AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #1 Del Skrevet 3. april 2023 Denne setningen hører jeg ofte. At man mener at de som kjører sakte skaper trafikkfarlige situasjoner fordi andre da vil forbi. Men det er vel uansett alltid den som kjører forbi som må ta ansvar for at forbikjøringer er trygg? Hvis du blir så stressa av å ha noen foran deg som kjører sakte,er det du som har et problem,mener jeg. Tenk om den som kjører foran deg akkurat har fått lappen. Kanskje det er første tur alene. Kanskje den som kjører foran deg har vært i en ulykke tidligere og føler seg tryggere ved å kjøre sakte. Hva med å ta hensyn til alle som er på veien? (Nå mener jeg ikke de som kjører i gangfart altså) Anonymkode: e3ade...33e 28 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #2 Del Skrevet 3. april 2023 Alle vet at fart dreper. "lav fart" er også "fart". Altså farlig. Anonymkode: b400c...707 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #3 Del Skrevet 3. april 2023 Helt enig faktisk. Og når man har prøvd å kjøre et saktegående kjøretøy som f.eks traktor i 80 sone på E6 så har man virkelig fått sett hvor mange tullinger som finnes langs norske veier. Enda jeg kjører ut på nesten hver eneste avkjøring for å slippe forbi trafikk så opplever jeg stadig stygge forbikjøringer. Så ja, det er ikke jeg som kjører sakte som lager farlige situasjoner. Det er den som velger å kjøre forbi meg som utgjør risikoen. Anonymkode: f9ca7...d77 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #4 Del Skrevet 3. april 2023 Det er faktisk farlig å ikke ha flyt i trafikken. Hvis du kjører 100 på motorveien og så har du noen som skal kjøre om deg i 110 og samtidig som det skjer kommer du opp i rævva på en som ligger i 70. Hvor skal du ta veien? Et annet scenario er landevei, hvor du holder 70-80 og i en sving kjører du igjen en som ligger i 50 og samtidig har møtende i andre feltet. Ja, man skal ta forholdsregler, MEN det gjelder vel alle i trafikken? Ikke kun de som vil holde seg på hastighetsgrensen? På en sommervei, så er det ikke forsvarlig å ligge i 50 på en 80 vei. Med mindre du kjører traktor. Hvis man ikke klarer å holde seg til trafikken så kanskje man skal revurdere hva man gjør på veien? Anonymkode: 33efd...336 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #5 Del Skrevet 3. april 2023 Og ikke minst de som ligger helt oppi rumpa di og gjør farlige forbikjøringer når man selv faktisk kjører i fartsgrensen... Og det er ingen regel som sier man MÅ kjøre i 80 dersom det er fartsgrensen. Man skal alltid kjøre slik at man har kontroll. Jeg kjører f.eks aldri i 80 hvis det er sinnssykt svingete, trang vei etc. "Jeg kjenner veien" er heller ingen god unnskyldning, kjenner du også alle dyr, mennesker og biler som er på veien da og vet hvor de befinner seg til enhver tid? Folk må ta mer ansvar for seg selv istedenfor å glefse over de som prøver å kjøre slik at de har kontroll over bilen sin og situasjonen Anonymkode: b8ad5...e55 17 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #6 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Denne setningen hører jeg ofte. At man mener at de som kjører sakte skaper trafikkfarlige situasjoner fordi andre da vil forbi. Men det er vel uansett alltid den som kjører forbi som må ta ansvar for at forbikjøringer er trygg? Hvis du blir så stressa av å ha noen foran deg som kjører sakte,er det du som har et problem,mener jeg. Tenk om den som kjører foran deg akkurat har fått lappen. Kanskje det er første tur alene. Kanskje den som kjører foran deg har vært i en ulykke tidligere og føler seg tryggere ved å kjøre sakte. Hva med å ta hensyn til alle som er på veien? (Nå mener jeg ikke de som kjører i gangfart altså) Anonymkode: e3ade...33e Da må den saktekjørende STANSE og slippe frem øvrig trafikk. Det er ulovlig å hindre annen trafikk uten legitim grunn. Anonymkode: 66a31...756 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #7 Del Skrevet 3. april 2023 Det er faktisk ulovlig å være til hinder for annen trafikk. Men tar de hensyn til annen trafikk kan det være ok å ligge under. F.eks: - Slipp forbi ofte - Ikke gass opp på det ene flate stedet der noen trygt kan komme forbi deg. - Kjør oppimot fartsgrense når du skal inn på motorvei. Det blir faktisk farlige situasjoner av at folk kjører i 40-50 på påkjøringsfeltet. Såpass ille at du kan stryke på oppkjøring om du gjør det. De som kjører forbi må selvsagt sørge for at forbikjøringen blir trygg men den som blir forbikjørt skal også hjelpe til. Å gasse opp i 80 akkurat når noen skal forbi deg etter å ha kjørt i 50 lenge er ikke ok. Anonymkode: 4af40...e6a 21 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #8 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Da må den saktekjørende STANSE og slippe frem øvrig trafikk. Det er ulovlig å hindre annen trafikk uten legitim grunn. Anonymkode: 66a31...756 Men det jo ikke å hindre annen trafikk å kjøre litt saktere da... Man stopper jo ikke helt opp liksom. Og selvfølgelig slipper man andre forbi. Anonymkode: e3ade...33e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #9 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Men det jo ikke å hindre annen trafikk å kjøre litt saktere da... Man stopper jo ikke helt opp liksom. Og selvfølgelig slipper man andre forbi. Anonymkode: e3ade...33e Jo, å ligge under fartsgrensen uten "grunn" er å hindre andre trafikanter. Hvis du ikke har sett én bil foran deg i flere mil og du har en laaaaaaaang hale av andre biler bak deg, så er DU til hinder. Og nei - folk stanser ikke og slipper forbi. Folk er elendig på det! Heldigvis finnes både lys man kan blinke med og tuting som gjør uoppmerksomme sjåfører obs på at de har femtitalls biler bak seg. De som ikke klarer bruke bakspeilet eller sidespeilet burde fratas førerkortet. Anonymkode: c9917...924 13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #10 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Denne setningen hører jeg ofte. At man mener at de som kjører sakte skaper trafikkfarlige situasjoner fordi andre da vil forbi. Men det er vel uansett alltid den som kjører forbi som må ta ansvar for at forbikjøringer er trygg? Hvis du blir så stressa av å ha noen foran deg som kjører sakte,er det du som har et problem,mener jeg. Tenk om den som kjører foran deg akkurat har fått lappen. Kanskje det er første tur alene. Kanskje den som kjører foran deg har vært i en ulykke tidligere og føler seg tryggere ved å kjøre sakte. Hva med å ta hensyn til alle som er på veien? (Nå mener jeg ikke de som kjører i gangfart altså) Anonymkode: e3ade...33e Ja, det er den som kjører forbi som har ansvaret hvis det skjer noe, men det er fortsatt den sinken foran som skapte den trafikkfarlige situasjonen. Hvis det er glatt eller uoversiktlig eller andre ting som gjør at man ikke kan kjøre i fartsgrensen så er det greit, men hvis det er noen som kjører under fartsgrensa når det er fine veier, ikke glatt, ikke sola midt i fleisen osv osv da syns jeg virkelig ikke at det er noen grunn til å ligge under fartsgrensa. Hvis man ikke klarer å kjøre i opptil 80 km/t på rette, fine veier, så har man ikke noe bak rattet å gjøre er min mening. Anonymkode: a6599...784 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #11 Del Skrevet 3. april 2023 Ingenting er mer irriterende enn bilister som kjører 10 km under fartsgrensen når forholdene er fine. Om man vil kjøre 50-60 km/t i 70-sonen, så stopp ihvertfall og slipp andre forbi! Anonymkode: eaa07...678 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 3. april 2023 #12 Del Skrevet 3. april 2023 Det gjør at flyten i trafikken blir veldig dårlig og det skaper ofte farlige situasjoner. De som ligger under fartsgrensen holder nesten aldri jevn fart heller (de varierer så man tror de sitter og drikker), så man må være ganske oppmerksom om man ligger bak for å unngå at noe skjer. Oftest er det jo på strekninger hvor forbikjøringer er vanskelig. Jeg legger meg allikevel aldri opp i rumpa på noen som ligger under, for tenker at det kan være at personen har et illebefinnende eller noe, og også at en som kjører så uerfarent ikke er veldig trygt å ha altfor nær. Det er helt normal å tilpasse farten om det er veldig svingete eller dårlig føre, men de som kjører sakte gjør det jo på rette, strake, enkle sommerveier. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #13 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo, å ligge under fartsgrensen uten "grunn" er å hindre andre trafikanter. Hvis du ikke har sett én bil foran deg i flere mil og du har en laaaaaaaang hale av andre biler bak deg, så er DU til hinder. Og nei - folk stanser ikke og slipper forbi. Folk er elendig på det! Heldigvis finnes både lys man kan blinke med og tuting som gjør uoppmerksomme sjåfører obs på at de har femtitalls biler bak seg. De som ikke klarer bruke bakspeilet eller sidespeilet burde fratas førerkortet. Anonymkode: c9917...924 Men du vet jo ikke hvorfor denne kjører som den gjør? Anonymkode: e3ade...33e 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #14 Del Skrevet 3. april 2023 visp skrev (2 timer siden): Det gjør at flyten i trafikken blir veldig dårlig og det skaper ofte farlige situasjoner. De som ligger under fartsgrensen holder nesten aldri jevn fart heller (de varierer så man tror de sitter og drikker), så man må være ganske oppmerksom om man ligger bak for å unngå at noe skjer. Oftest er det jo på strekninger hvor forbikjøringer er vanskelig. Jeg legger meg allikevel aldri opp i rumpa på noen som ligger under, for tenker at det kan være at personen har et illebefinnende eller noe, og også at en som kjører så uerfarent ikke er veldig trygt å ha altfor nær. Det er helt normal å tilpasse farten om det er veldig svingete eller dårlig føre, men de som kjører sakte gjør det jo på rette, strake, enkle sommerveier. Flyten blir jo ikke dårlig om man tilpasser seg den som kjører først....Og det er det jo de bak som må gjøre. Man kan ikke ha det mere travelt enn at man må regne med å komme bak noen som kjører litt saktere av og til. Anonymkode: e3ade...33e 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #15 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingenting er mer irriterende enn bilister som kjører 10 km under fartsgrensen når forholdene er fine. Om man vil kjøre 50-60 km/t i 70-sonen, så stopp ihvertfall og slipp andre forbi! Anonymkode: eaa07...678 Enig i at man skal slippe andre fram,men å la seg irriterer i trafikken er ikke så lurt.. Anonymkode: e3ade...33e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 3. april 2023 #16 Del Skrevet 3. april 2023 I Veitrafikklovens paragraf 3. Her heter det: «Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret» Dette betyr med andre ord at man heller ikke skal kjøre for sakte. Jeg er ingen råkjører selv og når det er dårlig sikt eller glatt kan jeg være en skikkelig «søndagssjåfør». Jeg bruker derimot speilene aktivt og kjører ofte av for å slippe andre forbi! Det skulle virkelig flere gjort! Selv om JEG mener at jeg kjører etter forholdene, så sitter ikke jeg på fasiten for hva som er riktig for andre i samme situasjon. Det er IKKE min jobb å «oppdra» andre bilister til hva JEG mener er korrekt fart. Det er derfor min plikt som sjåfør og ikke være til unødig hinder for andre, og slippe folk forbi! Det skulle faktisk bare mangle. 16 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 3. april 2023 #17 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Flyten blir jo ikke dårlig om man tilpasser seg den som kjører først....Og det er det jo de bak som må gjøre. Man kan ikke ha det mere travelt enn at man må regne med å komme bak noen som kjører litt saktere av og til. Anonymkode: e3ade...33e Flyten blir dårlig for den foran kjører hakkete. Man må konsentrere seg ekstra over bilisten foran. Konsentrasjon som burde bli brukt til andre forhold i trafikken. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 3. april 2023 #18 Del Skrevet 3. april 2023 Det er ikke påbudt å kjøre helt på fartsgrensen, den er jo den høyeste tillatte på stedet. Det er alltid, som regel, den som foretar forbikjøringen som sitter igjen med skyld. Da det er reaksjoner på å kjøre ”for sakte”, er som regel under store utfartshelger. Det har vel såvidt hvert gitt forelegg/bot for det, men som regel blir de saktekjørende tatt til side og konfrontert med hva de har gjort feil. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ltfutt Skrevet 3. april 2023 #19 Del Skrevet 3. april 2023 Hvis du kjører sakte men er påpasselig med å slippe folk forbi så er du ikke trafikkfarlig. Jeg veit om folk som har blitt stoppet av politiet fordi de hindret den øvrige trafikken med sneglekjøring. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #20 Del Skrevet 3. april 2023 Jeg strøk på oppkjøringen fordi jeg kjørte 15 km/t under fartsgrensa på vinterveier. Så ja, det er ganske strengt. Anonymkode: 5d4db...8cd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå