Gå til innhold

hvor gammel er du og når flyttet du hjemmefra?


Gjest gjest

Anbefalte innlegg

Gjest -eline-

Jeg flytta på hybel (delte en sokkelleilighet med 2 andre jenter) første gang da jeg var 17 og det var *altfor* tidlig, det ble med det året og deretter så bodde jeg hjemme siste året av VGS før jeg flytta på studentby. Bodde på hybel første semesteret før jeg og x'n flytta sammen på parleilighet på samme studentby, der bodde vi vel i 10-11 måneder før vi leide privat i omtrent like lenge. Etter at vi hadde vært sammen i 2-2,5 år så kjøpte vi leilighet sammen, hadde litt oppsparte midler, jeg hadde studielån+deltidsjobb og han fulltidsjobb, så vi hadde ingen problemer å få lån verken til leiligheta eller litt ekstra til møbler&hvitevarer... Da jeg skulle til utlandet og studere så valgte vi heldigvis å selge, fikk igjen litt for leiligheta og hadde vel strengt tatt levd mer eller mindre gratis de to årene vi bodde der...

Etter dette har jeg bodd et år på studentby og nå deler jeg et lite rekkehus med 3 andre jenter. Nå er jeg 25 og til sommeren så blir det forhåpentligvis til at jeg flytter sammen med min nåværende kjæreste inn i hans leilighet...

Anbefaler alle å bo litt for en selv før man flytter sammen, og det kan være lurt å leie den første tida man er sammen slik at man er sikker på at forholdet vil vare... Man lærer mye om hverandre når man bor sammen som man ikke har sett før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg flyttet hjemmefra rett etter jeg fylte 18år. Flyttet sammen med han ejg var sammen med da, flere timer fra hjemstedet mitt.

Bodde sammen med ham i flere leiligheter vi leide noen år, før vi kjøpte. Bodde sammen et halvt år før vi solgte og flyttet fra hverandre. :ler: Begynte å leie igjen, og leier fortsatt.

Jeg blir 25 om et halvt år. Sånn det er nå har jeg ikke økonomi til å kjøpe, og mannen min vil ikke få lån pga han akkurat har begynt i ny jobb og har hatt usikker inntekt tidligere.

Jeg vil uansett anbefale alle å bo alene litt før de flytter sammen med noen, alle har veldig godt av å stå litt på egne ben! Jeg fikk erfare da jeg flyttet fra min ex at jeg var veldig uselvstendig og avhengig av å være sammen med noen fordi jeg aldri hadde bodd alene. Bodde alene bare et år, men det var nok til at jeg ble selvstendig og nå er sikker på at jeg ville klare meg alene om jeg mot formodning skulle bli alene igjen en dag.

Er dere sikre på at dere i det hele tatt får lån når du ikke er i fast jobb? Det er ikke sikkert dere får lån, men jeg vet jo ikke hvordan din kjærestes inntekt er.

Ser flere skriver at det er risikabelt å kjøpe med en gang i tilfelle man ikke klarer å være samboere, fordi det kan skjære seg etter kort tid. - Vel, jeg hadde vært sammen med exen i 5år da vi kjøpte, men det skar seg etter et halvt år etter vi hadde kjøpt, så man har uansett ingen forsikring på at det vil gå bra selv om man kjøper etter å ha vært sammen i mange år..

Det noen skriver om at det er risky å kjøpe i tilfelle man ikke trives, vil jo uansett være risky hele tiden, - man vet aldri om man vil trives dit man flytter uansett når og hvor man kjøper.

Personlig ville jeg bodd alene litt før jeg flyttet sammen med kjæresten, leid et års tid bare. Etter å da ha bodd alene et år ville jeg nok ha sjekket markedet på både leie og kjøp, og valgt der jeg hadde funnet drømmeleiligheten enten det var ved å leie et par år eller å kjøpe med en gang.

En ting jeg uansett synes dere bør passe på når dere flytter sammen, det være seg om dere kjøper eller leier, det er å skrive en samboerkontrakt! Dette er veldig lurt, særlig om man kjøper sammen og kjøper inn ting og tang sammen. Sånn at man er sikker på at det ikke vil bli masse diskusjon dersom man skulle være så uheldig å bryte forholdet. For det kan være mange grunner til at et forhold ryker, og man vet aldri på forhånd om det vil være et dramatisk eller rolig brudd. Ikke det at jeg tror dere kommer til å bryte, men det er noe som heter bedre føre var enn etter snar...

Snakker av erfaring... ;)

Uansett, masse lykke til med å flytte hjemmefra!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket:

Hva er det?

Ärligtalt - betaler moren og faren din husleien din nå? Hvordan föles det å ikke bli voksen?

Ja, det gjør de. Som Bodillen her sier og vet, de har økonomisk handlerom til det. Jeg har velt mye syk og ikke kommet i gang med skole. For å få kommet i gang, men fortsatt kunne leve "godt" så har vi gjort det sånn. Det er også de som skal spytte i mesteparten når det blir leilighetskjøp til høsten. Shoot me

Joda, jeg skulle nok spart meg. Det ble bare litt for store kontraster for meg slik at jeg kunne takle det der. Jeg ser at det ble feil å si det jeg tenkte helt direkte :)

Men hadde det värt meg, ja meeeeeg, så hadde jeg ikke fortalt DET gladelig  ;)

Det ble spurt om her, og ettersom jeg fant det relevant for debatten opplyste jeg om det. Er mange som bor der jeg kommer fra som har det slik. Ja, vi er kanskje "heldigere" enn andre, men mine foreldre er ikke steinrike på noen som helst måte, de har bare grei økonomi og kan ta seg råd til dette.

Dessuten var det nok fint for meg å få flyttet og få litt nye impulser, dessuten betaler jeg jo andre ting selv da - men vet at om det kniper så får jeg av mamma og pappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll

Jeg flyttet "offisielt" ut hjemmefra når jeg var 19. Da ble jeg samboer og vi leide en leilighet sammen. Etter et år fikk mannen fast jobb og vi kjøpte hus. Der har vi bodd siden. (jeg er 26)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catwoman

Jeg flyttet hjemmefra da jeg va 21.

Flyttet sammen med kjæresten min, i leilighet som vi eier.

Det er halvannet år siden nå, og vi bor her fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet hjemmefra som 18 åring, på hybel for å ta siste året på videregående i en annen by.

Jeg er nå 27, og kommer til å kjøpe min første leilighet i år.

Jeg vil råde dere til å leie før dere eventuelt kjøper. Test ut samboerskapet først, dere er enda unge og har god tid til å kjøpe senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...