AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #1 Del Skrevet 3. april 2023 Jeg skal skrive en skolestil om vestfolddialekten som har ær-endinger som i bilær, guttær og båtær. Tenkte jeg skulle bruke enten Tønsberg eller Sandefjord som representantby for vestfolddialekten i stilen min ettersom disse er de to største byene i Vestfold. Hvilke av disse byene bør jeg bruke når det gjelder vestfolddialekten? Hvilke av disse to byene er mest kjent for denne dialekten? Tønsberg eller Sandefjord? Anonymkode: 3908f...430 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #2 Del Skrevet 3. april 2023 Sandefjord og Larvik Anonymkode: 3d58c...b7b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #3 Del Skrevet 3. april 2023 Larvik Anonymkode: 4560c...ad3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 3. april 2023 #4 Del Skrevet 3. april 2023 Tønsberg 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #5 Del Skrevet 3. april 2023 Født, oppvokst og bosatt i Tønsberg og den dialekten er absolutt ikke utbredt her. Mer vanlig i områdene rundt som Høyjord, Andebu osv. Om du absolutt skal relatere det til en by, så er vel Larvik, som nevnt av flere her, et alternativ. Anonymkode: 42c02...580 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #6 Del Skrevet 3. april 2023 Hva med Grenland?Dær tutær de masse åsså kosær vi vårs veldig. Anonymkode: 4560c...ad3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #7 Del Skrevet 3. april 2023 Høres mer ut som Fredrikstad, spør du meg 🫣🤷♀️ Anonymkode: 54783...4de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 3. april 2023 #8 Del Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hva med Grenland?Dær tutær de masse åsså kosær vi vårs veldig. Anonymkode: 4560c...ad3 Min tanke også, gå for Grenland mye mer utbred der snakker man mer dannet i Grenland antar alle at man er fra Sandefjord eller Tønsberg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 3. april 2023 #9 Del Skrevet 3. april 2023 Dette er Vikendialekt (ikke fylket, men øst- og vestsiden av Oslofjorden). Gå over fjorden så sier de også "bilær og båtær som tutær og bråkær". Du kan jo knytte det sammen i stilen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå