dem når de begynner å stille spørsmål og be henne omtale dem med navn i stede for tittel. 

OG deretter så sender du de begge en regning for bil og for leilighet. Om du får pengene er en annen ting, men du burde iallefall prøve. Det er dine penger. 

Anonymkode: 217cf...cad

Sende de regning anser jeg som å helle uante mengder bensin på bålet, så det avstår jeg fra. Men alt annet anser jeg som svært fornuftig og gode løsninger. 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ingen grunn til at de skal kalles onkel og tante når de ikke vil være en del av livet deres.

men at du velger å lage så mye styr for et bilde er også veldig rart

Anonymkode: 637bf...5fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2barnspappa skrev (18 minutter siden):

Det kan du forsåvidt si. Det handler nok mest om at jeg ikke ønsker å "premiere" dem med onkel og tante titler, da en onkel og en tante for min del, er omsorgspersoner og familie en kan stole på. Og jeg er irritert på at de skal "dra barna" inn i situasjonen. Barna har ikke gjort noe galt, hvorfor kunne ikke de fått en/et "gratulerer med dagen", "god jul", "velkommen til verden" kort, brev eller melding? Hvis de ønsker å være onkler og tanter mener jeg. For meg er det forpliktende å være "onkel" eller "tante" og ikke noe man automatisk blir hetende. Sikkert sært, men det er min oppfattelse av det. 😊

Det er da ingen premie å være onkel eller tante. Det er en relasjon. Enten er du onkel eller tante, eller så er du det ikke 

Her tenker jeg du legger for mye av dine følelser over på barna. Barna bryr seg selvfølgelig ikke om et «velkommen til verden»-kort. Jeg vil våge å påstå at de driter i kort når de blir gamle nok til å forstå hva det er også. 

Hvis barna faktisk synes dette er sårt og trist, er det du som har påført dem det. Barnet vil selvfølgelig ikke savne en onkel de ikke kjenner, eller pappas perifere fetter. 

Her opplever jeg at du prøver å rettferdiggjøre dine egne såre følelser gjennom barna dine. 

Anonymkode: 23259...32c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som dine halvsøsken har utnyttet deg. At man kan bo gratis i noens leilighet i mange år, og ikke en gang betale strøm? Den andre får gratis bil, og betaler ikke en gang bompenger?? 

Det er klart at du ikke skal betale for alt dette. De høres utrolig utakknemlig ut. Det er selvfølgelig dette de er sure for, og ikke et bilde av ungen din.

Jeg personlig ville ha forsonet meg med at disse menneskene ikke er verdt bryet. Jeg ville sluttet å ta kontakt og bare latt forholdet dø helt ut. Dette har jo søsknene dine valgt helt selv. 

Min mor har ikke noe forhold til sine søsken. De passer bare ikke sammen. Hun har noen gode venninner som jeg kaller for tanter. Man trenger ikke ha nært forhold til slekt. Man kan lage sin egen familie. 

Anonymkode: 09cfc...afb

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ser ingen grunn til at de skal kalles onkel og tante når de ikke vil være en del av livet deres.

men at du velger å lage så mye styr for et bilde er også veldig rart

Anonymkode: 637bf...5fd

Jeg ser ikke at det er jeg som lager oppstyr for bilde? De brukte et bilde som vi ba dem bytte ut med et annet. Og at det skulle føre til at vi ikke prater sammen mer, forteller meg vel at det kanskje ikke var så viktig med storebror likevel. 

Helt enig i onkel/tante retorikken. 👍🏻

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...