Gå til innhold

Sårt utsagn fra bonusbarn

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Njaaa… Den kontoen går tom for mange foreldre. Min biologiske far skøyv meg og søsteren min mer og mer ut av hans hjem etter han fikk seg ny kone, som åpenbart ikke orket at han hadde barn fra før av (selv om hun hadde egne barn). Vi har i dag ingen kontakt. Og jeg har snakket mer flere opp igjennom årene som har opplevd samme greia (da særlig med fedre som finner seg ny dame). 

Anonymkode: 2af1d...fa9

Godt eksempel på noen som kanskje ikke burde få sitte i uskiftet bo😏

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hva da dere til barnet?? Ingenting?? Snakk med han og betrygg han!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

La nå være å gifte dere. Skjønner gutten godt. Hadde selv rablet for meg om pappa prøvde å gifte seg på nytt. Egoister.

Anonymkode: 3c028...6f4

Slike kommentarer, og tråden generelt, viser hvordan menneskesyn mange får når noen nevner stemor. 

Det hadde rabla for deg om din far giftet seg? 

Hva slags entitled drittunge sier slikt? Skal du bestemme over dine foreldre i evig tid? Skal vi sterilisere alle skilte foreldre i samme slengen så du slipper å dele arv med søsken? 

Slik egoisme og selvsentrerthet er utrolig ufyselig. 

Anonymkode: b6f3a...71b

• Liker 10
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at det er sårt. Det ligger jo bak at mor styrer barnet, og at barnet ikke da kan bli så glad i stemor som om barnet fritt fikk lov å danne seg mening. Det å føle seg ubetydelig er jo sårt. At gutten vil ha arv er jo greit, og ikke det som sårer mest sikkert. Det finnes testamentet og forsikringer som sikrer både ts og gutten, så den uttalsen er jo bare ondskap fra mor sin side. 

At far har funnet en ny kjærlighet går ikke på kostnad av den kjærligheten han har til barnet. Virker som om folk her ikke ser at det ene utelukker ikke det andre. Man kan få til både ny kone og barn med ex. Hadde jeg vært denne mannen ville jeg tatt en prat med guttens mor om hvor grensen går, dette er manipulasjon av barnet. Samtidig forklare barnet at han får sitt, og at han er like mye fars barn, og at stemor også fortjener å bli respektert og satt pris på. 

Anonymkode: 22466...69f

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Samboeren kan jo prise seg lykkelig for at han kom seg unna guttens kyniske mor..For en stygg innstilling hun har og hun ødelegger barnet og han lærer ham opp til å bli en narsissist istedet for å ha omtanke for andre ! Han er bare et barn og dere burde prøve å påvirke ham og lære ham hvordan bli et bedre menneske..og at det er normalt å dele på verdier i en familie. Og at det er viktig å kunne gi til andre som trenger noe mer enn du selv...stakkars unge hvis han ikke lærer bedre verdier.

Anonymkode: 35d40...1b8

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Uff. Litt sjokkerende. Jeg er stefar og vi har et felles barn også. Vi er gift og det hadde verdi utover sikring ved arv for oss begge.

Det avhenger helt på hvor modent dette barnet er hva man tar opp med det. Sånne meldinger kommer en gang i blant og det fra begge barna her i huset.

De kalles gjerne «bonusbarn», den bonusdelen er til tider å pynte på ting, siden det unektelig er litt mer komplisert til tider At de er barn, er på den andre siden helt spot-on. 

En god klem og «glad i deg» kan være løsningen. Kanskje en forsikring om at barnet vil bli ivaretatt, også økonomisk fremover? 

Det går også an å spørre forsiktig om det er noe barnet trenger penger til nå, på grunn av dette plutselige? fokuset på økonomi. 

Ellers kan det være at barnet føler seg litt truet av ekteskapet og er redd for hvordan det vil passe inn i det hele? En bekreftelse på at det fortsatt er rom til barnet kan være det som trengs? 

Det er ikke alltid lett å vite hva disse unga tenker på og vi må gjette på følelse for å finne ut hva som rører seg. 

Hvis du ikke vil  «ta den» nå, så bare si at det er 50 år til dette skjer?

Anonymkode: 421ed...b0a

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

La nå være å gifte dere. Skjønner gutten godt. Hadde selv rablet for meg om pappa prøvde å gifte seg på nytt. Egoister.

Her er det tydeligvis mor/eks som har satt griller i hodet på sønnen - skikkelig trist  at slike mødre finnes 😕 

Men, fortell meg hvorfor det er egoistisk å prøve kjærligheten på nytt? 

Anonymkode: 8c7fa...eaf

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slike kommentarer, og tråden generelt, viser hvordan menneskesyn mange får når noen nevner stemor. 

Det hadde rabla for deg om din far giftet seg? 

Hva slags entitled drittunge sier slikt? Skal du bestemme over dine foreldre i evig tid? Skal vi sterilisere alle skilte foreldre i samme slengen så du slipper å dele arv med søsken? 

Slik egoisme og selvsentrerthet er utrolig ufyselig. 

Anonymkode: b6f3a...71b

Hadde jeg blitt enke elller skilt hadde jeg aldri giftet meg på nytt. Mine barn skal arve alt fra meg slik at de skal slippe å dele dette med en stefar.

Anonymkode: f5702...4d4

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er egoisten egentlig? Må vel være deg det som ikke unner pappan din noe godt. 

Anonymkode: 683fd...3e6

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en lang prat med stesønn da han var liten. Mors familie hadde sagt at halvsøsknene ikke var ekte søsken. Da sa jeg bare til han at de er de mest ekte søsknene han får, og at livet blir enklere om vi bare velger å tenke at alle er ekte familie.

Mor til stesønn er en oppegående og bra dame, tror bare ikke folk tenker over at de sårer barna ved å nedvurdere familien på motsatt side.

Anonymkode: 9e61c...1de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ungen. Har man barn må man sørge for å skrive særeie avtale om man gifter seg så barna arver en. 

Anonymkode: 182cb...e52

Så arv betyr alt? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hadde jeg blitt enke elller skilt hadde jeg aldri giftet meg på nytt. Mine barn skal arve alt fra meg slik at de skal slippe å dele dette med en stefar.

Det er noe som heter ektepakt, i den kan man bestemme noe som heter særeie. Da blir arveoppgjøret likt som for samboere med felles barn. Det tar en knapp halvtime å ordne.

Anonymkode: 421ed...b0a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo sant. Samboeren din bør absolutt skrive særeie, så det er sønnen som arver.

Anonymkode: 195b7...2cc

Så livspartner skal ikke arve noe som helst da etter kanskje 30 år sammen? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men denne stefaren er jo mannen i ditt liv, din livspartner, det kjæreste du har utenom barna, den du deler livet med hver dag i kanskje flere tiår? Håper du aldri finner deg en ny mann. Eller at  du ikke unner din nåværende mann noe som helst her i verden. Må være litt trist å ikke føle mer kjærlighet til partneren sin enn det. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Samboern min og jeg har lyst til å gifte oss i fremtiden. I dag ved bordet sier bonus sønnen at han håper vi ikke gifter oss for da får han ikke noe arv. Han skulle ha alt etter faren sin sa han. Vi spør hvorfor han sier sånt og da sier han at det har mora sagt til han.  Gutten er bare 11 år. Hvis faren døde før meg skulle han ikke ha kontakt med meg for vi var ikke i familie. Synes det var sårt og blir irritert over at moren forer ungen med slike holdninger. 

Anonymkode: cccba...9e7

Du må stå støtt i deg selv.  Sett dere ned med han og trygg han. Han tester deg for å se hvordan du reagerer på hans behov for å bli trygghet av dere voksne. Han er usikker, han er 11 år og trenger voksne som reagerer på hans behov for å bli sett i en sår og vanskelig ste fam. Situasjon. Hvordan møter dere han på dette? Du skrive rikke noe om det? 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Barna arver sine foreldre. Sånn er det. 🤷

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, det er kanskje like greit at faren din ikke gifter seg. Så slipper han å se et stebarn fra helvete poppe frem. 

Anonymkode: 44b6a...ab3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen som har lest lovverket ang. særkullsbarn? Stevarn har ingenting å frykte.
 Den største egosistiske frykten burde heller være at man får helsøsken. Da blir arveandelen fra begge foreldre minsket i stor fart. 

Anonymkode: 44b6a...ab3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Den mora er jo bare sjuk i huet. Men dere kan jo lage et testamente dom sikrer han sin del. Hvis han skal gå rundt å være redd for sånt. Også får dere jobbe litt med at du er også hans familie og at du er glad i han selv om du ikke er mora hans.

De kan jo bli litt forvirra på sistnevnte , spesielt når mor serverer sånn dritt.  Så vær tydelig på at du aldri har tenkt å ta hennes plass,  men hjemme hos dere er det dere to som er de voksne for han. Og at han få kalle deg det han vil. For all del aldri si noe galt om mora. Men er lov å si fra av og til at det der er jeg ikke enig med din mor om.

Feks min stedatter slet med at mor aldri snakket med henne om ting, feks når hun var lei seg. Mora kjøpte ting istedenfor.  Mens jeg var den som satte meg ned å snakket om følsene hennes. Hun målte jo meg og mammaen opp imot hverandre. Men jeg fortalte at mamma var mamma og jeg var meg. Og vi alle er ulike på hver vår måte. Og hun var heldig som fikk begge deler 

Anonymkode: c9b61...44c

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det med arven overdriver folk litt. Det er noen fordeler av å være et par, og det gjelder også for bonusbarn.  To i husholdning klarer å spare og opparbeide mer verdier. Så alle vinner på det og at man skal gifte seg, skulle bare mangle. Og at ektefeller skulle arve hverandre.  Men lovverket er som den er og særkullsbarn arver mye fra foreldre.  Det er heller gjenlevende ektefeller som må sikres her. Men det hele er nok mulig å løse på en sivilisert måte slik at alle er passe fornøyde tenker jeg.

Anonymkode: dddca...f37

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...