Gå til innhold

Mine barn er visst glemt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Mulig jeg er i overkant sår, men jeg skal forsøke å forklare situasjonen:

Jeg fik barn sent. Jeg var over 30 innen samboeren min kom inn i livet, og jeg fikk førstemann når jeg var 35. 

I dåpen til min første, så ble to av mine halvsøsken svært irritert da vi var uenig om bruk av et bilde av mitt barn på some. Vi ville at de skulle bytte det ut, da reagerte de med sinne og fjernet alle spor av dåp og slektskap. Siden har vi ikke snakket sammen. (Jeg er fortsatt meget irritert og har ingen behov for å prate med dem) Det tok flere år før min mor også aksepterte dette og snakket med oss. Barnet er nå straks 5. De ble invitert i dåpen til min yngste, men møtte ikke (kun min mor)

(Det bør sies at ved første dåp, så hadde mitt ene halvsøsken bodd i leieboligen min i to år, uten å betale leie eller strøm. (Beløper seg til ca 300.000,-) Jeg betalte dette, men ba flere ganger om at hen skulle betale. En måneds tid før dåpen sa jeg at hen måtte flytte, jeg har ikke råd til mer. På det tidspunktet hadde jeg ikke råd heller, jeg slet med avdragene og behøvde leieboer, jeg mistenker at dette er kjernen til reaksjonen med bilde.

-Mitt andre halvsøsken holdt jeg med bil i mange år. Bilen kjøpte jeg, tilbød hen å kjøpe den, men jeg ville ha den når den ble veteran. Hen betalte aldri bilen. Heller ikke forsikring, reparasjoner før eu kontroll, eu kontroll,  bomregning eller annet. Bilen ble hugget opp, den sto fortsatt i mitt navn, ville nå vært verdt langt over 150.000 i oppusset stand)

Så til kjernen:

til Jul og bursdag, får de kun gave fra min mor. Alle andre på den siden av familien (inkludert oldeforeldre) gir ingenting. Ikke så mye som en "god jul" eller "gratulerer med dagen" melding. Jeg syntes det er svært sårt at det blir forskjell på barna, og at onklene og tantene ikke en gang gir en "gratulerer med dagen"-melding. Min mor forventer at de skal få være onkel og tante og referer til de med "onkel ditt" og "tante datt". Jeg er svært uenig når ting er som de er. 

Er det jeg som er i overkant sår på temaet? Hva tenker folk om dette?

jeg syntes det er trist at mine barn kun får fra noen få og ikke så mye som "god jul lapp" fra en side av min familie. Jeg synes det er trist at de ikke engang får en hilsen til jul og bursdag, og jeg syntes det er trist at det blir forskjell på de. Ikke minst synes jeg det er urimelig at det skal bli "onkel ditt og tante datt" når de helt tydelig bryr seg katta likevel. 

En samtale med min mor om temaet er bare å glemme. Iallefall om det fortsatt skal være ok samvær der. Bør jeg akseptere at onkler og tanter får være det? Og hvordan løser en slik skjevfordeling? Slutter å gi gaver andre veien? Eller bare fortsetter og "lar det ligge"?

Endret av 2barnspappa
Fjerning av gavefokus, da dette tok fokus bort fra problematikken.
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du virker veldig opphengt i gaver? Det som betyr noe er jo relasjonene? Småunger har som regel i overflod og trenger uansett ikke massevis av gaver. 

Anonymkode: 7c269...cc3

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2barnspappa skrev (6 minutter siden):

dåpen til min første, så ble to av mine søsken svært irritert da vi var uenig om bruk av et bilde av mitt barn på some. Vi ville at de skulle bytte det ut, da reagerte de med sinne og fjernet alle spor av dåp og slektskap. Siden har vi ikke snakket sammen. (Jeg er fortsatt meget irritert og har ingen behov for å prate med dem) Det tok flere år før min mor også aksepterte dette og snakket med oss. Barnet er nå straks 5. De ble invitert i dåpen til min yngste, men møtte ikke (kun min mor)

Hæ....? Du har ikke snakka med dine søsken på mange år pga dette? Det er jo veldig trist at det endte sånn? 

Jeg tenker... at du savner intimitet og nærhet, og kanskje ser det i de gavene, at det mangler så mye varme og omtanke i relasjonene i din familie at du klamrer deg til den varmen som vises, i gaver. Og at det derfor er så sårt? 

Anonymkode: 37fa9...0ee

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om det har vært isfront mellom dere i noen år, og da er det ikke så rart om ungene ikke får gaver. 

Oldeforeldre hadde jeg ikke hengt meg opp i. De er gamle, det er ikke så lett å henge med på alle bursdager og nye tilskudd i familien. 

Anonymkode: e044f...a0f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Onkler og tanter er jo onkler og tanter uansett om forholdet er dårlig eller ikke eksisterende. Det er jo bare ord for å forklare slektskapet.

Anonymkode: 79296...cb8

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis det er sånn at dere fremdeles ikke er på talefot, så er det vel ikke så rart at det heller ikke kommer gaver eller bursdagshilsener, selv om du ga det i sin tid? Hvis dere ikke er på talefot så ville jeg kanskje tatt inititativ til en samtale om relasjonene dere har, helt uten å ta opp gaver, dersom du egentlig ønsker dem i livet. Hvis du IKKE ønsker dem i livet så kan dere vel egentlig bare fortsette å gjøre akkurat som dere vil hele gjengen. 

Hvis dere er på talefot, så kan man gjøre som mange andre søsken gjør, og spørre ÅPENT «Hvordan skal vi gjøre det med bursdager og gaver, egentlig?», uten å dra opp såre følelser, historikk og forskjellsbehandling. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du virker veldig opphengt i gaver? Det som betyr noe er jo relasjonene? Småunger har som regel i overflod og trenger uansett ikke massevis av gaver. 

Gavene er ikke viktig for meg, men 5 år gamle barn er opptatt av gaver og veldig bevisst på det når andre barn får masse og de får lite. Det er skjevfordelingen og behandlingen av barn som er helt uskyldige oppi alt, som jeg er opptatt av.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Ananas. skrev (2 minutter siden):

Hvis det er sånn at dere fremdeles ikke er på talefot, så er det vel ikke så rart at det heller ikke kommer gaver eller bursdagshilsener, selv om du ga det i sin tid? Hvis dere ikke er på talefot så ville jeg kanskje tatt inititativ til en samtale om relasjonene dere har, helt uten å ta opp gaver, dersom du egentlig ønsker dem i livet. Hvis du IKKE ønsker dem i livet så kan dere vel egentlig bare fortsette å gjøre akkurat som dere vil hele gjengen. 

Hvis dere er på talefot, så kan man gjøre som mange andre søsken gjør, og spørre ÅPENT «Hvordan skal vi gjøre det med bursdager og gaver, egentlig?», uten å dra opp såre følelser, historikk og forskjellsbehandling. 

Feil side. Den siden er jeg svært god venner med, men totalen blir stor når det er skjevfordelt fra begge sider. Mulig jeg burde utelatt den ene siden i diskusjonen

Skrevet
Ananas. skrev (4 minutter siden):

Her er det litt misforståelse om sider. Det er ikke mine søsken jeg har gitt gave til barna, men mine søskenbarns barn. 

Mine halvsøsken har ingen barn.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden har du betalt for hus og bil for søsken ? 

Anonymkode: 1ad8c...607

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hæ....? Du har ikke snakka med dine søsken på mange år pga dette? Det er jo veldig trist at det endte sånn? 

Jeg tenker... at du savner intimitet og nærhet, og kanskje ser det i de gavene, at det mangler så mye varme og omtanke i relasjonene i din familie at du klamrer deg til den varmen som vises, i gaver. Og at det derfor er så sårt? 

Anonymkode: 37fa9...0ee

Det må du gjerne tenke, men når mine søsken har valgt å løse det på denne måten, har jeg ingen savn til dem. Jeg har andre rundt meg, såmjeg klarer meg fint. De ble invitert i dåpen til min yngste og valgte å ikke møte. En av dem sa ikke engang ifra at de ikke kom. Så det er ikke noe følelsesmessig problem utover irritasjon, men jeg synes det er leit med barna.

AnonymBruker
Skrevet
2barnspappa skrev (22 minutter siden):

Hei!

Mulig jeg er i overkant sår, men jeg skal forsøke å forklare situasjonen:

Jeg fik barn sent. Jeg var over 30 innen samboeren min kom inn i livet, og jeg fikk førstemann når jeg var 35. 

Den ene siden av familien min, hovedsaklig søskenbarn hadde fått flere sett med barn og jeg har alltid vært ganske flink til å gi fødselsgave, dåpsgaver, julegave og fødselsdagsgaver (frem til det ble 5 barn, da ble det litt mye og jeg sluttet med fødselsdag og jul).

I dåpen til min første, så ble to av mine halvsøsken svært irritert da vi var uenig om bruk av et bilde av mitt barn på some. Vi ville at de skulle bytte det ut, da reagerte de med sinne og fjernet alle spor av dåp og slektskap. Siden har vi ikke snakket sammen. (Jeg er fortsatt meget irritert og har ingen behov for å prate med dem) Det tok flere år før min mor også aksepterte dette og snakket med oss. Barnet er nå straks 5. De ble invitert i dåpen til min yngste, men møtte ikke (kun min mor)

(Det bør sies at ved første dåp, så hadde mitt ene halvsøsken bodd i leieboligen min i to år, uten å betale leie eller strøm. (Beløper seg til ca 300.000,-) Jeg betalte dette, men ba flere ganger om at hen skulle betale. En måneds tid før dåpen sa jeg at hen måtte flytte, jeg har ikke råd til mer. På det tidspunktet hadde jeg ikke råd heller, jeg slet med avdragene og behøvde leieboer, jeg mistenker at dette er kjernen til reaksjonen med bilde.

-Mitt andre halvsøsken holdt jeg med bil i mange år. Bilen kjøpte jeg, tilbød hen å kjøpe den, men jeg ville ha den når den ble veteran. Hen betalte aldri bilen. Heller ikke forsikring, reparasjoner før eu kontroll, eu kontroll,  bomregning eller annet. Bilen ble hugget opp, den sto fortsatt i mitt navn, ville nå vært verdt langt over 150.000 i oppusset stand)

Så til kjernen:

Mitt første barn fikk dåpsgaver av mine søskenbarn, min onkel og tante (felles). Min yngste fikk ingenting. Ingen av dem fikk da de ble født. Dette er på min fars side.

til Jul og bursdag, får de kun gave fra min mor. Alle andre på den siden av familien (inkludert oldeforeldre) gir ingenting. Ikke så mye som en "god jul" eller "gratulerer med dagen" melding. Jeg syntes det er svært sårt at det blir forskjell på barna, og at onklene og tantene ikke en gang gir en "gratulerer med dagen"-melding. Min mor forventer at de skal få være onkel og tante og referer til de med "onkel ditt" og "tante datt". Jeg er svært uenig når ting er som de er. 

Er det jeg som er i overkant sår på temaet? Hva tenker folk om dette?

jeg syntes det er trist at mine barn kun får noen få gaver og ikke så.mye som "god jul lapp" fra en side av min familie. Jeg synes det er trist at de ikke engang får en hilsen til jul og bursdag, og jeg syntes det er trist at det blir forskjell på de. Ikke minst synes jeg det er urimelig at det skal bli "onkel ditt og tante datt" når de helt tydelig bryr seg katta likevel. 

En samtale med min mor om temaet er bare å glemme. Iallefall om det fortsatt skal være ok samvær der. Bør jeg akseptere at onkler og tanter får være det? Og hvordan løser en slik skjevfordeling? Slutter å gi gaver andre veien? Eller bare fortsetter og "lar det ligge"?

Jeg skjønner ingenting av innlegget ditt spesielt etter siste svar der du skriver at det ikke er halvsøskene du er sur på? Hvem er du sur på? 

du nevner noen søskenbarn. Er det dine kusiner og fettre? Det er ikke vanlig p få presanger fra de til egne barn. Den relasjonen er for langt ute. Også dåpsgave er uvanlig. Fra dine egne tanter og onkler er det heller ikle vanlig å få

dåpsgaver eller annet.ettersom man ikke vanligvis inviterer så langt ut i slekten i dåp. 

hvis det er dine halvsøsken du mener her så er de vel sur på deg og det er dårlig stemning som forklarer saken?

Anonymkode: c9e5b...310

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor i all verden har du betalt for hus og bil for søsken ? 

Det sitter jeg i ettertid og lurer på også. Det var for å være snill og sørge for at de kom seg rundt og hadde tak over hodet da.

AnonymBruker
Skrevet

Lage oppstyr om et bilde på some? Så til de grader at all kommunikasjon blir brutt? Hvordan kan du forvente gaver og oppmerksomhet når dere ikke har kontakt? Jeg har på følelsen at det ligger mer her som gjør at «onkel og tante» har valgt dere bort. Man MÅ ikke ha kontakt selv om man er i slekt.

PS. Det er ikke spesielt sent å bli pappa når man er 35, gjennomsnittsalder er 32. (forutsatt det virkelig er en mann som har skrevet dette. Jeg tror det er en dame på tross av brukernavnet)

Anonymkode: ce336...444

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

2barnspappa skrev (7 minutter siden):

Gavene er ikke viktig for meg, men 5 år gamle barn er opptatt av gaver og veldig bevisst på det når andre barn får masse og de får lite. Det er skjevfordelingen og behandlingen av barn som er helt uskyldige oppi alt, som jeg er opptatt av.

Det er jo selvsagt trist når relasjoner til nær slekt er fraværende og dårlige. Går nok derimot helt fint for barna at det ikke får gaver fra onkler og tanter de uansett ikke har noen relasjon til. Barna har vel mors slekt? Og to foreldre?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ingenting av innlegget ditt spesielt etter siste svar der du skriver at det ikke er halvsøskene du er sur på? Hvem er du sur på? 

du nevner noen søskenbarn. Er det dine kusiner og fettre? Det er ikke vanlig p få presanger fra de til egne barn. Den relasjonen er for langt ute. Også dåpsgave er uvanlig. Fra dine egne tanter og onkler er det heller ikle vanlig å få

dåpsgaver eller annet.ettersom man ikke vanligvis inviterer så langt ut i slekten i dåp. 

hvis det er dine halvsøsken du mener her så er de vel sur på deg og det er dårlig stemning som forklarer saken?

Jeg har gitt til alle mine søskenbarn oppigjennom tiden, tenkte at jeg hadde fått igjen litt fra onkler og tanter, men det har vi ikke, så det er forsåvidt én ting. Det er totalen som blir litt skjev.

Men halvsøskna mine er de som er sure og det skal de få lov å være, jeg synes oppførselen deres er forkastelig og det er halvsøskna som er problemet for min del her.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare for å være helt tydelig. Ts det er vanlig at barn får presanger av;

besteforeldre på begge sider 

Deres søsken på begge sider

Kanskje noen egne venner av barnet 

At du har gitt presanger til utvider familie tidligere (og sluttet fordi det ble for mange) er jo dumt for deg hvis du tenkte du skulle få dette tilbake engang  men normalt er dette for langt ut i slekten til at en kan fortsette med gavene  det blir for mange folk og en har for lite kontakt  

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lage oppstyr om et bilde på some? Så til de grader at all kommunikasjon blir brutt? Hvordan kan du forvente gaver og oppmerksomhet når dere ikke har kontakt? Jeg har på følelsen at det ligger mer her som gjør at «onkel og tante» har valgt dere bort. Man MÅ ikke ha kontakt selv om man er i slekt.

PS. Det er ikke spesielt sent å bli pappa når man er 35, gjennomsnittsalder er 32. (forutsatt det virkelig er en mann som har skrevet dette. Jeg tror det er en dame på tross av brukernavnet)

Anonymkode: ce336...444

Jeg har også en sterk følelse av at det må ligge mer bak. Men etter 3 år har det enda ikke kommet frem noe annet, så da tenker jeg at de har tatt sitt valg, men jeg er ikke med på at de skal få være onkler og tanter hos bestemor og ikke ellers. Det valget føler jeg de har tatt. Når de da ikke engang møter i min yngstes dåp, så har de heller ikke noe ønske om å komme oss i møte.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at de er sure hvis de har fått gratis bolig og bil av deg, og så nå forventer du at de skal kjøpe gaver til dine barn. Men da er det de som er urimelig.

men føler det er mer til historien her også

AnonymBruker
Skrevet
2barnspappa skrev (2 minutter siden):

Jeg har gitt til alle mine søskenbarn oppigjennom tiden, tenkte at jeg hadde fått igjen litt fra onkler og tanter, men det har vi ikke, så det er forsåvidt én ting. Det er totalen som blir litt skjev.

Men halvsøskna mine er de som er sure og det skal de få lov å være, jeg synes oppførselen deres er forkastelig og det er halvsøskna som er problemet for min del her.

Da får du prøve å skvære opp da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...