Gå til innhold

Fra bølle til bestevenn 3, Nrk

MalloryK

Anbefalte innlegg

Bymus skrev (2 timer siden):

Ja, det der var trist å se. Viser hvor kommersielt programmet er, til tross for at det går på NRK. Alt skal ha en lykkelig slutt.
At eieren ikke selv skjønner sin egen begrensning er én ting, men Maren burde tatt affære.
Anbefalt omplassering og fortalt seerne et alvorsord om valg av hundetype.

Samme med Conan, eieren har flere ganger bevist at han er en egoist som ikke vil ta hensyn til hverken kona eller andre hunder og deres eiere. Hunden bør i det minste ha munnkurv. Og strupehalsbånd istedet for trekkhundsele.

Kunne ikke vært mer enig ang Conan! 
Mannen har en ekstremt usympatisk måte å være på, og behandler konen dårlig. 
dessuten ekstremt egoistisk at han ikke gjør mer for å sikre omgivelsene fra en farlig hund. 
Trist å se sånne hundeeiere!! 
Konen virker mer opptatt av å gjøre alt riktig, men blir tilsynelatende ikke hørt. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 hours ago, AntiBullshit said:

Eieren til Bella har virkelig bommet på valg av hund. Hvis man har skal ha en stor hund bør minimunskriteriet være at man klarer og evner å holde hunden igjen. Hvis ikke er man prisgitt et rolig lynne og temperament, og til syvende og sist har ikke eier full kontroll. Når man henger etter bikkja som et slips så sier det seg selv at det er en dårlig match, og på et punkt må man vel innse at dette ikke går lengre. For selv om Bella skulle oppført seg veldig rolig til vanlig og slips-turene avtar så endrer det ikke på faktum som er at hunden har kapasitet til å dra eier etter seg som en halvfuktig kjøkkenklut over kjøkkenbenken  

Jeg er så hjertens enig!

Traff en dame en gang som sa at for henne var det viktig å ha en hund hun ville kunne bære ved en eventuell ulykke. Det hadde jeg aldri tenkt på, men det ble med på kriterielisten da vi valgte rase. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle "ønske" at det faktisk var noen saker som ikke endte lykkelig. Ikke misforstå meg nå, men når det gjelder Conan så er alt bare feil. Han er en farlig hund, og det burde ikke vært så "halleluja hund og eier (Ragnar) er nå fantastiske og alt er bare supert".

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bymus skrev (4 timer siden):

Ja, det der var trist å se. Viser hvor kommersielt programmet er, til tross for at det går på NRK. Alt skal ha en lykkelig slutt.
At eieren ikke selv skjønner sin egen begrensning er én ting, men Maren burde tatt affære.
Anbefalt omplassering og fortalt seerne et alvorsord om valg av hundetype.

Samme med Conan, eieren har flere ganger bevist at han er en egoist som ikke vil ta hensyn til hverken kona eller andre hunder og deres eiere. Hunden bør i det minste ha munnkurv og strupehalsbånd istedet for trekkhundsele.

Han har ikke trekkhundsele. Han har en ordinær tursele. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad det går bedre med Conan, men jeg håper ikke det gjør at eierne slapper mer av med han rundt folk og dyr. Jeg hadde ikke stolt på ham. Nydelig hund og alt det der, men uforutsigbar. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutz skrev (På 14.5.2023 den 11.16):

Båndtvang handler om at man skal ha kontroll på hunden for at vilt ikke skal bli skadet. Jeg ser ingenting i programmet som tilsier at dette ikke blir overholdt.

Det er ikke sånn at man kan drite i båndtvang bare fordi man ikke ser vilt eller har kontroll på hunden. Båndtvang er også for å gi fugler og andre dyr fred og ro i hekketiden. Å la 2 bikkjer løpe løs på myra (selv med kontroll) er brudd på båndtvangen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Flamme said:

Det er ikke sånn at man kan drite i båndtvang bare fordi man ikke ser vilt eller har kontroll på hunden. Båndtvang er også for å gi fugler og andre dyr fred og ro i hekketiden. Å la 2 bikkjer løpe løs på myra (selv med kontroll) er brudd på båndtvangen.

Så da skal man ikke ferdes i utmark i det hele tatt da mener du? Man overholder båndtvangen ved å la hunden gå i 25 meters langline eller flexibånd. Er det bedre mener du? Kontroll på hund eller at hund er i bånd? Vet hva jeg hadde valgt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Ellevill said:

Han har ikke trekkhundsele. Han har en ordinær tursele. 

Jeg kaller det trekkhundsele. Bør være åpenbart at man ikke bruker det på en stor hund man knapt klarer å holde igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bymus said:

Jeg kaller det trekkhundsele. Bør være åpenbart at man ikke bruker det på en stor hund man knapt klarer å holde igjen.

Tursele og trekksele er to vidt forskjellige ting og Conan har på seg en tursele. Et halsbånd hadde ikke vært tilstrekkelig på en hund som Conan, han tenger en solid sele.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har man mye bedre kontroll med strupehalsbånd enn en sele.
Gjerne brukt sammen med grime.

pro-dog-dressyrnossele-be.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norja skrev (1 time siden):

Jeg er så hjertens enig!

Traff en dame en gang som sa at for henne var det viktig å ha en hund hun ville kunne bære ved en eventuell ulykke. Det hadde jeg aldri tenkt på, men det ble med på kriterielisten da vi valgte rase. 

Det å kunne holde igjen hunden i enhver situasjon var mitt kriterie når jeg kjøpte min første hund som en enslig kvinne uten mann som kunne ta over hvis det ble for voldsomt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bymus said:

Vel, hvis du ikke engang vet forskjell på tur- og trekksele så er dine synspunkter urelevante for denne diskusjonen.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutz skrev (1 time siden):

Vel, hvis du ikke engang vet forskjell på tur- og trekksele så er dine synspunkter urelevante for denne diskusjonen.

Må si meg enig her, ja! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Bymus said:

Selvsagt har man mer kontroll når hunden ikke kan puste og snuten tvinges til å svinge unna. 

Men hvordan oppleves dette for hunden? Og hvilke assosiasjoner gis det til andre hunder hvis den får åndenød og snuterykk ved synet av en annen hund?

Ellers vil jeg minne om at etologisk sett er dominans:

"individual's preferential access to resources over another"

https://encyclopedia.pub/entry/31998

Som i utgangspunktet kun ses utfra individer av samme art. En hund som har ressursforsvar ovenfor mennesker vil som regel ha det fordi den har tidligere erfaringer med at ting kan bli tatt fra den.

Dvs at dominans kun ses når det er fravær av konflikt, dvs når forrang er etablert. Det er poenget med dominans, å unngå konflikt.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutz skrev (4 timer siden):

Satt på spissen så er sele en sele. Hunden kan legge langt mer vekt i den, enn ved bruk av halsbånd. (Vektfordeling) 

Bruk av grime er en uting, da det gir feilbelsastninger. Anbefaler kun bruk av kjettingstrup under trening. Er man uerfaren eller ikke komfortabel med å bruke det, kombiner det gjerne med en sele. (Og to liner) Med en kjettingstrup på, vil man ha en garanti for at hunden ikke har mulighet for å komme seg løs. Ser man på turselene som benyttes i serien, ser man at hundene trekjerne skjevt og at de lett kan klare å vri seg ut av de selene. Har selv opplevd ved to anledninger å møte folk med nonstop seler på hundene, hvor hundene rygger i passering med mine, for så å komme seg løs. Den ene stakk av, den andre løp mot mine for å hilse. Sistnevnte endte ikke bra for den hunden og mine fikk en negativ erfaring på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norja skrev (2 timer siden):

Jeg er så hjertens enig!

En (liten dame) jeg traff lærte meg et par lure ting ifht stor hund og det med å kunne bære ved ulykker eller lignende:
Hun har lært hunden å sitte på ryggen hennes. Hun nevnte at det hadde kommet godt med da hunden ble bitt av huggorm (hunden er tyngre enn damen, så hun ville nok ikke kunnet bært den ellers).

I tillegg har hun alltid et pledd i tursekken, som hun har laget håndtak med beskyttelse for hendene i også. Dels kan man bære hunden mellom seg og en til i pleddet om man er to, og dels kan man brette pleddet i to og bære det over ryggen dersom hunden skulle være i en slik tilstand at den ikke kan sitte på ryggen. Hun nevnte at hun hadde fått ideen etter en tur hvor hun hadde måttet bære den minste hunden hun da hadde langt, og innså at 8,5 kg gjerne føles mer som 30 kg når man har gått og bært den i "babygrep" i 8 km ++. Derfor kan det være greit å ha et sjal eller noe å bære mindre hunder i også skulle uhellet være ute.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nutz skrev (9 timer siden):

Så da skal man ikke ferdes i utmark i det hele tatt da mener du? Man overholder båndtvangen ved å la hunden gå i 25 meters langline eller flexibånd. Er det bedre mener du? Kontroll på hund eller at hund er i bånd? Vet hva jeg hadde valgt.

Jeg mener ingenting, jeg bare sier hvordan loven er. 😅 Båndtvang betyr det skal være bånd på hunden. Jeg synes det er rart at NRK velger å vise brudd på båndtvang i beste sendetid, det skaper jo en slags følelse av at båndtvang ikke er så viktig, bare man har god nok grunn til å slippe hunden. 

Synes det blir en lei signaleffekt. Hva Maren velger når hun er alene med hundene sine uten kamerateam har jeg ikke noe formening om, men synes man burde være ryddig på dette når man har så mange seere med lav til middels kompetanse på hund.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Nutz said:

Kanskje du kan forklare det slik at jeg forstår?
Og hvorfor sele er å foretrekke fremfor strupehalsbånd på en stor, aggressiv, hund som man knapt klarer å holde?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bymus skrev (2 timer siden):

Kanskje du kan forklare det slik at jeg forstår?
Og hvorfor sele er å foretrekke fremfor strupehalsbånd på en stor, aggressiv, hund som man knapt klarer å holde?

Det står ganske mye på nett om fordeler og ulemper med strup.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...