Gå til innhold

Når DU snakker engelsk?

Gjest Inverto

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Snakker med nord-engelsk aksent, og sikkert norsk. Har en far fra et område nord i England, og har bodd der tidligere.

Syns det viktigste er at folk tørr å bruke engelsken sin, møter mange som ikke vil prate engelsk i sammenhenger der det er naturlig.

Anonymkode: 6d79b...3ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utrolig kleint å høre nordmenn prate. Er ganske lett å høre at de er nordmenn. Jeg synes ikke vi er flinke…eller dere da, i engelsk. Greit nok med ordforråd eller grammatikk, men f.eks svensker og dansker er mye flinkere. Jeg får ikke frysninger når de snakker!

Anonymkode: 2edab...fe8

Så alle nordmenn er utrooooolig dårlige i engelsk og utroooolig kleine å høre på, unntatt det o' perfekte, fantastiske, ekstremt superflinke naturtalentet deg som snakker mer perfekt enn engelskmennene selv?

😂

Forøvrig er nordmenn ofte flinkere enn svensker. Ikke alltid, men ofte. Mange svensker sliter med den engelske uttalen av J. Har du hørt en svenske som sliter med det si Janet Jackson? 

Anonymkode: e545f...ce1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Inverto skrev (4 timer siden):

Hallo : )

Jeg legger ofte merke til at når nordmenn snakker engelsk, så bruker de ofte en britisk aksent.
Hva med deg? Bruker du britisk eller amerikansk aksent når du snakker engelsk?

Feil. Nordmenn bruker ofte en amerikanskaktig aksent.

Britisk aksent er jo bare sært, høres ikke pent ut.

Anonymkode: 5fec1...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Feil. Nordmenn bruker ofte en amerikanskaktig aksent.

Britisk aksent er jo bare sært, høres ikke pent ut.

Anonymkode: 5fec1...b95

Det er jo ikke noe fasit på det, da! Selv synes jeg britisk aksent er mye finere enn amerikansk, men jeg skjønner jo at det er en smakssak eller avhengig av hva man er mest vant med. 

Anonymkode: c43d2...534

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg prøver å snakke Swenglish, selv om jeg er norsk 😛 

Anonymkode: 5ebc0...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Inverto skrev (7 timer siden):

Hallo : )

Jeg legger ofte merke til at når nordmenn snakker engelsk, så bruker de ofte en britisk aksent.
Hva med deg? Bruker du britisk eller amerikansk aksent når du snakker engelsk?

Ettersom jeg har vært mye i USA, bodd noen år der, så har jeg utpreget amerikansk aksent. Før det hadde jeg nok britisk av en eller annen grunn😅

Anonymkode: 41cee...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En ting jeg har lagt merke til er at aksenten varierer en del etter hvor i Norge man kommer fra. Det grelleste jeg hører er visse politikere som har det engelske ordforrådet på plass, men intonansjonen er ren østlandsk. Andre dialekter har en intonasjon som er mer lik når man snakker engelsk, og man får ikke den mest horrible aksenten.

Anonymkode: 7a88a...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett en uspesifikk britisk aksent. Jeg bodde en kort periode i Storbritannia, både studert og jobbet. Men blir veldig påvirket av de jeg prater med. Har blitt tatt for å være både wailitsisk og skotsk, så jeg imiterer uten tvil de jeg er med. Noen ganger slipper nok norsk aksent også til. Amerikansk aksent blir bare tullete stereotyp. Det faller meg ikke naturlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har bodd 3 år i England og reiste annen hver sommer til USA til familie. For amerikanere høres jeg visstnok britisk ut etter jeg kun pratet britisk i 3 år, mens Engelskmenn selv synes det høres ut som en blanding av irsk, amerikansk og britisk med så klart litt norsk klang. Vi synger mer når vi prater i Norge og vi må gjerne late som vi er flytende, men det gjennomskues med en gang så prat som du vil og hva som faller seg naturlig. Mye bedre med norsk-engelsk enn late-som-engelsk. Altså de som tror de er flytende. Det høres bare dumt ut.

Anonymkode: 6306a...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før var det vel ganske konsekvent britisk Oxford-engelsk som ble undervist i norsk skole, noe som er grunnen til at nordmenn i lang tid både snakket nærmere britisk enn amerikansk engelsk, og også skrev britisk engelsk.

Jeg er kameleon når det kommer til engelsk. Lærte Oxford-engelsk, men så bodde jeg som ung et år i USA og gikk på amerikansk skole og ble flytende i amerikansk, både skriftlig og muntlig. Etter dette hadde jeg stålkontroll også på forskjellene mellom engelsk og amerikansk skriftspråk, der det er forskjeller.

Når jeg snakker med amerikanere snakker jeg amerikansk. Og når jeg snakker med briter snakker jeg britisk engelsk, noe jeg ikke tenker på at jeg gjør, det kommer av en eller annen grunn automatisk. Er ganske mange briter som har kommentert at de er så glade for at jeg snakker britisk engelsk og ikke har et snev av amerikansk, som de synes blir for bredt og utydelig. Jeg ble imidlertid veldig overrasket da jeg uten å tenke over det tilpasset meg helt australsk tonefall og ord i tale etter få samtaler med en fra Australia. Har også opplevd å ubevisst ta etter indisk engelsk, når jeg har snakket med de som har det som språk, men da må jeg slutte med det, for de kan se på det som om jeg gjør narr av dem.

Nordmenn generelt er faktisk gode i engelsk, enten de bruker britisk eller amerikansk uttale, sammenlignet med mange andre land. Om man snakker nærmest britisk engelsk eller amerikansk eller om man har ordentlig norsk uttale, det spiller ikke noen rolle, for man greier å kommunisere :)

Anonymkode: 898be...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Snakker nok med norsk aksent, noe som er naturlig. Skjønner ikke hvorfor man skal være så flau over det, de aller fleste snakker jo med aksent når de snakker et annet språk enn morsmålet sitt. Dere som blir så flaue over å høre nordmenn snakke engelsk, blir dere like flaue over å høre tyskere, italienere eller russere snakke engelsk? Jeg blir flau over at folk blir flau over å høre sine landsmenn snakke et annet språk 🙈

Ellers holder jeg meg til britisk uttale, synes amerikansk er stygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...