AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #21 Del Skrevet 8. april 2023 Begynn kjøreopplæringen nå. Ingen er flinke før de starter. Du hjelper ikke deg selv ved å snakke deg ned. Anonymkode: ef91b...14e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #22 Del Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hvor sår går det an å være? Ja, folk flest har lappen, ja, du kan også klare det. Det tar ulike mengder med energi å ta seg sammen, men det er ingenting som tilsier at noen som klarer å skrive klar og tydelig norsk ikke også skal kunne lære seg å kjøre bil. All den overtenkingen folk holder på meg i dag, og dette "jeg er så spesiell"-tullet...herregud. Begynn med å sykle i trafikken, forstå trafikkbildet, pugg litt. Det er ikke rakettforskning. Anonymkode: f78bc...8c4 Sorry, er bare litt lei av å føle meg som en idiot når jeg er den eneste i min omgangskrets som ikke har førerkort, og begynner å gå ganske irritert over at alle skal mene ditt og datt om folk som ikke klarer å ta førerkort. Nei, ikke rakettforskning, men for noen som ikke har førerkort og syns det er skummelt så føles det overveldende ut Anonymkode: e5843...a40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #23 Del Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Begynn kjøreopplæringen nå. Ingen er flinke før de starter. Du hjelper ikke deg selv ved å snakke deg ned. Anonymkode: ef91b...14e Ok, noen tips til hva jeg kan si til meg selv for å løfte opp selvtilliten til å kunne lære å kjøre bil? Litt vanskelig å finne noe når jeg syns alt med bilkjøring og trafikk virker ubehagelig Anonymkode: e5843...a40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #24 Del Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Sorry, er bare litt lei av å føle meg som en idiot når jeg er den eneste i min omgangskrets som ikke har førerkort, og begynner å gå ganske irritert over at alle skal mene ditt og datt om folk som ikke klarer å ta førerkort. Nei, ikke rakettforskning, men for noen som ikke har førerkort og syns det er skummelt så føles det overveldende ut Anonymkode: e5843...a40 Men du spør jo her, godta at du får svar. Dine følelser lager du på mange måter selv. Bli mer robust! Anonymkode: f78bc...8c4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #25 Del Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (På 5.4.2023 den 3.31): Hei, jeg har skrevet en del på forumet her før om hvordan førerkort og kjøring for meg har vært vanskelig, og at det har gått veldig på selvtilliten min. Nå har jeg bestemt meg at jeg en gang for alle vil ta et valg rundt det. Enten være happy uten lappen, eller gå all in for å begynne kjøreopplæringen. Har jo veldig lyst til å ha mulighetene jeg får med et førerkort, men klarer fortsatt ikke se for meg at jeg kommer til å være en god sjåfør og syns førerkort er skikkelig dyrt å ta. Syns det er bortkastet hvis jeg skal bruke så mye penger på noe som jeg egentlig er veldig skeptisk på, hvert fall nå for tiden hvor alt har blitt dyrere. Men, å ikke ha lappen kan jo være upraktisk med tanke på at jeg vil være mer begrenset, og kanskje misse ut på muligheter både innen jobb og kjæreste. Og er veldig eventyrlysten om dagen, og road trip frister veldig. Noen som har noen gode råd? Anonymkode: e5843...a40 Når jeg var 18 år og begynte med kjøreopplæring hos en trafikkskole så fikk jeg skikkelig angst av å kjøre. Jeg hadde allerede sosialangst og panikkangst, jeg klarte ikke ta mopedlappen fordi jeg fikk så angst når jeg sto i kryss 😂. Ble ikke noe mopedlappen på meg, og ble heller ikke førerkort som 18 år pga dette. Nå er jeg 30 år og har bestemt meg for å ta lappen, skilter og trafikkregler kan jeg jo fra før, det er ganske enkelt og den kunnskapen kommer med alderen og. Spørs selvfølgelig hvor opplyst du er på tingene rundt deg, hvis ikke må du jo øve og lese selv. Jeg venter på å få utbetalt en stor erstatning og har bestemt meg for å bruke noen av de pengene på førerkort, så hvis alt går etter planen skal jeg starte til høsten ☺️. Kan også få litt noia av å tenke på å kjøre på trafikkere motorveier, MEN det gjelder de aller fleste når de først starter med disse tingene. Og hemmeligheten er at man er nødt til å kjøre mye for å bli ordentlig trygg. Vet om flere som tok førerkort og som bare begynte å kjøre mye rundt om kring for å bli ordentlig tygg bak rattet, og hvis du føler deg usikker og utrygg nå så anbefaler jeg deg å øvelseskjøre med en du er trygg på en god del ganger. Anonymkode: f2afa...5cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #26 Del Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Sorry, er bare litt lei av å føle meg som en idiot når jeg er den eneste i min omgangskrets som ikke har førerkort, og begynner å gå ganske irritert over at alle skal mene ditt og datt om folk som ikke klarer å ta førerkort. Nei, ikke rakettforskning, men for noen som ikke har førerkort og syns det er skummelt så føles det overveldende ut Anonymkode: e5843...a40 Unnskyld meg, men hvis flere i din omgangskrets faktisk ser ned på folk som ikke har førerkort, så mener jeg du henger med feil folk. Alle jeg har møtt eller har i nettverket mitt har aldri sett ned på noen pga det, ikke alle føler de har bruk for lappen, ikke alle ønsker det heller. Folk er forskjellig. Og hvis omgangskretsen din ser ned på folk på den måten, så har de en del fravær av essensielle holdninger og verdier ovenfor mennesker og samfunnet generelt Anonymkode: f2afa...5cd 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #27 Del Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Unnskyld meg, men hvis flere i din omgangskrets faktisk ser ned på folk som ikke har førerkort, så mener jeg du henger med feil folk. Alle jeg har møtt eller har i nettverket mitt har aldri sett ned på noen pga det, ikke alle føler de har bruk for lappen, ikke alle ønsker det heller. Folk er forskjellig. Og hvis omgangskretsen din ser ned på folk på den måten, så har de en del fravær av essensielle holdninger og verdier ovenfor mennesker og samfunnet generelt Anonymkode: f2afa...5cd Har møtt holdninger om at man ikke er skikkelig voksen uten lappen, at det må være noe alvorlig galt med folk som ikke klarer noe "enkelt" som å ta førerkort TS Anonymkode: e5843...a40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #28 Del Skrevet 10. april 2023 Det finnes INGEN fordeler ved å ikke ha lappen. Ikke økonomisk engang. Du trenger ikke ha egen bil, men alle voksne mennesker bør kunne sette seg inn i en bil og kjøre den. Det hører med til dannelsen og transformasjonen fra barn til voksen. At det er noe å lure på er for meg et mysterium. Anonymkode: 93257...983 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #29 Del Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det finnes INGEN fordeler ved å ikke ha lappen. Ikke økonomisk engang. Du trenger ikke ha egen bil, men alle voksne mennesker bør kunne sette seg inn i en bil og kjøre den. Det hører med til dannelsen og transformasjonen fra barn til voksen. At det er noe å lure på er for meg et mysterium. Anonymkode: 93257...983 Mange som hevder at de da klarer seg uten lappen. Og jeg har følt meg som en av dem, men litt usikker på om det er verdt det. Koster jo masse å ha bil. Kommentaren din ga meg ikke akkurat noe mer lyst til å ta lappen TS Anonymkode: e5843...a40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #30 Del Skrevet 10. april 2023 Føler veldig med det, TS. Jeg er i samme båt. jeg måtte legge kjøring på hylla for øyeblikket. Jeg fikk først litt mestringsfølelse og følte at dette kanskje var noe jeg skulle klare. Men så kom jeg til et punkt hvor øvingen begynte å gi meg angst. Jeg begynte å grue meg, jeg kom ikke "videre" i læringen. jeg kom til et punkt hvor jeg ikke ble mer komfortabel jo mer jeg kjørte. Bare mer overbevist om at jeg rett og slett er en dårlig sjåfør (ikke dårlig som i uoppmerksom, men ikke god nok teknisk, er ikke rask nok mellom å ta et valg og få bilen til å gjøre det jeg vil, blir engstelig i stor fart, føler at jeg vingler, etc). Jeg er ikke god, og dermed krasjlander alt for meg. Jeg er livredd for å sette meg og andre i farlige situasjoner i trafikken, og når man kjører mer og mer men ikke blir bedre teknisk, så føler man seg utrygg og inkompetent. Det er rett og slett ikke behagelig å sitte bak et ratt om man ikke mestrer oppgavene bak der, og jeg forstår ikke hvorfor dette er så vanskelig for folk med førerkort å forstå. Dette gjelder alt som innebærer en risiko. Anonymkode: f4259...c0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #31 Del Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Føler veldig med det, TS. Jeg er i samme båt. jeg måtte legge kjøring på hylla for øyeblikket. Jeg fikk først litt mestringsfølelse og følte at dette kanskje var noe jeg skulle klare. Men så kom jeg til et punkt hvor øvingen begynte å gi meg angst. Jeg begynte å grue meg, jeg kom ikke "videre" i læringen. jeg kom til et punkt hvor jeg ikke ble mer komfortabel jo mer jeg kjørte. Bare mer overbevist om at jeg rett og slett er en dårlig sjåfør (ikke dårlig som i uoppmerksom, men ikke god nok teknisk, er ikke rask nok mellom å ta et valg og få bilen til å gjøre det jeg vil, blir engstelig i stor fart, føler at jeg vingler, etc). Jeg er ikke god, og dermed krasjlander alt for meg. Jeg er livredd for å sette meg og andre i farlige situasjoner i trafikken, og når man kjører mer og mer men ikke blir bedre teknisk, så føler man seg utrygg og inkompetent. Det er rett og slett ikke behagelig å sitte bak et ratt om man ikke mestrer oppgavene bak der, og jeg forstår ikke hvorfor dette er så vanskelig for folk med førerkort å forstå. Dette gjelder alt som innebærer en risiko. Anonymkode: f4259...c0a Endelig! Du setter så ord på hva jeg også tenker om bilkjøring ❤️ Helt enig, syns de som har førerkort og syns bilkjøring er enkelt burde akseptere at ikke alle er komfortable i trafikken TS Anonymkode: e5843...a40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #32 Del Skrevet 11. april 2023 Skulle gå over et fotgjengerfelt i dag og ble nesten påkjørt. Er jo hendelser som det som bare skremmer meg fra å ta lappen enda mer TS Anonymkode: e5843...a40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DelvisPresley Skrevet 11. april 2023 #33 Del Skrevet 11. april 2023 Det er veldig flaut å innrømme dette, spesielt som mann. Jeg tok lappen allerede i 2004, som 18-åring. Bestod både teorien og oppkjøringen på første forsøk. Tipper jeg har max 100 kjøreturer siden jeg fikk lappen. Kanskje litt flere, men alle er på kjente veier. Har aldri hatt egen bil, og jeg blir stresset av å ha ansvaret for et kjøretøy. Stoler ikke på meg selv, rett og slett. Men nå har jeg angst for det meste her i livet. Så kanskje er ikke bilkjøring for alle. Jeg tok lappen fordi det var forventet, ikke fordi jeg gledet meg til å kjøre. Du må finne ut av om det er noe for deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #34 Del Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (På 5.4.2023 den 3.31): Hei, jeg har skrevet en del på forumet her før om hvordan førerkort og kjøring for meg har vært vanskelig, og at det har gått veldig på selvtilliten min. Nå har jeg bestemt meg at jeg en gang for alle vil ta et valg rundt det. Enten være happy uten lappen, eller gå all in for å begynne kjøreopplæringen. Har jo veldig lyst til å ha mulighetene jeg får med et førerkort, men klarer fortsatt ikke se for meg at jeg kommer til å være en god sjåfør og syns førerkort er skikkelig dyrt å ta. Syns det er bortkastet hvis jeg skal bruke så mye penger på noe som jeg egentlig er veldig skeptisk på, hvert fall nå for tiden hvor alt har blitt dyrere. Men, å ikke ha lappen kan jo være upraktisk med tanke på at jeg vil være mer begrenset, og kanskje misse ut på muligheter både innen jobb og kjæreste. Og er veldig eventyrlysten om dagen, og road trip frister veldig. Noen som har noen gode råd? Anonymkode: e5843...a40 Føler du at du er nervøs og blir dårlig sjåfør bør du la være. Dumt å bruke penger på noe du ender med å ikke tørre gjøre. Det skjer av og til ting i trafikken, og de vil gjøre deg mer redd. Anonymkode: 32af1...209 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teardrop Skrevet 11. april 2023 #35 Del Skrevet 11. april 2023 Bare å ta lappen, det er dritdyrt! men det blir bare dyrere med årene jo lengre du venter! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #36 Del Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Skulle gå over et fotgjengerfelt i dag og ble nesten påkjørt. Er jo hendelser som det som bare skremmer meg fra å ta lappen enda mer TS Anonymkode: e5843...a40 Man må regne med at ting skjer. At man sklir på is og underkjølt regn, at andre ikke følger reglene, at noen kjører for nær, at det blir bråstans, elg, katter og fugler i veien. Alle som kjører mye har opplevd uforutsette ting. Man må kunne holde hodet kalt for å kunne rette opp mest mulig når noe inntreffer. Anonymkode: 32af1...209 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #37 Del Skrevet 12. april 2023 Det er nok angst/ nervøsitet som sperrer for de som ikke tør/ klarer å ta lappen. Jeg var der selv. Brukte masse tid på å ta lappen og var pissnervøs hver eneste gang jeg var ute og kjørte. Oppkjøring var ikke så ille som jeg trodde. Kjøretimene med kjørelærer var verre 🤣. Nå har jeg lappen og kan fremdeles være litt nervøs til tider. Jeg bor ikke så langt fra Oslo, så det er mye trafikk her og mange rare rundkjøringer, flerfeltsveier osv. Jeg liker bedre å kjøre i hjembyen (en av mjøsbyene). Hvor bor du? Det er enklere å lære seg å kjøre og ta oppkjøring i Lillehammer enn Oslo liksom. Jeg har enda ikke turt å kjøre inn i Oslo eller gjennom Oslo alene enda. Men! Jeg har lappen, og får bare fortsette å øve. Og jeg MÅ ikke kjøre inn i Oslo heller. Sist jeg var der, tok jeg tog. Og å kjøre gjennom er jo egentlig bare rett frem, så jeg klarer det eeeegentlig! Samtidig klarer jeg helt fint å kjøre til butikken, jobb, lege osv. Helt vanlige turer er ganske enkle, og faste turer automatiserer man til slutt. Jeg vet at snart blir det 40, så kommer det en rundkjøring der det pleier å være mye trafikk, deretter er det 60, et lite strekke på 80, og en rundkjøring igjen med litt dårlig sikt fra venstre. Sånt hjelper jo. Man kjører ikke ny tur hver eneste gang. Og skal jeg til ukjent sted, bruker jeg GPS og planlegger på forhånd. Havner jeg i en situasjon/ et sted jeg syns blir forvirrende, så bare kjører jeg et sted, stopper på nærmeste parkeringsplass e.l, og planlegger videre derfra. Jeg stresser aldri når jeg kjører. Skjer det noe eller jeg kjører feil, så får folk bare vente. Anonymkode: 1ac5b...9b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #38 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (På 8.4.2023 den 21.03): Ok, noen tips til hva jeg kan si til meg selv for å løfte opp selvtilliten til å kunne lære å kjøre bil? Litt vanskelig å finne noe når jeg syns alt med bilkjøring og trafikk virker ubehagelig Anonymkode: e5843...a40 Først og fremst må du bare slutte å fokusere på at du skal bli mer selvsikker. Du kan fint bestille deg noen kjøretimer slik du er nå, det er ikke noe galt i å ha angst og det er ikke nødvendig å vente til du har overkommet dette. For det andre så kan du si til deg selv at «dette klarer jeg, og det gjør ikke noe om det tar litt tid». Husk at de aller fleste bruker lang tid, og det er ikke unormalt å slite med nye ting. Du kommer ingen vei ved å sitte å gruble og fokusere på hva som er i hodet ditt. Du kommer videre ved å ringe en kjøreskole, avtale kjøretime og ta det som det kommer. Gjerne si fra til kjørelærer at du har litt angst og er redd for å ikke få det til, det hører de ofte og du vil få forståelse. Alle gjør feil i løpet av kjøreopplæringen, det kommer du ikke utenom, men alle med lappen har gjort feil så det betyr ikke at du ikke får til. Anonymkode: ef91b...14e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #39 Del Skrevet 12. april 2023 Grunnen til at økonomi for meg er et problem er fordi jeg ser ikke for meg at jeg skal klare å ta førerkort. Og veldig bortkastet penger å bruke på kjøretimer og alt trafikkopplæring innebærer om jeg ikke klarer å få lappen. Da er det tusenvis av kroner rett ut av vinduet. Jeg har tatt kjøretimer, men opplevde bare at det gjorde ting verre. Var en gang jeg var på kjøretime og på vei hjem derfra så om det var noen høye bygninger jeg kunne hoppe fra (nå var jeg allerede veldig nede på tidspunktet, men vil si at en crappy kjøretime bare eskalerte følelsene mine) Og ja, jeg sier det rett ut, jeg er en pyse i trafikken. Skal sykle i bysentrum etterpå og kjenner det virker litt skummelt bare det, selv om jeg elsker å sykle på mindre trafikkerte veier 😬 TS Anonymkode: e5843...a40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #40 Del Skrevet 14. april 2023 Lurer på om jeg snart skal ta kjøreproblemene mine med noen andre. Ingen som svarer i tråden lenger, og ikke mange som har kommet med så gode råd heller. Burde kanskje skjønt at Kvinneguiden ikke er stedet for å ta opp problemer 🙄 TS Anonymkode: e5843...a40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå