Gå til innhold

” Nav suger, for å si det rett ut”


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ble sendt på navtiltak der jeg skulle ta tester tilsvarende de man tar under WAIS (hadde tatt WAIS, så kjente igjen testene). Men når jeg tok WAIS ble dette gjennomgått av nevrologer eller lignende, de hadde kompetanse og kunnskap. Mannen som skulle vurdere mine svar hos navtiltak hadde et år med pedagogikk og noe tilfeldig skolegreier jeg ikke en gang husker.

Jeg hadde for øvrig ingen avvik hos WAIS, sa dette også til veilederen. Men jeg måtte fortsatt komme tilbake og ta flere tester. Skal sies at jeg hadde hatt flere jobber før, men jeg fikk fysisk sykdom der jeg var ute av arbeidslivet et par år. Jeg ville bare ha hjelp til å få en fot innenfor arbeidslivet igjen mens jeg ble helt frisk fra sykdommen.

Fortsatte med det bortkastede testgreiene ganske lenge, så ble det forsøkt sette meg i kontakt med en arbeidsplass der det viste seg at man måtte være veldig sterk for å jobbe (som sagt holdt jeg på å komme meg fra lang tids sykdom og hadde ikke trent tung styrke den siste tiden).

Alt i alt helt bortlastet og det ble ingen jobb på meg. Bare misbruk av skattepenger.

Anonymkode: 8233e...671

  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når 40 % av klager får medhold, så er det åpenbart noe helt på trynet med saksbehandlingen.

Og tenk alle de ressursene som går vekk i klagebehandling og revurdering av saker…?

Hadde det ikke vært mer effektivt og lønnsomt - og bedre ivaretakelse av brukere - å bare gjøre jobben skikkelig innledningsvis?

 

Anonymkode: 93e81...2c0

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er enige de i den offentlige utredningen, så NAV har en stor jobb foran seg til å gjøre endringer.

Anonymkode: 6dffd...f64

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvakkekyllingen skrev (2 timer siden):

Støvsugere suger iallefall. 

Kona å 😊

Anonymkode: 18bf0...a18

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Boikott NAV.

Anonymkode: 1d61a...742

Boikott Nav? 😳 Så du er aldri syk og har bruk for f.eks sykepenger? Du kommer aldri til å skade deg selv på jobb? 😄 

Vi trenger Nav, selv om jeg kan være enig i at de kan være vanskelige å ha med å gjøre innimellom 🤔

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Boikott NAV.

Anonymkode: 1d61a...742

Null problem det. Bare hold deg frisk, ung, i arbeid/ev ha nok penger og ikke få barn.

Anonymkode: 8e9ec...ff0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å bite hånda som forer deg

Anonymkode: 085c6...6da

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært gøy om nav forsvant 1-2 år. 
Alle som klager på Nav måtte tigge på gata, sulte eller dø av sult og mangelsykdommer. Slik det er veldig vanlig i mange andre land som ikke har et like godt velferdssystem som oss. 
 

Da tror jeg kanskje folk hadde sluttet å klge på Nav. Men vi er så sykt godt vandt her til lands! Folk må ta seg en tur tiø India eller Filliphinene og se hvordan mange folk lever. 

Anonymkode: 085c6...6da

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde vært gøy om nav forsvant 1-2 år. 
Alle som klager på Nav måtte tigge på gata, sulte eller dø av sult og mangelsykdommer. Slik det er veldig vanlig i mange andre land som ikke har et like godt velferdssystem som oss. 
 

Da tror jeg kanskje folk hadde sluttet å klge på Nav. Men vi er så sykt godt vandt her til lands! Folk må ta seg en tur tiø India eller Filliphinene og se hvordan mange folk lever. 

Anonymkode: 085c6...6da

Nordmenn er generelt bortskjemte. Standard spørsmål er jo, "hva har jeg krav på?" Så blir de sjokkert når Nav setter krav tilbake.

Anonymkode: 8e9ec...ff0

  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hadde vært gøy om nav forsvant 1-2 år. 
Alle som klager på Nav måtte tigge på gata, sulte eller dø av sult og mangelsykdommer. Slik det er veldig vanlig i mange andre land som ikke har et like godt velferdssystem som oss. 
 

Da tror jeg kanskje folk hadde sluttet å klge på Nav. Men vi er så sykt godt vandt her til lands! Folk må ta seg en tur tiø India eller Filliphinene og se hvordan mange folk lever. 

Anonymkode: 085c6...6da


Er da virkelig ikke for mye for langt at NAV må få opp kvaliteten på saksbehandlingen sin.

Det er jo i hovedsak også det brukerne kritikk og frustrasjon går ut på. 

Og nå er det dokumentert av dette regjeringsoppnevnte granskingsutvalget (som VG-saken egentlig handler om) at - jo, NAV sin saksbehandling og klagerutine er for dårlig.

 

Anonymkode: 93e81...2c0

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært utbrent, har vært i en ulykke og trengt både sykepenger og AAP, samt foreldrepermisjon og er enslig forsørger. Jeg har enda ikke møtt ett eneste problem med NAV, og alle økonomiske ytelser har blitt godkjent og utbetalt kjapt. AAP søknaden når jeg var utbrent tok det 3 dager å behandle. Min far hadde samme opplevelse i forbindelse med sykdom, AAP og ufør. Ingen problem og søknadene ble behandlet relativt kjapt. Men selvfølgelig så har jeg eller min far ikke vært i en klagesituasjon så der kan jeg ikke uttale med i det hele tatt.

Anonymkode: cdf56...58c

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hadde vært gøy om nav forsvant 1-2 år. 
Alle som klager på Nav måtte tigge på gata, sulte eller dø av sult og mangelsykdommer. Slik det er veldig vanlig i mange andre land som ikke har et like godt velferdssystem som oss. 
 

Da tror jeg kanskje folk hadde sluttet å klge på Nav. Men vi er så sykt godt vandt her til lands! Folk må ta seg en tur tiø India eller Filliphinene og se hvordan mange folk lever. 

Anonymkode: 085c6...6da

Hadde ikke merket noen forskjell.  Tok nesten 2 år før jeg fikk sykepenger.  Selv om jeg var sykemeldt hele veien. 

Fikk ikke nødpenger eller sosialstønad heller i perioden for det hadde jeg ikke rett på mens jeg ventet på sykepenger i 20 måneder. 

Kunne ikke jobbe heller så måtte forsørges av venner, familie og kjente. Er nå skyldig min tante 90.000 i husleie. 

Anonymkode: 9d160...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hadde ikke merket noen forskjell.  Tok nesten 2 år før jeg fikk sykepenger.  Selv om jeg var sykemeldt hele veien. 

Fikk ikke nødpenger eller sosialstønad heller i perioden for det hadde jeg ikke rett på mens jeg ventet på sykepenger i 20 måneder. 

Kunne ikke jobbe heller så måtte forsørges av venner, familie og kjente. Er nå skyldig min tante 90.000 i husleie. 

Anonymkode: 9d160...ecf

men du klarer det

Anonymkode: 2d3c0...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er noe galt når det norske NAV-budsjettet er større enn det finske STATSbudsjettet. Det er for lett å få penger fra NAV.

Anonymkode: 20068...c25

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer mye dessverre.

Å motta dagpenger som ledig pleier fungere fint.

Når du starter med AAP eller andre ting kan de bli komplisert, spesielt om du får et skikkelig rassh*l som saksbehandler. Sørg for å sende serviceklager, kontakt også statsforvalter og sivilombudsmannen om du får problemer.

Ikke godta noe som helst.

Anonymkode: 4e61a...a84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde vært gøy om nav forsvant 1-2 år. 
Alle som klager på Nav måtte tigge på gata, sulte eller dø av sult og mangelsykdommer. Slik det er veldig vanlig i mange andre land som ikke har et like godt velferdssystem som oss. 
 

Da tror jeg kanskje folk hadde sluttet å klge på Nav. Men vi er så sykt godt vandt her til lands! Folk må ta seg en tur tiø India eller Filliphinene og se hvordan mange folk lever. 

Anonymkode: 085c6...6da

Man forstår at ting har utviklet seg i feil retning når man mener det er på sin plass å sammenligne Norge med India eller Filliphinene..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nordmenn er generelt bortskjemte. Standard spørsmål er jo, "hva har jeg krav på?" Så blir de sjokkert når Nav setter krav tilbake.

Anonymkode: 8e9ec...ff0

Enig i det du skriver. Jeg har også reagert på det.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette varierer mye dessverre.

Å motta dagpenger som ledig pleier fungere fint.

Når du starter med AAP eller andre ting kan de bli komplisert, spesielt om du får et skikkelig rassh*l som saksbehandler. Sørg for å sende serviceklager, kontakt også statsforvalter og sivilombudsmannen om du får problemer.

Ikke godta noe som helst.

Anonymkode: 4e61a...a84

Det varierer nok mye ja. Jeg er på AAP (venter på svar om ufør), og jeg har tydeligvis vært veldig heldig, både med Nav lokal, veileder og ikke minst fastlegen min som er veldig på. Har hatt 1-2 møter i året med Nav veileder, lege og tiltaksarrangør, og det har hjulpet på å bli avklart i løpet av 2 år.

Hvis man er passiv AAP mottaker så er ofte veien mot ev ufør, lenger. Man har også et ansvar selv for og gjøre det man kan av tiltak, samt opprettholde kontakt med Nav veileder.

Jeg tror også at måten man blir møtt på hos Nav, gjenspeiler hvordan man selv har møtt Nav. 

Anonymkode: fb0de...c38

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...