Gå til innhold

Tidligere traumer gjør livet vanskelig i dag. Har ikke skjønt at dette er årsaken til negative følelser.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble sammen med en mann som hadde vært gift med en psykopat i 5 år. Han hadde samvær med barna i helgene, men mor gjorde alt for å sabotere dette. Stort sett var det 13 års rent helvete, med advokater og full sabotasje fra mor. Ser nå etter at hun er ute av livene våre at hun har ødelagt min tro på mennesker. Eller at jeg gjennomskuer enkelte psykopater lenge før andre gjør det. Dette har ført til at det ikke er lett med nye reaksjoner, eller evnen til å stole på folk. Jeg har vel ikke skjønt før nå hvor mye dette har påvirket meg og det gjør at jeg ikke klarer å danne nye relasjoner. Selv om jeg ønsker dette. Noen andre som har opplevd traumatiske ting som gjør at de har vanskeligheter med relasjoner?

Anonymkode: 8ebd5...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, opplevd seksuelt misbruk som barn i mange år, mobbing og omsorgssvikt......

Anonymkode: 6e2e0...969

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har hatt noen tøffe år, men traumer?

Anonymkode: 82173...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det høres ut som du har hatt noen tøffe år, men traumer?

Anonymkode: 82173...5d4

Jeg er helt enig. Traumer er det ikke. Vi må slutte å bruke traume for alt som er vondt, det vanner ut betydningen av ordet. Også bruk av psykopat. 

Ts, les hva traumer er. Og husk at det finnes veldig få psykopater, selv om det i utgangspunktet ikke er en diagnose. 

Snakk med noen hvis du sliter med relasjoner. Dette ordner seg. 

Anonymkode: 6e2e0...969

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kranglete ekser er ikke det samme som traumer. 😵

Anonymkode: 0e953...6b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.4.2023 den 17.47):

Kranglete ekser er ikke det samme som traumer. 😵

Anonymkode: 0e953...6b3

Men det kan likevel gi traumer.. 

Anonymkode: 39c0f...fee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men det kan likevel gi traumer.. 

Anonymkode: 39c0f...fee

Nei! 

"Ordet traume betyr skade eller sår. Når vi snakker om psykologisk traume, mener vi en type hendelse som kan føre til psykiske skader som plager den berørte i ettertid. Det finnes mange forskjellige definisjoner av traumatiske hendelser, men felles for de fleste er at traumer:

  1. Kommer plutselig, er ukontrollerte og overveldende,
  2. Vekker som regel en ekstrem følelse av hjelpeløshet og redsel
  3. Er ofte en trussel mot liv og helse
  4. Kan føre til at du blir alvorlig skadet
  5. og/eller rammer andre slik at du blir vitne til alvorlig overgrep eller andres lidelse eller død.

Det er vanlig å skille mellom ulike typer traumatiske hendelser. Et skille går mellom traumer påført av andre mennesker, som vold, krigsopplevelser og overgrep, og mer tilfeldige traumer, som naturkatastrofer og ulykker. En egen type traumer er de som blir påført fra personer som står deg nær, såkalte relasjonelle traumer, for eksempel familievold og incest. Det er også vanlig å skille mellom enkeltstående traumatiske hendelser (som en ulykke eller et terrorangrep) og traumer som utspiller seg gjentatte ganger over tid. "

https://www.psykologforeningen.no/foreningen/aktuelt/aktuelt/hva-er-traumer-og-traumebehandling

 

Anonymkode: 6e2e0...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei! 

"Ordet traume betyr skade eller sår. Når vi snakker om psykologisk traume, mener vi en type hendelse som kan føre til psykiske skader som plager den berørte i ettertid. Det finnes mange forskjellige definisjoner av traumatiske hendelser, men felles for de fleste er at traumer:

  1. Kommer plutselig, er ukontrollerte og overveldende,
  2. Vekker som regel en ekstrem følelse av hjelpeløshet og redsel
  3. Er ofte en trussel mot liv og helse
  4. Kan føre til at du blir alvorlig skadet
  5. og/eller rammer andre slik at du blir vitne til alvorlig overgrep eller andres lidelse eller død.

Det er vanlig å skille mellom ulike typer traumatiske hendelser. Et skille går mellom traumer påført av andre mennesker, som vold, krigsopplevelser og overgrep, og mer tilfeldige traumer, som naturkatastrofer og ulykker. En egen type traumer er de som blir påført fra personer som står deg nær, såkalte relasjonelle traumer, for eksempel familievold og incest. Det er også vanlig å skille mellom enkeltstående traumatiske hendelser (som en ulykke eller et terrorangrep) og traumer som utspiller seg gjentatte ganger over tid. "

https://www.psykologforeningen.no/foreningen/aktuelt/aktuelt/hva-er-traumer-og-traumebehandling

 

Anonymkode: 6e2e0...969

Ok, takk for oppklaring :) 

Anonymkode: 39c0f...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt naturlig at slike hendelser setter en demper for videre sosiale relasjoner. 

Anonymkode: 39c0f...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skammelig å kalle det du beskriver for traume. Og skjør. 

Anonymkode: ae879...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er skammelig å kalle det du beskriver for traume. Og skjør. 

Anonymkode: ae879...772

Mulig TS oppfatter som traumer.. men for de som virkelig har traumer vil det nok føles som litt provoserende.. 

Anonymkode: 39c0f...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mulig TS oppfatter som traumer.. men for de som virkelig har traumer vil det nok føles som litt provoserende.. 

Anonymkode: 39c0f...fee

Ingenting i ts sitt innlegg indikerer på at ts oppfatter det som traume. Ts vet ikke hva traume er og bruker det feil. 

Anonymkode: 6e2e0...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mulig TS oppfatter som traumer.. men for de som virkelig har traumer vil det nok føles som litt provoserende.. 

Anonymkode: 39c0f...fee

Nei, føltes ikke provoserende.

Anonymkode: 11c28...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Dessverre mange ganger. Har til gode å oppleve en sunn/god/positiv relasjon. Nå orker jeg ikke mer, for det er jo utrolig mye diggere å bare være alene.

Anonymkode: 4480b...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en kranglete eks til din samboer, har gått så kraftig inn på deg, at du sliter med tilknytting til folk nå i ettertid, kan det hende at du har allerede noe fra barndommen som gjorde deg spesielt følsom mot akkurat dette? Hvis du selv prøver å fiske etter. Er du selv vokst opp med eller i nærheten av person med psykopatiske trekk? Eller sliter en av dine foreldre med tilknytting, pga av besteforeldre er fraværende, har psykisk sykdom eller psykopatiske trekk? Ikke så uvanlig for den generasjonen som overlevde krigen, dessverre. Eller er du selv neurodivergent (adhd eller autisme tegn), så din tilknytting til andre mennesker er allerede svak, og det er slitsomt for deg? 

jeg vil ikke tvile på din opplevelse, og bruker du ordet "trauma", så har dette vært alvorlig for deg. Og grunnen kan jo være så mangt. Jeg vil ikke anbefale deg engang å prøve å gå til psykolog, fordi det er nærmest umulig i Norge via offentlig, eller veldig dyrt privat. Men du kan gjøre en del av analyse og arbeid med deg selv selv også. Ikke for å stille deg selv eller dine nærmeste diagnose, men bare for å forstå deg selv bedre.  

Anonymkode: e1f45...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg får enormt mye angst når jeg skal bli kjent med nye mennesker aner ikke hva spillereglene er. Har traumer fra skole og senere forhold. 

Ofte ødelegger jeg forholdene, jeg prøver så godt jeg kan, men trenger venner som tåler at dette er noe jeg ikke kan og trenger øvelse i. Kan forstå at ikke mange orker det, så må ta til takke med å være alene. 

Anonymkode: d40d1...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...