Gå til innhold

Til dere som alltid er alene under høytider - hvordan klarer dere det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Føler du deg veldig mye bedre etter å ha skrevet dette?  Stakkars- du må ha det veldig ugreit med deg selv som har behov for å trøkke ut av deg sånn 

Anonymkode: 82b19...6d0

I all verden, det er da ikke vondt ment. Hun skriver detaljert om livet sitt og hvor vondt det er i høytidene. Å få andres synspunkt på ting er nyttig og kan gi mange en aha-opplevelse. Hvordan få det bedre? 

Vi må slutte å automatisk tro at folk er ensomme og sitter alene fordi alle som er eller var rundt de er slemme og ondskapsfulle mennesker  

Anonymkode: 47dcd...118

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 4/15/2023 at 1:21 AM, AnonymBruker said:

Jeg syns det er vanskelig å være alene under høytider. Er blitt 40 år. 

Jeg er ofte alene under høytider og syns det er trist. Jeg kan godt dra på påskefjellet og kose meg hele dagen med god frokost, lang skitur, så hjem til dusj og god middag også kose meg med påskekrim på tv eller bok, men så er det vanskelig å sove og man blir redd. 

Julaften syns jeg det er den værste tiden å være alene... 

Syns alltid det er vanskelig å være alene på natta og er ofte redd. 

Ellers syns jeg nyttårsaften og sommeren er helt ok å være alene. 

Jeg har familie og venner, men de er opptatt med sine familier og tradisjoner, og hos mine brødre er jeg ikke velkommen pga svigerinnene ikke liker meg. Og mennene til vennene mine er ikke alle så glad i meg. 

Anonymkode: f7d3c...b49

Det er klart det er tungt hvis du “feirer” høytidene alene som MR Bean. 
 

IMG_2076.jpeg.5cb1333d460711817f658e7b19d7ad07.jpeg

Det du må gjøre er å innse at disse røde dagene er helt vanlige dager. Vet du hva jeg gjorde på julaften? Jeg lagde meg hjemmelaget wok gryte, åpnet en flaske vin og så på Netflix i sofaen. Det var som en helt vanlig lørdag. Null stress og null savn. Våknet den 25. med et smil om munnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I all verden, det er da ikke vondt ment. Hun skriver detaljert om livet sitt og hvor vondt det er i høytidene. Å få andres synspunkt på ting er nyttig og kan gi mange en aha-opplevelse. Hvordan få det bedre? 

Vi må slutte å automatisk tro at folk er ensomme og sitter alene fordi alle som er eller var rundt de er slemme og ondskapsfulle mennesker  

Anonymkode: 47dcd...118

Kunne virkelig ha skrevet MYE om dette tema, men veldig kort sagt nå pga jeg skulle vært i seng for lengst!
Det er ikke automatisk slik. Det er mange som er alene/ensomme, eller til og med mislikt, uten at det er noe galt med de/at det er grunn til det/gode grunner/at de har dårlig personlighet/er kjipt etc. Det ER mye forskjellig som spiller inn. Selvfølgelig er det slik i noen tilfeller, men langt fra alle. En annen ting, som jeg vet fra de jeg kjenner som er ensomme/alene FORDI de er kjipe folk/der det er grunn til å mislike/at folk ikke orker, er at folk bare dumper de uten å si noe. De får ingen forklaring, de aner ikke hva de har gjort galt (i verste fall blir de da bare deprimerte, nedstemte, redde for å trå feil, så blir det bare enda kjipere å være rundt, uheldigvis). Virker som det blir mer og mer vanlig å bare blokkere/ghoste/slutte å svare/fase ut folk, så mange av de som faktisk er i den sitasjonen aner ikke. Det er jo også veldig variert om det passer seg å selv spørre, om folk misliker en eller dumper en. 

Som sagt kunne jeg skrevet virkelig mye om dette, men jeg får isåfall evt komme tilbake til det da jeg skal tidlig opp og har sovet altfor lite altfor lenge.

Anonymkode: f4697...8fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært alene i noen høytider, av og til har det vært greit, andre ganger har jeg kjent på ensomheten. Det verste har egentlig vært reaksjonene fra folk rundt (kolleger/bekjente) når de hører at man ikke har planer for f.eks. julaften. De akker og oier seg sånn over at man skal være alene på  julaften at hvis man ikke hadde problemer med det i utgangspunktet, får man det i hvert fall etter å ha snakket med dem.

Det beste tipset er vel å lage det kjekt for seg selv, ha god mat, kose seg med en film/serie/bok eller noe, men det er klart det kan være langtekkelig hvis man f.eks. er alene en hel jul inkl. romjul og nyttår.

Anonymkode: 4b456...7f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Grüner skrev (På 15.4.2023 den 2.04):

Det er jo trist at du føler deg ensom, men det må jo være noe som skurrer med hvordan du framtrer sosialt når både mennene til dine venninner og  dine svigerinner misliker deg så sterkt?

Jeg syns du skal lære deg og trives i ditt eget selskap. Jeg er frivillig singel, barnløs og er en livsnyter av rang. Både julaften og nyttårsaften er det treretters middag med god drikke til, hygge for en i mitt gode hjem i Hol.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.5.2023 den 18.16):

Trives i eget selskap, enten det er helligdager eller hverdager. 

Anonymkode: 9b1a2...9b6

Samme her. Jeg er en einstøing og har alltid levd for det gode liv ``alt jeg finner på sjølv`` da er livet verdt å leve.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...