Gå til innhold

✨ Min lille dagbok om veien mot et lettere liv


89jenta

Anbefalte innlegg

Da ble det min tur til å lage en liten dagbok. Jeg trenger et sted for å lufte tankene mine, og for å ha et sted og dokumentere litt. 

Forrige gang jeg veide meg var jeg  92,4 kg. 

Etter et svangerskap der jeg la på meg en god del kg. Er det på tide å få av noen av de! Jeg har veldig lyst å komme med ned på 70 kg i løpet av året. Men setter 80 kg som et mål, og om jeg skulle klare å gå ned enda mer. Så ser jeg på det som en stor bonus. 

Mye av problemet mitt er kosthold. Jeg har nada selvdisiplin, og er ekstremt glad i fastfood og godis. Og beveger meg ikke så mye da jeg enda er i mammaperm. 

Så jeg skal prøve å få et bedre kosthold og prøve å få inn minst 10000 steg om dagen. Treningsstudio blir det ikke med det første. Det har jeg rett og slett ikke godt nok selvbilde og selvtillit til. 

Endret av 89jenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen inn hit :klem3: Så 'godt' å se deg igjen, på tross av omstendighetene. Selv om jeg ikke unner noen å slite med kosthold, vekt osv. så er det likevel fint med flere i samme båt. At vi kan gå denne veien sammen.

Veldig lurt å starte så smått med noen endringer. Det ikke nødvendigvis å gå "all in" fra dag èn som er løsningen. Men ta noen grep innenfor kosthold og trim. Jeg var ekstremt stillesittende igjennom pandemien + påfølgende svangerskap, så da jeg nå over nyttår skjønte at jeg måtte bevege meg så satt jeg ikke målet veldig høyt (6000 skritt), men for meg var det ikke en selvfølgelig å få til det. Men sakte men sikkert utover vinteren her så har det blitt lettere. Og for noen uker siden innså jeg at det ikke var jobb lenger å få dem inn. Så har nylig økt målet, men 'bare' til 7000. Sakte men sikkert... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk det samme @Amatariel! ‘Godt’ å se flere i samme båt som du sier! 😊 

Helt enig! Disse uvanene kan jeg ikke endre på et døgn eller en uke. Jeg tenker som du sier å gradvis gjøre endringer. Jeg kommer nok aldri til å slutte å unne meg sjokolade. Men heller unne meg det, men heller en mindre mengde. Samme med mat generelt, snu om litt og litt. Og tillate meg det jeg vil ha, bare i mindre mengde. For sauser, smør, dressing og majones er noe av det beste jeg vet!

Jeg er snart ferdig med mammaperm, og har en jobb der jeg står og går en del. Så håper at bare det vil utgjøre en forskjell, i tillegg til å gå turer etter jobb når jeg har overskudd/tid 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Planene for dagene etter påske ble ikke helt som jeg hadde håpet på. Det ble sykdom i familien, så her har vi vært syke alle mann.. Formen har ikke blitt helt stabil enda. Men håper at jeg kommer i gang i løpet av neste uke. 

Veide meg idag. Vet ikke om det er «juks» siden jeg har vært syk. Regner meg at de kg jeg har mistet kommer på igjen så fort jeg begynner å fungere igjen. 

Slik ligger jeg an: 

31.Mars: 92,4 kg

16.April: 90,8 
___________________
kg ned - 1,6 kg 

 

Endret av 89jenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så kjedelig å høre at dere alle ble syke da :klem3: det er tungt når det står på! Noe av det verste med å være mamma er hvis man er syk selv og skal ta vare på syke barn altså 😩 Håper dere kommer helt til dere selv nå straks.

Det er ikke sikkert at kiloene kommer på igjen. Hvis man er fokusert. Jeg var syk noen dager i februar, og det eneste jeg ville ha var salt snacks 🙄 Ble jo en kraftig nedgang på den vekten, men jeg gikk rett fra å være syk til å spise den normale maten min etterpå, og være flink med trimmen. Og de kiloene som forsvant mens jeg var syk kom ikke på igjen. Så det er mulig :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UKE 1 

Skritt: 

Mandag - 11 000

Tirsdag - 9 400

Onsdag - 12 000 

Torsdag - 9 200

Fredag - 8 700

Lørdag - 6 300

Søndag - 7 700

 

Uka startet litt trått, sykdom henger litt igjen i kroppen. Kostholdet har vært okei, jeg har ikke hatt mye matlyst. Så jeg har spist lite, og det har hatt lyst på. Så alt fra pastaretter, osteloff til mere nyttige og bedre måltider. Det som har vært veldig positivt er at jeg ikke har spist noe særlig søtsaker, donuts eller godteri i ukedagene. Noe som er min største svakhet. Har nesten hver dag unnet meg noe godt etter middagen et inntatt. Men har nå tydd til jordbær og druer. 

Har vært 3 bursdagsfeiringer denne uka, men til forskjell har jeg forsynt meg en gang i stede for to eller tre ganger. 

 

Planen var å veie meg søndag morgen, men batteriet på vekta har takket for seg. Så nå

blir det ikke noe veiing før neste søndag! 😊

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow, du har virkelig gjort store fremskritt allerede! Å kutte ut søtsaker etter middag, samt forsyne seg kun èn gang i bursdager er ikke småtteri! 👏 Dette kan du virkelig være stolt over!

Og kjempeflink med skritt! Så inspirerende å skrive opp liste sånn. Fikk også lyst til å gjøre det, men vet ikke om jeg finner tallene så lett etter at dagen/uken er overstått 🤔

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UKE 2 

Skritt: 

Mandag - 3 900

Tirsdag - 11 900 

Onsdag - 6 600

Torsdag - 6 200 

Fredag - 8 400 

Lørdag - 7 900

Søndag - 4 700 

 

Denne uka har vært preget av sykdom hos lillemann. Feber, hoste og tannfrembrudd. Så det har ikke vært så mye tid eller overskudd til å fokusere på skritt eller kosthold. Jeg har tatt de beste valgrunde kostholdsmessig i forhold til hva jeg har hatt tid og energi til. Nå i helgen ble det kanskje litt mye godsaker, men men. Badevekta er fortsatt uten batteri, så det blir ikke noe veiing før neste søndag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta små steg, men til varige endringer. Synes du er flink. Tips til snavling, kjøp bær og nøtter. Det koster det samme som godteri. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai, tannutbrudd er de verste periodene! Skjønner godt at det ikke blir mye overskudd da. Det blir bedre! :klem: 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UKE 3 

Skritt:

Mandag -  8 600

Tirsdag -  9 200

Onsdag - 9 600 

Torsdag - 5 600 

Fredag - 8 200

Lørdag -  5 200

Søndag - 4 800 

 

Dritt uke.. Sykdom og sykdom, er så lei. I tillegg kjenner jeg at jeg er lei meg og nedstemt for tiden.. Noe som resulterer i at jeg tar ekstremt dårlige valg ift mat. Denne uka har vært så dritt, at jeg har ikke ord. Men skal prøve å nullstille og satse på en ny bra uke. Jeg prøver å tenke at selv om det gikk dårlig denne uka, så betyr ikke det at jeg skal gi opp. Nå kan det bare gå en vei, nemlig oppover! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei uff så kjedelig at du har hatt en så dårlig uke :klem3: Da kan det bare gå oppover fra neste! :klem:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UKE 4

Skritt: 

Mandag - 4600

Tirsdag - 6800

Onsdag - 8200

Torsdag - 3700

Fredag - 9400

Lørdag - 7100

Søndag - 4100

 

Denne uka har vært som de to forrige. Mye sykdom her hjemme, noe som har gjort at jeg ikke har tatt de beste valgene. Jeg har heller ikke fått beveget meg så mye som jeg skulle ønske, men slik blir det bare når formen ikke er på topp. 

Noen skikkelig positivt er at jeg og mannen har snakket om å kanskje snart begynne prøvingen på baby nr 2 🥹 Men det er litt som skal på plass før vi starter. Vi må flytte, det er rett og slett ikke plass til 4 der vi bor. Og det viktigste, at jeg går ned i vekt. Jeg la på meg utrolig mye i graviditeten, og har nesten ikke fått av noe. Mulig det har kommet på et par kg ekstra også. Jeg kjenner at kroppen er alt for tung, og at jeg orker mye mindre enn før. Men dette er jo bare en ekstra motivasjon for å nå målet 😊

Endret av 89jenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Long time no see… 😅

Her har ukene rast i vei, og jeg har virkelig falt ut av den gode flyten. Mye som skjer privat, dødsfall, sykdom og jeg har slitt mye med den psykiske helsen min. Og er det noe jeg setter først så er det min psykiske helse. Det har ikke vært nok timer i døgnet til å kunne fokusere på den fysiske helsen. Men jeg har prøvd å ta litt gode valg. På jobb er det også kaos. Jeg kjenner at jeg begynner å mistrives mer enn jeg trives. Men jeg skal gi det litt mer tid, og kanskje bare titte litt rundt på ledige stillinger. Hvem vet, kanskje drømmejobben dukker opp? 

Siden jeg har falt helt ut, så prøver jeg å starte på nytt igjen. Jeg ønsker å legge ut antall skritt pr uke, og veie meg ca hver 14 dag. 

VEKT 

1.JUNI - 91,20 

Endret av 89jenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UKE 5

Skritt: 

Mandag - 17612

Tirsdag - 24048

Onsdag - 6144

Torsdag - 19867

Fredag - 29224

Lørdag - Brukte ikke klokke 

Søndag - 5062

Man kjenner på kroppen at man har startet på jobb igjen! 😅 Og det vises godt på klokka di dagene man har fri også. Det har vært utrolig slitsomt å starte på jobb, kroppen er jo nesten 20 kg tyngre enn sist jeg jobbet. Det er mange tunge løft og mye gåing. Håper jeg kjenner at det blir litt lettere etterhvert. Den psykiske helsen er ikke helt på topp enda, jeg kjenner mye på angst og uro i kroppen. Tror det er fordi jeg har startet på jobb, og at ikke helt føler jeg mestrer jobben. Trivselsmessig er det heller ikke helt bra. 

 

VEKT 

31.MARS - 92,4

16.APRIL - 90,8

1.JUNI - 91,2

11.JUNI - 90,4

____________________

- 2,0 kg 

Endret av 89jenta
Oppdaterte vekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holy moly - skjønner ikke at det går an å gå så mange skritt! Nesten 30 000 liksom! 😱 Når jeg bikker 12k så begynner beina mine å bli ganske gelè... så det er imponerende. Og når man tenker på de kiloene man bærer på, ja, blir en treningsøkt hele dagen da. Men du må huske å ta vare på deg selv. Den psykiske helsen er viktig. Så ha gjerne en dialog med legen om dette... slik at du ikke pusher deg alt for mye på jobb, det er ingen tjent med :klem3:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Amatariel skrev (1 time siden):

Holy moly - skjønner ikke at det går an å gå så mange skritt! Nesten 30 000 liksom! 😱 Når jeg bikker 12k så begynner beina mine å bli ganske gelè... så det er imponerende. Og når man tenker på de kiloene man bærer på, ja, blir en treningsøkt hele dagen da. Men du må huske å ta vare på deg selv. Den psykiske helsen er viktig. Så ha gjerne en dialog med legen om dette... slik at du ikke pusher deg alt for mye på jobb, det er ingen tjent med :klem3:

Det er helt vanvittig, jeg forstår det nesten ikke selv. Det er så sinnsykt mye skritt per dag. Takk for gode ord, skal snakke med legen litt om det neste gang jeg skal dit. Det værste er at når jeg kommer hjem til mann og baby så har jeg absolutt 0 energi å gi dem. Jeg klarer ikke å gjøre noe i hjemmet eller sosialt. Setter meg i sofaen og blir der til jeg flytter meg i senga. Tror nok det gjør noe med psyken. Hverdagen føles så lite givende på en måte. Når alt av energi går til jobb. Jeg er ikke et sånt super- menneske som klarer alt. Jeg har møtt veggen før, og det nekter jeg å gjøre igjen. 

Men så hat jeg jo nettopp startet opp jobb, håper ting kan bli bedre etterhvert. At det ikke blir så ille når jeg føler jeg har kontroll på ting. 🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UKE 6

Skritt: 

Mandag - 24021

Tirsdag - 5228

Onsdag - 5422

Torsdag - 25687

Fredag - 18850

Lørdag - 28980 

Søndag - 4563

Enda en uke overstått, litt bedre følelse denne søndagen enn forrige. De dagene jeg ikke jobber tar jeg det skikkelig med ro for å si det sånn 😅 Matmessig går det helt ok, og jeg er fornøyd med det. 

Jeg veide meg en dag, og dagen etter var det nesten 1 kg i forskjell? Hva kan det ha seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UKE7

Skritt: 

Mandag - 25524

Tirsdag - 19559

Onsdag - 6472

Torsdag - 21249

Fredag - 27878

Lørdag - fri

Søndag - fri 

 

VEKT 

31.MARS - 92,4

16.APRIL - 90,8

1.JUNI - 91,2

11.JUNI - 90,4

26.JUNI - 89,1

____________________

- 3,3 kg 

 

Har ikke så mye å si om denne uka, annet enn hvor sykt digg det er å være under 90 kg! 🥳🎉🥂 Det har tatt tid, men det var noe jeg er forstår siden jeg ikke beveger meg noe særlig bortsett fra på jobb. 

Endret av 89jenta
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå kan tenke meg at det føles fantastisk! Helt klart noe spesielt med å komme under til et nytt titall. Gleder meg til jeg kan joine deg :D

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...