Gå til innhold

Boligkjøp i blinde - Norge

Panna

Anbefalte innlegg

Jeg syntes det ble sagt litt mellom linjene, at Karianne måtte mase på folk for å få dem inn før jul, noe de først sa ikke gikk. Det hintet ganske tydelig til at det var problemer med arbeiderne. Det er jo noe folk opplever når de pusser opp alene også, at snekkere ikke dukker opp og gjør seg ferdig, for de har fått en bedre jobb annet sted. Skulle ikke vært lov å holde på sånn spør du meg. Denne familien ventet i et år før de fikk flyttet inn, og det er problemer i etterkant... Litt slett jobb, kanskje? 

Men arkitekt/entreprenør i dette tilfellet er jo han med hestehale, er det ikke? Lurer på om det blir en løsning der.

Vi så hint av et mørkeblått rom i loftsetasjen med hyller bygd inn i veggen, antar dette er foreldresoverommet som vi bare aldri fikk se stylet ferdig... Synes det danske programmet er mye flinkere til å vise alt. I det norske sitter jeg ofte igjen med følelsen av at jeg ikke vet helt hvordan resultatet faktisk ble enkelte steder. 

Saba synes jeg er flink på styling! 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer forresten på hvor fornøyde disse her er med reklamen for produktet sitt når det til slutt var nettopp fuktproblemer i kjelleren.

Screenshot 2024-05-29 at 21.00.12.png

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett episoden med Malin og Jonas og må si at de virker usedvanlig privilegerte og bortskjemte. Håper det bare er klippingen som gjør dem så uutholdelige. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er Malin og Jonas? Er det de fra siste program? 
Jeg husker ikke navn på deltakere, bare hvordan boligene ble. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det siste programmet. Det virker som om de forventet gull og grønne skoger. Rart å være med på et slikt program når de har så spesifikk smak og tydelige ønsker. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart å bli så misfornøyd pga en sofa, det er jo meget enkelt å endre på.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av alle episodene i sesong 1 og 2 er Malin og Jonas de eneste som faktisk har virket totalt ufyselige og helt uten bakkekontakt. Synes Malin virket ganske ekkel i måten hun ofte kom med kjappe replikker på, og måten hun drev å hånflirte på (sånn typ smile og le men samtidig ose av aggressivitet). Jonas virket som ei skikkelig bortskjemt klyse. 

Skjønner at mye er redigert for å skape spenning, men synes de skilte seg svært negativt ut i forhold til andre par. 

Ikke virket de særlig takknemlig sånn egentlig for at de fikk flytte inn før jul. Og den sofaen og andre møbler de var misfornøyde med kan de takke seg selv for, når det var dem som ønsket at det skulle kjøpes inn masse nye møbler og inventar. Er man så kresen, så venter man til det er mulig å kjøpe inn ting selv, herregud. 🙄

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett siste episode også, og synes da ikke de er så negative? 
Den sofaen var jo stygg, og de er sikkert spurt spesifikt om å kommentere den. 
De er jo overveldet over omtrent alt!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte mest på kravene og holdningene i begynnelsen av programmet. De lever privilegerte liv, hvertfall.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/9/2024 at 10:09 PM, Kålrota said:

Jeg reagerte mest på kravene og holdningene i begynnelsen av programmet. De lever privilegerte liv, hvertfall.

Enig, veldig privilegerte. I tidlig 30-årene med boligbudsjett på 15 mill eller hva det var. De har små barn og kunne fint bodd en god stund til i boligen de hadde.

Skulle gjerne sett noen par med et litt lavere budsjett som skulle kjøpe i Oslo, men da hadde det kanskje ikke blitt noe boligkjøp.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Noen som ser på den nye sesongen av boligkjøp i blinde Sverige? Episode 2 er den rareste episoden jeg har sett hittil, både i den danske, norske og svenske versjonen. Halve episoden handler om megleren som skal finne hus, og så bruker de en masse tid på å vise frem tapetene som hun designeren har plukket ut. Deretter en scene med "oppussing" (sparkling av et par vegger, og kun det), og så er det innflytting. Vi får ikke se noe av oppussingen, ingen innredning av hjemmet, bare masse mas med megleren, litt småtteri i midten og vips så er de ferdige. 🤔 Hva skjedde der, liksom? Streika filmproduksjonen? 

Endret av moonflower__
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

moonflower__ skrev (11 timer siden):

Noen som ser på den nye sesongen av boligkjøp i blinde Sverige? Episode 2 er den rareste episoden jeg har sett hittil, både i den danske, norske og svenske versjonen. Halve episoden handler om megleren som skal finne hus, og så bruker de en masse tid på å vise frem tapetene som hun designeren har plukket ut. Deretter en scene med "oppussing" (sparkling av et par vegger, og kun det), og så er det innflytting. Vi får ikke se noe av oppussingen, ingen innredning av hjemmet, bare masse mas med megleren, litt småtteri i midten og vips så er de ferdige. 🤔 Hva skjedde der, liksom? Streika filmproduksjonen? 

Hvor ser man denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

moonflower__ skrev (På 20.10.2024 den 1.58):

Det ser vel egentlig litt ut som om denne sesongen i Sverige fokuserer mer på historiene til de som er med, utfordringer i boligmarkedet, og utfordringer med at ting koster penger, og sluttresultat. Ikke så mye fokus på selve oppussingen. 

Kanskje har det noe å gjøre med hva slags sponsorer de har? 

Hun stylisten får i hver fall masse egenreklame, og får muligheten til å fortelle om hvor "hjemmekoselig og rolig" en bolig blir, bare man maler tak og vegger så rommet føles trangere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susan Sto Helit skrev (27 minutter siden):

Det ser vel egentlig litt ut som om denne sesongen i Sverige fokuserer mer på historiene til de som er med, utfordringer i boligmarkedet, og utfordringer med at ting koster penger, og sluttresultat. Ikke så mye fokus på selve oppussingen. 

Kanskje har det noe å gjøre med hva slags sponsorer de har? 

Hun stylisten får i hver fall masse egenreklame, og får muligheten til å fortelle om hvor "hjemmekoselig og rolig" en bolig blir, bare man maler tak og vegger så rommet føles trangere.

Ja de overkjører kjøperne noe voldsomt hvertfall. I forrige episode hadde paret et krav(!), altså noe programmet er nødt til å innfri, på fire soverom. De fikk ETT soverom og en uisolert bod ute i hagen til gjester, samt et furuhelvete av en loftstue med et gammelt furuskap til rominndeler som de selv skulle bruke som soveplass. Hvis det ikke blir søksmål der så vet ikke jeg. Programmet har jo ikke innfridd sin del av kontrakten en gang?? Men paret har kanskje ikke penger til advokat, de hadde ikke mye å rutte med fra før av. Synes fryktelig synd på dem.  

Stylisten har også veldig spesiell eklektisk stil som hun injiserer i alt hun gjør. Jeg synes hun er helt voldsom på akkurat det faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Den svenske versjonen er jo helt krise🫣 Det virker ikke som noe er planlagt, sjekket og vurdert FØR de kjøper boligen for deltakernes penger. Helt krise. Alt fra å kjøpe en skole til å ikke innfri en tøddel av det deltakerne ønsker. Jeg synes faktisk den svenske versjonen rett og slett er ubehagelig å se på og hun Lena hører jo ikke på deltakerne, men bare kjører på med sin personlige stil, mørke crazy farger og svindyre tapeter. Hjelpes.

Den norske er jo en stooor forskjell, for der går jo arkitekten inn og sjekker og vurderer hva som er mulig før de går inn med penger så de har et mye tydeligere budsjett. I tillegg til at de har en egen interiørkonsulent de samarbeider med. I den svenske ser man knapt renoveringen i det hele tatt. Bare Lena som er høy på seg selv og så viser hvilke vegger de skal flytte og hva de skal pusse opp før resultatet kommer og de ikke har penger til å gjøre halvparten av de endringene de bruker masse tid på å forklare for seerne. Regien på episodene er elendig i tillegg til det åpenbare; De mangler faktiske eksperter. Og pengene forvalter de og budsjetterer elendig! I den norske vil jeg si de er i de beste hender, men jeg forstår godt hvorfor det er krise med den svenske. Blir overrasket om de får lage flere sesonger. Det er allerede flere artikler om hvordan deltakerne har blitt lurt av produksjonen, hatt vannskader og andre problemer. Ikke overraskende. Stakkars stakkars folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sjela skrev (12 timer siden):

Den svenske versjonen er jo helt krise🫣 Det virker ikke som noe er planlagt, sjekket og vurdert FØR de kjøper boligen for deltakernes penger. Helt krise. Alt fra å kjøpe en skole til å ikke innfri en tøddel av det deltakerne ønsker. Jeg synes faktisk den svenske versjonen rett og slett er ubehagelig å se på og hun Lena hører jo ikke på deltakerne, men bare kjører på med sin personlige stil, mørke crazy farger og svindyre tapeter. Hjelpes.

Den norske er jo en stooor forskjell, for der går jo arkitekten inn og sjekker og vurderer hva som er mulig før de går inn med penger så de har et mye tydeligere budsjett. I tillegg til at de har en egen interiørkonsulent de samarbeider med. I den svenske ser man knapt renoveringen i det hele tatt. Bare Lena som er høy på seg selv og så viser hvilke vegger de skal flytte og hva de skal pusse opp før resultatet kommer og de ikke har penger til å gjøre halvparten av de endringene de bruker masse tid på å forklare for seerne. Regien på episodene er elendig i tillegg til det åpenbare; De mangler faktiske eksperter. Og pengene forvalter de og budsjetterer elendig! I den norske vil jeg si de er i de beste hender, men jeg forstår godt hvorfor det er krise med den svenske. Blir overrasket om de får lage flere sesonger. Det er allerede flere artikler om hvordan deltakerne har blitt lurt av produksjonen, hatt vannskader og andre problemer. Ikke overraskende. Stakkars stakkars folk.

Jeg har syntes den norske var ganske ille, og at de boligene og løsningene som ble valgt ofte ikke egentlig passet til deltagerne. 
(Som en småbarnsfamilie som fikk et hus med smal og bratt trapp midt i stuen, eller noe sånt.) 
Men den svenske er jo MYE verre! Der hører de jo ikke på deltagerne i det hele tatt. 
De sjekker veldig lite hva de egentlig ønsker. (Som at det kommer som overraskelse når huset er kjøpt, at familien ikke synes furu er hjemmekoselig, men helt grusomt. Hvorfor spurte de ikke om dette da de var på besøk i starten? "Her var det mye furu. Er det noe dere trives i?) 

Og den mørke stilen da... 
Vi ser jo allerede på noen av de første etter videoene, at når folk har malt noen av de rommene som ikke ble pusset opp, så har de malt i lysere farger. Til tross for at Lena har stått og messet på TV om at de har samme stil som henne, og ELSKER mørke farger.

Jeg synes den eneste versjonen av dette programmet som faktisk er BRA, er den danske. Der har de ordentlige eksperter. Og megler som ordner hus, gjør dette i samarbeid med arkitekten, som skal planlegge ombyggingen av huset. Og det er en flink arkitekt. 
Og så kommer interiørdesigneren inn til slutt. Og hun snakker med deltagerne om stilen de har, ber dem peke ut de tingene i eget hjem de liker godt og dårlig, sjekker hva slags farger hver av dem foretrekker, og danner seg et godt bilde av hvem de er, hva de har med seg, og hva de trenger. (Og ikke bare hva de trenger av møbler, men av funksjon.) 
Både den norske og den svenske hadde hatt godt av å ha en god arkitekt på laget, synes jeg. 

I tillegg synes jeg den svenske sliter med at interiørdesigner Lena får for mye plass. Hun fremstår nærmest som programleder i tillegg til arkitekt og interiørekspert. Noe som gjør at rollen til programleder blir vag og overflødig. 

Mens den norske har en programleder som også er ekspert og dermed tar over veldig mye av programmet. For meg som seer blir det vanskelig å forstå når hun er fagekspert og når hun er programleder. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
moonflower__ skrev (På 25.10.2024 den 14.48):

Ja de overkjører kjøperne noe voldsomt hvertfall. I forrige episode hadde paret et krav(!), altså noe programmet er nødt til å innfri, på fire soverom. De fikk ETT soverom og en uisolert bod ute i hagen til gjester, samt et furuhelvete av en loftstue med et gammelt furuskap til rominndeler som de selv skulle bruke som soveplass. Hvis det ikke blir søksmål der så vet ikke jeg. Programmet har jo ikke innfridd sin del av kontrakten en gang?? Men paret har kanskje ikke penger til advokat, de hadde ikke mye å rutte med fra før av. Synes fryktelig synd på dem.  

Stylisten har også veldig spesiell eklektisk stil som hun injiserer i alt hun gjør. Jeg synes hun er helt voldsom på akkurat det faktisk. 

Forsåvidt enig, men hva var kravene deres? Husker du det? Og husker du parets reaksjoner? Har ikke sett akkurat dette programme!. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...