Gå til innhold

Syns du Angelica er et fint navn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2023 den 18.16):

Hvorfor stave det med en bokstav vi ikke bruker i det norske språket? For du mener vel at hun skal kalles Angelika, ikke Angelitsa eller Angelisa, som hun vil bli kalt i flere land på kontinentet.

Uansett stavemåte så synes jeg navnet er alt for pompøst.

Anonymkode: 5c810...314

Hvilke land på kontinentet mener du vil uttale det som Angelitsa eller Angelisa? 

Anonymkode: 75ca9...9f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kanskje for mange harde konsonanter. Hva med Angela? Eller Rikka (avhengig av hva du likte med navnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elsker det! 

Navnets betydning er "engleaktig" eller "som en engel". Jeg kjenner ei dame som har det som ett av sine fornavn, og hun lever virkelig opp til det :gullengel:

Anonymkode: 89e9f...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Keikolina
Suffragette skrev (På 7.4.2023 den 21.22):

Det er kanskje for mange harde konsonanter. Hva med Angela? Eller Rikka (avhengig av hva du likte med navnet).

90 days Angela?

image.png.d460eb1cf226caf4e3373b6868bfc50e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Keikolina skrev (På 7.4.2023 den 20.07):

Liker det. Hater bondske norske navn 😄

Er mye i mellom Kari og Angelica da. Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hue! 

Anonymkode: d4f00...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.4.2023 den 17.41):

Ja om det brukes u Engelsk forstand, Anngeliika. Ikke om det brukes på norsk, som i ange lika 

Anonymkode: f5242...37d

Synes faktisk det er enda verre på engelsk. Ænn-jelly-ka. Da er An-geli-ka penere.

Anonymkode: 16b5c...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Synes ikke det er så veldig fint. Jålete og litt harry. 

Får også assosiasjoner til Valdres-saken, med den jenta som sulta seg i hjel mens moren nærmest hjalp henne.

Men for all del, det er jo fullt brukbart, det er jo et skikkelig navn (i motsetning til mange tulle-navn folk gir ungene sine for tida). Bare ikke min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
AnonymBruker

Jeg hadde aldri valgt det navnet til egne barn… men det er et helt greit navn, litt jåledame navn. Får assosiasjoner til en ung, svensk, blond dame som var med på bigbrother for mange år siden. 

Anonymkode: 88739...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2023 den 10.56):

Navn, som kjønn, skaper underbevisste forventninger i folk du møter. Og de fleste av oss er ikke oppvakte nok til å korrigere adferd. Å gi et barn et navn som betyr «engel» vil skape forventninger gjennom barnehage og skole om at barnet skal være veloppdragent. Og er det en ting en jente ikke bør være så er det «veloppdragent» etter samfunnets destruktive forventninger til en jente. God oppdragelse handler mye om å korrigere nettopp slike forventninger. 

Gi barnet et navn som betyr sterk, modig, klok, lur etc eller som assosieres med makt og frihet. Og du vil oppdage at folk rundt barnet gir det mer frihet. 

Anonymkode: b9a91...c55

Enig, jeg heter Camilla og det betyr "hun som hjelper til under ofring". Det er faktisk helt umulig for meg å ikke ofre mennesker, det ligger jo i min natur pga. navnet mitt. Det har vært en stor byrde for meg, jeg klandrer mine foreldre som var så tanketomme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2023 den 10.56):

Navn, som kjønn, skaper underbevisste forventninger i folk du møter. Og de fleste av oss er ikke oppvakte nok til å korrigere adferd. Å gi et barn et navn som betyr «engel» vil skape forventninger gjennom barnehage og skole om at barnet skal være veloppdragent. Og er det en ting en jente ikke bør være så er det «veloppdragent» etter samfunnets destruktive forventninger til en jente. God oppdragelse handler mye om å korrigere nettopp slike forventninger. 

Gi barnet et navn som betyr sterk, modig, klok, lur etc eller som assosieres med makt og frihet. Og du vil oppdage at folk rundt barnet gir det mer frihet. 

Anonymkode: b9a91...c55

Man er voksen større del av livet enn man er barn. Å gi barnet et navn som betyr engel er akkurat det samme som å gi barnet et navn som betyr noe annet. Angelica betyr også budbringer, ikke bare engel. Et veloppdragent barn kan like gjerne ha navn med en "stygg" eller meningsløs betydning. Men greit, mitt navn betyr noe i kategorien "høvding", - og ja, jeg er kjent for å være sjefete ;) 

Endret av Millimani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...