Gå til innhold

Hvorfor seksualiseres jenter på treningssenteret?

Blablah01

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
ItchyBitchySpider skrev (2 timer siden):

Bruker du å titte i underlivet til damene i fellesdusjen når de "bretter det ut" for å vaske seg før svømming? 

Herregud 🙄🤦🏼‍♀️ jeg skulle ønske du kom med et mer reflektert svar. 

Anonymkode: fdb81...f59

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker det handler om en kombinasjon av klær og øvelser. Tror menn i speedo som trener hip trust hadde blitt sett på på samme måte. Mange sier de går med tights fordi det er komfortabelt, men da lurer jeg på hvorfor det ikke er like vanlig at menn bruker det. Må også legge til at kvinner lett blir seksualisert om de gjør andre ting og.

Endret av Majer
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Majer skrev (57 minutter siden):

Tenker det handler om en kombinasjon av klær og øvelser. Tror menn i speedo som trener hip trust hadde blitt sett på på samme måte. Mange sier de går med tights fordi det er komfortabelt, men da lurer jeg på hvorfor det ikke er like vanlig at menn bruker det. Må også legge til at kvinner lett blir seksualisert om de gjør andre ting og.

Kanskje ikke like comfy for menn?

Anonymkode: 352f1...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig i at kvinner seksualiseres ofte, MEN halvnakne damer på treningsstudio burde IKKE klage over at folk glaner. det er BARE å kle på seg om de ikke takler oppmerksomheten. vi klarte fint å trene i t-skjorte og joggebukse for bare noen tiår siden.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøffenbøffen skrev (4 timer siden):

Æsj, nei heldigvis. Du spissformulerer, det gjør jeg også. Temaet er tilnærmet nakenhet  i det offentlige rom. Jeg synes ikke noe om det. Og det fører til glaning som andre igjen misliker. Jeg mener problemet med stirring og glaning er krisemaksimering. 

Slibrige kommentarer og verre ting er selvfølgelig ikke greit, det er ikke temaet. 

Noen vil gå nærmest nakne rundt og krever at alle skal se vekk, ikke reagere etc. Det kan man ikke kreve, brukes ytringsfriheten til å uttrykke seg sånn, må man forvente og tåle reaksjoner.

Akkurat som gutter som hyller Andrew Tate, det har de rett til, men de må forvente at vi tar til motmæle. 

De er påkledd. Da er det ikke snakk om tilnærmet nakenhet i det offentlige rom.

Det eneste folk reagerer på er at noen kler seg i ettersittende og kroppsnære klær, og da skal det plutselig bli til at de er nærmest nakne? Ser du ikke hvor spinnvillt det er?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tøffenbøffen
Bålkaffe skrev (På 5.4.2023 den 14.19):

De er påkledd. Da er det ikke snakk om tilnærmet nakenhet i det offentlige rom.

Det eneste folk reagerer på er at noen kler seg i ettersittende og kroppsnære klær, og da skal det plutselig bli til at de er nærmest nakne? Ser du ikke hvor spinnvillt det er?

..

Endret av Tøffenbøffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøffenbøffen skrev (11 minutter siden):

Nei. Jeg snakker ikke om en løpetights fra Nike akkurat, men de som er designet for å sitte langt oppi der bak. Som noen andre nevnte, når det ser ut som kroppsmaling. Scrunch tights eller noe sånt?

Scrunch tights er altså ikke designet for å "sitte langt oppi der bak", de er lagd med en brett av stoffet hvor halebeinet ditt sitter for å fremheve gluteus maximus-muskelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tøffenbøffen
Bålkaffe skrev (På 5.4.2023 den 14.55):

Scrunch tights er altså ikke designet for å "sitte langt oppi der bak", de er lagd med en brett av stoffet hvor halebeinet ditt sitter for å fremheve gluteus maximus-muskelen.

..

Endret av Tøffenbøffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Geojak skrev (4 timer siden):

Enig i at det er forskjell på se raskt på, og stirre.
Men om du kaster et raskt blikk fordi oppmerksomheten blir fanget av en kropp i ettersittende treningsklær, og akkurat da ser hun tilbake mot deg.... Da blir jeg flau, og føler jeg har blitt tatt på fersken i å stirre, hvordan vet hun at det var et raskt blikk akkurat der og da, og at jeg ikke har stirret i lang tid..
Menn blir jo ofte beskyldt for å stirre, men om jeg kaster et blikk på en dame i butikken eller på treningssenteret, og akkurat da ser hun tilbake. øynene møtes og jeg føler hun tror jeg har stirret.
Kanskje en del (jeg sier ikke det gjelder alle hver gang) av de som blir beskyldt for å stirre bare har kastet et blikk ?

Men klart det når hun for 4 gang ser din vei, og hun oppdager du fortsatt har blikket festet på henne, ja så kan det kanskje betraktes som stirring 😉
 mitt eksempel på starten her, der hun ser tilbake, og jeg blir oppmerksom på det, passer jeg  på å ikke se i hennes retning noe mer, for ikke  å bli tatt i stirring..

Det er veldig enkelt å vite om noen har stirret eller bare sett raskt 

Det er også forskjell på hva kvinner og menn mener er et raskt blikk. Jeg er kvinne og ser på andre kvinner hele tiden (om jeg ser en kropp jeg misunner, klesstil jeg beundrer, en god utstråling etc etc). Jeg vet også at mange kvinner ser på meg av helt samme grunner. Men, vi merker ikke blikket til andre kvinner. Kvinner glir blikket over det som er av interesse- også videre, ofte samtidlig som vi snur på hodet, plukker opp noe fra butikkhylla etc. Blikket vårt stopper ikke opp med mindre vi ønsker å tiltrekke fokuset til personen. Menn sitt blikk stopper opp. Kanskje det stopper i bare 2 små sekunder, men det er mer enn nok til at vi merker det.

Om blikket ditt har stoppet opp lenge nok til at hun rekker å føle blikket ditt og se din vei (selv om alt skjer innen 2 sekunder), så har du stirret. Det beste da er å gi henne et harmløst lite smil for så å ignorere og fokusere på det du drev med. 

Anonymkode: cadfb...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

herregud denne ny feminismen er jo helt psycho. at folk gidder diskutere med disse vandrende selvmotsigelsene er for meg en gåte.

Anonymkode: c4775...aa8

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tøffenbøffen
AnonymBruker skrev (På 5.4.2023 den 15.09):

Det er veldig enkelt å vite om noen har stirret eller bare sett raskt 

Det er også forskjell på hva kvinner og menn mener er et raskt blikk. Jeg er kvinne og ser på andre kvinner hele tiden (om jeg ser en kropp jeg misunner, klesstil jeg beundrer, en god utstråling etc etc). Jeg vet også at mange kvinner ser på meg av helt samme grunner. Men, vi merker ikke blikket til andre kvinner. Kvinner glir blikket over det som er av interesse- også videre, ofte samtidlig som vi snur på hodet, plukker opp noe fra butikkhylla etc. Blikket vårt stopper ikke opp med mindre vi ønsker å tiltrekke fokuset til personen. Menn sitt blikk stopper opp. Kanskje det stopper i bare 2 små sekunder, men det er mer enn nok til at vi merker det.

Om blikket ditt har stoppet opp lenge nok til at hun rekker å føle blikket ditt og se din vei (selv om alt skjer innen 2 sekunder), så har du stirret. Det beste da er å gi henne et harmløst lite smil for så å ignorere og fokusere på det du drev med. 

Anonymkode: cadfb...11f

...

Endret av Tøffenbøffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Likevel lærer vi fra tidlig alder å kle på oss. Delvis for å skjule kroppsdeler, ikke krenke den allmenne bluferdighet? 

Anonymkode: 40270...5f6

Så du blir krenket av damer i tights og sportsbh? Veldig vanskelig for deg å gå på stranda da... Altså man skjuler kroppsdeler med bruk av tights og man har da somregel undertøy på også. Må jo gå helt i spinn du da av den nye moten med gstreng bikini 

Majer skrev (4 timer siden):

Det er ikke like vanlig for menn fordi andre menn shamer dem. Min samboer kunne nok fint gått i tights uten shorts over han, hvis ikke han hadde fått påpekt at det kan ikke menn gjøre, av andre menn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blablah01 skrev (1 time siden):

Så du blir krenket av damer i tights og sportsbh? Veldig vanskelig for deg å gå på stranda da... Altså man skjuler kroppsdeler med bruk av tights og man har da somregel undertøy på også. Må jo gå helt i spinn du da av den nye moten med gstreng bikini 

Det er ikke like vanlig for menn fordi andre menn shamer dem. Min samboer kunne nok fint gått i tights uten shorts over han, hvis ikke han hadde fått påpekt at det kan ikke menn gjøre, av andre menn. 

Det verste er at det heller ikke noe nytt. På 1970- og 1980-tallet var det vanlig for kvinner å sole seg toppløse og være toppløse på stranda, uten at de ble beglodd, shamet eller overfalt. De hadde mini-bikini, skjørt som så ut som belte (bare se på Abba sine sceneantrekk), og var mer frigjorte mht kropp enn det vi er i dag. Så utviklingen har egentlig gått bakover - vi er mer påkledd i dag enn våre bestemødre var.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøffenbøffen skrev (5 timer siden):

Ok. Takk for oppklaringen. Gluteus er latin for rumpa, vel rumpemusklene for å være mer spesifikk. De tightsene er vel såpass avslørende at gluteus medius og minimus også synes? Og formålet er å fremheve disse? Men det skal ikke bli sett på av andre? 

Formålet er å fremheve de musklene, ja.

Noe som også er formålet med mye andre typer klær. Den riktige bhen fremhever brystene, den riktige toppen fremhever figuren, de rette skoene med rette typen hæl fremhever leggene. Men uansett hva slags type klær man liker å bruke, fordi man liker kroppen sin og liker å kle seg i klær som fremhever de kvalitetene ved kroppen man liker, så er ikke dette en invitasjon til å bli seksualisert, nedglodd og slengt kommentarer om, det er vel ikke så fantastisk vanskelig å skjønne?

Og når man snakker om konteksten her også, så er kroppsnære klær ganske viktig for mange, siden sentrene har klesregler som ofte kan hindre folk i å se om treningen de gjør, gjøres med korrekt holdning og gir den riktige belastningen på de rette stedene.

Om folk hadde holdt kommentarene sine, blikkene sine og oppførselen for seg selv, hadde folk fått trent i fred.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tøffenbøffen
Bålkaffe skrev (På 5.4.2023 den 20.25):

Formålet er å fremheve de musklene, ja.

Noe som også er formålet med mye andre typer klær. Den riktige bhen fremhever brystene, den riktige toppen fremhever figuren, de rette skoene med rette typen hæl fremhever leggene. Men uansett hva slags type klær man liker å bruke, fordi man liker kroppen sin og liker å kle seg i klær som fremhever de kvalitetene ved kroppen man liker, så er ikke dette en invitasjon til å bli seksualisert, nedglodd og slengt kommentarer om, det er vel ikke så fantastisk vanskelig å skjønne?

Og når man snakker om konteksten her også, så er kroppsnære klær ganske viktig for mange, siden sentrene har klesregler som ofte kan hindre folk i å se om treningen de gjør, gjøres med korrekt holdning og gir den riktige belastningen på de rette stedene.

Om folk hadde holdt kommentarene sine, blikkene sine og oppførselen for seg selv, hadde folk fått trent i fred.

..

Endret av Tøffenbøffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tøffenbøffen skrev (11 minutter siden):

«Så fantastisk vanskelig å skjønne?»

1) Keepin’ it classy I see

2) Dette handler ikke om det andre du nevner, ingen mener at kommentarer, tafsing, overgrep eller annet er greit. Når du nevner dette samtidig gjør du at alle tingene blir like ufarliggjort. 

3) Det samme argumentet om å se øvelsene brukte bolerne på 90-tallet for å trene i baris eller stringer. Ha på en vanlig tights. Du ser fortsatt om øvelsen er riktig?  Akkurat som bolerne ser det i en stram T-skjorte. Dessuten har jeg for det meste sett dette på Rema1000. Er det knipeøvelser man gjør der?

4) Igjen, kler man seg for å fokusere på noe, så vil det få fokus. Tar jeg på meg en flosshatt og går på butikken, så kan jeg rett og slett ikke bli krenket fordi noen ser på hodet mitt? Og dessuten i neste omgang kreve at kvinner ikke skal se på meg. Det er og blir helt absurd. 

En vanlig tights er fremdeles kroppsnær og ifølge deg, en invitasjon til å bli stirra på.

At folk er innom butikken på veien til, på veien fra trening er merkelige greier.

Samme med de folka som velger å gå i tights, fordi de er gode å gå i, selv om de ikke skal på trening.

Hvorfor er du så imot at folk i denne tråden generaliserer skarpt og nevner "menn" i setninger om hva de har opplevd, og blir så oppfarende fordi du mener at de dermed mener "alle menn" og du kommer med "not all men", men gjør eksakt det samme mot alle andre, som av grunner du tydeligvis ikke skjønner, liker å kle seg i klær som er kroppsnære?

For å kunne holde det classy, som du sier, bør du holde deg classy også. Det er _du_ som argumenterer med at hva slags type klær folk har på seg, er snakk om en invitasjon til å bli stirra på, bare fordi det er snakk om klær som kanskje kan fremheve noe på en kropp. Stay classy, selv a. Det er victimblaiming på høyt nivå.

Endret av Bålkaffe
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2023 den 11.21):

Kvinner kan ta et aktivt valg om at de vil være noe annet enn en fin kropp. Moten som er nå, med baggy og oversize, er helt super til det. 

Anonymkode: e0d5a...4e1

så kvinner nå altså skjule hele kroppen og ikke vise konturer av den engqng for å slippe å bli seksualisert? Tragisk. Da er burka neste

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tøffenbøffen
Bålkaffe skrev (På 5.4.2023 den 21.13):

En vanlig tights er fremdeles kroppsnær og ifølge deg, en invitasjon til å bli stirra på.

At folk er innom butikken på veien til, på veien fra trening er merkelige greier.

Samme med de folka som velger å gå i tights, fordi de er gode å gå i, selv om de ikke skal på trening.

Hvorfor er du så imot at folk i denne tråden generaliserer skarpt og nevner "menn" i setninger om hva de har opplevd, og blir så oppfarende fordi du mener at de dermed mener "alle menn" og du kommer med "not all men", men gjør eksakt det samme mot alle andre, som av grunner du tydeligvis ikke skjønner, liker å kle seg i klær som er kroppsnære?

..

Endret av Tøffenbøffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tøffenbøffen
Blablah01 skrev (På 5.4.2023 den 17.56):

Endret av Tøffenbøffen
Typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...