Gå til innhold

Ta lappen eller ikke? Klarer aldri bestemme meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har skrevet en del på forumet her før om hvordan førerkort og kjøring for meg har vært vanskelig, og at det har gått veldig på selvtilliten min.

Nå har jeg bestemt meg at jeg en gang for alle vil ta et valg rundt det. Enten være happy uten lappen, eller gå all in for å begynne kjøreopplæringen. Har jo veldig lyst til å ha mulighetene jeg får med et førerkort, men klarer fortsatt ikke se for meg at jeg kommer til å være en god sjåfør og syns førerkort er skikkelig dyrt å ta. Syns det er bortkastet hvis jeg skal bruke så mye penger på noe som jeg egentlig er veldig skeptisk på, hvert fall nå for tiden hvor alt har blitt dyrere.

Men, å ikke ha lappen kan jo være upraktisk med tanke på at jeg vil være mer begrenset, og kanskje misse ut på muligheter både innen jobb og kjæreste. Og er veldig eventyrlysten om dagen, og road trip frister veldig. Noen som har noen gode råd?

Anonymkode: e5843...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maskinfører skrev (22 minutter siden):

Førerkort er en god investering både nå og senere :) 

Ja, hvis jeg blir komfortabel i bil og ser for meg at jeg kommer til å kjøre mye. For øyeblikket ser jeg ikke for meg noen av delene. Blir kvalm bare av tanken på å gå inn på en kjøreskole. Men igjen, nå vil jeg ta et valg en gang for alle i å ta førerkort eller ikke

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, hvis jeg blir komfortabel i bil og ser for meg at jeg kommer til å kjøre mye. For øyeblikket ser jeg ikke for meg noen av delene. Blir kvalm bare av tanken på å gå inn på en kjøreskole. Men igjen, nå vil jeg ta et valg en gang for alle i å ta førerkort eller ikke

TS

Ja er jo mye som taler for og imot jeg ville anbefalt deg og ta førerkort men dette må du bestemme selv :) god påske forresten :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde det ikke vært et spørsmål en gang. Man kan si mye imot. Men jeg mener at fordelen med å kunne kjøre veier så mye tyngre enn alt annet, at det er verd det.

Og man lærer å bli en god sjåfør, selv om du kanskje nå ikke er det.

Jeg var heller ikke en god sjåfør når jeg begynte å lære. Og med årene har jeg beveget meg mer mot dit jeg ønsker å være som en sjåfør. Man utvikler seg og lærer. 

Anonymkode: cc42b...16b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte lang tid på lappen. Og strøk to ganger til oppkjøringen. I tillegg ikke særlig bilist i dag 20 år senere. Bruker bilen kun om jeg må og sliter med å kjøre på nye veier jeg ikke har vært før. Syns lappen er god og ha, særlig med unger. Skaper frihet. Man blir mer låst og handicappet uten i dag. Samtidig ser jeg på det mer som et nødvendig onde på mange måter.

Om du kan se for deg et liv med mye sykling og kollektivtransport i framtiden. Kanskje en mann som kjører. Så kan du nok klare deg fint uten lappen. Men du kan fort bli avhengig av folk rundt deg. Mer enn du ønsker. De fleste jeg kjenner uten lappen klarer seg derimot ganske greit.

Jeg hadde nok ikke tatt lappen igjen om jeg måtte tatt den igjen i dag.

Anonymkode: c32ff...2eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For meg hadde det ikke vært et spørsmål en gang. Man kan si mye imot. Men jeg mener at fordelen med å kunne kjøre veier så mye tyngre enn alt annet, at det er verd det.

Og man lærer å bli en god sjåfør, selv om du kanskje nå ikke er det.

Jeg var heller ikke en god sjåfør når jeg begynte å lære. Og med årene har jeg beveget meg mer mot dit jeg ønsker å være som en sjåfør. Man utvikler seg og lærer. 

Anonymkode: cc42b...16b

Ikke alle som lærer å bli en god bilist. Jeg føler bare jeg blir verre og verre😆🙃

Anonymkode: c32ff...2eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke overtenk. De fleste trenger førerkort på et eller annet tidspunkt i livet. Det er en god ferdighet i privatliv og jobb, på ferie og i nødstilfeller. Få det gjort!

Anonymkode: f78bc...8c4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du bør ta lappen. Av teite grunner tok jeg ikke selv førerkort før jeg var 40. Jeg var nervøs for å kjøre, og synes det var ganske vanskelig. Som 40 er man nok mye mer forsiktig (ikke alltid en fordel) 

Nå har jeg hatt førerkort i 3 år og det meste er automatisert. Jeg angrer på at jeg ikke tok det tidligere. 

Det eneste jeg tror jeg aldri kommer til å få til et lukeparkering i storby.. 

Anonymkode: 7dd24...80b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke overtenk. De fleste trenger førerkort på et eller annet tidspunkt i livet. Det er en god ferdighet i privatliv og jobb, på ferie og i nødstilfeller. Få det gjort!

Men jeg klarer ikke slutte å tenke på hvor mye bortkasta penger det er om det ikke skulle gå. Føler jeg heller ikke har noen forutsetninger for å klare å ta førerkort med tanke på mine tidligere opplevelser og erfaringer i trafikken. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Klart du bør ta lappen. Av teite grunner tok jeg ikke selv førerkort før jeg var 40. Jeg var nervøs for å kjøre, og synes det var ganske vanskelig. Som 40 er man nok mye mer forsiktig (ikke alltid en fordel) 

Nå har jeg hatt førerkort i 3 år og det meste er automatisert. Jeg angrer på at jeg ikke tok det tidligere. 

Det eneste jeg tror jeg aldri kommer til å få til et lukeparkering i storby.. 

Anonymkode: 7dd24...80b

Hvor lenge var du nervøs? Tips for å komme over nervøsiteten? 

Anonymkode: 2d481...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen for noen mnd siden (jeg er i 30-årene). Levde fint uten før det, men så klart det er praktisk. Og samboer er glad for at han slipper å kjøre hele tiden. Vi kjører ofte til familie i Sverige (5 t å kjøre en vei), og jeg skjønner jo at det nå er deilig for samboer å dele på kjøringa. 

Jeg sykla til jobb før, både sommer og vinter. Nå kjører jeg. Jeg kommer nok til å sykle igjen  om sommeren. Men savner ikke iskalde morgener på sykkel. 

Vi venter barn, og da blir det kjekt å kunne kjøre tror jeg. Ikke sikkert vi får plass i barnehagen som ligger nærmest. 

Også er det kjekt å kunne dra på storhandling. Det er ikke så lett på sykkel. Greit å bare kunne ta spontane turer uten å måtte planlegge buss, tog osv. Greit å kunne hente litt større varer som man har kjøpt på finn eller i butikk. Bil var bra å ha da vi flyttet. Billigere enn å leie sjåfør og bil. Vi har vært på noen roadtrips om sommeren. Da vi var på Island leide vi bil, så vi kunne kjøre hvor vi ville og slippe stappfulle turistbusser. 

Før jeg fikk lappen ble det mye tog, buss, få hjelp av venner og familie med lappen. Jeg klarte meg helt fint, men det er litt mer praktisk og "luksus" med bil. Også er det dyrere med bil, da. Nå kjører jeg til jobb hver dag, før syklet jeg. Så det blir jo mer utgifter, også er det billån og forsikring i tillegg. 

Men summa sumarum er jeg glad for at jeg tok lappen!

Anonymkode: 1ac5b...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg tok lappen for noen mnd siden (jeg er i 30-årene). Levde fint uten før det, men så klart det er praktisk. Og samboer er glad for at han slipper å kjøre hele tiden. Vi kjører ofte til familie i Sverige (5 t å kjøre en vei), og jeg skjønner jo at det nå er deilig for samboer å dele på kjøringa. 

Jeg sykla til jobb før, både sommer og vinter. Nå kjører jeg. Jeg kommer nok til å sykle igjen  om sommeren. Men savner ikke iskalde morgener på sykkel. 

Vi venter barn, og da blir det kjekt å kunne kjøre tror jeg. Ikke sikkert vi får plass i barnehagen som ligger nærmest. 

Også er det kjekt å kunne dra på storhandling. Det er ikke så lett på sykkel. Greit å bare kunne ta spontane turer uten å måtte planlegge buss, tog osv. Greit å kunne hente litt større varer som man har kjøpt på finn eller i butikk. Bil var bra å ha da vi flyttet. Billigere enn å leie sjåfør og bil. Vi har vært på noen roadtrips om sommeren. Da vi var på Island leide vi bil, så vi kunne kjøre hvor vi ville og slippe stappfulle turistbusser. 

Før jeg fikk lappen ble det mye tog, buss, få hjelp av venner og familie med lappen. Jeg klarte meg helt fint, men det er litt mer praktisk og "luksus" med bil. Også er det dyrere med bil, da. Nå kjører jeg til jobb hver dag, før syklet jeg. Så det blir jo mer utgifter, også er det billån og forsikring i tillegg. 

Men summa sumarum er jeg glad for at jeg tok lappen!

Anonymkode: 1ac5b...9b1

Jeg har ingen planer om å få barn, så at det er praktisk for barnefamilier å ha lappen faller bort for meg.

Er også selv veldig glad i kollektiv transport. Men kjenner det kunne være godt å kunne reise på spontane turer på sommeren f.eks. uten å måtte få et siste ledig sete på et stappfullt tog. Men elsker samtidig å bare kunne slappe av og nyte turen. Det kan jeg ikke hvis jeg må være sjåfør.

Og som du sier nederst, å ha bil og ta lappen er dyrt. Og når vi lever i en tid hvor alt er dyrt, er jeg skeptisk til om det er verdt det for min del. Selv om det frister veldig å kunne kjøre.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I princip klarar du dig i en stor stad/by utan körkort men det kan trots allt vara bra att ha.

På mitt jobb har vi nu en annons ute för ett intressant 12 månaders projekt för att starta upp ett team i USA. I en stad där bil är enda möjliga transportmedlet. En av de som är intresserad, och väldigt kompetent, har inte körkort och det kan bli ett hinder. Personen har inte saknat körkort hittils men nu känns det väldigt stressat

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok bare lappen pga jeg må sjelden gang kjøre i jobben min (mindre enn 1 gang i måneden). Ellers kjører jeg nesten ikke i det hele tatt da jeg synes det er mer behagelig å slappe av i buss/tog/trikk enn å følge med på trafikken mens jeg kjører. Jeg hadde ellers fint klart meg uten lappen om ikke det hadde vært for jobben. Tar ellers buss til jobben.  Har ikke barn og bor i by. 

Mener du må vurdere om det faktisk er verdt det, feks som meg at du må kjøre i forbindelse med en jobb. Ellers kan man fint klare seg uten sertifikat så lenge man ikke bor på bygda. 

Anonymkode: 0b889...2f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tok bare lappen pga jeg må sjelden gang kjøre i jobben min (mindre enn 1 gang i måneden). Ellers kjører jeg nesten ikke i det hele tatt da jeg synes det er mer behagelig å slappe av i buss/tog/trikk enn å følge med på trafikken mens jeg kjører. Jeg hadde ellers fint klart meg uten lappen om ikke det hadde vært for jobben. Tar ellers buss til jobben.  Har ikke barn og bor i by. 

Mener du må vurdere om det faktisk er verdt det, feks som meg at du må kjøre i forbindelse med en jobb. Ellers kan man fint klare seg uten sertifikat så lenge man ikke bor på bygda. 

Er litt den situasjonen jeg er i også. Føler ikke store behovet for å kjøre selv. Men merker det går veldig på fristelsen til å kunne kjøre selv, og at man blir ansett som evneveik og at det tydeligvis er noe galt med folk som ikke klarer å ta førerkort. Men lett for dem som har tatt lappen når de sitter der på sin høye hest. Er selv ferdig med en bachelor om 2 mnd. Skulle likt å se folks reaksjoner om jeg gikk til mennesker som sliter med å fullføre vgs og gnidd inn i trynet på dem at å studere er så "enkelt" og det er noe feil med folk som ikke klarer å studere på universitetet. Ville jo vært det rasshølet

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er litt den situasjonen jeg er i også. Føler ikke store behovet for å kjøre selv. Men merker det går veldig på fristelsen til å kunne kjøre selv, og at man blir ansett som evneveik og at det tydeligvis er noe galt med folk som ikke klarer å ta førerkort. Men lett for dem som har tatt lappen når de sitter der på sin høye hest. Er selv ferdig med en bachelor om 2 mnd. Skulle likt å se folks reaksjoner om jeg gikk til mennesker som sliter med å fullføre vgs og gnidd inn i trynet på dem at å studere er så "enkelt" og det er noe feil med folk som ikke, klarer å studere på universitetet. Ville jo vært det rasshølet

TS

Ikke bry deg om hva andre mener om du har lappen eller ei, folk skal alltid blande seg inn i andre sin business.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.4.2023 den 0.53):

Men jeg klarer ikke slutte å tenke på hvor mye bortkasta penger det er om det ikke skulle gå. Føler jeg heller ikke har noen forutsetninger for å klare å ta førerkort med tanke på mine tidligere opplevelser og erfaringer i trafikken. 

TS

Så la være. Det er jo helt opp til deg.

Hadde du vært et av mine hadde jeg jo bare sagt "ta deg sammen" og du hadde fått det gjort, akkurat som millioner av andre mennesker. Hva skal være så spesielt med deg at du ikke klarer å ta lappen?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så la være. Det er jo helt opp til deg.

Hadde du vært et av mine hadde jeg jo bare sagt "ta deg sammen" og du hadde fått det gjort, akkurat som millioner av andre mennesker. Hva skal være så spesielt med deg at du ikke klarer å ta lappen?

Har ikke noe tro på at jeg klarer det. Syns trafikken virker skummel. Skulle ha kontroll over et kjøretøy, kunne alle trafikkregler og skilt osv. Skulle ta en kjøretime men fikk helt panikk. Og ja, gni det inn at alle har lappen. Det hjelper såååå mye når det allerede plager meg at jeg blir 24 i år og fortsatt ikke har klart førerkortet og er langt på overtid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke noe tro på at jeg klarer det. Syns trafikken virker skummel. Skulle ha kontroll over et kjøretøy, kunne alle trafikkregler og skilt osv. Skulle ta en kjøretime men fikk helt panikk. Og ja, gni det inn at alle har lappen. Det hjelper såååå mye når det allerede plager meg at jeg blir 24 i år og fortsatt ikke har klart førerkortet og er langt på overtid 

Hvor sår går det an å være? Ja, folk flest har lappen, ja, du kan også klare det. Det tar ulike mengder med energi å ta seg sammen, men det er ingenting som tilsier at noen som klarer å skrive klar og tydelig norsk ikke også skal kunne lære seg å kjøre bil. All den overtenkingen folk holder på meg i dag, og dette "jeg er så spesiell"-tullet...herregud. Begynn med å sykle i trafikken, forstå trafikkbildet, pugg litt. Det er ikke rakettforskning.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...