Gå til innhold

Fatigue etter covid, regnes det som long covid?


Ariannah

Anbefalte innlegg

Jeg fikk covid i juni 2022 og selv om det føltes som en heftig influensa så er det mest utmattelse og slitenhet jeg sliter med i ettertid :(Trodde det først var pga mye stress pga jeg drev med flytting midt på sommeren, men jeg blir jo ikke bedre. Trener 3-4 ganger i uka, spiser sunt, alle blodprøver er fine, sover godt. Men jeg føler meg konstant sliten og utmattet. Legen sier det ikke finnes noe behandling, men skal man virkelig ha det sånn resten av livet? 

Har prøvd å google men finner lite informasjon om dette, bare at det kan ramme de som har hatt covid. Og at man må passe på å hvile mye. Klarer å jobbe 100 % men klarer ikke så mye annet. Flere som sliter med det samme? Er det meningen at det skal være midlertidig denne fatigue-greia? Er det jeg ikke skjønner, om det skal gå over av seg selv eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ariannah skrev (På 1.4.2023 den 1.41):

Jeg fikk covid i juni 2022 og selv om det føltes som en heftig influensa så er det mest utmattelse og slitenhet jeg sliter med i ettertid :(Trodde det først var pga mye stress pga jeg drev med flytting midt på sommeren, men jeg blir jo ikke bedre. Trener 3-4 ganger i uka, spiser sunt, alle blodprøver er fine, sover godt. Men jeg føler meg konstant sliten og utmattet. Legen sier det ikke finnes noe behandling, men skal man virkelig ha det sånn resten av livet? 

Har prøvd å google men finner lite informasjon om dette, bare at det kan ramme de som har hatt covid. Og at man må passe på å hvile mye. Klarer å jobbe 100 % men klarer ikke så mye annet. Flere som sliter med det samme? Er det meningen at det skal være midlertidig denne fatigue-greia? Er det jeg ikke skjønner, om det skal gå over av seg selv eller ikke. 

Det er en gruppe på fb, for de som er langtidssyke etter covid. Her er det mange med symptomene du beskriver. Om du ønsker å dele erfaringer med de der kan du melde deg inn. Også mulighet for anonyme spørsmål. Gruppen er lukket og har 3 400 medlemer. Den heter Covid -19 Norge, langtidssyke/longcovid 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (På 2.4.2023 den 12.22):

Ja, har vært mange artikler om dette - i lengre tid

Hvor? Jeg gikk inn på informasjonssiden om Covid, kommer ikke på hva den heter nå. Men det står bare, ta kontakt med legen din om du har long covid. Legen min sier det ikke finnes behandling, og at jeg bare må passe på å hvile ut.

Jeg har sett noen artikler de siste dagene, på NRK bl.a. Der står det at det går over av seg selv. Men nå nærmer det seg 1 år for min del, og ingen bedring her gitt. 

Skulle ønske det fantes noen magiske piller så jeg kunne bli meg selv igjen :( 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg hadde kjørt på med minst 80mg D-vitamin hver dag uavhengig av hva prøvene viste. Gjerne sink og magnesium også. Men IHVERTFALL d-vitaminer! 
 

Kjøp I DAG! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulla Ullsokk skrev (På 17.4.2023 den 15.07):

Jeg hadde kjørt på med minst 80mg D-vitamin hver dag uavhengig av hva prøvene viste. Gjerne sink og magnesium også. Men IHVERTFALL d-vitaminer! 
 

Kjøp I DAG! 

D vitaminer har ikke noe å si for hverken covid eller long covid har forskerne funnet ut.

Jeg hadde skyhøyt d vitamin lager i fjor, og fikk beskjed av legen å kutte ut alt av d vitamin tilskudd i flere måneder.

Fikk covid og ble veldig syk i fjor vinter og sliter med heftig fatigue nå.

Spiser mye d vitamin nå og magnesium og merker ikke forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tough cookie skrev (1 time siden):

D vitaminer har ikke noe å si for hverken covid eller long covid har forskerne funnet ut.

Jeg hadde skyhøyt d vitamin lager i fjor, og fikk beskjed av legen å kutte ut alt av d vitamin tilskudd i flere måneder.

Fikk covid og ble veldig syk i fjor vinter og sliter med heftig fatigue nå.

Spiser mye d vitamin nå og magnesium og merker ikke forskjell.

Da hører vi ikke på de samme forskerene. I tillegg så passer det perfekt med min vennegjeng ifht hvor syke folk ble. INGEN av de som tar d-vitamin ble særlig syke, og av de som hadde lavt endte to stk på sykehus og en annen sliter to år senere, enda hun fikk beskjed om at hun var altfor lav, så glemmer hun hele tiden å ta pillene. Trodde det var bevist at det var viktig, men jeg kan jo ta feil. Tror det bare ikke, dessverre. Det var vel også grunnen til at innvandrere ble sykere? Folk med mørk hud får altfor lite d-vitamin i Norge. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (4 timer siden):

D vitaminer har ikke noe å si for hverken covid eller long covid har forskerne funnet ut.

Jeg hadde skyhøyt d vitamin lager i fjor, og fikk beskjed av legen å kutte ut alt av d vitamin tilskudd i flere måneder.

Fikk covid og ble veldig syk i fjor vinter og sliter med heftig fatigue nå.

Så du kuttet ut D-vitamin, fikk covid og ble veldig syk. 

Så du er sikker på at D-vitamin ikke har noe å si altså? Hvilke "forskere" har fortalt deg det? 

https://forskning.no/covid19-virus-vitamin-d/personer-med-for-lite-d-vitamin-hadde-okt-risiko-for-alvorlig-koronasykdom-ifolge-ny-studie/1986738

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (6 timer siden):

Spiser mye d vitamin nå og magnesium og merker ikke forskjell.

Å ta D-vitamintilskudd etter at du ble syk og tro at det vil gjøre deg frisk, er som å kaste gjæra inn i ovnen etter bollene og tro at de hever seg.

Det går an å bli frisk fra mange sykdommer ved hjelp av D-vitamin, men da må du finne en lege som behandler pasienter etter det som kalles Coimbra-protokollen. De er sjeldne. 

En ting du selv kan prøve, uavhengig av hvor store doser du tar, er å samle opp tilskuddet og ta det ukentlig. Ukentlige doser D-vitamin virker bedre enn daglige. Årsaken er at ukentlige doser gjør at D-vitaminnivået vil øke et par dager hver uke.

Når kroppen skal bruke D-vitamin, skjer det inne i cellene våre. Derfor må vi greie å dytte D-vitamin inn i cellene før det skjer noe. D-vitamin om sirkulerer i blodet har ikke noen verdi før det har greid å trenge inn i ei celle. Hvis du har høyt D-vitaminnivå I blodet, kan det faktisk komme av at cellene ikke slipper inn nok D-vitamin.

Hvis du husker det vi lærte i naturfagtimene om diffusjon og osmose, skjønner du hvordan det blir enklere å dytte D-vitamin inn i cellene når det er mye D-vitamin i blodet enn når det er lite. 

Når du tar en stor, ukentlig dose D-vitamin, vil D-vitaminnivået i blodet gjøre et lite hopp etter to-tre dager. Det vil gjøre at D-vitaminnivået inne i cellene også øker.

Og når mer D-vitamin blir overført fra blodet til cellene, vil D-vitaminnivået i blodet selvsagt synke. Den som tar ukentlige doser, har etter en måned lavere D-vitaminnivå i blodet enn en som tar samme ukentlige tilskudd fordelt på daglige doser.

Istedenfor å ta en tablett hver dag, tar du altså sju tabletter på en gang, f.eks hver søndag.

På linken under finner du linker videre til vitenskapelig litteratur som forklarer hvorfor det er lurere å ta ukentlige doser D-vitamin fremfor daglige:

https://vitamindwiki.com/Take+vitamin+D3+daily%2C+weekly%2C+or+bi-weekly

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du klarer å jobbe 100% og trener 4 ganger i uka, er du bedre enn de fleste som sliter med long-covid. Flere av dem klarer verken å jobbe eller trene, så du er heldig. 

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (På 18.4.2023 den 22.26):

Så du kuttet ut D-vitamin, fikk covid og ble veldig syk. 

Så du er sikker på at D-vitamin ikke har noe å si altså? Hvilke "forskere" har fortalt deg det? 

https://forskning.no/covid19-virus-vitamin-d/personer-med-for-lite-d-vitamin-hadde-okt-risiko-for-alvorlig-koronasykdom-ifolge-ny-studie/1986738

Nei, jeg hadde tatt d vitamin daglig i minst ett år da jeg fikk covid i slutten av januar 2022.

Ble veldig dårlig og fastlegen tok  blodprøver av meg  som bl. a viste altfor høyt nivå av d vitamin.

Jeg fikk da beskjed om å ta 3 måneder pause fra d vitamin, og etter det har jeg fortsatt med d vitamin daglig.

Har det siste året slitt mye med fatigue og kognitiv svikt til tross for gode d vitamin nivåer.

Det var i fjor jeg fikk vite av flere leger at d vitamin nivået ikke har noe med hvor syk man blir av covid, men mye har vel skjedd på forskningsfronten det siste året.

 

Endret av Tough cookie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (På 20.4.2023 den 0.58):

 

Det var i fjor jeg fikk vite av flere leger at d vitamin nivået ikke har noe med hvor syk man blir av covid, men mye har vel skjedd på forskningsfronten det siste året.

 

Vi fikk også vite at vaksinen var trygg og effektiv og skikkelig testet, og ingen av delene stemte. Den var ihvertfall ikke effektiv, og nå har jo produsenten innrømt at den ikke var testet godt nok.

I tillegg har mange fått helsa ødelagt, og selv de som mener at det «er noe vi må regne med og at det var verdt det samfunnsmessig», kan ikke påstå at den var effektiv og testet.

Så det er mye leger sier som ikke stemmer. Men det hadde uansett ikke noe å si for deg som ikke manglet d-vitamin.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Grüner skrev (På 19.4.2023 den 1.16):

Når du klarer å jobbe 100% og trener 4 ganger i uka, er du bedre enn de fleste som sliter med long-covid. Flere av dem klarer verken å jobbe eller trene, så du er heldig. 

Jeg har måtet kutte ned på treninga, men pga artrose i knærne så MÅ jeg prioritere litt trening med fysio. Er helt skutt etterpå da. Har ikke D-vitaminmangel heller, skulle ønske det var løsningen på det her. I det siste har jeg sovnet på cafè sammen med venninner (superflaut), i møte på jobb og på bussen hjem så jeg havnet langt borti gokk. Men når legen bare sier det ikke finnes behandling, da er det ganske fortvilende. Det har hjulpet med langhelg sånn at jeg har kunnet hvile, men i morgen er det tilbake på jobb igjen. 

Håper i det lengste jeg kan unngå sykemelding. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

×
×
  • Opprett ny...