Gå til innhold

Rett på fri med lønn når man gifter seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Reiser til utlandet en fredag og gifter oss samme dag. Må altså ha fri fredagen. Har jeg rett på velferdspermisjon med lønn denne dagen som blir bryllupsdagen min eller må jeg bruke feriedag ?

Anonymkode: 9c30b...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber du i en IA-bedrift, får du mest sannsynlig det ja. De aller fleste IA-bedrifter gir velferdspermisjon for bryllup.

Anonymkode: 1e722...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt umulig å svare på, siden velferdspermisjoner ikke er lovbestemte permisjoner, men et gode som arbeidsgiver gir til sine ansatte. 
Hva sier personalhåndboken på arbeidsplassen din, det er den du må sjekke, eventuelt snakke med din leder. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jobber du i en IA-bedrift, får du mest sannsynlig det ja. De aller fleste IA-bedrifter gir velferdspermisjon for bryllup.

Anonymkode: 1e722...0f3

Jobber i ia-bedrift ja. Kommunalt 

Anonymkode: 9c30b...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste tariffavtaler har 1 dag velferdspermisjon med lønn i forbindelse med bryllup/bryllupsplanlegging. Sjekk din, evt hør med tillitsvalgt i bedriften. 

Anonymkode: e66d9...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jobber du i en IA-bedrift, får du mest sannsynlig det ja. De aller fleste IA-bedrifter gir velferdspermisjon for bryllup.

Anonymkode: 1e722...0f3

 

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jobber i ia-bedrift ja. Kommunalt 

Anonymkode: 9c30b...24c

Alle (eller ingen) som er i jobb arbeider i IA-bedrifter nå til dags. Dette fordi IA-avtalen er utvidet til å gjelde hele arbeidslivet, og slik har det vært siden 2019. Det finnes ingen spesielle goder som bare gjelder ansatte i visse bedrifter lenger, og en del av de godene som var spesielle for de tidligere IA-bedriftene er nå opp til hver enkelt arbeidsgiver å vurdere. 

Nok om det, og over til spørsmålet i HI:
Det kommer helt an på hva som er innarbeidet praksis på arbeidsplassen din og hva som står i personalhåndboka. Det er ikke en lovfestet rett å få permisjon med lønn, så det kommer an på hva som er praksis i DIN kommune. Noen kommuner har som hovedregel at korte velferdspermisjoner er lønnet, andre har som hovedregel at de er ulønnet.

Hovedtariffavtalen sier at man kan få velferdspermisjon når det foreligger viktige velferdsgrunner, men de sier ikke noe om hva som er en viktig velferdsgrunn, og sier heller ikke noe om betaling. Jeg vil absolutt tro at de anser eget bryllup som viktig velferdsgrunn, så du får nok permisjon, men det er ikke like sikkert at du får permisjon med lønn. 

Anonymkode: a1355...3d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min fikk fri med lønn på bryllupsdagen og dagen etterpå når vi giftet oss. Han jobber i kommunalt helsevesen. Jeg jobber i staten og fikk en dag med fri uten lønn. 

Du må sjekke personalhåndboka der hvor du jobber.

Anonymkode: f3b50...4a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jobber i ia-bedrift ja. Kommunalt 

Anonymkode: 9c30b...24c

Da er det regulert av kommunens permisjonsreglement. Mest sannsynlig opp til hver enkelt leder å vurdere.

Rent lovmessig, har du ikke krav på det.

Anonymkode: 9504d...60b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk personalhåndbok :) Vi har fri i forbindelse med bryllup.

Anonymkode: 76e6e...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får det, men du må sjekke din egen personalhåndbok. Ingen felles regler for dette. 

Anonymkode: fb226...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Spør sjefen så får du nok korrekt svar rimelig raskt

Anonymkode: 9a9c6...fa9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det håper jeg virkelig ikke. Å gifte seg er bortkastede penger uansett så du bør ikke få lønn.

Anonymkode: cbb4a...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det håper jeg virkelig ikke. Å gifte seg er bortkastede penger uansett så du bør ikke få lønn.

Anonymkode: cbb4a...4fe

Det er jo gratis å gifte seg.

Anonymkode: f3b50...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

On 4/18/2023 at 10:13 PM, AnonymBruker said:

Det er jo gratis å gifte seg.

Anonymkode: f3b50...4a9

Kostet ca 1000 sist jeg sjekket 

Anonymkode: e3937...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.4.2023 den 14.08):

Det håper jeg virkelig ikke. Å gifte seg er bortkastede penger uansett så du bør ikke få lønn.

Anonymkode: cbb4a...4fe

Enkel seremoni hos tingretten er langt rimeligere enn advokat for å få juridisk sikkerhet og alle avtaler på plass i et samboerskap

Anonymkode: 2924f...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...