Gå til innhold

Når DU snakker engelsk?


Gjest Inverto

Anbefalte innlegg

Gjest Inverto

Hallo : )

Jeg legger ofte merke til at når nordmenn snakker engelsk, så bruker de ofte en britisk aksent.
Hva med deg? Bruker du britisk eller amerikansk aksent når du snakker engelsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lærte i hvert fall britisk uttale på barn-/ungdomsskolen, men opplever at jeg blir veldig påvirket av hvem jeg prater med. Så i hovedvekt britisk klang, men kan altså varierer i noe grad.
 

Generelt sett opplever jeg det annerledes fra deg og føler at nordmenn ofte prater veeldig amerikansk😂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei- jeg er ikke britisk i det hele tatt så det ville blitt rart. 

Anonymkode: 5ded8...7e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge. Kan fort blande, og 😳

Anonymkode: cc1e5...5af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk aksent, med britisk klang.

Anonymkode: 72e67...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid foretrukket amerikansk aksent, og bodde der et halvt år på utveksling. Men nå er det bare rot, fordi jeg har vært på mye kursing etter det med folk som snakker veldig britisk engelsk (og umulig å ikke bli formet av det når det ikke er morsmål), i tillegg til å jevnlig snakke med folk med alle mulige aksenter som også har engelsk som andrespråk. Så nå er det bare en rar blanding, men bryr meg ikke så mye om det, viktigste for meg er om jeg klarer å gjøre meg forstått til den jeg snakker med.

Anonymkode: bc049...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en blanding med aksent av et eller annet. 

Anonymkode: d8d65...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto

Jeg personlig bruker amerikansk aksent

For noen måneder siden ble jeg faktisk mobbet og skjelt ut på Reddit r/Norge når jeg fortalte dem det.
Synes ikke det var hyggelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor var lærer i barneskolen og fremholdt over for oss barna at Oxford var engelsk og fremholdt at dette er skikkelig engelsk. Jeg har ikke snakket mye engelsk i livet, men er generelt interessert i språk. Dog har jeg lært meg noe og føler at jeg håndterer dette greit.

I februar var jeg på GC og på mitt hotell var det mange engelskmenn, kom kom i kontakt med et engelsk par som jeg snakket med hver dag. Mannen og jeg snakket mye sammen. Et annet engelsk par som lå i nærheten av våre solsenger hørte tydeligvis at jeg var fra Norge. Dog kom mannen i dette paret til meg å sa: Du snakker veldig bra engelsk! Jøss tenkte jeg. Det var jo hyggelig sagt av han tenkte jeg og det ga meg en god selvfølelse 😀👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg snakker, skriver og leser engelsk daglig (jobb) hører de nok at jeg verken er britisk eller amerikansk. 

Bruker en god miks av britiske og amerikanske ord, og skriver nok også en miks mellom s og z. Skriver britiske colour, ikke amerikanske color. Bruker taxi og cab om hverandre, og er generelt ikke konsekvent. 

Skyldes nok at grunnengelsken er britisk, så var lærebøkene på masteren og mye av skjønnlitteraturen jeg leste amerikansk, bodde et år i London - men snakket da stort sett med andre expats, og det meste jeg ser av underholdning er amerikansk. 

Anonymkode: 7f181...6c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvem jeg prater med. Er vedkommende britisk, så blir det britisk uttale, med amerikanere blir det amerikansk, og når jeg snakker med familien i Australia blir det med australsk uttale. Gjør det ubevisst.Norsk er forøvrig morsmålet.

Anonymkode: b29fd...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på hvem jeg snakker med. Jeg kopierer ofte ubevisst personens aksent. Når jeg snakker med mine amerikanske venner blir det amerikansk aksent, og britisk med mine britiske venner. Men jeg snakker for det meste med amerikansk aksent med tidvis britisk uttale. Et salig rot 😂 Ekstra morsomt var det da jeg snakket med noen fra Australia. Da lo vi begge godt.

Som neurodivergent har jeg veldig lett for å kopiere andres dialekter okke som. Det gjør vondt å holde på min egen dialekt når jeg er i Gudbrandsdalen 🤣

Anonymkode: 05fc6...db6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste jeg vet om som snakker med britisk aksent, er folk som har studert, jobbet eller av en annen grunn har oppholdt seg lenge i Storbritannia. Alle andre snakker med amerikansk aksent, som jeg antar de får fra serier, sosiale medier osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk. Nordmenn som snakker med britisk aksent er utrolig kleint å høre på. Spesielt siden nordmenn suger i engelsk også😂

Anonymkode: 2edab...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bruker min helt egne aksent. Jeg er gift med engelsktalende mann fra Karibien, og vi snakker en rar blanding av norsk og engelsk. Aksenten min blir en blanding mellom amerikansk, creole og bergensk. 

Anonymkode: 7cad4...c85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Amerikansk. Nordmenn som snakker med britisk aksent er utrolig kleint å høre på. Spesielt siden nordmenn suger i engelsk også😂

Anonymkode: 2edab...fe8

Dette er bare tull. Generelt er nordmenn ganske gode i engelsk. Det at man har norsk aksent gjør en ikke dårlig i engelsk, rent grammatisk og ordforrådsmessig er nordmenn ganske flinke både til å forstå og gjøre seg forstått.

Jeg snakker britisk engelsk, flytende. Skal sies at jeg har en bachelor/master i engelsk, og har studert i England. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (Akkurat nå):

Dette er bare tull. Generelt er nordmenn ganske gode i engelsk. Det at man har norsk aksent gjør en ikke dårlig i engelsk, rent grammatisk og ordforrådsmessig er nordmenn ganske flinke både til å forstå og gjøre seg forstått.

Jeg snakker britisk engelsk, flytende. Skal sies at jeg har en bachelor/master i engelsk, og har studert i England. 

Utrolig kleint å høre nordmenn prate. Er ganske lett å høre at de er nordmenn. Jeg synes ikke vi er flinke…eller dere da, i engelsk. Greit nok med ordforråd eller grammatikk, men f.eks svensker og dansker er mye flinkere. Jeg får ikke frysninger når de snakker!

Anonymkode: 2edab...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk. Det hender amerikanere lurer på hvor i USA jeg er fra, fordi de ikke kan plassere "dialekten".

Anonymkode: 519a6...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...