Gå til innhold

Fra bølle til bestevenn 3, Nrk


MalloryK

Anbefalte innlegg

Og forresten.. Hvilket merke er buksene Maren bruker? Jeg liker de veldig godt 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Conan fungerer når alt blir tilrettelagt for ham. Vi ser jo Maren be de andre sette bort hundene sine og guider dem i hvordan tilnærme seg ham. Dette er helt supert, men livet til vanlig vil jo ikke ha disse tiltakene.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, MalloryK said:

Og jeg er fortsatt ikke sikker på om Conan er "trygg". 

Programmet er klippet for å gi inntrykk av suksess og da passer det ikke at Conan fortsatt er svært aggressiv ovenfor andre hunder. De scenene blir ikke vist.
F.eks. at han skal passere Luring, hunden til programlederen. Måtte 9 forsøk til før Conan ikke gikk berserk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Bymus said:

Programmet er klippet for å gi inntrykk av suksess og da passer det ikke at Conan fortsatt er svært aggressiv ovenfor andre hunder. De scenene blir ikke vist.
F.eks. at han skal passere Luring, hunden til programlederen. Måtte 9 forsøk til før Conan ikke gikk berserk.

Godt poeng, vi vet ikke hvor mange takes det ble gjort til hver scene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caelyn skrev (9 timer siden):

Og forresten.. Hvilket merke er buksene Maren bruker? Jeg liker de veldig godt 😁

Tror det er Moveon

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bymus skrev (8 timer siden):

Programmet er klippet for å gi inntrykk av suksess og da passer det ikke at Conan fortsatt er svært aggressiv ovenfor andre hunder. De scenene blir ikke vist.
F.eks. at han skal passere Luring, hunden til programlederen. Måtte 9 forsøk til før Conan ikke gikk berserk.

Hvordan vet du at det måtte 9 forsøk til?

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lest hele tråden, men stusser litt på at de velger å gi blaffen i båndtvang i beste sendetid på NRK? 😬

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (2 timer siden):

Har ikke lest hele tråden, men stusser litt på at de velger å gi blaffen i båndtvang i beste sendetid på NRK? 😬

Hvor/når har de gitt blaffen i båndtang?? 
 

jeg hadde nok ikke vært trygg på conan….. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintermåne skrev (6 timer siden):

Hvor/når har de gitt blaffen i båndtang?? 
 

jeg hadde nok ikke vært trygg på conan….. 

Husker ikke episodene akuratt, men feks når Maren slipper sin egen hund for å la den leke med 12åringens hund, for å la de løpe av seg.

Huskyen trener også bli i fjæra, med bånd, men ingen som holder i båndet 😅 

Har sett dette hele veien siden sesong 1 at Maren ikke tar båndtvang særlig høytydelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (26 minutter siden):

Husker ikke episodene akuratt, men feks når Maren slipper sin egen hund for å la den leke med 12åringens hund, for å la de løpe av seg.

Huskyen trener også bli i fjæra, med bånd, men ingen som holder i båndet 😅 

Har sett dette hele veien siden sesong 1 at Maren ikke tar båndtvang særlig høytydelig.

Det er vel ikke sikkert at det var båndtvang under hele innspillingen? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (5 minutter siden):

Det er vel ikke sikkert at det var båndtvang under hele innspillingen? 

Mange som går i t-skjorte og shorts før 1. april?

Endret av Flamme
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (8 minutter siden):

Mange som går i t-skjorte og shorts før 1. april?

I midt hode har jeg tenkt at det har vært innspilling i sommer/høst, altså fra typ juli/august og utover, men jeg skjønner jo nå at det fort kan ha startet tidligere også. 
 

Men her ser man jo en av utfordringene med båndtvang, for skal man trene sitt og bli så er det vanskelig å holde på båndtvangen. En del konkurranser for hunder som feks rallylydighet så skal hunden være løs i de høyere klassene, og da må man kanskje trene med hunden løs på et egnet område. Men i utgangspunktet skal jo ikke båndtvangen brytes, også får man heller være nøye på å trene på inngjerdede områder eller liknende. For det er viktig å beskytte dyrelivet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvang handler om at man skal ha kontroll på hunden for at vilt ikke skal bli skadet. Jeg ser ingenting i programmet som tilsier at dette ikke blir overholdt.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg endelig fått sett de siste episodene.

Siden jeg er litt mer opptatt av brukshundene, er det disse jeg legger mest merke til. Spesielt Presa Canarioen, Conan. Det ble malt et veldig rosenrødt bilde om en lykkelig slutt med en harmonisk hund. På mange områder er det nok det. Men! Vi så en antydning til dominans i bytte når de var i (Tom Furre Hundesenter/Dokka?) hundehall og hadde dragkamp. Og når begge eierne ikke er konsekvente nok, vil vi se en stygg utvikling innen Conan er fem år. Den type kamping er vannvittig selvbelønnende for en molosser av denne typen. Å bytte leke vil etterhvert ikke ha noe verdi, da kjemping av bytte er såpass høyt oppe i belønnings skalaen. "Slipp" kommandoen må sitte godt nok før slik lek benyttes. Jeg vet det trener noen utrolig dyktige folk i den hallen (hvis jeg har gjettet riktig hall) som kunne hjulpet eierne av Conan mye bedre enn Maren på akkurat det punktet. Krysser uansett fingrene for at jeg tar feil og at Conan ikke utvikler dominans og ressursforsvar overfor lekene/lekingen. 

Grand Danoisen bør omplasseres og så bør den familien få inn en mindre hund med mer passende personlighet. En kvinne på 45-50kg som skal klare å holde igjen en hund på 50-60kg som kan trekke 2-3 ganger sin egen vekt som fullvoksen og godt trent, kommer til å dra den damen rundt som en filledukke! For hun vil ikke klare å ta hunden på lydighet, uten å bli mer tydelig i sin kommunikasjon. I tillegg følte jeg at eier alt hadde gitt opp hunden. For hun virket mentalt nedbrutt, tiltross for at hun mente at hun ikke kunne gi opp. 

 Huskyen Ante, derimot, tror jeg kommer til å ha det veldig godt hos eieren. Aktiv dame som lar hunden få utløp for sine naturlige behov. 

Alt i alt et hyggelig familieprogram med fokus på underholdning fremfor hundetrening. 

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Troyamin said:

Nå har jeg endelig fått sett de siste episodene.

Siden jeg er litt mer opptatt av brukshundene, er det disse jeg legger mest merke til. Spesielt Presa Canarioen, Conan. Det ble malt et veldig rosenrødt bilde om en lykkelig slutt med en harmonisk hund. På mange områder er det nok det. Men! Vi så en antydning til dominans i bytte når de var i (Tom Furre Hundesenter/Dokka?) hundehall og hadde dragkamp. Og når begge eierne ikke er konsekvente nok, vil vi se en stygg utvikling innen Conan er fem år. Den type kamping er vannvittig selvbelønnende for en molosser av denne typen. Å bytte leke vil etterhvert ikke ha noe verdi, da kjemping av bytte er såpass høyt oppe i belønnings skalaen. "Slipp" kommandoen må sitte godt nok før slik lek benyttes. Jeg vet det trener noen utrolig dyktige folk i den hallen (hvis jeg har gjettet riktig hall) som kunne hjulpet eierne av Conan mye bedre enn Maren på akkurat det punktet. Krysser uansett fingrene for at jeg tar feil og at Conan ikke utvikler dominans og ressursforsvar overfor lekene/lekingen. 

Grand Danoisen bør omplasseres og så bør den familien få inn en mindre hund med mer passende personlighet. En kvinne på 45-50kg som skal klare å holde igjen en hund på 50-60kg som kan trekke 2-3 ganger sin egen vekt som fullvoksen og godt trent, kommer til å dra den damen rundt som en filledukke! For hun vil ikke klare å ta hunden på lydighet, uten å bli mer tydelig i sin kommunikasjon. I tillegg følte jeg at eier alt hadde gitt opp hunden. For hun virket mentalt nedbrutt, tiltross for at hun mente at hun ikke kunne gi opp. 

 Huskyen Ante, derimot, tror jeg kommer til å ha det veldig godt hos eieren. Aktiv dame som lar hunden få utløp for sine naturlige behov. 

Alt i alt et hyggelig familieprogram med fokus på underholdning fremfor hundetrening. 

Helt enig med deg! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Troyamin skrev (9 timer siden):

Nå har jeg endelig fått sett de siste episodene.

Siden jeg er litt mer opptatt av brukshundene, er det disse jeg legger mest merke til. Spesielt Presa Canarioen, Conan. Det ble malt et veldig rosenrødt bilde om en lykkelig slutt med en harmonisk hund. På mange områder er det nok det. Men! Vi så en antydning til dominans i bytte når de var i (Tom Furre Hundesenter/Dokka?) hundehall og hadde dragkamp. Og når begge eierne ikke er konsekvente nok, vil vi se en stygg utvikling innen Conan er fem år. Den type kamping er vannvittig selvbelønnende for en molosser av denne typen. Å bytte leke vil etterhvert ikke ha noe verdi, da kjemping av bytte er såpass høyt oppe i belønnings skalaen. "Slipp" kommandoen må sitte godt nok før slik lek benyttes. Jeg vet det trener noen utrolig dyktige folk i den hallen (hvis jeg har gjettet riktig hall) som kunne hjulpet eierne av Conan mye bedre enn Maren på akkurat det punktet. Krysser uansett fingrene for at jeg tar feil og at Conan ikke utvikler dominans og ressursforsvar overfor lekene/lekingen. 

Grand Danoisen bør omplasseres og så bør den familien få inn en mindre hund med mer passende personlighet. En kvinne på 45-50kg som skal klare å holde igjen en hund på 50-60kg som kan trekke 2-3 ganger sin egen vekt som fullvoksen og godt trent, kommer til å dra den damen rundt som en filledukke! For hun vil ikke klare å ta hunden på lydighet, uten å bli mer tydelig i sin kommunikasjon. I tillegg følte jeg at eier alt hadde gitt opp hunden. For hun virket mentalt nedbrutt, tiltross for at hun mente at hun ikke kunne gi opp. 

 Huskyen Ante, derimot, tror jeg kommer til å ha det veldig godt hos eieren. Aktiv dame som lar hunden få utløp for sine naturlige behov. 

Alt i alt et hyggelig familieprogram med fokus på underholdning fremfor hundetrening. 

Eieren til Bella har virkelig bommet på valg av hund. Hvis man har skal ha en stor hund bør minimunskriteriet være at man klarer og evner å holde hunden igjen. Hvis ikke er man prisgitt et rolig lynne og temperament, og til syvende og sist har ikke eier full kontroll. Når man henger etter bikkja som et slips så sier det seg selv at det er en dårlig match, og på et punkt må man vel innse at dette ikke går lengre. For selv om Bella skulle oppført seg veldig rolig til vanlig og slips-turene avtar så endrer det ikke på faktum som er at hunden har kapasitet til å dra eier etter seg som en halvfuktig kjøkkenklut over kjøkkenbenken  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Troyamin said:

Grand Danoisen bør omplasseres og så bør den familien få inn en mindre hund med mer passende personlighet. En kvinne på 45-50kg som skal klare å holde igjen en hund på 50-60kg som kan trekke 2-3 ganger sin egen vekt som fullvoksen og godt trent, kommer til å dra den damen rundt som en filledukke! For hun vil ikke klare å ta hunden på lydighet, uten å bli mer tydelig i sin kommunikasjon. I tillegg følte jeg at eier alt hadde gitt opp hunden. For hun virket mentalt nedbrutt, tiltross for at hun mente at hun ikke kunne gi opp. 

Ja, det der var trist å se. Viser hvor kommersielt programmet er, til tross for at det går på NRK. Alt skal ha en lykkelig slutt.
At eieren ikke selv skjønner sin egen begrensning er én ting, men Maren burde tatt affære.
Anbefalt omplassering og fortalt seerne et alvorsord om valg av hundetype.

Samme med Conan, eieren har flere ganger bevist at han er en egoist som ikke vil ta hensyn til hverken kona eller andre hunder og deres eiere. Hunden bør i det minste ha munnkurv og strupehalsbånd istedet for trekkhundsele.

Endret av Bymus
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Troyamin said:

Nå har jeg endelig fått sett de siste

 

Hva er 'dominans i bytte'?

Spør fordi jeg lurer altså, mener ikke å være frekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (1 time siden):

Hva er 'dominans i bytte'?

Spør fordi jeg lurer altså, mener ikke å være frekk.

Enkelt forklart; hunden viser dominant atferd overfor et objekt den vil ha og er villig til å utfordre eieren til kamp om det objektet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...