Gå til innhold

Kontorjobber der jeg ikke må ringe rundt og snakke med kunder o.l. Noen eksempler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 4/1/2024 at 9:46 AM, AnonymBruker said:

Vil kommentere på de som sier arkiv; det er mye brukerstøtte på telefon i et moderne digitalt arkiv. Så trives du ikke med å snakke i telefon, er nok ikke arkiv noe for deg. Jeg jobber som arkivar i en statlig organisasjon btw. 

Anonymkode: 3ee4d...5df

Det er også min erfaring med å jobbe innen arkiv (primært i kommunal sektor). Mye kontakt med andre ansatte, i tillegg til innbyggere og media.

Anonymkode: 7f0f9...bd9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 21.58):

Hos oss er ringe leverandører og kunder en vesentlig del av jobben til regnskap. Klage på faktura, purre på faktura, svare på fakttura spørsmål, utsettelse etc

Anonymkode: e8f3f...56a

Regnskap er ett serviceyrke, med faglig bakgrunn i diverse regelverk, populært kalt rådgiver. Det er mye kommunikasjon mot kunder, leverandører, daglig ledere, aksjonærer, diverse etater, it, bank osv. Mange tror regnskap er tall og matte, men det er kun en brøkdel av jobben. 
 

Jeg er selv introvert, løser mye via Mail og system, det er allikevel betydelig del av dagen som går til kommunikasjon. 

Anonymkode: 7007d...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Regnskap er ett serviceyrke, med faglig bakgrunn i diverse regelverk, populært kalt rådgiver. Det er mye kommunikasjon mot kunder, leverandører, daglig ledere, aksjonærer, diverse etater, it, bank osv. Mange tror regnskap er tall og matte, men det er kun en brøkdel av jobben. 
 

Jeg er selv introvert, løser mye via Mail og system, det er allikevel betydelig del av dagen som går til kommunikasjon. 

Anonymkode: 7007d...cf2

Støtter dette. Valgte å gå nye veier etter at vi fikk enda flere oppgaver som ikke innebar regnskap. Vi skulle bli rådgivere, selgere og utadvente servicemedarbeidere. Stille opp på stands, bidra på foredrag og mye press på å hanke inn nye kunder. Noe som selvsagt resulterte i en god del mer overtid for å rekke den faktiske regnskapsjobben med alle dens frister. 

Tror faktisk ikke slike "typiske kontorjobber" eksisterer lengre.

Anonymkode: 94eb7...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/2/2024 at 7:41 PM, AnonymBruker said:

Jeg jobber i staten og ringer (plager:) arkivet hele tiden. Og vi er mange som gjør det - de har egen vakttelefon. For det er mye vi trenger hjelp til av dem - funksjonene i det digitale arkivet er vanskelige.

Anonymkode: 8d74d...a9b

Kommer tydeligvis veldig an på arbeidsplassen. Hos oss er det såpass stort at hver klinikk har egne brukere som er opplært til brukerstøtte i arkivsystemet, så vi slipper den biten.

Anonymkode: d5acc...b0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 19.41):

Jeg jobber i staten og ringer (plager:) arkivet hele tiden. Og vi er mange som gjør det - de har egen vakttelefon. For det er mye vi trenger hjelp til av dem - funksjonene i det digitale arkivet er vanskelige.

Anonymkode: 8d74d...a9b

Det kommer veldig an på hva en mener med arkiv også. Noen steder er man delt mellom historisk arkiv og daglig arkiv. Historisk arkiv trenger man kanskje spesifikk utdannelse innenfor det man jobber med, men det kommer helt an på hva slags stilling man har. Her virker som det som man stort sett jobber i ro og mak uten å måtte ha særlig kontakt med folk utenfra, kanskje bare med andre i organisasjonen ved enkelte forespørsler.

Dagleg arkiv, eller mer rett dokumentasjonsforvaltning er gjerne litt annerledes. Der kan arbeidsoppgaver være alt fra å bare journalføre innkommende post i fred og ro (er man trygg så trenger man ikke snakke med noen), gjøre kontrolloppgaver (lese offentlig journal før og etter den legges ut), kontrollere saksbehandlere i systemet - skjerming, arkivkode, mm., men som oftest er det noen som må ta i mot telefoner både fra folk utenfra (har dokumentasjonen kommet frem?) eller gi brukerstøtte til saksbehandlere da man er ansvarlig og eksperter på systemet. Det er vanlig at man må rullere på oppgavene, basert på at man må være robust ved fravær og ferie. Selv om du spør meg er veldig rart at man skal gi brukerstøtte i et system til saksbehandlere når man bare er lønnet som konsulent, og hele tiden er forventet at man skal ekspert på systemet også bare lønnet som konsulent. 

Har jobbet med dokumentasjonsforvaltning og personlig elsket jeg de kjedelige oppgavene som å journalføre og ha kontrolloppgaver der jeg trengte å kommunisere minst mulig og bare var meg og systemet og kanskje spørre kollegaer i mellom, og så var det mer sosiale kollegaer som heller likte bedre å hjelpe saksbehandlere og svare på telefon, men likevel - så måtte vi absolutt rullere på oppgaver selv om jeg fortalte hva jeg trivdes best med og var på best på, og de andre oppgavene hatet jeg så mye at jeg sluttet til slutt. 

Anonymkode: 4074a...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kommer tydeligvis veldig an på arbeidsplassen. Hos oss er det såpass stort at hver klinikk har egne brukere som er opplært til brukerstøtte i arkivsystemet, så vi slipper den biten.

Anonymkode: d5acc...b0b

Oi, daglig arkiv? Det hadde vært ypperlig for meg om jeg stort sett bare kommune journalføre og gjøre kontrolloppgaver og slippe brukerstøtte og telefoner.

Anonymkode: 4074a...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er også min erfaring med å jobbe innen arkiv (primært i kommunal sektor). Mye kontakt med andre ansatte, i tillegg til innbyggere og media.

Anonymkode: 7f0f9...bd9

Må bare kommentere, arkiv er virkelig ikke dekkende ord når man jobber i det jeg antar er et Dokumentsenter som ivaretar det moderne arkivet. Dokumentasjonsforvaltning er mye mer dekkende. En stor del av arbeidsoppgaven er jo å avgjøre hva som skal journalføres og arkiveres. Ikke alltid er journalføringspliktig, eller arkivverdig.

Anonymkode: 4074a...43d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 19.33):

Er arkivar på et av de største sykehusene i Norge. Har minimalt med kontakt med pasienter eller andre på telefon, og aldri i IRL. Av og til ringer det noen interne, men det er også rimelig sjeldent. Det meste foregår på e-post, i statlig tempo, det haster sjeldent. Til tross for at jeg jobber på sykehus står det heller aldri om liv. 
 

Jeg er superintrovert, og denne jobben passer meg utmerket. Tok en treårig bachelor på to år, den er relativt enkel, og fikk jobben like etterpå.

Anonymkode: d5acc...b0b

Hei, hvilken bachelor var det og hvor tok du den? Lurer også på hvordan du fikk jobb på sykehuset? Visste ikke at det var arkiv der...

Anonymkode: 53ca4...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 11.19):

Regnskap er ett serviceyrke, med faglig bakgrunn i diverse regelverk, populært kalt rådgiver. Det er mye kommunikasjon mot kunder, leverandører, daglig ledere, aksjonærer, diverse etater, it, bank osv. Mange tror regnskap er tall og matte, men det er kun en brøkdel av jobben. 
 

Jeg er selv introvert, løser mye via Mail og system, det er allikevel betydelig del av dagen som går til kommunikasjon. 

Anonymkode: 7007d...cf2

hva jobber du med?

Anonymkode: 53ca4...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/3/2024 at 8:14 PM, AnonymBruker said:

Må bare kommentere, arkiv er virkelig ikke dekkende ord når man jobber i det jeg antar er et Dokumentsenter som ivaretar det moderne arkivet. Dokumentasjonsforvaltning er mye mer dekkende. En stor del av arbeidsoppgaven er jo å avgjøre hva som skal journalføres og arkiveres. Ikke alltid er journalføringspliktig, eller arkivverdig.

Anonymkode: 4074a...43d

Forsåvidt ikke uenig i at dokumentasjonsforvaltning er et bedre ord, men arkivbegrepet sitter godt i for noen som har studert arkivkunnskap og jobbet i arkivtjenesten. Jobber for øvrig med noe helt annet i dag.

Anonymkode: 7f0f9...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 19.33):

Er arkivar på et av de største sykehusene i Norge. Har minimalt med kontakt med pasienter eller andre på telefon, og aldri i IRL. Av og til ringer det noen interne, men det er også rimelig sjeldent. Det meste foregår på e-post, i statlig tempo, det haster sjeldent. Til tross for at jeg jobber på sykehus står det heller aldri om liv. 
 

Jeg er superintrovert, og denne jobben passer meg utmerket. Tok en treårig bachelor på to år, den er relativt enkel, og fikk jobben like etterpå.

Anonymkode: d5acc...b0b

På OsloMet?:)

Anonymkode: 7d781...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...