Gå til innhold

"De som kjører under fartsgrensa er trafikkfarlige "


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for at du bekrefter utsagnet mitt om komplett manglende juridisk forståelse.

Anonymkode: cf381...30e

Du må gjerne leve i den troen. Men da tar du altså feil.

Endret av Kokeplate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer jo an på hvor sakte. Holder meg som regel akkurat under fartsgrensa (1-2 km/t under). Ikke noe problem. Mer enn dette vil sinke trafikken.

Anonymkode: 9b278...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2023 den 14.20):

Hvis en vei har en fartsgrense på 80km/t så er det fordi veimyndighetene har regnet ut at det er trygt å kjøre i 80 km/t på den strekningen. Det er altså ingen grunn til å kjøre under 80 km/t før du kommer til et nytt skilt som sier noe annet. Dette er grundig vurdert av ingeniører og de legger i tillegg til en god sikkerhetsmargin.

Hvis man kjører i en fart enn fartsgrensen så vil jeg si at man ikke har noe på veiene å gjøre.

Anonymkode: 51739...b59

Jeg bor på landet og her er det feks et parti som er satt til 80 men som kan kjøres i 90, noe svært mange lastebiler og håndtverkerbiler gjør. Det er flere strekker i området her som er satt unødvendig lavt. I tillegg er det avstand mellom tettstedene og det er pendlere på veiene, i tillegg til turisttrafikk. Man merker at fartsgrensene ikke henger med på utviklingen. Det er mange steder myndighetene ikke trenger være overrasket over at folk kjører over fartsgrensen. Utviklingen mellom den økte mengden trafikk på veien og det underutbygde veinettet her i landet begynner å dra seg til. 

Anonymkode: 8a953...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senest for noen dager siden var jeg på langtur. Kjørte på E18 i plussgrader, sol og fint vær. Et stykke gjennom Sørlandet er fartsgrensen 90km/t, det er et felt i hver retning og veien er skilt av midtdeler. Her havnet jeg bak en person som menge at fartsgrensen var 60-65km/t. 
 

Køen bak bilen vokste og vokste. Det var ingen mulighet til å komme forbi. Når vi kom til et lite stykke med to felt var det sikkert 20 irriterte bilister som skulle forbi på en gang. Hva tror dere søndagssjåføren gjorde? Hen gasset opp til 90-95km/t! Det skulle ikke vært mulig!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kommer jo an på hvor sakte. Holder meg som regel akkurat under fartsgrensa (1-2 km/t under). Ikke noe problem. Mer enn dette vil sinke trafikken.

Anonymkode: 9b278...dd9

Har du GPS til å måle farten til 1 - 2 under? For det du tror er 1 - 2 under er i realiteten et sted mellom 5 og 10 under.

Anonymkode: 56973...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har du GPS til å måle farten til 1 - 2 under? For det du tror er 1 - 2 under er i realiteten et sted mellom 5 og 10 under.

Anonymkode: 56973...8b4

Følger hva bilen sier. Legger meg 5 km/t over det cirka :) 

Anonymkode: 9b278...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.4.2023 den 14.20):

Hvis en vei har en fartsgrense på 80km/t så er det fordi veimyndighetene har regnet ut at det er trygt å kjøre i 80 km/t på den strekningen. Det er altså ingen grunn til å kjøre under 80 km/t før du kommer til et nytt skilt som sier noe annet. Dette er grundig vurdert av ingeniører og de legger i tillegg til en god sikkerhetsmargin.

Hvis man kjører i en fart enn fartsgrensen så vil jeg si at man ikke har noe på veiene å gjøre.

Anonymkode: 51739...b59

Som en som bor i et område i gokk med veldig svingete veier: Hvis en vei har en fartgrense på 80 km/t er det fortsatt all grunn til å senke farten når forholdende tilsier det, og da snakker jeg ikke bare om glatte dager om vinteren. Ikke bare forventer veimyndighetene at folk skal greie å tenke selv, men skiltinga er kanskje ikke like gjennomtenkt alle steder (hvilket er hvorfor både skilting og fartsgrenser endrer seg fra tid til annen, gjerne i etterkant av en eller annen stygg ulykke, dessverre). Har faktisk stusset litt over de stedene der f.eks 60-grensa opphører rett før en krapp 105-graders sving i bratt bakke.

Anonymkode: 80767...64b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til enkelte i tråden her: Fartsgrensa er HØYESTE TILLATTE HASTIGHET. Det er altså ikke sånn at man er nødt til å ligge på 80 i 80-sone. Man kan ligge under om man føler det er sikrest, men IKKE OVER.

Norge har mange svingete krøtterstier der fartsgrensa er satt til 80, mange steder er der etter min mening dønn uforsvarlig å kjøre så fort der uansett føre og hvor gode kjøreegenskaper (dere mener) at dere har. 
 

Dødsrisiko ved en kollisjon i 80 er betydelig høyere enn ved 70 km/t. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (3 timer siden):

Til enkelte i tråden her: Fartsgrensa er HØYESTE TILLATTE HASTIGHET. Det er altså ikke sånn at man er nødt til å ligge på 80 i 80-sone. Man kan ligge under om man føler det er sikrest, men IKKE OVER.

Norge har mange svingete krøtterstier der fartsgrensa er satt til 80, mange steder er der etter min mening dønn uforsvarlig å kjøre så fort der uansett føre og hvor gode kjøreegenskaper (dere mener) at dere har. 
 

Dødsrisiko ved en kollisjon i 80 er betydelig høyere enn ved 70 km/t. 

Ja, høyeste tillatte hastighet. Men om man kjører på fine veier og verken sol i øynene, regn eller tåke osv osv osv - da syns jeg ikke man har noe på den veien å gjøre om man ikke klarer å ligge i 80 km/t. Da bør man finne veier med lavere fartsgrense og holde seg der. 

 

Anonymkode: a6599...784

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (4 timer siden):

Til enkelte i tråden her: Fartsgrensa er HØYESTE TILLATTE HASTIGHET. Det er altså ikke sånn at man er nødt til å ligge på 80 i 80-sone. Man kan ligge under om man føler det er sikrest, men IKKE OVER.

Norge har mange svingete krøtterstier der fartsgrensa er satt til 80, mange steder er der etter min mening dønn uforsvarlig å kjøre så fort der uansett føre og hvor gode kjøreegenskaper (dere mener) at dere har. 
 

Dødsrisiko ved en kollisjon i 80 er betydelig høyere enn ved 70 km/t. 

Nå er det ikke slik man kolliderer straks det står 80 km/t i displayet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kjører altfor sakte utgjør fare for de andre som kjører tett opp mot fartsgrensen.

Trafikken har best av å flyte hvor ''alle'' kjører ca samme fart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...