PITTY Skrevet 28. april 2023 #181 Del Skrevet 28. april 2023 Anonymous33 skrev (43 minutter siden): Oi, her har du lagt mye i munnen på meg og gitt meg meninger jeg verken har uttrykt eller selv mener. Jeg nevnte ikke verken Conan eller farlige hunder i mitt innlegg, så hvorfor du tror jeg "slår et slag for disse skremmende hundene" vet jeg ikke. Det er vel kun JEG som synes den hundeproblematikken du har beskrevet faktisk er skremmende. "disponert for stress/usikkerhet og i kombinasjon med raser avlet for varsel/vokt." Derav ofte utagering og med liten eller ingen kontroll fra eiers side. Du sier også at eier likevel kan ha gjort alt rett. Javel. I de tilfellene jeg har hatt rundt meg, og det er en del, så har jeg ikke sett noe som helst riktig fra eierne av slike hunder. Og når svært mange av disse ikke oppsøker hjelp. Ja, i min verden så er det litt skremmende. PS, har forøvrig ikke pratet spesifikt om Conan jeg heller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 28. april 2023 #182 Del Skrevet 28. april 2023 elskermenn skrev (4 minutter siden): For en rar mentaltest. Så klart er hunden roligere under veldig kontrollerte forhold. Det gjenspeiler jo ikke det daglige virkelig liv. Hunden må tilpasses virkeligheten, ikke omvendt. Det er slik de tester, ser politihundene testes på samme måte. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymous33 Skrevet 28. april 2023 #183 Del Skrevet 28. april 2023 PITTY skrev (16 minutter siden): Det er vel kun JEG som synes den hundeproblematikken du har beskrevet faktisk er skremmende. "disponert for stress/usikkerhet og i kombinasjon med raser avlet for varsel/vokt." Derav ofte utagering og med liten eller ingen kontroll fra eiers side. Du sier også at eier likevel kan ha gjort alt rett. Javel. I de tilfellene jeg har hatt rundt meg, og det er en del, så har jeg ikke sett noe som helst riktig fra eierne av slike hunder. Og når svært mange av disse ikke oppsøker hjelp. Ja, i min verden så er det litt skremmende. PS, har forøvrig ikke pratet spesifikt om Conan jeg heller. Hva I all verden har jeg sagt som er skremmende? Jeg snakket om eiere som har fått hunder som genetisk sett har svak psyke, og at da kan de få adferdsproblemer til tross for at eiere har gjort "alt" rett (valpekurs, lydighetskurs etc), og jeg nevnte også at såfremt en eier jobber med problemer som kommer frem, så dømmer jeg de ikke som dårlige eiere. Ser jeg noen som jobber med den usikre selskapshunden som gneldrer på forbipasserende hunder, så tenker jeg ikke automatisk at eier har skylden for det. Og nei, jeg synes ikke at farlige hunder skal få leve, og jeg både dømmer og er kritisk til folk som får seg en rase som ikke samstemmer med aktivitetsnivået deres eller de ikke gjør god nok research på. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 28. april 2023 #184 Del Skrevet 28. april 2023 53 minutter siden, Rullerusk said: Serien mangler fokus på å først få undersøkt hunder for smerte ubehag som hos noen vil kunne forklare endel adferdsendringer. Eks Bamse; hvem vet om han har vondt noen steder? Ingen. han avlaster forøvrig høyre hofte totalt. Er han redd for at noen skal løfte, ta på osv? All problemadferd steg 1 bør ha med seg en grundig veterinærundersøkelse. Dette ser vi om igjen og om igjen; Hunder med kroniske smerter blir nye og harmoniske når slike fysiske plager kommer under kontroll. Så kan man trene da, når det er avklart og under kontroll. jeg blir helt matt over at dette ikke kommer frem overhode i serien… Mener de viste at hundene ble sjekket av veterinær i sesong 1, men jeg kan forveksle dette med et annet program. For alt vi vet blir hundene sjekket uten at det vises på TV. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 28. april 2023 #185 Del Skrevet 28. april 2023 Jeg ble også veldig overrasket over at denne hunden besto testen, det hadde jeg overhode ikke forventet og det tror jeg ikke noen av de som var der hadde ventet heller men når det er sagt så tenker jeg at det i denne saken er ganske tydelig at det er eierene som er det største problemet, og kanskje ikke hunden som jo bare har fått utvikle seg i feil retning fordi eieren ikke har hatt noe begrep om hva som skal til for å ha en slik hund. Jeg ser frem til å se om de får skikk på de folka der og hunden for der må det MYE jobb til tror jeg.. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 28. april 2023 #186 Del Skrevet 28. april 2023 (endret) 2 hours ago, Gliffy said: Ser det er flere som tviler litt på programleders kompetanse. Hun har faktisk mastergrad i etologi som er den høyeste og mest vitenskapsbaserte kompetansen det er mulig å få om dyrs adferd. Når det gjelder dette feltet så kryr det jo av besservissere som har hatt hund i alle år og tror de kan alt av den grunn. Da vil jeg i alle fall heller lytte til noen som har en faktisk universitetsutdanning på området. Det er forskjell på generell kunnskap om dyrs atferd på masternivå og konkret og erfaringsbasert kunnskap om problematferd på hund. Hvis man slår opp hvor mye av en etologs teoretiske og praktiske utdannelse handler om problematferd hos hund så tror jeg at man vil bli overrasket. Når det er sagt så er jeg enig med deg i at man bør oppsøke fagpersoner hvis man har utfordringer med egen hund. Noen som kombinerer oppdatert kompetanse på etologi og atferd med års praktiske erfaring med problematferd hos hund. Endret 28. april 2023 av Tabris 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 28. april 2023 #187 Del Skrevet 28. april 2023 18 minutter siden, Nutz said: Mener de viste at hundene ble sjekket av veterinær i sesong 1, men jeg kan forveksle dette med et annet program. For alt vi vet blir hundene sjekket uten at det vises på TV. Jeg vet at de ikke er undersøkt. Det har aldri vært et tema engang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 28. april 2023 #188 Del Skrevet 28. april 2023 56 minutter siden, Rullerusk said: Jeg vet at de ikke er undersøkt. Det har aldri vært et tema engang Ok. Det er jo litt merkelig, enig i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 28. april 2023 #189 Del Skrevet 28. april 2023 Ragnar er utrolig provoserende å høre på 😠 Han sier han har skaffet seg rasen for "kos" 🙄 Det forteller bare meg at de ikke har gjort mye research FØR de kjøpte Conan. Hunden er kjøpt fordi Ragnar skal føle seg tøffere med å gå rundt med en stor og potensielt farlig hund. Han har rett og slett skaffet seg en penis-forlenger..... 😆 At han ikke klarer å se problemene til Conan, forteller meg masse om hvilken person Ragnar er 🙄 Skremmende å se hvor lite alvorlig han tar problemene til Conan. Han burde hatt en liten puddel og vært singel, det hadde passet bedre 😆 29 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 28. april 2023 #190 Del Skrevet 28. april 2023 Nå gikk det heldigvis bra på testen med Conan, håper bare Ragnar snart erkjenner alvoret i å ha en slik hund. Når Mette gråt etterpå gråt jeg med henne, hun kan komme langt med Conan. Så Ragnar, du må være med på laget ellers har Conan det best bare med Mette. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 28. april 2023 #191 Del Skrevet 28. april 2023 elskermenn skrev (2 timer siden): For en rar mentaltest. Så klart er hunden roligere under veldig kontrollerte forhold. Det gjenspeiler jo ikke det daglige virkelig liv. Hunden må tilpasses virkeligheten, ikke omvendt. Reagerte jeg også på. Men det er sikkert sånn det skal gjøres. Samtlige fremmede som sto nær Conan var tydeligvis bevisst/instruert til ikke å oppsøke øyekontakt med dyret. Man kan jo spørre seg hva som hadde skjedd da. Er ikke det det vanlige man møter der ute, fra andre hunder eller mennesker? Spennende hvis noen tok med seg et pitbull-monster til testen som med 99% sikkerhet hadde flydd på og bitt de fremmede aktørene. Jeg la heller ikke merke til at det ble brukt noe form for beskyttelse mot bitt. Jeg så bare tynne regnklær. Slikt sett blir jeg overrasket hvis ikke en eller flere av arrangørene før eller siden står der med ett trebein og en halv arm. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sisu Skrevet 28. april 2023 #192 Del Skrevet 28. april 2023 PITTY skrev (3 minutter siden): Reagerte jeg også på. Men det er sikkert sånn det skal gjøres. Samtlige fremmede som sto nær Conan var tydeligvis bevisst/instruert til ikke å oppsøke øyekontakt med dyret. Man kan jo spørre seg hva som hadde skjedd da. Er ikke det det vanlige man møter der ute, fra andre hunder eller mennesker? Spennende hvis noen tok med seg et pitbull-monster til testen som med 99% sikkerhet hadde flydd på og bitt de fremmede aktørene. Jeg la heller ikke merke til at det ble brukt noe form for beskyttelse mot bitt. Jeg så bare tynne regnklær. Slikt sett blir jeg overrasket hvis ikke en eller flere av arrangørene før eller siden står der med ett trebein og en halv arm. Testen er utformet for å kunne analysere hundens anlegg for blant annet jaktlyst, redsel, avreagering mm, under kontrollerte forhold, hvor hver test er designet for å avdekke visse egenskaper. Brukes ikke bare for å utrede problematferd, men også i forbindelse med f.eks avl av visse bruksraser. Det er ikke meningen at det skal være en "hverdagstest" med alle mulige variabler som kan påvirke hundens reaksjoner. Men derfor betyr ikke "godkjent" MH-test at hunden er "friskmeldt" av den grunn heller, det betyr bare at problematferden antakelig har oppstått som følge mangelfull oppdragelse, dårlig sosialisering, rasens mer krevende egenskaper, å være understimulert, en kombinasjon av dette - ikke fordi hunden er utpreget aggressiv, redd eller annet i bunn (som kan gjøre det å jobbe med noe sånt betraktelig mer krevende eller umulig). I mine øyne så det ut til å være en ganske god mentaltest, uten at jeg skal påstå å være noen ekspert. Den første reaksjonen ved hilsing på de fremmede er det eneste jeg hadde reagert på, men er jo ikke overraskende i dette tilfellet, hadde vært overraskende om han plutselig syntes det var null stress. Ellers virket han jo helt fin (spøkelser er det normalt å reagere på, synes de forklarte fint der hva de faktisk vurderer i den situasjonen). 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bladlusa Skrevet 28. april 2023 #193 Del Skrevet 28. april 2023 Rullerusk skrev (2 timer siden): Jeg vet at de ikke er undersøkt. Det har aldri vært et tema engang Snakker du om hundene i sesong 3, eller om hele serien? For jeg vet at veterinærsjekk var et poeng i minst en av de tidligere sesongene. En av hundene fikk jo påvist noe med hjertet pga. den sjekken. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jodaneida Skrevet 29. april 2023 #194 Del Skrevet 29. april 2023 PITTY skrev (2 timer siden): Reagerte jeg også på. Men det er sikkert sånn det skal gjøres. Samtlige fremmede som sto nær Conan var tydeligvis bevisst/instruert til ikke å oppsøke øyekontakt med dyret. Man kan jo spørre seg hva som hadde skjedd da. Er ikke det det vanlige man møter der ute, fra andre hunder eller mennesker? Spennende hvis noen tok med seg et pitbull-monster til testen som med 99% sikkerhet hadde flydd på og bitt de fremmede aktørene. Jeg la heller ikke merke til at det ble brukt noe form for beskyttelse mot bitt. Jeg så bare tynne regnklær. Slikt sett blir jeg overrasket hvis ikke en eller flere av arrangørene før eller siden står der med ett trebein og en halv arm. Dette er vel en standard mh test, en mentalbeskeivelse, hvor man ser på reaksjon og avreakskjon i forsljellige scenarioer. Det er god hjelp i resultatene på hvilke hunder som har forskjelig driv/reaktivitet, avreagering, kamplyst osv med tanke på arbeid og trening. F.eks. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
------- Skrevet 29. april 2023 #195 Del Skrevet 29. april 2023 En sånn mentaltest kan være et godt verktøy, samtidig er det ingen garanti for at hunden ikke er farlig. Rottweileren i Brumunddal hadde også en "godkjent" mentaltest. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolfmoon Skrevet 29. april 2023 #196 Del Skrevet 29. april 2023 Testen er jo for å avdekke hva som bor i hunden fra naturens side, og det syns jeg jo den gjorde bra. Det fikk jo fram mye som man ikke ser når eierne går med Conan, og at han er verdt å jobbe med. Og jeg syns de fikk ganske klar beskjed om at det er mye å jobbe med, men ikke så mye å jobbe mot som er iboende i Conan. Og så var det helt herlig å se ham helt avslappet når han ville leke med "kaninen". 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 29. april 2023 #197 Del Skrevet 29. april 2023 (endret) 3 minutter siden, Wolfmoon said: Testen er jo for å avdekke hva som bor i hunden fra naturens side, og det syns jeg jo den gjorde bra. Det fikk jo fram mye som man ikke ser når eierne går med Conan, og at han er verdt å jobbe med. Og jeg syns de fikk ganske klar beskjed om at det er mye å jobbe med, men ikke så mye å jobbe mot som er iboende i Conan. Og så var det helt herlig å se ham helt avslappet når han ville leke med "kaninen". Han brukte litt vel lang tid med halen i været i møte med folkene som sto på rekke og rad. Jeg skulle likt å se hvordan han hadde respondert om det sto 2 barn der og ikke en vegg av voksne hundevante folk…. ikke overbevist over at han er en såkalt kosehund. Og kravene bør være strenge når en hund både har bitevilje og den størrelsen der… coming to a neighbourhood near you…… og selvsagt er dette en totalt mismatch mellom hund og eier Endret 29. april 2023 av Rullerusk 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dårligbrukernavn Skrevet 29. april 2023 #198 Del Skrevet 29. april 2023 Arx skrev (9 timer siden): Da har jeg sett nyeste episoden. Ragnar framstår som totalt fjern og nekter å innrømme hundens problemer, sier han har kjøpt en presa "for kos"?? Jeg lurer litt på hvilken oppdretter som har solgt til en person som absolutt ikke skulle hatt den rasen, jeg. Er oppdretter selv og forhører meg jo alltid om hva valpekjøper vil bruke hunden til osv. Han kunne jo ikke si på tv at det er fordi han har liten penis og mindreverdighetskomplekser, vel. 🤭 Det er vel heller ikke utenkelig at fyren kan ha noen uvenner, hvis slik han oppfører seg rundt Conan og hans problemer er representativt for hvordan han er ellers også. 😛 Rullerusk skrev (8 timer siden): Serien mangler fokus på å først få undersøkt hunder for smerte ubehag som hos noen vil kunne forklare endel adferdsendringer. Eks Bamse; hvem vet om han har vondt noen steder? Ingen. han avlaster forøvrig høyre hofte totalt. Er han redd for at noen skal løfte, ta på osv? All problemadferd steg 1 bør ha med seg en grundig veterinærundersøkelse. Dette ser vi om igjen og om igjen; Hunder med kroniske smerter blir nye og harmoniske når slike fysiske plager kommer under kontroll. Så kan man trene da, når det er avklart og under kontroll. jeg blir helt matt over at dette ikke kommer frem overhode i serien… Veldig enig! Det ene er at dette er viktig for hundene sin del, deretter eierne, men ikke minst for at seerne også skal være klare over dette! Det er ikke uvanlig at problematferder, spesielt nyoppståtte, kan skyldes smerter eller andre helseproblemer. De kan skjule det godt også. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolfmoon Skrevet 29. april 2023 #199 Del Skrevet 29. april 2023 Rullerusk skrev (13 minutter siden): Han brukte litt vel lang tid med halen i været i møte med folkene som sto på rekke og rad. Jeg skulle likt å se hvordan han hadde respondert om det sto 2 barn der og ikke en vegg av voksne hundevante folk…. ikke overbevist over at han er en såkalt kosehund. Og kravene bør være strenge når en hund både har bitevilje og den størrelsen der… coming to a neighbourhood near you…… og selvsagt er dette en totalt mismatch mellom hund og eier Og det med sosialisering ble jo også påpekt som noe de må jobbe med. Ingen har jo sagt at alt er velstand etter denne testen, problemene de har er jo akkurat de samme, men nå vet man mer hva man har å jobbe med, og at Conan ikke har karakterbrister som burde ført til umiddelbar avlivning. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 29. april 2023 #200 Del Skrevet 29. april 2023 4 minutter siden, Wolfmoon said: Og det med sosialisering ble jo også påpekt som noe de må jobbe med. Ingen har jo sagt at alt er velstand etter denne testen, problemene de har er jo akkurat de samme, men nå vet man mer hva man har å jobbe med, og at Conan ikke har karakterbrister som burde ført til umiddelbar avlivning. Tja, vet man nå egentlig det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå