Gå til innhold

Har jeg et evnerikt barn? 1 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min 1 åring er utrolig sta og i skikkelig trassalder. Leste en liste over hva som kjennetegner evnerike barn, men ikke utifra alder. Så hva tror dere om mitt barn, er 1,5 år:

Han kan si ca 20 ulike dyrelyder

Si setninger på 3 ord

Har en veldig sterk vilje

Kan si navnet på alle barna og voksne på barna på avdelingen

Telle til tolv, men glemmer et par av tallene

Sitte konsentrert og holde på med ting ("perling" som de gjør i bhg", undersøke hvordan sugerøret henger fast i koppen, sånne type ting) i 15-20 minutter, men bare på eget initiativ og ikke hvis jeg oppfordrer han

Intenst opptatt av å gjøre det samme som meg, som å spise med gaffel, børste håret, og egentlig alt

Vil ikke være alene, og følger etter meg overalt. 

Opplever ham som veldig årvåken, legger merke til de minste lyder og kommenterer dem (en motorsykkel i det fjerne, sier da "motorsykkel", et knepp i inngangsdøra, lyd fra kjøleskapet)

Har god hukommelse. Vi fant f.eks. en julekule i en skuff her om dagen, og da sa han "henge" og pekte på der juletreet sto for 3mnd siden. Viser også at han husker andre ting, som da han fant småflasker med saltvannsløsning (da sa han "øye", jeg skylte øynene hans med det for 5 mnd siden)

Får med seg innholdet i voksensamtaler, og jeg føler han skjønner nesten alt som voksne snakker om over hodet hans. 

Er ganske redd for støvsugeren og stavmikseren og høye lyder, men lar seg trøste og har vent seg til det når jeg har jobba for det

Liker å bli lest for. Noen dager kan vi sitte å lese 4-5 bøker fra perm til perm. Men han har en tydelig preferanse på bøker, og noen bøker vil han bare se på den ene siden og blir rasende hvis jeg vil bla til neste side. Brillebjørn og albert åberg er favoritter. Var interessert i å bli lest for siden han var 2-3 mnd gammel, da gikk det mest i barnerim.

Er veldig interessert i dukker, og kan holde på med det kjempelenge, leke at dukkene sover, gråter, skal trøste, synge for dem osv.

Det var noe.. sammenlignet med din 1,5 åring, er dette normalt?

Anonymkode: f2c4c...866

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke normalt. Enten er sønnen din tidlig utviklet eller så er han evnerik. Hvem av dem det er finner du ikke ut av før han blir eldre.

Anonymkode: 94681...0be

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er ikke normalt. Enten er sønnen din tidlig utviklet eller så er han evnerik. Hvem av dem det er finner du ikke ut av før han blir eldre.

Anonymkode: 94681...0be

Jeg håper egentlig ikke han er evnerik, for tenker det kan by på litt problemer, og vil kreve ekstra mye av meg.... 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Bare vent, folk kommer til å slenge dritt om at mødre overvurderer ungene sine, at du har en helt vanlig unge osv.

Anonymkode: caaa9...8d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Jeg glemte jo å si hva han ikke kan da 😜 han kan ikke benevne farger ennå for eksempel. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg håper egentlig ikke han er evnerik, for tenker det kan by på litt problemer, og vil kreve ekstra mye av meg.... 

Ts

Det et veldig greit med unger som har lett for skole. Det krever mindre og ikke mer av deg. 

Alle mine lærte å lese ved 5 årsalderen. Det var ikke stress..og det var det var kun  den første jeg satt med. De to andre lærte det av den eldste som lekte skole med dem og bamsene 😄

Anonymkode: 32148...8cf

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke dårlig av en såpass liten unge. Om han er evnerik eller tidlig ute, tør jeg ikke å uttale meg om. 

Anonymkode: e5a0e...75c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det et veldig greit med unger som har lett for skole. Det krever mindre og ikke mer av deg. 

Alle mine lærte å lese ved 5 årsalderen. Det var ikke stress..og det var det var kun  den første jeg satt med. De to andre lærte det av den eldste som lekte skole med dem og bamsene 😄

Ts her

Jeg var også ganske tidlig ute da jeg var barn, lærte å lese en stund før skolen. Merker sønnen min er interessert i bokstaver allerede (vi har bokstaver som kjøleskapsmagneter og han peker på dem og vil vite hva de heter). 

Pappaen var også tidlig ute språklig og var nok over snittet intelligent. Kanskje slikt går i arv. 

Jeg var ikke så veldig flink på skolen egentlig, helt gjennomsnittlig på ungd. Skole og vgs. Men har greid meg veldig bra på høyere utdanning. Tror jeg har en hjerne som er tilpasset akademia på en måte. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres ut som et helt normalt barn, med normale evner. 

Anonymkode: 0bc0a...be0

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Begge mine var tidlig utviklet som 1 åringer. F.eks, eldste kunne si 20 forskjellige ord når hen startet i barnehagen 1 år gammel, og lærte navn på alle ansatte - og kalte de med navn - første uke i barnehagen. Minste kunne lese korte ord i alderen av 3 år, noe vi oppdaget tilfeldig (da eldste begynte på skolen).

Nå er begge barneskoleelever. Viset seg at begge var tidlig utviklet. De har det lett på skolen, men ikke så lett at de kjeder seg, og i tillegg, det er uansett mye å lære, hvis ikke skoleting, så sosiale ting, så skolen er fortsatt både stimulerende og utfordrende for begge. Og de har det bra sammen med jevnaldrende. Så jeg ville ikke vært bekymret sånn ennå. For mulige problemer altså, med evnerike barn. 

Anonymkode: 145dd...5aa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Min 1 åring er utrolig sta og i skikkelig trassalder. Leste en liste over hva som kjennetegner evnerike barn, men ikke utifra alder. Så hva tror dere om mitt barn, er 1,5 år:

Han kan si ca 20 ulike dyrelyder

Si setninger på 3 ord

Har en veldig sterk vilje

Kan si navnet på alle barna og voksne på barna på avdelingen

Telle til tolv, men glemmer et par av tallene

Sitte konsentrert og holde på med ting ("perling" som de gjør i bhg", undersøke hvordan sugerøret henger fast i koppen, sånne type ting) i 15-20 minutter, men bare på eget initiativ og ikke hvis jeg oppfordrer han

Intenst opptatt av å gjøre det samme som meg, som å spise med gaffel, børste håret, og egentlig alt

Vil ikke være alene, og følger etter meg overalt. 

Opplever ham som veldig årvåken, legger merke til de minste lyder og kommenterer dem (en motorsykkel i det fjerne, sier da "motorsykkel", et knepp i inngangsdøra, lyd fra kjøleskapet)

Har god hukommelse. Vi fant f.eks. en julekule i en skuff her om dagen, og da sa han "henge" og pekte på der juletreet sto for 3mnd siden. Viser også at han husker andre ting, som da han fant småflasker med saltvannsløsning (da sa han "øye", jeg skylte øynene hans med det for 5 mnd siden)

Får med seg innholdet i voksensamtaler, og jeg føler han skjønner nesten alt som voksne snakker om over hodet hans. 

Er ganske redd for støvsugeren og stavmikseren og høye lyder, men lar seg trøste og har vent seg til det når jeg har jobba for det

Liker å bli lest for. Noen dager kan vi sitte å lese 4-5 bøker fra perm til perm. Men han har en tydelig preferanse på bøker, og noen bøker vil han bare se på den ene siden og blir rasende hvis jeg vil bla til neste side. Brillebjørn og albert åberg er favoritter. Var interessert i å bli lest for siden han var 2-3 mnd gammel, da gikk det mest i barnerim.

Er veldig interessert i dukker, og kan holde på med det kjempelenge, leke at dukkene sover, gråter, skal trøste, synge for dem osv.

Det var noe.. sammenlignet med din 1,5 åring, er dette normalt?

Kan sammenligne med min som er 1,5 

Sier ingen dyrelyder 

Sier kun enkeltord 

Har sterk vilje 

Sier kun mamma og pappa ingen navn på andre 

Kan ingen tall 

Har ca null tålmodighet, kan drive med noen ting over noe tid , men ikke lenge av gangen 

Ønsker å gjøre det samme oss, men ikke intenst opptatt. 

Legger merke til lyder. Hører bil i oppkjørselen og sier pappa feks. Ser traktor og peker og sier der! 

Husker hvor ting er lagt. Peker riktig sted for å få noe han vil ha, finner igjen sokker som er tatt av når jeg spør hvor de er. 

Får ikke med seg noe innhold av hva vi sier- så vidt jeg vet. 

Ikke redd for støvsugeren, men opptatt av å fikle med den og skru på /av. 

Kan gjerne kikke i bok og peke og trykke for å få lyder, men lesing? Ikke interessant. 

Så kiden din er smartere en kiden min! 

Anonymkode: f0621...93f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Sammenlignet med min er det noen ting min lå lengre fremme på, andre ting som min lå lengre bak på, noen ting som ikke er relevante osv. Min halvannetåring kunne fire ord (og dyrelyder) fram til jul det året, etter jul snakket han i setninger. Så ting kan plutselig løsne. Han er nå fire, og ligger fortsatt foran språklig og har en generelt god forståelse for tall og bokstaver. Men han ligger litt bak motorisk, han liker ikke ting som går fort, og hverken akebrett eller sykkel er noe han interesserer seg for. 

Jeg tviler sterkt på at din (eller min) er voldsomt evnerik, men tipper heller mot at de tar en del ting lett. Og tilsvarende andre ting ikke tas fullt så lett. 

Anonymkode: e6eb8...18f

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som mine to minste. Sånn ca i alle fall. Mellomste går i 1. klasse og er veldig god til å lese. Leser nok på nivå med 2./3. klasse til tross for bursdag i desember. Har alltid vært opptatt av språk og bøker, og skal gjøre det samme som oss/storesøsken. Minste blir to år til sommeren. Har opptil 5 ord i setningene, har kunnet navnene på alle i barnehagen i mange mnd, elsker bøker, skal gjøre som oss voksne og storesøsken (som å spise med kniv og gaffel), husker godt (pekte på et sted det satt en nisse i jula og sa nisse her om dagen) osv. Så begge mine minste var vel omtrent som din da h*n var 18 mnd. De er klønete motorisk da, så tenker bare det er godt de har noen sterke sider også 😅

Anonymkode: f2fe5...13b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes det høres ut som et helt normalt barn, med normale evner. 

Anonymkode: 0bc0a...be0

Hvis dette er normalt for ettåringer, er min toåring fullstendig løk 😅

Anonymkode: b14d0...504

• Liker 16
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Barnet ditt er selvfølgelig veldig tidlig med å prate. Men bortsett fra det er det umulig å lese utav det du skriver at barnet er «evnerikt». Det vil du merke med tiden. 

Anonymkode: 80129...5c4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er forskjell på unger som har lett for skole og unger som ligger flere år foran jevnaldrende, det siste er ikke nødvendigvis så greit, verken for den det gjelder eller foreldrene.

AnonymBruker
Skrevet

Bedre med evnerik enn evneveik. 

Anonymkode: 78a7f...f3f

Skrevet

Høres ut som et begavet barn dette. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan se med et halv øye at dette barnet er langt tidligere ute enn de fleste andre barn. Det kan godt fortsette inn i voksen alder, men det er ingen garanti. Uansett er det stas å være foreldre til en som er så for seg 😊

AnonymBruker
Skrevet

Som tidligere evnerikt barn har jeg noen tips - sånn hvis du ikke vil at han skal ende opp som meg; utbrent, ufør og forbanna.
Hvis han faktisk er evnerik, ALDRI komplimentér resultater. Komplimentér innsats. Resultater vil komme lett for ham, men om utelukkende disse berømmes vi han bli avhengig av gode resultater, bli perfeksjonist og kun klare å holde koken om han får skryt for hvor flink han er - og det er lett å skryte av en treåring... Ikke like lett å få masse skryt når man er 29, når ingenting man gjør lenger er søtt eller avansert for alderen. 

I praksis vil det se ut sånn her:
"Så mye du har jobbet med denne tegningen! Jeg kan se du har gjort en stor innsats her, og brukt lang tid! Det er flott at du ikke gir opp, og har det gøy underveis" (eller noe i den duren) - i stedet for "Så fin tegning! Du er kjempeflink til å tegne, flinkere enn alle de andre barna - nå skal vi skryte av deg foran folk helt til du blir 14."

...Skjønner du tegninga? (heh)

Anonymkode: 68a2e...6bd

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...