AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #1 Del Skrevet 12. april 2023 Jeg skjønner meg ikke på hudtypen min. Den har alltid vært fet da jeg var ung, nå som 30+ så er den knusktørr etter å ha blitt vasket (selv kun med vann, eller med vann og fuktighetsgivende rens) og jeg må legge fet krem på for at det ikke skal svi og være vondt å bevege ansiktet. Med fet krem ser huden fet ut, men føler ikke at det nærer i dybden for for eksempel over natta har den blitt ganske tørr igjen. Fet krem under sminke er heller ikke en bra kombi. Jeg har prøvd forskjellige snegleserumer og geléer for fukt og det lindrer huden bedre enn kun fet fuktighetskrem men får dype kviser av snegleslim så da utgår det. Har prøvd serumer med hyaluronsyre men da får jeg tørr hud selvom jeg legger fet krem oppå. Hva kan jeg bruke som virkelig trekker seg inn i huden og nærer og fukter den uten å clogge porer og fremkalle kviser for en i utgangspunktet fet hud som har blitt tørr på underflaten? Må være lav på irritasjonsscore på Inci for jeg har veldig sensitiv hud som lett blir rød og får kviser om jeg bruker produkt med irriterende ingrediens. Er det andre ting jeg kan gjøre for huden som nærer den under overflaten? Kosttilskudd, badstue? Prøver å drikke mye vann Anonymkode: f051e...0e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 12. april 2023 #2 Del Skrevet 12. april 2023 Hadde du hyaluronsyre på fuktig hud? Noen opplever å få tørrere hud av den om de smører den på tørr hud. Synd du ikke kan bruke snegleslim. Jeg er veldig fornøyd med COSRX sin essens og krem. COSRX har andre produkter som er ment til dehydrert hud. Kanskje verdt å sjekke ut om du liker koreansk hudpleie. https://www.cosrx.com/collections/dry-skin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NettoppJa Skrevet 12. april 2023 #3 Del Skrevet 12. april 2023 https://www.apotek1.no/produkter/lrp-toleriane-krem-norm-sens-951614p Denne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daudaferd Skrevet 12. april 2023 #4 Del Skrevet 12. april 2023 Holika Holika sin Good Cera-krem: https://lyko.com/no/holika-holika/holika-holika-gcd-ceramide-cream-60ml Alle produktene i serien er helt nydelig for tørr hud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #5 Del Skrevet 12. april 2023 Produkter fra Vossabia. Fantastisk. God fukt og jevner ut rynker. Anonymkode: f7673...a4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #6 Del Skrevet 12. april 2023 Morsomt hvor mye penger folk er villige til å betale for produkter som ikke hjelper i det hele tatt på problemområdet..kun fordi det har fancy navn. Locobase fungerer veldig bra på tørr hud. Ikke særlig fancy, og ikke særlig dyrt..så da oppfyller det kanskje ikke kriteriene 🤷🏻♀️🤷🏻♀️ Anonymkode: a95d2...cbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NettoppJa Skrevet 12. april 2023 #7 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Morsomt hvor mye penger folk er villige til å betale for produkter som ikke hjelper i det hele tatt på problemområdet..kun fordi det har fancy navn. Locobase fungerer veldig bra på tørr hud. Ikke særlig fancy, og ikke særlig dyrt..så da oppfyller det kanskje ikke kriteriene 🤷🏻♀️🤷🏻♀️ Anonymkode: a95d2...cbd Locobase er en fet krem fungerer fint på hud som har tørr overflate (for lite fett). Men den vil føles som et tett lokk på fuktfattig hud. Har man i tillegg tendens til kviser, er ikke en fettrik krem noe gunstig. Kremer som inneholder fuktbindende stoffer som ikke irriterer huden er ofte litt dyrere, men gir mye bedre resultat på dehydrert ansiktshud. De mer avanserte kremene gir langvarig fukt, trekker godt inn og føles behagelige på huden. Her finnes det kremer i alle prisklasser, også rimeligere varianter (som jeg lenket til). 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blingblingtahei Skrevet 12. april 2023 #8 Del Skrevet 12. april 2023 Personlig liker jeg collagen serumet til pure and care, fås kjøpt billig på normal, gir mye fukt uten å tette porene. Oppå der har jeg CeraVe pm facial lotion heter den vel, eller Cetaphil for normal til tørr hud. På dagtid bruker jeg ofte dr. Hauchka Rose day cream light. Funker fint på min hud, som er litt som din. Hadde ganske fet hud i ungdommen, med tendens til kviser, også har den blitt tørrere og tørrere med årene. Kan fortsatt ha uren hud under menstrasjon eller om jeg har brukt mye aktive produkter en periode.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scherbatsky Skrevet 13. april 2023 #9 Del Skrevet 13. april 2023 Du trenger en toner. Jeg liker Dr Ceuracle sin Kombucha essens, og legger den i mange lag før et serum og krem. Det eneste som faktisk hjalp på fuktfattig hud var toner i lag, også krem utenpå mens huden er skikkelig fuktig. Liker også Ti'am B5. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 13. april 2023 #10 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg skjønner meg ikke på hudtypen min. Den har alltid vært fet da jeg var ung, nå som 30+ så er den knusktørr etter å ha blitt vasket (selv kun med vann, eller med vann og fuktighetsgivende rens) og jeg må legge fet krem på for at det ikke skal svi og være vondt å bevege ansiktet. Med fet krem ser huden fet ut, men føler ikke at det nærer i dybden for for eksempel over natta har den blitt ganske tørr igjen. Fet krem under sminke er heller ikke en bra kombi. Jeg har prøvd forskjellige snegleserumer og geléer for fukt og det lindrer huden bedre enn kun fet fuktighetskrem men får dype kviser av snegleslim så da utgår det. Har prøvd serumer med hyaluronsyre men da får jeg tørr hud selvom jeg legger fet krem oppå. Hva kan jeg bruke som virkelig trekker seg inn i huden og nærer og fukter den uten å clogge porer og fremkalle kviser for en i utgangspunktet fet hud som har blitt tørr på underflaten? Må være lav på irritasjonsscore på Inci for jeg har veldig sensitiv hud som lett blir rød og får kviser om jeg bruker produkt med irriterende ingrediens. Er det andre ting jeg kan gjøre for huden som nærer den under overflaten? Kosttilskudd, badstue? Prøver å drikke mye vann Anonymkode: f051e...0e3 Canoderm er veldig god til problemhud,får den på apoteket. (Men den svir i åpne sår!) Den brukes mot diverse eksemtyper. Den er dyr,men kan også fås på blå resept. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 13. april 2023 #11 Del Skrevet 13. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg skjønner meg ikke på hudtypen min. Den har alltid vært fet da jeg var ung, nå som 30+ så er den knusktørr etter å ha blitt vasket (selv kun med vann, eller med vann og fuktighetsgivende rens) og jeg må legge fet krem på for at det ikke skal svi og være vondt å bevege ansiktet. Med fet krem ser huden fet ut, men føler ikke at det nærer i dybden for for eksempel over natta har den blitt ganske tørr igjen. Fet krem under sminke er heller ikke en bra kombi. Jeg har prøvd forskjellige snegleserumer og geléer for fukt og det lindrer huden bedre enn kun fet fuktighetskrem men får dype kviser av snegleslim så da utgår det. Har prøvd serumer med hyaluronsyre men da får jeg tørr hud selvom jeg legger fet krem oppå. Hva kan jeg bruke som virkelig trekker seg inn i huden og nærer og fukter den uten å clogge porer og fremkalle kviser for en i utgangspunktet fet hud som har blitt tørr på underflaten? Må være lav på irritasjonsscore på Inci for jeg har veldig sensitiv hud som lett blir rød og får kviser om jeg bruker produkt med irriterende ingrediens. Er det andre ting jeg kan gjøre for huden som nærer den under overflaten? Kosttilskudd, badstue? Prøver å drikke mye vann Anonymkode: f051e...0e3 Høres ut som om du har fuktfattig hud, og da vil det ikke hjelpe å tilføre fett, som du selv har erfart. Det er forskjell på tørr hud, som er fettfattig, og fuktfattig/dehydrert hud, som mangler fukt/vann. Alle hudtyper - også fet hud - kan mangle fukt. Som @MyMichelle er inne på, så må hyaluronsyre (HA) påføres fuktig hud. Greia med HA er at den ikke gir så mye fukt i seg selv, men trekker til seg fuktighet fra omgivelsene, hudoverflaten eller de dypereliggene hudlagene, hvis den ikke "finner" fukt andre steder. Det er derfor man kan oppleve at huden blir mer dehydrert ved bruk av HA. Egentlig passer HA best der det er høy luftfuktighet, men med påføring på godt fuktet hud og "forseglig" med fuktighetskrem, kan det fungere. Personlig erfarer jeg - i likhet med @Blingblingtahei - at collagen fungerer mye bedre. Den danske produsenten Pure & Care har et bra collagenserum med gode ingredienser til en svært rimelig pris, og fås kjøpt hos Normal. Toneren som @Scherbatskyforeslår, vil også hjelpe, og kan fint brukes sammen med collagenserum, og inneholder dessuten flere beroligende ingredienser som kan roe ned sensitiv og reaktiv hud. Jf INCI bør den være trygg for sensitiv hud. Ettersom du i utgangspunktet har fet hud, tror jeg det er best å unngå voks og mineraloljer, men bruk gjerne en krem med ceramider som nattkrem for å "låse inn" fukt i huden. Akkurat den som foreslås tidligere i tråden inneholder dessverre en del ingredienser som ikke er optimale for fet og sensitiv hud, men du kan prøve Purito B5 Panthenol Re-barrier Cream, den inneholder også Panthenol, som både er fuktighetsgivende og beroligende. Du kan også gjerne forsøke Canoderm som nattkrem. På dagtid kan du bruke en lettere krem, f.eks. LRP Tolèriane som foreslås tidligere i tråden, Bioderma Sensibio Light, Skincity Skincare Light Moisturizer eller Plantheque The Stay Calm Face Cream. Badstue tørker ut huden og kan være litt tøft for sensitiv hud, så det bør du faktisk unngå. Når det gjelder kosttilskudd, kan Nattlysolje (Evening Primrose Oil) være verd forsøket. Jeg brukte det mot PMS, men en av "bivirkningene" var forbedret hudkvalitet Og husk solkrem! Endret 13. april 2023 av Roci Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 13. april 2023 #12 Del Skrevet 13. april 2023 NettoppJa skrev (13 timer siden): https://www.apotek1.no/produkter/lrp-toleriane-krem-norm-sens-951614p Denne! Denne anbefaler jeg også. Bruker i tillegg det blå nattserumet. En gang i uka bruker jeg en fuktmaske. Har samme problem med at jeg har tørr hud, men får urenheter med en gang jeg legger på en fet krem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå