lillevill Skrevet 7. april 2023 #81 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kan forstå tankegangen litt, men ungen er bare 11! 11-åringer skal ikke gå rundt med slike tanken. Her må mor ta ansvar for å ikke fylle hodet til ungen med dritt. Anonymkode: 3b4c6...871 Vel, det finnes dessverre foreldre som lager utrygge tanker i hodet til barna sine. Noen voksne er ustabile i hodet sitt. Da må de som er stabile voksne ta ansvar for å trygge barnet. Dessverre kan man ikke stole på at bare mor her skal ta ansvar for å trygge ungen, ikke når det er hun som tar initiativ til å LAGE utrygghet. Så her tenker jeg at far og TS må trygge ungen på 11.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #82 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er jo helt sant! Han burde arve faren. Ikke du. Anonymkode: 9623b...2d8 Tull. Her har vi mine, dine og våre barn. Vi som ektefeller kommer til å sikre hverandre en god alderdom økonomisk for den som blir lengst levende. Det er våre felles verdier, ikke våre barns. Anonymkode: af0a3...50d 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #83 Skrevet 7. april 2023 56 minutter siden, AnonymBruker said: Selvsagt er ikke poenget at man skal spare arven slik at man ikke får reist osv, men poenget er at barna ikke må dele EN EVENTUELL arv med stefar og stesøsken! De fleste som gifter seg på ny lager faktisk ikke testamente på at ungene skal arve alt. Anonymkode: 63826...0f4 Hva er forskjellen egentlig? Om arven blir mindre fordi mor/far har det bra, er det vel revnende likegyldig om lykken kom fra granca eller kjærlighet? De fleste steforeldre tjener egne penger og har egne verdier. Det er ikke som i eventyrene fra 1700-tallet der en kvinnes eneste mulighet for livsopphold var arv eller ekteskap. Så hvorfor tror vi at steforeldre gifter seg med samme motiv som i 1750? Om min mor gifter seg på nytt, antar jeg at hun inngår særeie slik at forringelsen av arv blir minimal. For mine egne stebarn kan jeg avsløre at uten min hjelp ville mannen måttet bytte jobb. Han tjener i dag over to millioner i året, men kunne ikke hatt tilsvarende jobb om jeg ikke hjalp til med barna. Synes du jeg stjeler fra barna om hans livsforsikring sikrer at jeg kan bli boende i hjemmet jeg jobber for at vi kan bygge sammen? Jeg hadde blitt utrolig såret om de ville ha meg bort for å få mer arv. Faktum er at uten meg ville de bodd trangere, hatt mindre materielle goder, og hatt mindre arv å se frem til. Anonymkode: b6f3a...71b 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #84 Skrevet 7. april 2023 lillevill skrev (5 timer siden): Du må stå støtt i deg selv. Sett dere ned med han og trygg han. Han tester deg for å se hvordan du reagerer på hans behov for å bli trygghet av dere voksne. Han er usikker, han er 11 år og trenger voksne som reagerer på hans behov for å bli sett i en sår og vanskelig ste fam. Situasjon. Hvordan møter dere han på dette? Du skrive rikke noe om det? Tenk om alle steforeldre var så kloke. Anonymkode: c416a...9a4 2
Andro Skrevet 7. april 2023 #85 Skrevet 7. april 2023 For ei hurpe av ei mor. Hun misbruker ungen sin til å styre livet til eksen sin, og sette opp barnet deres mot deg. Som om du var en slags tyv. Tipper at dette dreier seg mye om sjalusi, men kanskje også grådighet. Barnets beste er i alle fall veldig fjernt for henne. Be eksen din om å ta en alvorsprat med henne uten at ungen hører på. Dette går rett og slett ikke an, 2
Jaane doe Skrevet 7. april 2023 #86 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Samboern min og jeg har lyst til å gifte oss i fremtiden. I dag ved bordet sier bonus sønnen at han håper vi ikke gifter oss for da får han ikke noe arv. Han skulle ha alt etter faren sin sa han. Vi spør hvorfor han sier sånt og da sier han at det har mora sagt til han. Gutten er bare 11 år. Hvis faren døde før meg skulle han ikke ha kontakt med meg for vi var ikke i familie. Synes det var sårt og blir irritert over at moren forer ungen med slike holdninger. Anonymkode: cccba...9e7 Skjønner godt at det var trist å høre. Gutten er bare 11 år så det er nok ikke sikkert han helt forstår eller vet hvordan arv fungerer, og han tenker kanskje heller ikke over at dette kan være sårt for deg å høre. Jeg vet ikke hvor lenge du har vært med mannen din, eller hvor ofte gutten er hos dere. Det er ikke sikkert gutten føler at du er en del av familien enda. Og på den andre siden så trenger jo ikke gutten å ha kontakt med deg om mannen din skulle dø eller om dere skiller lag, det er jo opp til han egentlig. Men så klart er det jo synd om moren sier ting som påvirker gutten. Syns mannen din kunne snakket med moren til gutten om dette.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #87 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og viss man får barn med nr 2 eller 3 . Eller telles ikke disse ungene. Anonymkode: 50ccf...7cf De vil aldri være like god som førstefødte. Annenrangs unger. Anonymkode: 3c028...6f4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #88 Skrevet 7. april 2023 Hadde ikke gitt den ungen mye lommepenger. Anonymkode: 36972...5c0
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #89 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De vil aldri være like god som førstefødte. Annenrangs unger. Anonymkode: 3c028...6f4 Forsmådd biomor det altså Regner med dere "førstekoner" som kommenterer her kun har fått 1 barn slik at ikke arven forringes? Dere har heller ikke satt dere inn i arveloven, barn arver 2/3. Er foreldre gift på ny uten særeie skal steforelderens verdier også regnes med i arven. Dvs at mange særkullsbarn sitter nok bedre i det arvemessig, mtp at de arver fra 2 husholdninger. Steforeldre derimot må ta spesifikke grep for å ikke bli for økonomisk skadelidende av å ha særkullsbarn om de blir den gjenlevende part. Merkelig at få henger seg opp i det egentlige problemet her. At biomor bruker sin sønn for å så splid i fars forhold og ikke skjønner at den som rammes hardest av dette er nettopp sitt eget barn. Anonymkode: 77527...fc2 2
Gjest ti10 Skrevet 7. april 2023 #90 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det han sier er jo sant. Så hvorfor bli så fornærma? Anonymkode: 90d40...d14 Synes du det er et naturlig samtaleemne for en 11-åring?
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #91 Skrevet 7. april 2023 Jeg er ett bonusbarn og har mistet min mor. Han som er min stefar er min pappa også. De var gift og siden mor hadde særeie arvet pappa bare 25% av huset de bodde i sammen. Jeg sa klart ifra så fort vi kom til skifte etter dødsfallet at jeg ikke krever min arv etter mor, pappa skal få bo der så lenge han ønsker. Først da kan jeg selge og få min del av arven. Jeg kunne aldri i livet klarte å tvinge han til å flytte bare pga noen penger i arv. Anonymkode: 23a4a...a96 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #92 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Å gifte seg på nytt er egoistisk, for man setter ny partner foran barna sine! Anonymkode: 63826...0f4 Det er ikke nødvendigvis sånn, jeg ser det vertfall ikke sånn. Jeg er glad for at min far fant noen på sine gamle dager og at han slipper å være alene. Jeg gleder meg på hans/deres vegne og det blir arv på meg uansett. Kanskje ikke like mye som jeg ville fått om han IKKE giftet seg, men det er jo hans liv, hans penger. Han har tjent dem selv via hardt arbeid. Synes det ville vært ego av MEG å forlange at han ikke skal gifte seg fordi jeg skal ha ALLE pengene når han dør. Anonymkode: 463cb...03b 3
Suffragette Skrevet 7. april 2023 #93 Skrevet 7. april 2023 Jeg mener som flere at dette er en forståelig reaksjon. Og det er kalde fakta, selv om du og din samboer nok er forelsket og derfor har følelser knyttet til situasjonen i tillegg. Å være steforelder er et stort ansvar og dette er nok en av mange situasjoner hvor relasjoner blir komplisert, blant annet på grunn av penger og administrative ting i en familie. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #94 Skrevet 7. april 2023 Ha empati for gutten er ikke feil av han å savne pappaen sin og ikke ville bytte ut pappen sin med deg. Du trenger ikke å bli såra. Å føle medlidenhet overfor gutten å vise det er mer rett. Anonymkode: fdf45...cf0 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #95 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Njaaa… Den kontoen går tom for mange foreldre. Min biologiske far skøyv meg og søsteren min mer og mer ut av hans hjem etter han fikk seg ny kone, som åpenbart ikke orket at han hadde barn fra før av (selv om hun hadde egne barn). Vi har i dag ingen kontakt. Og jeg har snakket mer flere opp igjennom årene som har opplevd samme greia (da særlig med fedre som finner seg ny dame). Anonymkode: 2af1d...fa9 Aldri biologiske mødre som ser på stemor som en konkurrent, snarere enn at de kan være en ekstra person i barns liv, slik ofte stefedre blir sett på? Tror mye hadde vært annerledes, i vårt tilfelle, hvis mor ikke hadde vært så opptatt av å snakke ned alt far/ jeg gjorde. -godt dokumentert i ulike instanser, som fam.vern, at mor løy i svært mange saker, for å «ta oss». Ble ikke bra, ei for hennes forhold til to av hennes tre barn. -ja far og jeg har og tre barn, som det går fint for. Anonymkode: 98626...f22 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #96 Skrevet 7. april 2023 Rucula skrev (9 timer siden): Jeg forstår mor godt. Jeg hdde også sagt til barnet at han ikke burde signere noen kontrakter om min mann hadde giftet seg på nytt. Hvis du gifter deg på nytt, og får flere barn? Kanskje ok å sikre at de har et sted å bo, hvis far dør? Hvis far da har barn fra før, har du ganske kort tid på å løse ut disse, da du ikke kan sitte i uskiftet bo, uten dere samtykke. Ikke alle har økonomi til å ta opp lån på flere hundre tusen, i tillegg til et evnt eksisterende huslån. (-om du nå sier det bare er å selge huset, og leie, så er det ofte dyrere å leie, enn å betale på lånet en allerede har.) Jeg kjenner ei som er ufør, og måtte ta opp 900.000,- i lån, for å løse ut særkullsbarn. Hadde det gått an å sitte i uskiftet, at særkullsbarn hadde signert på det, så hadde problemet vært løst.. Anonymkode: 98626...f22 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #97 Skrevet 7. april 2023 23 hours ago, AnonymBruker said: Det han sier er jo sant. Så hvorfor bli så fornærma? Anonymkode: 90d40...d14 Du har ikke mye greie på arv skjønner jeg. Anonymkode: 84025...fec
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå