Gå til innhold

Noen som har eldre søsken som døde før du ble født?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har storesøsken som døde før dere selv ble født? Jeg lurer på, hvordan har det påvirket dere? Har dere kjent på en sorg over den døde eldre broren/søsteren, eller tenkt mye på hvordan ting hadde vært? Hvor gammel var du da foreldrene dine fortalte om det?

Opplevde selv å miste et yngre søsken da jeg var barn, men har tenkt en del på hvordan det hadde vært om jeg hadde mistet et eldre søsken som jeg aldri fikk møtt.

Anonymkode: d5241...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

 

Mistet min 2 år eldre bror grunnet svært prematur fødsel. Han døde etter noen mnd på sykehus.

Han er mitt eneste søsken, så har alltid savnet å hatt søsken - og dette er en følelse som har vært med meg hele livet. Kunne gråte mye når jeg var yngre fordi jeg savnet "han" (var nok mer et savn etter å oppleve han og ha et søsken) og ville feks. ikke at vi skulle ha bilder frem av han fordi jeg syntes det var så trist. All gråtingen, savn og tristheten kjente jeg spesielt på i ung alder, og det var nok en reaksjon på engstlighet og savn etter søsken. Har hele livet tenkt på hvem han ville vært og sett for meg at vi er en større familie. Har dagdrømmer veldig mye, og tror jeg kommer til å gjøre dette "ubevisst" hele livet. Siden han bare skulle vært to år eldre enn meg, har jeg sett veldig for meg, og tenkt på hvordan ting ville vært hvis han fikk vokse opp som normalt, spesielt mtp. at vi hadde vært så tett i alder. Sett for meg hvem han ville hengt med, hvem han ville vært, hva han hadde drevet med, hvordan vårt forhold ville vært osv. Dette er jo også mye drømmer og undring, men vil nok hele livet kjenne på et savn etter han (selv om jeg så klart ikke har peiling på hvilket liv han ville fått om han fikk vokse opp, eller hvem/hvordan han ville vært) og savn etter søsken. Spesielt i såre situasjoner eller vonde situasjoner knyttet til dødsfall i familie o.l., har savnet etter søsken vært sterkt. 

Har tenkt litt på om situasjonen ville vært annerledes dersom jeg hadde andre søsken, eller fikk småsøsken. Det tror jeg nok helt klart, da jeg hele livet har savnet å ha søsken. Får såklart aldri svar på dette, og mye som skjer i livet sitt bestemmer man jo ikke selv. Noe må man bare godta, selv om det er vondt. Men ja, vil nok alltid tenke på han og tenke på hvem han kunne blitt. I tillegg tenkt mye på mine foreldre og det de gikk gjennom da de fikk han så for tidlig og alt de måtte gå gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

To søstre døde før jeg ble født. Har 3 yngre søsken. Har sjeldent ofret de to noen tanker. Jeg har et elendig forhold til de gjenlevende så jeg tenker ofte at jeg ville hatt et like ræva forhold til de to

Anonymkode: 41e0e...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har ikke påvirket meg på noen måte. 

Anonymkode: cc3d9...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde en eldre søster som døde da hun var nyfødt. Hun hadde samme medfødte lidelse som meg, men jeg overlevde. Det er en rar følelse.

Har i blant lurt på hvordan det hadde vært å ha en eldre søster, men har ikke følt på noe sorg. 

Anonymkode: 79fd5...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange ganger tenkt på hvordan det hadde vært å ha henne i livet, og har mange ganger "sørget" over henne og sørget over foreldre som ikke var de beste. Alltid lagt det på sorgen demmes, så ja vil si det har påvirket meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, en bror. Han ble 3 år gammel. Jeg har mange søsken, så for meg har det ikke vært noen sorg. Men har hatt masse medfølelse med min avdøde mor. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg lever fordi broren min døde i mors mage. 

Tantebarnet mitt lever fordi hennes søster døde i uke 30. 

 

Anonymkode: 67cd1...e16

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 4.5.2023 den 21.09):

To søstre døde før jeg ble født. Har 3 yngre søsken. Har sjeldent ofret de to noen tanker. Jeg har et elendig forhold til de gjenlevende så jeg tenker ofte at jeg ville hatt et like ræva forhold til de to

Anonymkode: 41e0e...410

Er dette meg, eller lever noen mitt liv?

Anonymkode: 41e0e...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er dette meg, eller lever noen mitt liv?

Anonymkode: 41e0e...410

Hahahah, det var meg 😂

Anonymkode: 41e0e...410

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg men søskenbarnet mitt. Han hadde en bror som døde når han var rundt 3 år (ikke naturlig død eller sykdom). 
Han fikk det samme navnet som sin avdøde bror. Han reiste vekk så fort han hadde muligheten til det og har ikke bodd i Norge siden han dro.

Anonymkode: e6664...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre mistet sitt første barn, skulle vært min storesøster. Hun ble aldri snakket om, bilder av hun ble gjemt vekk. Jeg var naturlig nok opptatt av dette, men har to yngre søsken. Det var aldri et stort tema, men har tenkt på det av og til. Jeg steller graven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som døde som 7 åring i en ulykke før jeg ble født, og en som døde etter at jeg ble født, men fortsatt var liten.

Den sterkeste påvirkningen det har hatt på meg er å vokse opp med foreldre som har mistet barn. Det har påvirket livet mitt veldig. 

Jeg har andre søsken, og kan ikke si at jeg direkte har kjent på noen stor sorg over det søskenet som døde før jeg ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Tvillingsøsteren min døde. Det påvirket foreldrene mine veldig.

Anonymkode: 08efd...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...