Gå til innhold

mobbere som er tidligere mobbeofre og mobbere som aldri har blitt mobbet = er mobbestilen lik?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

er det forskjell på en grupp med mobbere som ikke har blitt mobbet før

og

en gruppe med mobbere som er tidligere mobbeofre?

Ser for meg at gruppen med de tidligere mobbeofrene klarer å skade ofrene sine langt dypere enn gruppen med mobbere som ikke selv har blitt utsatt for mobbing. det er vesentlig forskjell på disse to gruppene, er det vel?

Er det noen som vet litt forskjeller på dem, eller er de ganske like?

Noe sier meg at mobberne som er tidligere mobbeofre har en annen kjennskap til å ødelegge andre mennesker? mobberne som aldri har blitt mobbet kan vel til og med tenke relativt uskyldige tanker om mobbingen? mens ingen kan innbille eks-mobbeofferet at hin mobber fordi hin ikke vet hva hin driver med?

det er jo sikkert mange forskjellige nyanser på dette temaet, men synes det er spennende.

Er mobbere vanligst i gruppe eller alene? Synes det virker som at det til og med finnes profesjonelle mobbere i grupper, som kun viser den siden ved seg når det er noen som ikke kan forsvare seg og offeret angripes fra alle vinkler slik at en ikke blir tatt seriøst av noen. som ungdomsskolemobbing ganger 1000? hvor de fjerner alle sjanser en skulle hatt på de fleste områder i livet.

synes mobbing er blitt litt interessant. det er jo ikke alle som heller vet at de blir mobbet.

 

Anonymkode: fda11...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En kan planlegge mobbingen men tviler på at noen planlegger å bli en mobber, noen ganger er det tilfeldig at en møter på en svakere person som en finner oppurtunt å avlaste sin egen dritt på. Dette har jeg sett veldig mye av i arbeidslivet i Norge, veldig mange passivt aggressive mennesker som har et psykologisk behov for å trøkke ned andre. Møtte selv på en slik type en gang som kom med subtile frekkheter på løpende bånd, jeg måtte kalle han ut og spørre hva f problemet hans var. Viste seg at han ikke var helt bevisst på sin egen toxic oppførsel. 

Når det gjelder barn som mobber kommer det heller ikke fra et sunt sted, snarere behov for oppmerksomhet og selvhevdelse. Dette forverres selvsagt når en gruppedynamikk trer i kraft og mobbegjengen får en kollektiv identitet med samme usunne behov. Tror ikke det er har så mye å si i situasjonen om tidligere mobbeofre er med på moroa, det grunnleggende behovet er det samme. Det var vel en av grunnene til at gamle dagers mobbere, bøller og andre urokråker ble avskilt fra resten, inntil de lærte å håndtere seg selv.

 

Endret av Jegern Puahate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisurr

Tror du har helt rett! Mobbere som har blitt mobbet før veit hvor de skal angripe, hva som gjør vondt, og de har en større usikkerhet enn andre mobbere så de er mer ute etter å mobbe, det bekrefter for dem selv at de ikke er på "bunnen" lenger. Derfor de mobber, for å bli på topp av "næringskjeden". Jeg tror absolutt de veit hva de gjør og at de nyter det. Tror disse aldri vokser helt opp, de er liksom frosset i tenårene og holder på med det samme i voksen alder. 

Barn som mobber blir ikke nødvendigvis sånn som voksne, og de er kanskje sånn fordi at de har det vanskelig. Men tenåringer (midt og slutten på tenårene) som holder på sånn, de formes til sitt ferdige voksne "jeg" og da blir det et personlighets trekk. Men de som selv ble mobbet mobber senere fordi at de kanskje har mindreverds komplekser og ikke har troen på mennesker som årsak til at de mobber videre. En ond sirkel, noen ganger er skaden blitt for stor. 

Dette er bare tanker, jeg veit ikke 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke blitt mobbet men har mobbet. Mobbet uten å skjønne det selv , trodde jeg var morsom. Skjønte noen år senere at det var mer mobbing en morsomt så har sagt unnskyld ❤ var bare teite vitser egentlig men får de 2 som fikk de vitsene var det vist ikke noe greit. Var vist litt får mye og får personelig humor ... dårlig samvittighet enda etter 10 år. Han ene tilga meg , jenten gjorde ikke det og det er forståelig 

Anonymkode: 23af4...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min opplevelse er omvendt. De verste var de populære som generelt hadde det veldig bra. De som slet selv har jeg tilgitt og blitt gode venner med flere i ettertid. 

Anonymkode: 19b5a...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...