Gå til innhold

Ta lappen eller ikke? Klarer aldri bestemme meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har du tenkt deg barn skaff førerkort. Ganske lei av de som har valgt bort førerkort og hvor jeg må bruke mye tid på å kjøre rundt på barna.  Som oftest er det helt greit, men en del ganger må jeg gjøre totalt om på planer fordi andre ikke prioriterer førerkort og bil.

Anonymkode: c92eb...fcb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Lurer på om jeg snart skal ta kjøreproblemene mine med noen andre. Ingen som svarer i tråden lenger, og ikke mange som har kommet med så gode råd heller. Burde kanskje skjønt at Kvinneguiden ikke er stedet for å ta opp problemer 🙄

TS

Anonymkode: e5843...a40

Ja, dette gir deg sikkert flere svar. Alle sjarmeres av passiv aggressive martyrer. Lykke til du. 

Anonymkode: 7dd24...80b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Lurer på om jeg snart skal ta kjøreproblemene mine med noen andre. Ingen som svarer i tråden lenger, og ikke mange som har kommet med så gode råd heller. Burde kanskje skjønt at Kvinneguiden ikke er stedet for å ta opp problemer 🙄

TS

Fordi du ikke får støtte?? 

Se på kjøreopplæring som ny mestring og se om du kan få litt psykologhjelp/coachinghjelp samtidig for å rydde opp i hodet.

Det skjer mye rart i trafikken og vi som har hatt lappen en stund ser noen dårlige sjåfører - de husker vi, men alle de tusenvis av andre sjåførene vi møter husker vi ikke.  Ja, det er en ekstra stor terskel når du har ventet lenge. Ja, det koster mye, men du betaler for livsmestring og frihet.  Det kan ta tid, men du vil bli tryggere. Jeg har hatt lappen i 25 år og jeg trives ikke i Oslo og på nye steder. Tar gjerne en ekstra tur i en stor rundkjøring om det er kaos og masse fletting.  Men det er greit å være litt nervøs og ha respekt for trafikken- man må ikke føle seg som verdensmester. Det er de som gjør det som opplever flest ulykker (unge menn 18-25).  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ja, dette gir deg sikkert flere svar. Alle sjarmeres av passiv aggressive martyrer. Lykke til du. 

Anonymkode: 7dd24...80b

Er det rart jeg blir aggressiv når det at jeg ikke har førerkort er noe jeg har fått høre negativt fra flere om og om igjen? Jeg får jo nesten inntrykk av at jeg er mindre verdt som menneske fordi jeg ikke kan kjøre.

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Fordi du ikke får støtte?? 

Se på kjøreopplæring som ny mestring og se om du kan få litt psykologhjelp/coachinghjelp samtidig for å rydde opp i hodet.

Det skjer mye rart i trafikken og vi som har hatt lappen en stund ser noen dårlige sjåfører - de husker vi, men alle de tusenvis av andre sjåførene vi møter husker vi ikke.  Ja, det er en ekstra stor terskel når du har ventet lenge. Ja, det koster mye, men du betaler for livsmestring og frihet.  Det kan ta tid, men du vil bli tryggere. Jeg har hatt lappen i 25 år og jeg trives ikke i Oslo og på nye steder. Tar gjerne en ekstra tur i en stor rundkjøring om det er kaos og masse fletting.  Men det er greit å være litt nervøs og ha respekt for trafikken- man må ikke føle seg som verdensmester. Det er de som gjør det som opplever flest ulykker (unge menn 18-25).  

Kjøreopplæring kommer bare til å dra ned selvtilliten min enda mer. Sitter her og stresser noe jævlig over bacheloroppgaven min, og syns det er ødeleggende nok for selvtilliten min i seg selv.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.4.2023 den 20.32):

Skulle gå over et fotgjengerfelt i dag og ble nesten påkjørt. Er jo hendelser som det som bare skremmer meg fra å ta lappen enda mer

TS

Men om det skjer en påkjørsel, er det ikke best å være inne i bilen da #galgenhumor

Anonymkode: bed1c...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det rart jeg blir aggressiv når det at jeg ikke har førerkort er noe jeg har fått høre negativt fra flere om og om igjen? Jeg får jo nesten inntrykk av at jeg er mindre verdt som menneske fordi jeg ikke kan kjøre.

Kjøreopplæring kommer bare til å dra ned selvtilliten min enda mer. Sitter her og stresser noe jævlig over bacheloroppgaven min, og syns det er ødeleggende nok for selvtilliten min i seg selv.

TS

Gjør da heller ferdig bacheloroppgaven din før du starter på en evt kjøreopplæring. Ikke vits å gjøre flere stressende ting på en gang når det preger deg så mye.

Men å ha lappen har bare fordeler med seg. Om du skal bo midt i byen hele livet, kan du klare deg uten. Men om du får barn, også er barnehagen på andre siden av byen, er det en stor fordel med egen bil. Om du ikke skal ha barn, hadde jeg sagt at du nok klarer deg uten lappen. Jeg har en drøm om å bo såpass sentralt at bil er unødvendig. Men foreløpig kun en drøm da jeg bor på landet med barn og er helt avhengig av å ha en bil.

Anonymkode: bed1c...e80

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.4.2023 den 3.31):

Hei, jeg har skrevet en del på forumet her før om hvordan førerkort og kjøring for meg har vært vanskelig, og at det har gått veldig på selvtilliten min.

Nå har jeg bestemt meg at jeg en gang for alle vil ta et valg rundt det. Enten være happy uten lappen, eller gå all in for å begynne kjøreopplæringen. Har jo veldig lyst til å ha mulighetene jeg får med et førerkort, men klarer fortsatt ikke se for meg at jeg kommer til å være en god sjåfør og syns førerkort er skikkelig dyrt å ta. Syns det er bortkastet hvis jeg skal bruke så mye penger på noe som jeg egentlig er veldig skeptisk på, hvert fall nå for tiden hvor alt har blitt dyrere.

Men, å ikke ha lappen kan jo være upraktisk med tanke på at jeg vil være mer begrenset, og kanskje misse ut på muligheter både innen jobb og kjæreste. Og er veldig eventyrlysten om dagen, og road trip frister veldig. Noen som har noen gode råd?

Har hatt lappen siden jeg var 18. over 20 år og mer enn halve livet. VilleALDRI vært foruten den. Den friheten man har til å kjøre hvor man vil, når man vil, aldri være avhengig av andre. Den avhengigheten kjenner jeg på når bilen er på verksted f.eks. Da må jeg ta kollektivt eller sitte på andre til jobb uten at jeg velger det selv.. Om jeg ikke hadde hatt egen bil ville jeg hatt mulighet til å lpne, leie eller kjøpe bil. Uten lappen ville jeg vært fullstendig avgengig av andre. Det er verdt de tusenlappene. Min datter tok lappen i 2021, hun brukte 26.000,- Ikke spesielt dyrt mtp friheten hun fikk. Hun hadde dog kjørt moped i 2 år og øvelseskjørt mye privat som kanskje tok ned kistnaden av lappen litt.. 

Anonymkode: 6e960...18e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Unnskyld meg- du har ikke fått gode råd?? Du kan ikke forvente at alle skal svare akkurat det du ønsker å høre når du oppretter tråd her. 
forøvrig høres du ut som et litt dramatisk snøflak, som bare kommer med masse unnskyldninger for å ikke gå ut av komfortsonen din. Vil du ikke ta lappen så neivel ikke gjør det da. 

Anonymkode: 8df5f...db8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Unnskyld meg- du har ikke fått gode råd?? Du kan ikke forvente at alle skal svare akkurat det du ønsker å høre når du oppretter tråd her. 
forøvrig høres du ut som et litt dramatisk snøflak, som bare kommer med masse unnskyldninger for å ikke gå ut av komfortsonen din. Vil du ikke ta lappen så neivel ikke gjør det da. 

Anonymkode: 8df5f...db8

Unnskyld meg, men dramatisk snøflak? Fordi kjøring og førerkort er noe jeg syns er ubehagelig. Du aner jo ingenting om hva jeg ellers har fått til i livet eller vært gjennom. Vet jeg sikkert virker litt "snøflak" når jeg svarer deg på den måten, men blir litt feil av deg å tenke sånn når kjøring er én svak side av meg. Jeg er snart ferdig med en bachelor på universitetet og folk sier jeg er veldig god i interessene mine og har sterk evne til å huske ting og tilegne kunnskap.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har hatt lappen siden jeg var 18. over 20 år og mer enn halve livet. VilleALDRI vært foruten den. Den friheten man har til å kjøre hvor man vil, når man vil, aldri være avhengig av andre. Den avhengigheten kjenner jeg på når bilen er på verksted f.eks. Da må jeg ta kollektivt eller sitte på andre til jobb uten at jeg velger det selv.. Om jeg ikke hadde hatt egen bil ville jeg hatt mulighet til å lpne, leie eller kjøpe bil. Uten lappen ville jeg vært fullstendig avgengig av andre. Det er verdt de tusenlappene. Min datter tok lappen i 2021, hun brukte 26.000,- Ikke spesielt dyrt mtp friheten hun fikk. Hun hadde dog kjørt moped i 2 år og øvelseskjørt mye privat som kanskje tok ned kistnaden av lappen litt.. 

Anonymkode: 6e960...18e

Ok, da. Lappen gir frihet. Kjempefint. Jeg syns det bare virker kjempedyrt når jeg faktisk klarer meg bra med kollektiv transport, og ser på det som tusenlapper rett ut av vinduet på kjøretimer hvis jeg uansett bare kommer til å stryke på oppkjøringen

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

TS

Du har fått masse gode råd, men du sitter jo bare og sutrer i offerrollen. Vil du ha lappen så får du gjøre kjøreopplæringen. Du klarer det, det handler bare om tid. Vil du ikke ha den så slutt å klag over at du ikke har den. Det er så enkelt.

Det virker som om du heller vil sutre og stakkarsliggjøre deg selv enn å faktisk gjøre noe med problemet. Problemet ditt er ikke at du ikke har førerkort, det er psyken din. 

Ja, nå er jeg hard, men det får være grenser til offerrolle når mange tar seg tid til å gi deg råd. 

Anonymkode: ef91b...14e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.4.2023 den 4.40):

Ikke alle som lærer å bli en god bilist. Jeg føler bare jeg blir verre og verre😆🙃

Anonymkode: c32ff...2eb

Men, det er jo fordi du ikke kjører.

Det er få lappen er ikke ensbetydende med å være en trygg og god sjåfør resten av livet,  en må forsette å kjøre.

Så jo det på min egen mamma hvor usikker henne var, for var som regel pappa som alltid kjørte, mamma kjørte kun fra A til B.

Men nå som pappa har mistet serfikatet på livstid pga egen sykdom, så må henne jo, og da var henne blitt en tryggere sjåfør,  men henne er engstelig og har feks ikke lyst til å kjøre til Oslo feks, eller kjøre i rush😉🙄

Anonymkode: 4347d...cf2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt råd er ta serfikatet, javel kan være du stryker,  mange som gjør det. 

Sjåførlæreren din vil ikke sette deg opp til oppkjøring før du er klar, men noen gang ødelegger nervene for oppkjøringen likevel. 

Når du har begynt med kjøretimer, har du noen privat du kan kjøre med? Familie/venner. Du kan jo fint kjøre langt du så lenge du har med som har førerkort/ over 25 år og hatt lappen i 5 år ( ble litt usikker om det er slik reglene er?) 

Broren min kjørte masse fra han var 16 år,kjørte 100 min tur/retur  på sommerferier.. han ble en kjempegod sjåfør tidlig for han fikk øve masse 

Anonymkode: 4347d...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...