Gå til innhold

Mann på nærmere 40, rastløs og irritabel.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En mannlig venn , på nærmere 40, har begynt å bli rastløs og irritabel. Er dette et tegn på synkende testosteron? 

Anonymkode: 6ae53...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om menn som regel kommer i overgangsalderen når de er rundt femti, så kan overgangsalderen komme tidligere også hos dem. 

Anonymkode: 1ac5f...a52

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Selv om menn som regel kommer i overgangsalderen når de er rundt femti, så kan overgangsalderen komme tidligere også hos dem. 

Anonymkode: 1ac5f...a52

Sånn rundt 37? Er det noen her i denne alderen, altså menn, som har disse symptomene? 

Anonymkode: 6ae53...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok litt tidlig, men alle kan ha dårlige perioder - hele livet. Spør hvordan han har det. Si at du merker en adferdsendring.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være hva som helst. Kanskje en venn døde. Kanskje han nettopp fikk kreftdiagnose. Også spør du ekspertene her på KG slik at du kan rettferdiggjøre egen spekulasjon rundt hva som foregår i hodet hans.

Du har vel aldri vurdert å spørre denne «vennen» din om det er noe galt? 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan også være tegn på depresjon…

Anonymkode: 7ac4b...ab5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alderen begynner gjerne å sette sine spor rundt 40 års alderen for menn. Da får de ofte en midtlivskrise, psykisk såvel som fysiologisk. Det finnes mange eksempler på det. 

Anonymkode: 5a60d...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Alderen begynner gjerne å sette sine spor rundt 40 års alderen for menn. Da får de ofte en midtlivskrise, psykisk såvel som fysiologisk. Det finnes mange eksempler på det. 

Anonymkode: 5a60d...e53

Gjør jo det

Anonymkode: 6ae53...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

En mannlig venn , på nærmere 40, har begynt å bli rastløs og irritabel. Er dette et tegn på synkende testosteron? 

Anonymkode: 6ae53...f51

Jeg tenker at det er sikkert noe mer nærliggende som plager han, men som han ikke kan snakke om (med deg) 🤷‍♂️

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kan også være tegn på depresjon…

Anonymkode: 7ac4b...ab5

Men er ikke det et tegn på lavt testosteron? 

Anonymkode: 6ae53...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men er ikke det et tegn på lavt testosteron? 

Anonymkode: 6ae53...f51

Kan være. Enkelte menn får et fall i testosteronnivået som preger de såpass at det blir tydelig for andre. 
Mannen min er 46, og er blitt veldig sur og grinete i det siste.  Orker knapt å være i samme rom som han. Har bedt han ta en blodprøve hos lege for å sjekke nivået, men tviler på han kommer til å gjøre det. Det som er typisk, er at menn med fallende testosteronnivå ofte velger å gå til psykolog før de får sjekket hormonene, da lavt testosteronnivå gir mye av de samme symptomene som depresjon.

Anonymkode: 82d0a...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2023 den 14.19):

En mannlig venn , på nærmere 40, har begynt å bli rastløs og irritabel. Er dette et tegn på synkende testosteron? 

Anonymkode: 6ae53...f51

Nei.

Det er et tegn på å bli gubbe.

Kjenner meg igjen. Mine testoverdier ligger i øvre sjiktet av normalområdet. Jeg trener aktivt styrketrening, legger fortsatt på meg musklatur, sunt kosthold etc.

Da jeg nærmet meg 40 mistet jeg helt interessen for sex feks. Lettere irritabel. Stort sett bare lyst til å være hjemme og få være i fred utover jobb og trening. Orker ikke være sosial mer en jeg absolutt må osv. skikkelig gubbe. Legen min sa det da jeg ba om en helsjekk inkludert testo, «du har nok bare blitt gubbete»😂

Mange overdriver voldsomt effekten av testosteron i så tidlig alder. Har nok absolutt ingen ting med saken å gjøre.

 

Anonymkode: 9ba8b...194

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei.

Det er et tegn på å bli gubbe.

Kjenner meg igjen. Mine testoverdier ligger i øvre sjiktet av normalområdet. Jeg trener aktivt styrketrening, legger fortsatt på meg musklatur, sunt kosthold etc.

Da jeg nærmet meg 40 mistet jeg helt interessen for sex feks. Lettere irritabel. Stort sett bare lyst til å være hjemme og få være i fred utover jobb og trening. Orker ikke være sosial mer en jeg absolutt må osv. skikkelig gubbe. Legen min sa det da jeg ba om en helsjekk inkludert testo, «du har nok bare blitt gubbete»😂

Mange overdriver voldsomt effekten av testosteron i så tidlig alder. Har nok absolutt ingen ting med saken å gjøre.

 

Anonymkode: 9ba8b...194

Kan vær det og. Synd at noen menn blir sånn i den alderen. Han var veldig grei

Anonymkode: 6ae53...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan spiser han? Blodsukkersvingninger kan arte seg sånn.

Anonymkode: d722b...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvordan spiser han? Blodsukkersvingninger kan arte seg sånn.

Anonymkode: d722b...bac

Tror kosthold er varierende. Han bor alene

Anonymkode: 6ae53...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er en irritabel og rastløs mann på  nærmere 40. Har hatt noen ting som har gått innpå meg, feks plutselig død (for noen år siden) og sykdom i nær familie. Ikke noe å gjør med det, men sorgen slipper liksom ikke helt. Føler meg utilstrekkelig og lengter etter å føle meg nyttig (er ikke flink på så mye). Kanskje det som er såkalt midtlivskrise? Virker kanskje som en "rant", men syns det er noe tåpelig å bare tenke "å, har han lavt testosteron?" 

Endret av bonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2023 den 14.19):

En mannlig venn , på nærmere 40, har begynt å bli rastløs og irritabel. Er dette et tegn på synkende testosteron? 

Anonymkode: 6ae53...f51

Hva svarer han når du spør da? Om hvordan han har det og hva som skjer i livet hans? 

Anonymkode: b2895...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...