Bymus Skrevet 27. april 2023 #161 Del Skrevet 27. april 2023 (endret) 7 hours ago, Anonymous33 said: Hva som ligger bak aggresjonen til Conan har vi heller ikke fått svar på, men det kommer kanskje frem i mentaltesten i morgen. Spennende dette, noen som tør å tippe hvordan det går? Dersom de ikke klipper det vekk tror jeg han feiler testen, men som det fremkommer i tråden blir han likevel ikke avlivet. Endret 27. april 2023 av Bymus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
os Maxilla Skrevet 27. april 2023 #162 Del Skrevet 27. april 2023 Zenhouse skrev (10 minutter siden): Jeg synes også denne sesongen er anderledes. Uoversiktlig plass å være på. ( for meg som seer) og jeg blir ikke like godt kjent med verken hunder el eiere denne gangen. Enig - jeg får ikke helt tak i problemet til feks Ansu. Synes den virker som en helt vanlig hund. De andre virker generelt kaotiske, med mye av de samme problemene. Syntes det var enklere å henge med i første sesong der problemene var litt mer ulike fra hund til hund. De siste to sesongene har det vært mye generell utagering/ulydighet. Jeg synes det har vært artigere å følge med på de stort sett "greie" hundene som hadde litt mer spesifikke fakter. Anton som bare ville kjøre Mercedes, Zlatan som tisset inne, Medo som nektet å slippe ting fra munnen, Mali? som angrep sin egen eier. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dårligbrukernavn Skrevet 27. april 2023 #163 Del Skrevet 27. april 2023 os Maxilla skrev (5 minutter siden): Enig - jeg får ikke helt tak i problemet til feks Ansu. Synes den virker som en helt vanlig hund. De andre virker generelt kaotiske, med mye av de samme problemene. Syntes det var enklere å henge med i første sesong der problemene var litt mer ulike fra hund til hund. De siste to sesongene har det vært mye generell utagering/ulydighet. Jeg synes det har vært artigere å følge med på de stort sett "greie" hundene som hadde litt mer spesifikke fakter. Anton som bare ville kjøre Mercedes, Zlatan som tisset inne, Medo som nektet å slippe ting fra munnen, Mali? som angrep sin egen eier. De har f. eks. vist og snakket om flere ganger at han biter foreldrene til gutten. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sozzen Skrevet 27. april 2023 #164 Del Skrevet 27. april 2023 En svakhet vi ser tydelig hos Maren (som hun og innrømmer) er at hun er utålmodig. Hunden skal respondere fort, tilby atferd fort og være på. Hun mister fort tålmodigheten med hunder som er litt tregere og ikke så på. Hun hadde neppe giddet å holde på så lenge med min ene hund for å si det sånn 😅 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 27. april 2023 #165 Del Skrevet 27. april 2023 Maren dro til VM med en border collie, det er noe HELT annet enn f.eks en presa eller GD som er med i serien. Det krever mye mer å trene disse hundene, samt at å trene lydighet vs å jobbe med problemadferd er to vidt forskjellige ting. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 27. april 2023 #166 Del Skrevet 27. april 2023 Zenhouse skrev (5 timer siden): Jeg synes også denne sesongen er anderledes. Uoversiktlig plass å være på. ( for meg som seer) og jeg blir ikke like godt kjent med verken hunder el eiere denne gangen. Ja enig, denne sesongen er annerledes synes jeg også. Det er jo hyggelig med litt underholdning selvsagt. Men denne gangen er det ikke like hyggelig. Det er mer alvor fordi det er styggere utageringer med potensielt farlig utgang, og etter foreløpig visning vanskeligere for oss å se om Maren i særlig grad når frem på dette. Jeg mistenker at denne gangen i større grad enn tidligere sesonger har vært mer utfordrende for klipperne i produksjonen også. Kan ikke fri meg fra tanken om at er du ansvarlig/flink nok som hundeeier så får du i de aller fleste tilfeller ikke såpass store problemer at du ender opp på gården til Maren. Hundene starter jo livet med fine blanke ark, hvis oppdretter riktignok ikke har forstyrret den viktige pregnings-tiden. Eller en hund som er omplassert fra en skjødesløs og mishandlet tilværelse. Men hunder har etter normale forhold ikke skylda selv hvis de etterhvert blir uhåndterlige. Eiere har som oftest det.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymous33 Skrevet 27. april 2023 #167 Del Skrevet 27. april 2023 PITTY skrev (1 time siden): Ja enig, denne sesongen er annerledes synes jeg også. Det er jo hyggelig med litt underholdning selvsagt. Men denne gangen er det ikke like hyggelig. Det er mer alvor fordi det er styggere utageringer med potensielt farlig utgang, og etter foreløpig visning vanskeligere for oss å se om Maren i særlig grad når frem på dette. Jeg mistenker at denne gangen i større grad enn tidligere sesonger har vært mer utfordrende for klipperne i produksjonen også. Kan ikke fri meg fra tanken om at er du ansvarlig/flink nok som hundeeier så får du i de aller fleste tilfeller ikke såpass store problemer at du ender opp på gården til Maren. Hundene starter jo livet med fine blanke ark, hvis oppdretter riktignok ikke har forstyrret den viktige pregnings-tiden. Eller en hund som er omplassert fra en skjødesløs og mishandlet tilværelse. Men hunder har etter normale forhold ikke skylda selv hvis de etterhvert blir uhåndterlige. Eiere har som oftest det.. Denne er jeg ikke enig i. Ingen starter med blanke ark; ikke valper, ikke babyer, ikke elefantkalver eller føll. Det er en grunn til hvorfor vi ser på foreldredyrene og lenger opp i linjene når vi leter etter valp, ikke bare for å se på den fysiske helsen til hundene, men også gemytt. Man kan få en valp som er disponert for stress og usikkerhet, og om rasen da også har egenskaper som varsel/vokt eller er avlet for skepsis mot fremmede, kan man få problemer selv om man tar valpen med på valpekurs og sosialiserer godt. Ofte vil man ikke se eventuelle problemer før valpen blir kjønnsmoden. Ser jeg derfor noen som sliter med en reaktiv hund, dømmer jeg de ikke av den grunn. De kan ha gjort "alt" rett, og likevel har hunden blitt reaktiv til folk, andre hunder eller biler. For vanlige folk kan det være vanskelig å forutse problemer. Det som teller er at de aktivt jobber med problemer som oppstår. Jeg synes det er råtøft av alle som melder seg på programmet. De vet at de har et problem, at de mangler kunnskap og trenger hjelp, og de er villige til å bli dømt nedenom og hjem foran hele Norge. Jeg har to hunder av samme rase og kjønn. De fikk samme type trening, men den yngste har ikke blitt en kopi av den eldste av den grunn. For eksempel har de to totalt forskjellige reakajonsmønstre. De har hver sine ting jeg har måttet fokusere treningen på. De har forskjellige sterkheter og svakheter. 13 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dårligbrukernavn Skrevet 28. april 2023 #168 Del Skrevet 28. april 2023 Spoiler Ååå, Conan ❤️❤️❤️ hadde en følelse av at han har det mest i kjeften (vært borti lignende hunder tidligere gjennom å være fosterhjem for typisk hunder som er blitt mishandlet, har bodd hos kunnskapsløse eiere eller til og med er besluttet avlivet) 🙈😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolfmoon Skrevet 28. april 2023 #169 Del Skrevet 28. april 2023 Jeg syns det var veldig fint å se hvordan en mentaltest gjennomføres i episoden som er lagt ut nå. Og så synes jeg vi ser litt mer av hvordan man kan jobbe med ulike problemer i denne episoden. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 28. april 2023 Forfatter #170 Del Skrevet 28. april 2023 Jeg felte noen tårer mot slutten ja. Men det var gode tårer. Fin episode idag. Neste uke kommer guttaboys Zslatan og Sondre, det blir gøy! 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 28. april 2023 #171 Del Skrevet 28. april 2023 (endret) Ragnar er SÅ provoserende. Kona burde fått "tverrfaglig" eksperthjelp, som er så ekte investert.. Først med Conan og siden hjelp til å ta ut skilsmisse 🙈. Ragnar har bestemt seg, og fremstår hèlt latterlig naiv. Sånn sett så er det jo han som er farlig. Den strittende "uviljen" som kommer fram i bilen, er pinlig. Så ser jeg i tråden at ting skjer på insta, så da gikk nok testen greit Ville fremdeles stusset om mannen min ville ofret ekteskapet for hunden Endret 29. april 2023 av Tradegy 24 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 28. april 2023 #172 Del Skrevet 28. april 2023 55 minutter siden, Tradegy said: Ragnar er så provoserende. Kona burde fått eksperthjelp, som er så ekte investert og siden hjelp til å ta ut skilsmisse 🙈. Ragnar har bestemt seg, og fremstår hèlt latterlig naiv. Så ser jeg i tråden at ting skjer på insta, så da gikk nok testen greit Ville fremdeles stusset om mannen min ville ofret ekteskapet for hunden Helt enig, Ragnar er en tulling. Man kjøper ikke en presa canario til "kos" som han selv sier. Kjøper man en sånn hund må man følge opp, ikke bare la den gå i hagen og gå korte turer i flexibånd. Ble overrasket over at testleder konkuderte med at Conan ikke var farlig, det var ikke det jeg så på TV. Eneste grunnen til at det gikk såpass "bra" som det gjorde var fordi figurantene er profesjonelle, hadde dette skjedd i virkeligheten og folk ikke hadde stått stille og unngått øyekontakt hadde ikke utfallet vært det samme. Conan har VELDIG truende kroppsspråk. 22 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 28. april 2023 #173 Del Skrevet 28. april 2023 Nutz skrev (43 minutter siden): Helt enig, Ragnar er en tulling. Man kjøper ikke en presa canario til "kos" som han selv sier. Kjøper man en sånn hund må man følge opp, ikke bare la den gå i hagen og gå korte turer i flexibånd. Ble overrasket over at testleder konkuderte med at Conan ikke var farlig, det var ikke det jeg så på TV. Eneste grunnen til at det gikk såpass "bra" som det gjorde var fordi figurantene er profesjonelle, hadde dette skjedd i virkeligheten og folk ikke hadde stått stille og unngått øyekontakt hadde ikke utfallet vært det samme. Conan har VELDIG truende kroppsspråk. Nei det finnes så mange raser å velge i hvis man vil ha kos og minst mulig trening. 10 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 28. april 2023 #174 Del Skrevet 28. april 2023 (endret) Anonymous33 skrev (21 timer siden): Denne er jeg ikke enig i. Ingen starter med blanke ark; ikke valper, ikke babyer, ikke elefantkalver eller føll. Det er en grunn til hvorfor vi ser på foreldredyrene og lenger opp i linjene når vi leter etter valp, ikke bare for å se på den fysiske helsen til hundene, men også gemytt. Man kan få en valp som er disponert for stress og usikkerhet, og om rasen da også har egenskaper som varsel/vokt eller er avlet for skepsis mot fremmede, kan man få problemer selv om man tar valpen med på valpekurs og sosialiserer godt. Ofte vil man ikke se eventuelle problemer før valpen blir kjønnsmoden. Ser jeg derfor noen som sliter med en reaktiv hund, dømmer jeg de ikke av den grunn. De kan ha gjort "alt" rett, og likevel har hunden blitt reaktiv til folk, andre hunder eller biler. For vanlige folk kan det være vanskelig å forutse problemer. Det som teller er at de aktivt jobber med problemer som oppstår. Jeg synes det er råtøft av alle som melder seg på programmet. De vet at de har et problem, at de mangler kunnskap og trenger hjelp, og de er villige til å bli dømt nedenom og hjem foran hele Norge. Jeg har to hunder av samme rase og kjønn. De fikk samme type trening, men den yngste har ikke blitt en kopi av den eldste av den grunn. For eksempel har de to totalt forskjellige reakajonsmønstre. De har hver sine ting jeg har måttet fokusere treningen på. De har forskjellige sterkheter og svakheter. Ok, dårlig uttrykt av meg. Siden du tar meg så bokstavelig. For jeg har også gransket avls-linjer når jeg kjøper hund, og også hatt to stk av samme rase med totalt forskjellig personlighet. Dette er ikke nytt for meg. Men jeg tenker ikke på hunder med så særskilte behov at de ender opp i Marens tv-serie, eller er avhengig av den mest proffe hundeexperten på planeten. Jeg tenker på hundeeiere rundt oss i hverdagen som burde ha våknet opp for lengst. Gjort noe. Eller i det minste hatt en interesse og/eller selvinnsikt til å gjøre noe med den dårlige relasjonen til sin hund. Dette handler om ansvar tenker jeg, når eier skremmer omgivelsene med sin utagerende hund mot alt og alle. Null kontroll. Nå har du tydeligvis gått på fordomsfrihets-kurs siden du slår et slag for disse skremmende hundene, hvor i dine øyne en eier av en slik hund likevel kan ha gjort alt riktig med oppdragelse m.m. Og det skal ikke jeg nekte for, jeg er ikke en instruktør og som får slike spesialtilfeller i fanget. Her må du likevel innrømme at vi snakker om minoriteter der hunder isolert sett er født med så dårlige utgangspunkt. I motsetning til deg så er nok jeg beklageligvis full av fordommer. For jeg har hatt en leveregel i hele mitt hundeeierskap, og den er ikke helt ny. Det er å `se an både hund og eier` før jeg evt lar min hund hilse på den. Denne holdningen har jeg faktisk reddet meg på mang en gang. Og det er også noe med at de fleste hundekurs idag bedyrer at det er hundeeieren som skal instrueres, ikke hunden. Endret 28. april 2023 av PITTY 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 28. april 2023 #175 Del Skrevet 28. april 2023 Ser det er flere som tviler litt på programleders kompetanse. Hun har faktisk mastergrad i etologi som er den høyeste og mest vitenskapsbaserte kompetansen det er mulig å få om dyrs adferd. Når det gjelder dette feltet så kryr det jo av besservissere som har hatt hund i alle år og tror de kan alt av den grunn. Da vil jeg i alle fall heller lytte til noen som har en faktisk universitetsutdanning på området. 31 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymous33 Skrevet 28. april 2023 #176 Del Skrevet 28. april 2023 PITTY skrev (42 minutter siden): Ok, dårlig uttrykt av meg. Siden du tar meg så bokstavelig. For jeg har også gransket avls-linjer når jeg kjøper hund, og også hatt to stk av samme rase med totalt forskjellig personlighet. Dette er ikke nytt for meg. Men jeg tenker ikke på hunder med så særskilte behov at de ender opp i Marens tv-serie, eller er avhengig av den mest proffe hundeexperten på planeten. Jeg tenker på hundeeiere rundt oss i hverdagen som burde ha våknet opp for lengst. Gjort noe. Eller i det minste hatt en interesse og/eller selvinnsikt til å gjøre noe med den dårlige relasjonen til sin hund. Dette handler om ansvar tenker jeg, når eier skremmer omgivelsene med sin utagerende hund mot alt og alle. Null kontroll. Nå har du tydeligvis gått på fordomsfrihets-kurs siden du slår et slag for disse skremmende hundene, hvor i dine øyne en eier av en slik hund likevel kan ha gjort alt riktig med oppdragelse m.m. Og det skal ikke jeg nekte for, jeg er ikke en instruktør og som får slike spesialtilfeller i fanget. Her må du likevel innrømme at vi snakker om minoriteter der hunder isolert sett er født med så dårlige utgangspunkt. I motsetning til deg så er nok jeg beklageligvis full av fordommer. For jeg har hatt en leveregel i hele mitt hundeeierskap, og den er ikke helt ny. Det er å `se an både hund og eier` før jeg evt lar min hund hilse på den. Denne holdningen har jeg faktisk reddet meg på mang en gang. Og det er også noe med at de fleste hundekurs idag bedyrer at det er hundeeieren som skal instrueres, ikke hunden. Oi, her har du lagt mye i munnen på meg og gitt meg meninger jeg verken har uttrykt eller selv mener. Jeg nevnte ikke verken Conan eller farlige hunder i mitt innlegg, så hvorfor du tror jeg "slår et slag for disse skremmende hundene" vet jeg ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 28. april 2023 #177 Del Skrevet 28. april 2023 Da har jeg sett nyeste episoden. Ragnar framstår som totalt fjern og nekter å innrømme hundens problemer, sier han har kjøpt en presa "for kos"?? Jeg lurer litt på hvilken oppdretter som har solgt til en person som absolutt ikke skulle hatt den rasen, jeg. Er oppdretter selv og forhører meg jo alltid om hva valpekjøper vil bruke hunden til osv. 29 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 28. april 2023 #178 Del Skrevet 28. april 2023 10 minutter siden, Arx said: Da har jeg sett nyeste episoden. Ragnar framstår som totalt fjern og nekter å innrømme hundens problemer, sier han har kjøpt en presa "for kos"?? Jeg lurer litt på hvilken oppdretter som har solgt til en person som absolutt ikke skulle hatt den rasen, jeg. Er oppdretter selv og forhører meg jo alltid om hva valpekjøper vil bruke hunden til osv. Dette! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 28. april 2023 #179 Del Skrevet 28. april 2023 Serien mangler fokus på å først få undersøkt hunder for smerte ubehag som hos noen vil kunne forklare endel adferdsendringer. Eks Bamse; hvem vet om han har vondt noen steder? Ingen. han avlaster forøvrig høyre hofte totalt. Er han redd for at noen skal løfte, ta på osv? All problemadferd steg 1 bør ha med seg en grundig veterinærundersøkelse. Dette ser vi om igjen og om igjen; Hunder med kroniske smerter blir nye og harmoniske når slike fysiske plager kommer under kontroll. Så kan man trene da, når det er avklart og under kontroll. jeg blir helt matt over at dette ikke kommer frem overhode i serien… 7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elskermenn Skrevet 28. april 2023 #180 Del Skrevet 28. april 2023 For en rar mentaltest. Så klart er hunden roligere under veldig kontrollerte forhold. Det gjenspeiler jo ikke det daglige virkelig liv. Hunden må tilpasses virkeligheten, ikke omvendt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå