AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #21 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men du vet jo ikke hvorfor denne kjører som den gjør? Anonymkode: e3ade...33e Gi meg en god grunn til å være sinke om vær og føre tilsier at man KAN kjøre i fartsgrensa Anonymkode: 1e70a...055 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #22 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Da må den saktekjørende STANSE og slippe frem øvrig trafikk. Det er ulovlig å hindre annen trafikk uten legitim grunn. Anonymkode: 66a31...756 Leser du en gang til så gjør faktisk denne personen det 🤦♀️ Anonymkode: 75224...54b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #23 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Denne setningen hører jeg ofte. At man mener at de som kjører sakte skaper trafikkfarlige situasjoner fordi andre da vil forbi. Men det er vel uansett alltid den som kjører forbi som må ta ansvar for at forbikjøringer er trygg? Hvis du blir så stressa av å ha noen foran deg som kjører sakte,er det du som har et problem,mener jeg. Tenk om den som kjører foran deg akkurat har fått lappen. Kanskje det er første tur alene. Kanskje den som kjører foran deg har vært i en ulykke tidligere og føler seg tryggere ved å kjøre sakte. Hva med å ta hensyn til alle som er på veien? (Nå mener jeg ikke de som kjører i gangfart altså) Anonymkode: e3ade...33e Enig!! Hvilke andre steder i samfunnet er det liksom greit bryte loven og opptre livsfarlig fordi man blir en opphisset idiot? Når damer går med fristende klær? Når noen irriterer deg og du har lyst å dra til dem? Nei, og det er vel alle enige i. Dra på sinnemestringskurs om det er så krise å kjøre i 75 i 80-sona. Fartsgrensa er HØYESTE TILLATE hastighet, ikke laveste, ikke veiledende, ikke et krav. Og ja, jeg holder fartsgrensa, jeg blir likevel forbikjørt støtt og stadig. Apekatter. Anonymkode: 6edf8...442 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #24 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Gi meg en god grunn til å være sinke om vær og føre tilsier at man KAN kjøre i fartsgrensa Anonymkode: 1e70a...055 at man ikke liker fart, at man syns det er unødvendig å kjøre så ort, at man vil se litt på naturen rundt seg, at man liker å cruise rundt og høre på musikk. Jeg gjør alt det der, men jeg slipper alltid forbi meg om jeg må. Men å kjøre i hundre og ti gjør jeg ikke. Anonymkode: 62d33...4ad 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #25 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Enig!! Hvilke andre steder i samfunnet er det liksom greit bryte loven og opptre livsfarlig fordi man blir en opphisset idiot? Når damer går med fristende klær? Når noen irriterer deg og du har lyst å dra til dem? Nei, og det er vel alle enige i. Dra på sinnemestringskurs om det er så krise å kjøre i 75 i 80-sona. Fartsgrensa er HØYESTE TILLATE hastighet, ikke laveste, ikke veiledende, ikke et krav. Og ja, jeg holder fartsgrensa, jeg blir likevel forbikjørt støtt og stadig. Apekatter. Anonymkode: 6edf8...442 Om du støtt og stadig blir forbikjørt tviler jeg på at du holder fartsgrensen. Om man ikke klarer å kjøre 80 i 80-sonen når forholdene er fine, burde man seriøst vurdere å la bilen stå. Anonymkode: eaa07...678 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 3. april 2023 #26 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Enig!! Hvilke andre steder i samfunnet er det liksom greit bryte loven og opptre livsfarlig fordi man blir en opphisset idiot? Når damer går med fristende klær? Når noen irriterer deg og du har lyst å dra til dem? Nei, og det er vel alle enige i. Dra på sinnemestringskurs om det er så krise å kjøre i 75 i 80-sona. Fartsgrensa er HØYESTE TILLATE hastighet, ikke laveste, ikke veiledende, ikke et krav. Og ja, jeg holder fartsgrensa, jeg blir likevel forbikjørt støtt og stadig. Apekatter. Anonymkode: 6edf8...442 Men om man ikke ønsker å kjøre i fartsgrensen av en eller annen grunn, er det ikke da logisk å kikke i speilene av og til for å se om man har biler bak seg som gjerne vil forbi? På veldig mange biler viser også speedometeret ofte 10 km/t feil når man kommer opp i hastighet. Dvs at en person som TROR den ligger i 75 i 80 sona i realiteten kanskje ligger i 65. Det er verdt å huske på dersom man «kjører i fartsgrensa» og stadig blir forbikjørt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 3. april 2023 #27 Del Skrevet 3. april 2023 Jeg blir stresset av de som klistrer seg inntil bak, og det skjer uavhengig av fart. Noen blir jo helt sprø bak et ratt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 3. april 2023 #28 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Om du støtt og stadig blir forbikjørt tviler jeg på at du holder fartsgrensen. Om man ikke klarer å kjøre 80 i 80-sonen når forholdene er fine, burde man seriøst vurdere å la bilen stå. Anonymkode: eaa07...678 Åh jo. Bor på et sted med veldig fin landevei og 80-sone. Veien ble oppgradert for noen år siden, så det er fint og flatt å kjøre. Jeg ligger selv alltid litt over fartsgrensen, feks. kjører jeg i 86-88 på speedometeret (den viser litt feil, så jeg kjører egentlig 3-4 km over fartsgrensen, altså rundt 83 km). Det er svært mange sjåfører som vil ligge endå høyere, og heller ta sjansen på bot. Jeg har flere ganger opplevd å få sjåfører i ræva eller som kjører forbi selv om jeg ligger over 80 i 80-sone. Som prinsipp prøver jeg å unngå å kjøre ut i busslomme for slike sjåfører, når jeg holder fartsgrensa og vel så det, men av og til blir disse sjåførene så nærgående og aggressive at jeg heller kjører ut for å unngå farlige situasjoner i parti med dårlig sikt, selv om jeg mener det er helt feil når jeg holder fin fart og noen andre absolutt vil kjøre enda fortere. Enda mer utrolig, jeg opplever faktisk en del lastebilsjåfører som svært aggressive som ønsker å ligge høyt over fartsgrensa og som attpå til kommer helt i ræva, helt meningsløst når man ligger litt over fartsgrensa. Disse kan jo ikke akkurat begynne å kjøre forbi heller. Dette er svært ubehagelig da jeg ikke har lyst å få en lastebil rett i bakruta om jeg må bråbremse og lastebilen ikke rekker å bremse, så ikke sjeldent har jeg måtte kjøre ut for lastebiler selv om jeg holder fartsgrensa og vel som det. Er bare å lese når UP gjør kontroller og hvor mange som blir tatt og mister lappen. Det var nylig en her nå i påskeutfarten og 3 sjåfører mistet lappen da de kjørte over 100 km i timen i 80-sona, høyeste fart målt i over 120 km, og dette midt på dagen. Og det var ganske mange som både fikk saftige boter og prikker i førerkortet. 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #29 Del Skrevet 3. april 2023 visp skrev (2 timer siden): Flyten blir dårlig for den foran kjører hakkete. Man må konsentrere seg ekstra over bilisten foran. Konsentrasjon som burde bli brukt til andre forhold i trafikken. Er det vel ikke sikkert at den kjører hakkete? Anonymkode: e3ade...33e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #30 Del Skrevet 3. april 2023 Sjeldent jeg har vært borti farlige situasjoner pga for lav fart, men det har skjedd. Eksempelvis en tulling som ikke brukte akselerasjonfeltet til å faktisk akselerere, og plutselig vrengte seg ut i 100 sonen i 40km/t. Det var såvidt det ikke smalt. Men jevnt over blir situasjonene farlig fordi folk blir irriterte over det, selv om det ikke faller inn i kategorien over eller å hindre trafikken. Anonymkode: edb27...d0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #31 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gi meg en god grunn til å være sinke om vær og føre tilsier at man KAN kjøre i fartsgrensa Anonymkode: 1e70a...055 Som det står i hovedinnlegget: feks fersk sjåfør,en som har opplevd en ulykke, ukjent bil,ukjent vei... Det finnes mange grunner,og man må jo kjøre slik man selv føler er best. Tenk om det var ditt barn som var ute på sin første tur alene,og opplevde å få noen bak seg som stresset dem opp. Må da gå an å tenke litt på andre enn seg selv. Jeg skal fram,liksom. Er da voksne mennesker som har lappen,eller? Anonymkode: e3ade...33e 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #32 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men du vet jo ikke hvorfor denne kjører som den gjør? Anonymkode: e3ade...33e Er man ikke i stand til å følge fartsgrensen, så må man la bilen stå. AnonymBruker skrev (1 time siden): at man ikke liker fart, at man syns det er unødvendig å kjøre så ort, at man vil se litt på naturen rundt seg, at man liker å cruise rundt og høre på musikk. Jeg gjør alt det der, men jeg slipper alltid forbi meg om jeg må. Men å kjøre i hundre og ti gjør jeg ikke. Anonymkode: 62d33...4ad Du mener at andre skal kjøre langsommere fordi du ikke liker fart, du syns det er unødvendig å kjøre så fort og du vil se på naturen?🙊😂 Anonymkode: a61f0...931 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #33 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Flyten blir jo ikke dårlig om man tilpasser seg den som kjører først....Og det er det jo de bak som må gjøre. Man kan ikke ha det mere travelt enn at man må regne med å komme bak noen som kjører litt saktere av og til. Anonymkode: e3ade...33e «Litt saktere» er nå én ting. Verre med dem som ligger 20-30 km under fartsgrensa. Ett eksempel: En gang lå jeg bak en traktor på E6 i TRE MIL. Det var tett sommertrafikk, og komplett umulig å kjøre forbi. Jeg var første bil bak traktoren. Han så ikke i speilet én gang. Hadde på hørselsvern, så han hørte ikke tuting. Sånne burde faktisk miste lappen, køa bak ham var endeløs. Tre mil!! Jeg ringte politiet, og de må ha fått tak i ham. For jeg så at han tok telefonen (ikke noen handsfree, nei 🙄), og brått så han seg bak, fikk et vettskremt uttrykk i ansiktet, og kjørte til side umiddelbart. Når man har så elendig forståelse av trafikken, da har man ikke noe i trafikken å gjøre. Anonymkode: 73365...328 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #34 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er man ikke i stand til å følge fartsgrensen, så må man la bilen stå. Du mener at andre skal kjøre langsommere fordi du ikke liker fart, du syns det er unødvendig å kjøre så fort og du vil se på naturen?🙊😂 Anonymkode: a61f0...931 Å følge fartsgrensen betyr å ikke kjøre fortere enn den. Det betyr ikke at man må kjøre i 80 i 80-sone. Da har du misforstått! Du mener at andre skal kjøre fortere enn de er komfortable med,fordi du skal fort fram? Anonymkode: e3ade...33e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #35 Del Skrevet 3. april 2023 missmcbeal skrev (58 minutter siden): Åh jo. Bor på et sted med veldig fin landevei og 80-sone. Veien ble oppgradert for noen år siden, så det er fint og flatt å kjøre. Jeg ligger selv alltid litt over fartsgrensen, feks. kjører jeg i 86-88 på speedometeret (den viser litt feil, så jeg kjører egentlig 3-4 km over fartsgrensen, altså rundt 83 km). Det er svært mange sjåfører som vil ligge endå høyere, og heller ta sjansen på bot. Jeg har flere ganger opplevd å få sjåfører i ræva eller som kjører forbi selv om jeg ligger over 80 i 80-sone. Som prinsipp prøver jeg å unngå å kjøre ut i busslomme for slike sjåfører, når jeg holder fartsgrensa og vel så det, men av og til blir disse sjåførene så nærgående og aggressive at jeg heller kjører ut for å unngå farlige situasjoner i parti med dårlig sikt, selv om jeg mener det er helt feil når jeg holder fin fart og noen andre absolutt vil kjøre enda fortere. Enda mer utrolig, jeg opplever faktisk en del lastebilsjåfører som svært aggressive som ønsker å ligge høyt over fartsgrensa og som attpå til kommer helt i ræva, helt meningsløst når man ligger litt over fartsgrensa. Disse kan jo ikke akkurat begynne å kjøre forbi heller. Dette er svært ubehagelig da jeg ikke har lyst å få en lastebil rett i bakruta om jeg må bråbremse og lastebilen ikke rekker å bremse, så ikke sjeldent har jeg måtte kjøre ut for lastebiler selv om jeg holder fartsgrensa og vel som det. Er bare å lese når UP gjør kontroller og hvor mange som blir tatt og mister lappen. Det var nylig en her nå i påskeutfarten og 3 sjåfører mistet lappen da de kjørte over 100 km i timen i 80-sona, høyeste fart målt i over 120 km, og dette midt på dagen. Og det var ganske mange som både fikk saftige boter og prikker i førerkortet. Enig, dette skjer hele tiden. Jeg ligger alltid litt over fartsgrensa, siden jeg vet at speedometeret er justert litt opp. Så jeg ligger i 85-86 i 80-sonen, for eksempel. Da ligger jeg reelt sett ganske nøyaktig på 80. Og likevel er det MANGE som kjører forbi meg. Noen ligger åpenbart minst 20-30 km over fartsgrensa. Anonymkode: 73365...328 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 3. april 2023 #36 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig, dette skjer hele tiden. Jeg ligger alltid litt over fartsgrensa, siden jeg vet at speedometeret er justert litt opp. Så jeg ligger i 85-86 i 80-sonen, for eksempel. Da ligger jeg reelt sett ganske nøyaktig på 80. Og likevel er det MANGE som kjører forbi meg. Noen ligger åpenbart minst 20-30 km over fartsgrensa. Anonymkode: 73365...328 Det er egentlig nok å kjøre 86 km i timen for å få bot i 80-sona, så man trenger ikke en gang å ligge 20-30 km over fartsgrensa. Jeg føler jeg allerede tøyer strikken når jeg ligger i 86-88 på speedometeret, siden jeg ikke vet hvilken fart jeg nøyaktig kjører. Synest det er pussig at så mange risikerer bot. Håper UP fortsetter å kjøre så mange kontroller som mulig, slik at disse kan ryddes av veien eller jekkes ned med noen prikker på førerkortet og fare for å miste det. Selv tar jeg det piano om noen kjører rett under fartsgrensen, jeg tilpasser og sakker ned farten, og holder god avstand. De fleste tar hintet og kjører ut når det begynner å bli kø bak. Jeg holder også god avstand slik at jeg inviterer de som evt. kommer bak og er for utålmodige til å kjøre forbi meg. Selv skal det svært mye til for at jeg kjører forbi, type ligger i 60-sonen i 80. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 3. april 2023 #37 Del Skrevet 3. april 2023 missmcbeal skrev (1 time siden): Åh jo. Bor på et sted med veldig fin landevei og 80-sone. Veien ble oppgradert for noen år siden, så det er fint og flatt å kjøre. Jeg ligger selv alltid litt over fartsgrensen, feks. kjører jeg i 86-88 på speedometeret (den viser litt feil, så jeg kjører egentlig 3-4 km over fartsgrensen, altså rundt 83 km). Det er svært mange sjåfører som vil ligge endå høyere, og heller ta sjansen på bot. Jeg har flere ganger opplevd å få sjåfører i ræva eller som kjører forbi selv om jeg ligger over 80 i 80-sone. Som prinsipp prøver jeg å unngå å kjøre ut i busslomme for slike sjåfører, når jeg holder fartsgrensa og vel så det, men av og til blir disse sjåførene så nærgående og aggressive at jeg heller kjører ut for å unngå farlige situasjoner i parti med dårlig sikt, selv om jeg mener det er helt feil når jeg holder fin fart og noen andre absolutt vil kjøre enda fortere. Enda mer utrolig, jeg opplever faktisk en del lastebilsjåfører som svært aggressive som ønsker å ligge høyt over fartsgrensa og som attpå til kommer helt i ræva, helt meningsløst når man ligger litt over fartsgrensa. Disse kan jo ikke akkurat begynne å kjøre forbi heller. Dette er svært ubehagelig da jeg ikke har lyst å få en lastebil rett i bakruta om jeg må bråbremse og lastebilen ikke rekker å bremse, så ikke sjeldent har jeg måtte kjøre ut for lastebiler selv om jeg holder fartsgrensa og vel som det. Er bare å lese når UP gjør kontroller og hvor mange som blir tatt og mister lappen. Det var nylig en her nå i påskeutfarten og 3 sjåfører mistet lappen da de kjørte over 100 km i timen i 80-sona, høyeste fart målt i over 120 km, og dette midt på dagen. Og det var ganske mange som både fikk saftige boter og prikker i førerkortet. Jeg kjører nok ganske likt som deg (vet også at min bil viser litt feil), men jeg slipper også forbi disse du snakker om så sant det lar seg gjøre. Som jeg nevnte i et tidligere innlegg: Det er ikke min jobb å oppdra andre bilister. Jeg svinger av (om det er forsvarlig) mens jeg tenker «sees i grøfta» eller overlater oppdragelsen til UP 😈 På denne måten slipper jeg disse tailgaterne, for de er det helt forferdelig å ha i ræva på bilen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #38 Del Skrevet 4. april 2023 Hvis en vei har en fartsgrense på 80km/t så er det fordi veimyndighetene har regnet ut at det er trygt å kjøre i 80 km/t på den strekningen. Det er altså ingen grunn til å kjøre under 80 km/t før du kommer til et nytt skilt som sier noe annet. Dette er grundig vurdert av ingeniører og de legger i tillegg til en god sikkerhetsmargin. Hvis man kjører i en fart enn fartsgrensen så vil jeg si at man ikke har noe på veiene å gjøre. Anonymkode: 51739...b59 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #39 Del Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvis en vei har en fartsgrense på 80km/t så er det fordi veimyndighetene har regnet ut at det er trygt å kjøre i 80 km/t på den strekningen. Det er altså ingen grunn til å kjøre under 80 km/t før du kommer til et nytt skilt som sier noe annet. Dette er grundig vurdert av ingeniører og de legger i tillegg til en god sikkerhetsmargin. Hvis man kjører i en fart enn fartsgrensen så vil jeg si at man ikke har noe på veiene å gjøre. Anonymkode: 51739...b59 Jeg regner med at du mener "kjører i en annen fart enn fartsgrensen". Etter ditt eget utsagn har du du selv da ingenting på veien å gjøre selv. Jeg kan nemlig garantere deg at du ikke evner å ligge i NØYAKTIG skilthenvisningen til enhver tid. Med din argumentasjon vil jeg anta at du er en av idiotene som MÅ ligge over fartsgrensen. Og til info til deg og til de andre fartsbøllene: det er anledning til å straffe med bot allerede fra EN kilometer over fartsgrensa. Likevel er det visst komplett umulig å få inn i skallen at man ikke har slingringsmonn over grensa, det har man under. Anonymkode: cf381...30e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 5. april 2023 #40 Del Skrevet 5. april 2023 Folk må gjerne kjøre saktere enn fartsgrensen tilsier, men da bør de også slippe forbi bilene som ligger bak. Det bør de også gjøre om de kjører i den angitte hastigheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå