Gå til innhold

Til dere som alltid er alene under høytider - hvordan klarer dere det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er vanskelig å være alene under høytider. Er blitt 40 år. 

Jeg er ofte alene under høytider og syns det er trist. Jeg kan godt dra på påskefjellet og kose meg hele dagen med god frokost, lang skitur, så hjem til dusj og god middag også kose meg med påskekrim på tv eller bok, men så er det vanskelig å sove og man blir redd. 

Julaften syns jeg det er den værste tiden å være alene... 

Syns alltid det er vanskelig å være alene på natta og er ofte redd. 

Ellers syns jeg nyttårsaften og sommeren er helt ok å være alene. 

Jeg har familie og venner, men de er opptatt med sine familier og tradisjoner, og hos mine brødre er jeg ikke velkommen pga svigerinnene ikke liker meg. Og mennene til vennene mine er ikke alle så glad i meg. 

Anonymkode: f7d3c...b49

• Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ofte alene under høytider og syns det er trist. Jeg kan godt dra på påskefjellet og kose meg hele dagen med god frokost, lang skitur, så hjem til dusj og god middag også kose meg med påskekrim på tv eller bok, men så er det vanskelig å sove og man blir redd. 

Jeg har familie og venner, men de er opptatt med sine familier og tradisjoner, og hos mine brødre er jeg ikke velkommen pga svigerinnene ikke liker meg. Og mennene til vennene mine er ikke alle så glad i meg. 

Hvorfor er mennene til venninnene dine ikke så glad i deg?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjøre meg ingenting å være alene, er ingen grunn for at jeg skal være med mer folk enn hva jeg pleier bare fordi det er jul eller noe annet styr.

Anonymkode: bac14...0d7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrupa skrev (13 minutter siden):

Hvorfor er mennene til venninnene dine ikke så glad i deg?

Vet ikke. Vi har ikke kjemi, og han ene bare hater meg. Alltid sint og sur når han ser meg. 

Men de andre er mer nøytrale og de er opptatt av sine liv. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Gjøre meg ingenting å være alene, er ingen grunn for at jeg skal være med mer folk enn hva jeg pleier bare fordi det er jul eller noe annet styr.

Anonymkode: bac14...0d7

Hva gjør du alene på julaften eller påskeaften? Nyttårsaften eller om sommeren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også mye alene, både hverdager og høytider. Julaften er jeg sammen med familie, og av og til påskeaften, men eller er jeg alene gjennom hele romjulen og påsken ellers, og 17.mai, sankthans og ferier generelt. Samme som deg, familie og venner er opptatt med sine egne kjernefamilier. Det er tungt😞 Jeg blir ikke redd når jeg skal legge meg sånn som du, men føler meg mer og mer trist og deprimert dess lenger ut i helligdagene jeg kommer. Jeg kan heller ikke dra ut på skitur eller gåtur og lignende, da jeg lenge har vært dårlig til beins. Så jeg sitter stort sett inne, alene. Eneste håpet mitt er at det vil endre seg med tiden, at jeg finner en partner å dele livet med. Akkurat nå, og de siste årene, har det bare vært én mulighet; å akseptere tingenes tilstand, og gjøre det beste ut av det. Og med det mener jeg at det er helt lov å kjenne på triste følelser og sorg, hvis de følelsene måtte komme❤️

Anonymkode: 41f08...717

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet ikke. Vi har ikke kjemi, og han ene bare hater meg. Alltid sint og sur når han ser meg. 

Men de andre er mer nøytrale og de er opptatt av sine liv. 

Sikker på at du ikke bare er overfølsom for signaler og overanalyserer? Mange med dårlig selvtillit og selvbilde gjør det. 

Mange av oss som er mye alene og klarer oss greit, gjør det gjerne fordi vi er usosiale og/eller i groveste av natur i utgangspunktet. Jeg er alene hver natt og liker best å sove om dagen når andre er våkne. Er sosial kun korte episoder om gangen og vet jeg kan være sosial om jeg vil. At jeg alltid har noen å gå til om jeg ikke vil være alene. Derfor føler jeg meg aldri ensom. Jeg kan derimot fort kjenne på ensomhet sammen med andre mennesker. Sånn typisk at alle snakker om sitt og jeg sjeldent føler jeg kommer til ordet eller har noe å bidra med. Da skulle jeg heller ønsket jeg var alene.

Anonymkode: 8360c...bc9

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er jo trist at du føler deg ensom, men det må jo være noe som skurrer med hvordan du framtrer sosialt når både mennene til dine venninner og  dine svigerinner misliker deg så sterkt?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fordra høytider så jeg velger å være alene. Synes det er helt fantastisk å slippe maset.

Anonymkode: afccd...8a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift med en sjømann og har flyttet til hans hjemsted. Føler ofte at jeg blir «glemt» når han er på jobb, blir f.eks ikke invitert til bursdager, julefeiring osv i hans familie når han ikke er hjemme (vi har vært sammen i snart 25 år, så grunnen er nok ikke at jeg er «ny» i familien). Min familie bor 3-6 timer unna, så hvis jeg f.eks jobber formiddag på julaften er det ikke mulig for meg å dra dit.

Så jeg har laget mine egne tradisjoner, og koser meg alene. Er nok litt asosial i utgangspunktet, og liker å være alene. Så jeg lar gjerne min familie tro at jeg har planer med hans familie eller noen venner i påsken, og hans familie tror at jeg er hos min familie. Sannheten er kanskje at jeg har lånt leiligheten til ei venninne som er bortreist, og koser meg med bypåske helt alene.

Anonymkode: ccf15...85c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tenker jeg at det ikke er høytidene i seg selv, men hva samfunnet "gjør de til" som skaper trøbbel. Selv velger jeg å bare se på de/forholde meg til de som om det er helt vanlige dager. Da er det ikke noe særlig annerledes enn å være alene andre dager. Hvis det er vanskelig i starten kan det jo være greit å droppe aviser og sosiale medier på slike dager, for å unngå påminnelsene om hva de som legger ut noe driver med. Med det mener jeg at det gjerne er mange som er alene eller har det kjipt, men det er gjerne ikke de som legger ut om dagen sin på sosiale medier. Da føler man seg jo bare mer alene alle sammen, men hver for seg. 

Evt prøv å lag dine egne tradisjoner, finn på egne måter å feire/tilbringe høytidsdager på som gir deg gode følelser. Lag nye forbindelser og tankemønstre som er oppløftende istedenfor. Skap deg noe eget du trives i på vanskelige dager.

Evt går det jo også an å legge ut på finn.no eller på Facebook (man kan jo være anonym i grupper nå om man syns det er kleint å være den som tar det første steget) og søke etter andre som tilbringer høytidene alene og høre om noen vil finne på noe sammen på slike dager. Ser det er mange som har gjort dette med suksess, og fått til skikkelig positive opplevelser på den måten.

Selv har jeg, og familien, flere ganger ordnet til/invitert/hatt med f. eks. rusmisbrukere eller hjemløse på mine/våre julaftener. Bare vær obs på at det selvfølgelig KAN gå galt, men som oftest har jeg inntrykk av at det går fint. Jeg/vi har gjort det kanskje totalt 10 ganger, og kun 1 gang ble det litt nedtur (han var veldig ruset og laget bråk midtveis i julaften).

Masse lykke til! Håper du får det kjekkere i høytidene fremover!

Anonymkode: f4697...8fd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke det er noe problem. Har også familie men man presser seg ikke på/er ikke til bry når de har egne tradisjoner (selv om de hadde tatt meg inn om jeg spurte).

Tar meg noen ekstravakter noen ganger på sykehjemmet etc på røddager, og ellers koser jeg meg med mitt. Det er hva man gjør det til selv.

Anonymkode: 95fd5...b27

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 1.21):

Noe er det helt tydligvis mef deg som du bør ta tak i når svigerinner og mennene til dine venninner ikke liker deg, her er det noe! 

Anonymkode: dce08...c86

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 6.55):

Jeg er gift med en sjømann og har flyttet til hans hjemsted. Føler ofte at jeg blir «glemt» når han er på jobb, blir f.eks ikke invitert til bursdager, julefeiring osv i hans familie når han ikke er hjemme (vi har vært sammen i snart 25 år, så grunnen er nok ikke at jeg er «ny» i familien). 

Anonymkode: ccf15...85c

Her tenker jeg at du har ansvar selv også. Tar du ikke kontakt med svigerfamilien på eget initiativ? Deltar i samtaler ang høytider? Det går faktisk an å si at man har lyst til å være med på ting.

Anonymkode: 40843...2a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å være alene på høytider, for det blir ikke gøyere enn man lager det til selv.

Men jeg synes det er vanskelig å se på alle "glansbildene" folk legger ut på sosiale medier fra for eksempel jul, påske også videre. Jeg har ingen familie, og er enslig - derav sitter jeg stort sett alene i julen. Jeg har løst dette med å reise bort, reise til varmere strøk, det er stort sett noe form for julefeiring på hotellene i utlandet. 

Man blir vandt til at man ikke kan ha det som alle andre, mitt beste tips er å legge forventningene lavt. Om man ønsker "jul" så må man fikse det selv - lage julemat, pynte etc. Man kan jo alltids be noen på besøk om man har nettverk rundt seg, det er alltids noen som er alene. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Tenker det at hvis kvinnene til brødrene dine misliker deg, og mennene til venninnene misliker deg, og ingen av dine venninner tenker på at du sitter alene på f.eks julaften og inviterer deg, så ligger vel kanskje problemet hos deg? 

En person som er snill, raus og akseptabel blir sjelden mislikt av så og si alle rundt seg.

Nå har du sjansen til å endre ting sånn at du ikke blir alene neste jul! Spør venninnene dine om de kan gi deg 100% ærlighet rundt hvorfor du blir mislikt. Så jobber du med deg selv 

Anonymkode: 47dcd...118

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste gangen jeg har noen å være sammen med er på julaften. Ellers i året er jeg alltid alene. Tar det bare som fridager fra jobb. 

Anonymkode: 1c2cf...4db

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trives i eget selskap, enten det er helligdager eller hverdager. 

Anonymkode: 9b1a2...9b6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tenker det at hvis kvinnene til brødrene dine misliker deg, og mennene til venninnene misliker deg, og ingen av dine venninner tenker på at du sitter alene på f.eks julaften og inviterer deg, så ligger vel kanskje problemet hos deg? 

En person som er snill, raus og akseptabel blir sjelden mislikt av så og si alle rundt seg.

Nå har du sjansen til å endre ting sånn at du ikke blir alene neste jul! Spør venninnene dine om de kan gi deg 100% ærlighet rundt hvorfor du blir mislikt. Så jobber du med deg selv 

Anonymkode: 47dcd...118

Føler du deg veldig mye bedre etter å ha skrevet dette?  Stakkars- du må ha det veldig ugreit med deg selv som har behov for å trøkke ut av deg sånn 

Anonymkode: 82b19...6d0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...